Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kilpirauhasongelmaiset!

Vierailija
05.11.2014 |

Minulle määrättiin jokin aikaa sitten kilpirauhasen vajaatoimintaan tyroksiinilääkitys. Lääkkeen otan siis normaaliin tapaan aamulla tyhjään mahaan, MUTTA nyt kaipaan ideoita mitä voin syödä sen jälkeen. Sain ohjeen että kalsiumia sisältäviä ruoka-aineita ei saisi syödä muutamaan tuntiin lääkkeen ottamisesta, sillä se heikentää tyroksiinin imeytymistä. Olen nyt pari kuukautta vetänyt joka päivä aamupalaksi puuroa ja alkaa hieman kyllästyttää. Av-mammat nyt aivot surisemaan ja jakakaa kaikki mahdolliset ideat ja reseptit mitkä sopivat aamupalaksi ja eivät sisällä kalsiumia! Ja kiitos muutakin kuin pelkkä hedelmä tms, töissä lounastauko sen verran myöhään että semmoisella en pärjää...

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:05"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 22:11"]

Entäs kahvimaito? En syö aamuisin mitään, mutta kahvia tarvitsen ja siihen maitoa,

[/quote]

Ihan sama onko se maitouote kahvissa, lasissa vai kulhossa, se estää Thyroxinin imeytymistä joka tapauksessa.

[/quote] Se kyllä tarkoittaa tabletteina nautittuna valmisteita.

Vierailija
2/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hemm...Mä syön joka aamu RAHKAA, eli tarttis varmaan vaihtaa se johonkin muuhun. 

Sain lääkityksen kesäkuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 07:29"]Voi hemm...Mä syön joka aamu RAHKAA, eli tarttis varmaan vaihtaa se johonkin muuhun. 

Sain lääkityksen kesäkuussa.
[/quote]huoh. Ei tarvi.

Vierailija
4/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 06:31"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:05"]

Entäs kahvimaito? En syö aamuisin mitään, mutta kahvia tarvitsen ja siihen maitoa,

[/quote]

Ihan sama onko se maitouote kahvissa, lasissa vai kulhossa, se estää Thyroxinin imeytymistä joka tapauksessa.

[/quote]

Eipäs tarkoita.

Vierailija
5/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kilpirauhanen poistettu syövän takia, ja thyroxin lääkitys vahvempaa kuin vajaatoiminnasta kärsivillä. Silti kuulen vasta nyt ekan kerran, että kalsiumia ei saa syödä neljään tuntiin lääkkeenoton jälkeen :-o juon joka aamu maitokahvin ja sen kanssa juustovoikkari. Pitää näköjään opetella juomaan kahvia mustana, ja juusto jättää aamusta pois.

Vierailija
6/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 06:31"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 00:05"]

[/quote]

[/quote]

Eipäs tarkoita.
[/quote]

luepa thyroxin-paketin sisässä oleva käyttöohje. Syömättä puoli tuntia. Ei muuta. Ei viitrauksia 4h pidättäytymiseen kalsiumista saati tableteista.

Vierailija
7/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan tyroksiinin heti ensimmäiseksi, ja syön aamiaisen 15-30 min päästä, myös maitoa. Minä olen kuullut, että maidosta ei niin väliä, mutta kalsiumtabuja ei saisi ottaa moneen tuntiin. 

Arvoni ovat alhaalla maidosta huolimatta.

Vierailija
8/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 07:56"]

Mulla on kilpirauhanen poistettu syövän takia, ja thyroxin lääkitys vahvempaa kuin vajaatoiminnasta kärsivillä. Silti kuulen vasta nyt ekan kerran, että kalsiumia ei saa syödä neljään tuntiin lääkkeenoton jälkeen :-o juon joka aamu maitokahvin ja sen kanssa juustovoikkari. Pitää näköjään opetella juomaan kahvia mustana, ja juusto jättää aamusta pois.

[/quote] Syötkö enemmän kuin mä 13x0,1mg viikossa? On vaan vajaatoiminta.

Vierailija
9/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä, joilla on todettu vajaatoiminta, ollut oireina esim. astman kaltaista oireilua?

Vierailija
10/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 08:11"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 07:56"]

[/quote]
nohop hop.... oliko kuitenkaan mg?

Vierailija
11/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä, joilla todettu vajaatoiminta, ollut oireena astman kaltaisia oireita (että olisi voinut sekoittaa astmaan?)

Vierailija
12/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sellaisia oirwita iltaisin, kun menin. Nukkumaan, että vedin syvään henkeä, koska ikäänkuin en saanut tarpeeksi ilmaa. En sekoittanut sitä astmaan kuitenkaan.

Vierailija
13/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa hifistelyä. Itse otan läkkeen aamulla herättyäni ja aamupalan syö työpaikalla tuntia myöhemmin, enkä todellakaan mieti että vaikuttaako syömiseni jotenkin lääkkeeseen. Kalkin syöntihän vaikuttaa kaikkien lääkkeiden imeytymiseen, varooko joku calsiumia e-pillerin tai buranan ottamisen jälkeen?

Vierailija
14/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 08:19"] nohop hop.... oliko kuitenkaan mg?

[/quote]

Ainakin minulla on 0.1mg, viikossa neljänä päivänä 1 tabletti + kolmena 1,5 tablettia.

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1193

Vierailija
15/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KalsiumPILLEREITÄ ei pidä ottaa samaan aikaan.

Vierailija
16/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joka päivä 0,1mg x 1,5 tabua. Mutta ekaa kertaa nyt kuulen tästä kalsium-asiasta, aion kyllä syödä jatkossakin.

Vierailija
17/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 08:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 08:11"][quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 07:56"] Mulla on kilpirauhanen poistettu syövän takia, ja thyroxin lääkitys vahvempaa kuin vajaatoiminnasta kärsivillä. Silti kuulen vasta nyt ekan kerran, että kalsiumia ei saa syödä neljään tuntiin lääkkeenoton jälkeen :-o juon joka aamu maitokahvin ja sen kanssa juustovoikkari. Pitää näköjään opetella juomaan kahvia mustana, ja juusto jättää aamusta pois. [/quote] Syötkö enemmän kuin mä 13x0,1mg viikossa? On vaan vajaatoiminta. [/quote] nohop hop.... oliko kuitenkaan mg?

[/quote] Juu, oliko se sulle joku ongelma ?

Vierailija
18/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 08:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 07:56"]

[/quote]

Kysyn siksi, että tiedän syöväni enemmän kuin eräs jolta kilpirauhanen on poistettu. Siitä huomaan miten erilaisia ihmiset on.

Vierailija
19/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on tyroksinilääkitys ja vaikka hän syö aamiaisen heti lääkkeenoton jälkeen ja syö aina maitotuotteita arvot on melkeinpä liikatoiminnalla (niinkuin kasvavalla ilmeisesti kuuluukin, mielummin kuin vajaalla) joten ainakaan hänellä ei vaikuta imeytymiseen. Eikä maitotuotteita edes ole suositeltu välttämään. Ehkä yksilöllistäkin?

Vierailija
20/37 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 09:08"]

Lapsellani on tyroksinilääkitys ja vaikka hän syö aamiaisen heti lääkkeenoton jälkeen ja syö aina maitotuotteita arvot on melkeinpä liikatoiminnalla (niinkuin kasvavalla ilmeisesti kuuluukin, mielummin kuin vajaalla) joten ainakaan hänellä ei vaikuta imeytymiseen. Eikä maitotuotteita edes ole suositeltu välttämään. Ehkä yksilöllistäkin?

[/quote]

Toiset ne nyt vaan on hysteerisiä joka asian suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan