Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajan tietotaidot?

Vierailija
05.11.2014 |

Hain ihan vasta tähän koulutukseen, mutta epäröin vielä menemistä. Minua kiinnostaisi tietää, mitä konkreettista lisätaitoa- ja tietoa sieltä saa esim.lukion terveystiedon oppimäärän käynyt henkilö? Tiedän erikoistumisista sun muista, mutta osa opinnoista on kuitenkin kaikille yhteisiä. 

Joku väitti joskus, että oppikirjat olivat kuin lastenkirjoja sairaanhoitajien opuksiin verrattuna. Olen itse käynyt sh-koulutusta hieman myös, joten ihmettelen tuota väitettä, koska eivät ne sh-kirjatkaan niin monimutkaisia ole.

Eli tuleeko koulusta valmistuessa todellista terveysalan ammattilaisen identiteettiä (jos ottaa koulutuksen vakavasti) vai jääkö terveysalan sekatyöntekijäksi ilman tietotaitoon perustuvaa ammattiylpeyttä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että oli ala mikä tahansa, niin rautainen ammattitaito tulee vasta työn kautta. Terveys on niin laaja käsite, ja monet sairaudet ilmenevät eri ihmisillä niin eri tavoin, ettei koulusta saa kuin perustiedot ja -taidot. Todellinen oppiminen alkaa vasta kun valmistut koulusta.

Vierailija
2/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion terveystieto ei ole kyllä millään lailla relevanttia lähihoitajakoulutuksessa, lähinnä se on osa terveydenhuollon viitekehystä, jota on esitelty lukiossa. Aina yhtä naurettavaa kuulla, että sairaanhoitajan "oppimateriaali" ei ollut vaikeaa, vaan ulkoa pänttäämistä. Sitä samaa se on ihan kaikkialla, niin hallintotieteissä kuin vaikka proviisorin opinnoissa. Jos asiat haluaa oppia hyvin, ja kuten ne pitääkin oppia, on opittavaa todella paljon eikä se ole mitenkään helppoa. Koulutuksen kautta ei ole mahdollista saada kuin pintaraapaisu asioihin, hoitotyö on niin laajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse läpäisin lähihoitaja koulun läpi helposti vaikka elin kovaa bile aikaa silloin nuorena. Lintsasin melkein puolet opetuksesta, eli läsnä olin kovin vähän. Silti pääsin koulun läpi hyvillä papereilla. Kokeista tuli hyviä numeroita sillä yleistiedolla selvisi.

Eniten nauratti tunnit jossa opeteltiin kodinhoito-taitoja kotihoitoa varten. Opettaja OPETTI IHAN TOSISSAAN MITEN KEITETÄÄN MAKARONIA TAI SIPULIA PILKOTAAN. Siis ei luoja. Pahinta tässä oli se että osa luokkalaisista ei edes tiennyt. Huoh.

Jotkuthan kokee koulun vaikeana, mutta jos on vähänkin älyä muuhunkin niin helppoa kuin mikä.

Vierailija
4/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 02:03"]

Itse läpäisin lähihoitaja koulun läpi helposti vaikka elin kovaa bile aikaa silloin nuorena. Lintsasin melkein puolet opetuksesta, eli läsnä olin kovin vähän. Silti pääsin koulun läpi hyvillä papereilla. Kokeista tuli hyviä numeroita sillä yleistiedolla selvisi.

Eniten nauratti tunnit jossa opeteltiin kodinhoito-taitoja kotihoitoa varten. Opettaja OPETTI IHAN TOSISSAAN MITEN KEITETÄÄN MAKARONIA TAI SIPULIA PILKOTAAN. Siis ei luoja. Pahinta tässä oli se että osa luokkalaisista ei edes tiennyt. Huoh.

Jotkuthan kokee koulun vaikeana, mutta jos on vähänkin älyä muuhunkin niin helppoa kuin mikä.

[/quote]

Olisi kiva tietää perusteet miksi joku antaa miinusta? :O

Vierailija
5/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sun kirjoitelmaa todeksi. Siitä alapeukku. 

T. Lähäri v. 2000

Vierailija
6/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 02:22"]

En usko sun kirjoitelmaa todeksi. Siitä alapeukku. 

T. Lähäri v. 2000

[/quote]

Kyllä tuollaisia on, mutta he eivät edes ymmärrä, mitä eivät osaa. Hoitotyössä kaikkein vaarallisinta on, jos luulee osaavansa kaiken, mutta ei osaa paljon mitään.. 

Vierailija
7/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä, mutta ehkä tuon lintsaamisen takia? Ja mä en oikeen usko että oot paperit saanut ulos tuolla poissaolomäärällä, joku raja kalajutuissaki...

Vierailija
8/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vielä kiva kuulla lisävastauksia. En ymmärrä alapeukkuja, koska mitään epäkunnioitusta ei ollut tarkoitus osoittaa. Haluan vain tietää, opetellaanko siellä vain maalaisjärjellä selviä asioita pari vuotta vai onko koulutuksesta muutakin hyötyä kuin rekisteriin pääseminen? Ei kai nuo alapeukut tulleet hoitajilta, jotka eivät kehtaa myöntää opetelleensa arkielämän taitoja? Toivottavasti ei. 

Jos opetellaan itsestäänselvyyksiä, niin varmaan parempi käydä vaikka avoimessa yliopistossa fysiologian, farmasian, hoitotieteen jne. juttuja tai sitten avoimessa AMK:ssa SH:n hommeleita. SH-puolellakin varsinaista hoito-osaamista on alussa aika vähän, mutta jonkin verran sitä itse asiaa kuitenkin on. 

-AP-

Vierailija
9/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kouluissa (kaikissa) opetetaan myös paljon ns. turhaa. Ihmiset ovat eri taustoista, kaikki ei tiedä kaikkea heti. Monissa ammattiopinnoissa opiskelijat tulevat suoraan peruskoulusta ja valitettavasti osa näiden opinnoista sisältyy myös akuispuolenopintoihin. Aika monen ammatin voi oppia ilman mitään koulutusta (niin kuin ennen ovat tehneet). Koulutus tuo kuitenkin hyvän pohjan ja vaikka mallinuken katetrointi on täysin eri asia kuin spastisen halvauspotilaan, niin jo se, että tiedät periaatteen auttaa kummasti. Niin kuin sanoin, koulussa opistaan perustaidot ja -tiedot, näiden pohjalta on helpompi kehittää ammattitaitoaan. Muista, että lähihoitaja ei pelkästään vaihda "omatoimisten" mummojen vaippoja (vaikka ilmeisesti näitäkin paikkoja on).

Vierailija
10/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ilmeisesti koulussa on suuria eroja tai käymästäsi koulusta on tosi kauan. Minun lähihoitajaopintoni eivät olleet helpot. Hyvin laajasti piti oppia ja opetella ja tehdä illat pitkät töitä. Ja yhän hyvin paperein kuitenkin ole yo-tutkinnon suorittanut eikä äyssäni tietääkseni ole vikaa. Meidän koulumme kyllä onkin sellainen, jolla on hyvä maine. Sieltä valmistuneet otetaan mielellään töihin. Ikävää, jos ja kun opiskeluissa on näin suuria eroja eri paikoissa.

Vierailija
11/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin tuon turhan helpoksi. Paljon kirjoittamista ja pohtimista ihan tavallisista asioista. Siksi kai moni turhautuukin ja vaihtaa haasteellisempaan.

Uskon, että lähihoitajan työ sopii heille, jotka kokivat opiskelut haasteellisena ja joutuivat tekemään töitä opintojensa eteen. Tällöin turhautumista ja tylsistymistä ei tule. Minulle se ei sopinut.

Vierailija
12/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh mutta vastaan joskus hoitoalaa.
Hoitoalan haaste on osata soveltaa tietoa käytännössä. Kuka vain lukutaitoinen voi lukea kirjaa ja oppia teoriaa, alalla kuin alalla.
Hoitajana sinä seuraat potilaan vointia kokonaisvaltaisesti ja reagoit muutoksiin. Vaikka ajatuksena tämä kuulostaa helpolta niin siihen ei kaikki pysty.

Vierailija
13/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 07:20"]Olen sh mutta vastaan joskus hoitoalaa.
Hoitoalan haaste on osata soveltaa tietoa käytännössä. Kuka vain lukutaitoinen voi lukea kirjaa ja oppia teoriaa, alalla kuin alalla.
Hoitajana sinä seuraat potilaan vointia kokonaisvaltaisesti ja reagoit muutoksiin. Vaikka ajatuksena tämä kuulostaa helpolta niin siihen ei kaikki pysty.
[/quote]

Ennakoiva temppuillut, ymmärrätte varmaan silti.

Vierailija
14/18 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin lähihoitajaksi, 20v lukion terveystiedon lukemisen jälkeen enkä ihan muista mitä sielä opittiin. Ihan varma en edes ole olenko lukiossa terveystietoa lukenut. Ainakin koulu oli helppoa, toisaalta jos haluaa lukea esim lääkehoidon kirjan niin että tuntee kaikki mahdolliset lääkkeet kyllä siinä saa opiskella, tosin ei se mitään ajattelua vaadi, ulkoa pänttäämistä, onko siitä sitten hyötyä vai ei sen voi itse päätellä, ei sitä koulussa vaadita.

Lähihoitajan työn, ainakin vanhainkodissa jossa itse olen, voi tehdä niin ettei yhtään ajattele mitä tekee, täysin vailla ajatuksia  auttaa vanhuksen ylös sängystä, pesee ja syöttää jne. Tai sitten ajatuksella miten saa vanhuksen itse nousemaan sängystä, miten auttaa tätä pesemään itsensä, miten saa huonokuntoisen vanhuksen elämästä mielekästä, seuraa oikeasti vanhuksen vointia, kehittää omaa työtään jne, kyllä minä tunnen ammattiylpeyttä työstäni.

Aika monet korostavat että tekevät kaiken maailman hoitoon liittyviä temppuja, katetrointia, lääkkeiden jakoa tai verinäytteen ottoa jne. minusta ne tavallaan ovat sivuasioita, jotka toki pitää tehdä oikein ja huolella, mutta ne oppii jokainen, eivätkä ole rakettitiedettä. Enemmän minusta lähihoitajalla pitää olla kokonaisuuden hallintaa ja silmää missä vaiheessa on nopea ja mihin käyttää aikaa, taitoa tehdä montaa asiaa yhtä aikaa ja joustavuutta vaihtaa työtehtävää lennosta. Saman vuoron aikana juhlit kuohuviinillä 100v ja viereisessä huoneessa hoidat kuolevaa, peset villaneuletta ja jaat kaurapuuroa, minusta työssä on parasta että kaikki mitä ihmisen elämässä voi tapahtua on läsnä, lapsia tosin ei ole syntynyt, romanssia kyllä on ilmassa ja välillä kyllä on dementikko kuvitellut että nyt syntyy lapsia, vessassa käynti kyllä auttoi niihin "polttoihin"

Vierailija
15/18 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumps.

Vierailija
16/18 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sä valehtelet. Mä valmistuin juuri tänä vuonna diakkarista eikä tollasta todellakaan opeteta.

Vierailija
17/18 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä. Lähihoitaja ei saa tehdä mitään kotitöitä. Ruokaa ei saa kotihoidossa laittaa. Korkeintaa nopeasti lämmittää mikrossa palmian tuomaa ruokaa jos asiakas ei siihen juuri sillä hetkellä pysty. Meille kuuluu avustamiset pukemisessa, riisuutumisessa, peseytymisessä, wc-käyntien avut+muu hygienia esim. ihonhoito, suunhoito jne. Insuliinin+muiden lääkkeiden annot. Lääkkeet tietenkin annosteltu pusseihin tai dosettiin.

Jos on aikaa lähihoitaja meillä saa auttaa vaihtamaan tuhriintuneen lakanan  ja laittaa kahvin tulemaan jne.

Onko ihan varma et kävit lähihoitajakoulun? 

Vierailija
18/18 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:35"]Jatkan vielä. Lähihoitaja ei saa tehdä mitään kotitöitä. Ruokaa ei saa kotihoidossa laittaa. Korkeintaa nopeasti lämmittää mikrossa palmian tuomaa ruokaa jos asiakas ei siihen juuri sillä hetkellä pysty. Meille kuuluu avustamiset pukemisessa, riisuutumisessa, peseytymisessä, wc-käyntien avut+muu hygienia esim. ihonhoito, suunhoito jne. Insuliinin+muiden lääkkeiden annot. Lääkkeet tietenkin annosteltu pusseihin tai dosettiin.

Jos on aikaa lähihoitaja meillä saa auttaa vaihtamaan tuhriintuneen lakanan  ja laittaa kahvin tulemaan jne.

Onko ihan varma et kävit lähihoitajakoulun? 
[/quote]

Nyt on kotihoidossa niin vähän sairaanhoitajia, että lähihoitajille lankeaa sairaanhoitajien töitä, (tietysti ilman palkanlisää) ja lähihoitajien avuksi koulutetaan hoitoapulaisia, joiden koulutus kestää vuoden. (Suihkuttavat, ulkoilevat asiakkaiden kanssa ja käyvät asioilla)Arvatkaa onko tässä ryhmässä pitkäaikaistyöttömiä, joilla ei ole mitään motivaatiota hoitoalalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän