Jokaisella on varaa säästää rahaa
Sorry provosointi. Oikeastaan tarkoitan, että kenelläkään ei ole varaa olla säästämättä, jos ei ole todella rikas. Yllättäviin menoihin vaan täytyy varautua ennakolta. Ne pitää ikään kuin ennakoiden sisällyttää budjettiin. Jokainen voi säästää tulojensa mukaan. Jos elää toimeentulo- tai opintotuella, voi säästää vaikka 1-5 euroa kuussa. Rahapäivänä kolikot possuun ja sitten unohdetaan ne sinne, kunnes tulee paha päivä. Muutamassa kuukaudessa sinne kertyy summa, jolla voi ostaa lapselle lääkettä tai jotain muuta yllättävää. Tai pystyy ostamaan supertarjouksesta kympin kengät, vaikka tili olisi tyhjä. Jos oikeasti tarvitsee ne kengät. Pienipalkkainen voi piilottaa itseltään 10-50 e/kk. Ei sitten olla ihan pulassa, jos pesukone hajoaa. Tämä on paljon järkevämpää kuin visan vinguttaminen, koska budjetti pysyy paremmin hallinnassa. Ja täytyy se visalaskukin maksaa ja korot on kamalat.
Kommentit (76)
Jos minimieläke on 700 ja risat, sossusta saa vähän enemmänkin kuin muutaman kympin... jos ei saa, niin ei tarvitse. Silloin ei ole köyhimpiin kuluva ja voi vaikka onnitella itseään.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:34"]
Säästämisessä ei ole mitään pointtia jos ei kuukaudessa saa säästöön kuin muutaman kympin. Pitää saada säästöön vähintään joku 200e, että siinä olisi mitään mieltä.
[/quote]
Miten niin ei ole järkeä? Jos säästää vaikka vaan 20e/kk, niin kahden vuoden päästä sillä rahalla käy lomalla.
Kaikkihan riippuu tavoitteista. Jos halua säästää vanhuudenturvaa (eläkettä), niin silloin varmaan yli 200e olisi järkevä. Jos taas pelkkää vararahastoa, riittää kymppikin kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:02"] [quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:48"] Samaa mieltä kuin ap. Olen itse joutunut elämään pari vuotta tt-tuella, hyvin sain säästettyä. Matkustelin pari kertaa vuodessa ulkomailla, sain ostettua kaiken tarpeellisen ja maksettua laskut+vuokran, syötyä terveellisesti, tyylikkäät vaatteet jne. Olen kylläkin erittäin tarkka rahoistani enkä haali jatkuvasti krääsää, ole itseaiheutetussa velkakierteessä, en osta osamaksulla, en ylensyö, käytä päihteitä, käy kampaajalla/kosmetologilla tms, pelaa rahapelejä. Käyn kirppareilla jne. Uskon kyllä, että rahankäyttöön kevyemmin suhtautuvalla tuki ei riitä yhtään mihinkään, aina rahat loppu. Rahankäyttönsä hallitsemattomalle kolme tonniakin olisi varmasti liian vähän. Kyse on valinnoista ja järjen käytöstä, turha valittaa. Pitäisi olla todella kiitollinen, kun ilmaiseksi saa. [/quote] Mä luulin että toimeentulotuella ;D Sehän olisi rikollista sillä säästää joten toi on joku muu ;D [/quote] Toimeentulotuki se on. Säästin ja käytin sitten matkusteluun. Ei se rikollista ollut, ilmoitin matkoistani sossuun. Kyllähän sieltä katkeraa haukkumista joutui välillä kuuntelemaan. Mutta ei se ole minun vikani, että olen säästeliäs enkä laittanut heti rahojani (jotka lain mukaan minulle kuuluivat) menemään. [/quote] Siis eihän siitä saa säästää, ts. säästöt on ilmoitettava ja silloin toimeentulotuki pienenee/lakkaa. Eli petoksella saadulla hyödyllä säästit. No neuvo se on sekin. [/quote] Aika harva varmasti sanoisi tuossa tilanteessa, että älkää laittako niin paljoa rahaa tililleni, puolet lainmukaisesta toimeentulotuesta riittää. Ja tässä ketjussa oikein neuvotaan, että minimituloistakin kannattaa säästää. Harva siihen näyttää silti pystyvän, suotakoon se heille ketkä kykenevät, aikamoinen taito sekin.
[/quote]
"Minä en ainakaan.." pahoittelen tätä ärsyttävää lausetta, kun itse kävin, todellakin ilmoitin joka ainoan euron, koska jos rupeaa valehtelemaan on vaikea pysyä totuudessa, joten rehellisyys maan perii.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 13:33"]Sorry provosointi. Oikeastaan tarkoitan, että kenelläkään ei ole varaa olla säästämättä, jos ei ole todella rikas. Yllättäviin menoihin vaan täytyy varautua ennakolta. Ne pitää ikään kuin ennakoiden sisällyttää budjettiin. Jokainen voi säästää tulojensa mukaan. Jos elää toimeentulo- tai opintotuella, voi säästää vaikka 1-5 euroa kuussa. Rahapäivänä kolikot possuun ja sitten unohdetaan ne sinne, kunnes tulee paha päivä. Muutamassa kuukaudessa sinne kertyy summa, jolla voi ostaa lapselle lääkettä tai jotain muuta yllättävää. Tai pystyy ostamaan supertarjouksesta kympin kengät, vaikka tili olisi tyhjä. Jos oikeasti tarvitsee ne kengät. Pienipalkkainen voi piilottaa itseltään 10-50 e/kk. Ei sitten olla ihan pulassa, jos pesukone hajoaa. Tämä on paljon järkevämpää kuin visan vinguttaminen, koska budjetti pysyy paremmin hallinnassa. Ja täytyy se visalaskukin maksaa ja korot on kamalat.
[/quote]
Okei, no selvitäpä miten voi säästää: saan työttömyyskorvausta 500 €. Kuntani halvimpaan vuokra-asuntoon eli kotiini menee siitä heti 300. Lääkkeisiin menee myös heti 180 €. Jäljelle jää 20 €, laitanko osan siitä säästöön vai ruokaan/laskuihin?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 13:33"]Sorry provosointi. Oikeastaan tarkoitan, että kenelläkään ei ole varaa olla säästämättä, jos ei ole todella rikas. Yllättäviin menoihin vaan täytyy varautua ennakolta. Ne pitää ikään kuin ennakoiden sisällyttää budjettiin. Jokainen voi säästää tulojensa mukaan. Jos elää toimeentulo- tai opintotuella, voi säästää vaikka 1-5 euroa kuussa. Rahapäivänä kolikot possuun ja sitten unohdetaan ne sinne, kunnes tulee paha päivä. Muutamassa kuukaudessa sinne kertyy summa, jolla voi ostaa lapselle lääkettä tai jotain muuta yllättävää. Tai pystyy ostamaan supertarjouksesta kympin kengät, vaikka tili olisi tyhjä. Jos oikeasti tarvitsee ne kengät. Pienipalkkainen voi piilottaa itseltään 10-50 e/kk. Ei sitten olla ihan pulassa, jos pesukone hajoaa. Tämä on paljon järkevämpää kuin visan vinguttaminen, koska budjetti pysyy paremmin hallinnassa. Ja täytyy se visalaskukin maksaa ja korot on kamalat. [/quote] Okei, no selvitäpä miten voi säästää: saan työttömyyskorvausta 500 €. Kuntani halvimpaan vuokra-asuntoon eli kotiini menee siitä heti 300. Lääkkeisiin menee myös heti 180 €. Jäljelle jää 20 €, laitanko osan siitä säästöön vai ruokaan/laskuihin?
[/quote]
Miksi et hae asumistukea? Tai olet j hakenut, ja saat sitä, et vai halua kertoa? Ja sossusta saisit nuo lääkekulut. en väitä, että pystyisit säästämään, mutta kerro nyt kuitenkin vain koko totuus.
Lain mukaan henkilölle pitää jäädä elämiseen n. 500e/kk. Asumistuki ja sossuraha on just tätä varten.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:39"]
Opiskelija tässä hei :) Saan opintukea sekä asumislisää yhteensä 425 euroa. Vuokra on tällä hetkellä 410 euroa. Minulla on siis 15 euroa/kk käytettävissä muihin menoihin. Minun on pakko käyttää julkisia kulkuvälineitä kulkiessani kouluun ja on ihan kiva joskus syödäkin jotain. Syön aamulla halvinta puuroa mitä kaupastani löydän, koulussa syön lounaan ja illalla saatan syödä kotona jotain, jos nälkä tai ruokaa kaapissa. Viikonloppuisin teen itse ruokaa.
Sain juuri kirjeen, jossa kerrottiin, että vuokra nousee 418 euroon. Sittenhän minulle jää ruhtinaallisesti 7 euroa/kk muihin menoihin. Joten ap, hv! :)
[/quote]
Et ole (osa-aika)töistä/kesätöistä kuullut? Uhraan ihan mielelläni vapaa-aikaani työnteolle. On mukava lopettaa opiskelut kun tutkinnon ja työkokemuksen lisäksi tilille on karttunut pieni pesämuna :)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 13:33"]Sorry provosointi. Oikeastaan tarkoitan, että kenelläkään ei ole varaa olla säästämättä, jos ei ole todella rikas. Yllättäviin menoihin vaan täytyy varautua ennakolta. Ne pitää ikään kuin ennakoiden sisällyttää budjettiin. Jokainen voi säästää tulojensa mukaan. Jos elää toimeentulo- tai opintotuella, voi säästää vaikka 1-5 euroa kuussa. Rahapäivänä kolikot possuun ja sitten unohdetaan ne sinne, kunnes tulee paha päivä. Muutamassa kuukaudessa sinne kertyy summa, jolla voi ostaa lapselle lääkettä tai jotain muuta yllättävää. Tai pystyy ostamaan supertarjouksesta kympin kengät, vaikka tili olisi tyhjä. Jos oikeasti tarvitsee ne kengät. Pienipalkkainen voi piilottaa itseltään 10-50 e/kk. Ei sitten olla ihan pulassa, jos pesukone hajoaa. Tämä on paljon järkevämpää kuin visan vinguttaminen, koska budjetti pysyy paremmin hallinnassa. Ja täytyy se visalaskukin maksaa ja korot on kamalat. [/quote] Okei, no selvitäpä miten voi säästää: saan työttömyyskorvausta 500 €. Kuntani halvimpaan vuokra-asuntoon eli kotiini menee siitä heti 300. Lääkkeisiin menee myös heti 180 €. Jäljelle jää 20 €, laitanko osan siitä säästöön vai ruokaan/laskuihin?
[/quote]
Lääkkeisiin (jos reseptilääkkeitä) voi kai kuitenkin mennä vuodessa korkeintaan 600 euroa, eli Kelan katto. Sen jälkeen 1,50e/toimituskerta.
En siis väitä että sun pitäisi pystyä säästämään, mutta ihmetyttää, että mitä lääkkeitä käytät tollasilla rahamäärillä kuussa, eikö olis sellasta vaihtoehtoa johon saisit myös Kela-korvauksen...
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:23"]
No joo, aloituksen sisällössä on pointtinsa, mutta meillä on tulot 4-henkisessä perheessä 2600 e/kk nettona ja asuntolainaan menee 700 e/kk eli ei meillä jää yhtään säästöön. Enkä halua elää ihan köyhästi 24/7 että sit ois joku hikinen tuhatlappunen säästössä oikein pahan päivän varalle, kun ei ole pakko. Silloin myyn varallisuutta.
[/quote]
2600 e/kk - 700 e/kk = 1900 e/kk. Miten ei nelihenkisellä perheellä jää tuosta mitään säästöön? Ei edes 10 euroa? Mihin syydätte rahojanne?
[/quote]Meillä jää kolmelle hengelle 1800. Ruoka, auto, vakuutukset, harrastukset, vaatteet, sähkö, kesämökki, huvitukset. En aio nakertaa eväitä töissä tai kieltää lapsilta harrastuksia ja muita huveja sen takia että pankkitilini turpoaisi. Jos pesukone hajoaa, talossa on pesutupa. Tiskikone hajosi kesän kynnyksellä mutta tiskasin muutaman kuukauden ja ostin syksyllä uuden. Eli säästän kun tarvitsee. Nyt on 500 euroa jemmassa, katsotaan kuinka kauan.
Joku mainitsi ettei kannata edes aloittaa säästämistä sen takia että ei pysty säästämään kuin esim 100EUR vuodessa ja se on liian vähän. 100EUR voi olla vähän toiselle, mutta ei kaikille. 100EUR ylimääräistä pahan päivän varalle auttaa varsin paljon silloin kun rahat on niin tiukilla että se 100EUR on vaikea saada säästöön.
Ei ole mielekästä verrata naapurin tilannetta omaansa. Naapurin säästöillä, vaikka ne olisi kuinka suuria tai pieniä, ei ole mitään merkitystä säästämisen aloittamista pohtivan tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:57"]
Jos minimieläke on 700 ja risat, sossusta saa vähän enemmänkin kuin muutaman kympin... jos ei saa, niin ei tarvitse. Silloin ei ole köyhimpiin kuluva ja voi vaikka onnitella itseään.
[/quote] Niin, sossu ei katso lainaa asumiskuluksi. Kaikkia homemökkejä ei saa myytyäkään. Onnea minullekin vaan. Vielä en kuitenkaan luovuta ja räjäytä mökkiä ja muuta vuokralle asumaan, jolloin maksatte tukia vuokranantajlle niin että minullakin jää se 500 e sossunormi pelkkään elämiseen asumisen jälkeen. Huomaa täällä vielä moni muukin miten kiva ylllätys on kun sairastuu ja mies jättää ja se pohja elämältä murenee ja sossun ovella saa kerjätä kymppiä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:56"]
48 tässä vielä, tiedän kyllä että monilla opiskelijoilla on tiukkaa rahallisesti (jos ei ole oikeutta tt-tukeen eikä töitä), he ovat maan köyhimpiä. Muille ns. köyhyys on ihan oma valinta. Suomessa köyhyys on ainoastaan suhteellista.
[/quote]
Kuules 48, mulle köyhyys ei ole oma valinta. En nähnyt kristallipallostani että sairastun vakavasti ja olen sen takia työkyvytön, vuosia. Mitä olisin voinut tehdä rahallisesti toisin? En tiedä, en mitään. Ja ei, en ole masentunut, heitä yhtään väheksymättä. Minua ja masentuneita ei auta : ota itseäsi niskasta kiinni.
Toimeentulotukea saavalla työttömällä / työssä käyvällä ei saa olla senttiäkään ns. puskurirahastoa. Eläkeläisellä saa olla 1000 euroa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:56"]
48 tässä vielä, tiedän kyllä että monilla opiskelijoilla on tiukkaa rahallisesti (jos ei ole oikeutta tt-tukeen eikä töitä), he ovat maan köyhimpiä. Muille ns. köyhyys on ihan oma valinta. Suomessa köyhyys on ainoastaan suhteellista.
[/quote]
Eikö se opiskelu ole nimenomaan oma valinta? No joo, ne alle 24-vuotiaat kouluttamattomat, joiden on pakko hakea yhteishaussa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:44"]Toimeentulotukea saavalla työttömällä / työssä käyvällä ei saa olla senttiäkään ns. puskurirahastoa. Eläkeläisellä saa olla 1000 euroa.
[/quote]
Jos siitä toimeentulotuesta pystyy joka kk laittamaan vähän patjan alle, niin aika etevä ja vähään tyytyväinen on. Sallisin sen heille. Eri asia sitten jos palkkatuloja pimittää tai saa vanhemmiltaan SÄÄNNÖLISESTI apua tms. ulkopuolista rahaa.
Me ollaan pienen vauvan omaava aviopari. Säästetään tällä hetkellä omaa kotia varten sekä 2 v päässä olevaa Amerikan reissua varten. Euro eurolta se haave täyttyy. Lisäksi säästötileillä on n. 1-1,5 kk miehen palkka. Jos vaikka auto hajoaa. Tämä elämäntapa ja asenne on vain pitänyt opetella. Oli mullakin 8 v sitten nuorena aikuisena 65 cnt tilillä ja tilipäivään oli vielä matkaa. Taisin silloin syödä sen aikaisen poikkikseni intistä tuomaa ruokapussia, kun ei kantti kestänyt pyytää keneltäkään rahaa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:39"]Opiskelija tässä hei :) Saan opintukea sekä asumislisää yhteensä 425 euroa. Vuokra on tällä hetkellä 410 euroa. Minulla on siis 15 euroa/kk käytettävissä muihin menoihin. Minun on pakko käyttää julkisia kulkuvälineitä kulkiessani kouluun ja on ihan kiva joskus syödäkin jotain. Syön aamulla halvinta puuroa mitä kaupastani löydän, koulussa syön lounaan ja illalla saatan syödä kotona jotain, jos nälkä tai ruokaa kaapissa. Viikonloppuisin teen itse ruokaa.
Sain juuri kirjeen, jossa kerrottiin, että vuokra nousee 418 euroon. Sittenhän minulle jää ruhtinaallisesti 7 euroa/kk muihin menoihin. Joten ap, hv! :)
[/quote]
Sulla on mahdollisuus opintolainaan. Enkä usko hetkeäkään että 15e:lla saat maksetrua kuukauden kulkemiset sinne kouluun niillä julkisilla.