Jokaisella on varaa säästää rahaa
Sorry provosointi. Oikeastaan tarkoitan, että kenelläkään ei ole varaa olla säästämättä, jos ei ole todella rikas. Yllättäviin menoihin vaan täytyy varautua ennakolta. Ne pitää ikään kuin ennakoiden sisällyttää budjettiin. Jokainen voi säästää tulojensa mukaan. Jos elää toimeentulo- tai opintotuella, voi säästää vaikka 1-5 euroa kuussa. Rahapäivänä kolikot possuun ja sitten unohdetaan ne sinne, kunnes tulee paha päivä. Muutamassa kuukaudessa sinne kertyy summa, jolla voi ostaa lapselle lääkettä tai jotain muuta yllättävää. Tai pystyy ostamaan supertarjouksesta kympin kengät, vaikka tili olisi tyhjä. Jos oikeasti tarvitsee ne kengät. Pienipalkkainen voi piilottaa itseltään 10-50 e/kk. Ei sitten olla ihan pulassa, jos pesukone hajoaa. Tämä on paljon järkevämpää kuin visan vinguttaminen, koska budjetti pysyy paremmin hallinnassa. Ja täytyy se visalaskukin maksaa ja korot on kamalat.
Kommentit (76)
Opiskelija tässä hei :) Saan opintukea sekä asumislisää yhteensä 425 euroa. Vuokra on tällä hetkellä 410 euroa. Minulla on siis 15 euroa/kk käytettävissä muihin menoihin. Minun on pakko käyttää julkisia kulkuvälineitä kulkiessani kouluun ja on ihan kiva joskus syödäkin jotain. Syön aamulla halvinta puuroa mitä kaupastani löydän, koulussa syön lounaan ja illalla saatan syödä kotona jotain, jos nälkä tai ruokaa kaapissa. Viikonloppuisin teen itse ruokaa.
Sain juuri kirjeen, jossa kerrottiin, että vuokra nousee 418 euroon. Sittenhän minulle jää ruhtinaallisesti 7 euroa/kk muihin menoihin. Joten ap, hv! :)
Miten sä säästät opintotuesta 1-5 euroa kuussa, kun laskuihin menee 560 euroa kuussa ja tuki on noin 400 euroa kuussa?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:34"]
...miksi ihmeessä kukaan ehdoin tahdoin karsisi elintasonsa ihan vaan kartuttaakseen pankkitilin saldoa?
- No siksi, ettei sitten tarvitsisi nähdä nälkää, kun (!) jotain odottamatonta tapahtuu! Pitää pystyä ennakoimaan ja varautumaan yllättäviin rahanmenoihin.
[/quote]
Niin mutta sitten, kun se vararahasto ja turva on saavutettu. Aina vaanko sitä omaisuutta pitää kerryttää? Mikä on riittävästi? 10 000? 50 000? 100 000? 250 000? 500 000? Missä vaiheessa saa alkaa kuluttaa (ja sitä kautta myös pitää tämän maan rattaita pyörimässä)? Eli olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokaisella on hyvä olla varmuusrahasto ja pelivaraa. Mutta pakkomielteinen säästäminen on niitä varten, joille se on rakas harrastus tai jotka rakastavat erityisesti rahaa ja oman varallisuutensa kartuttamista.
Samaa mieltä kuin ap. Olen itse joutunut elämään pari vuotta tt-tuella, hyvin sain säästettyä. Matkustelin pari kertaa vuodessa ulkomailla, sain ostettua kaiken tarpeellisen ja maksettua laskut+vuokran, syötyä terveellisesti, tyylikkäät vaatteet jne. Olen kylläkin erittäin tarkka rahoistani enkä haali jatkuvasti krääsää, ole itseaiheutetussa velkakierteessä, en osta osamaksulla, en ylensyö, käytä päihteitä, käy kampaajalla/kosmetologilla tms, pelaa rahapelejä. Käyn kirppareilla jne. Uskon kyllä, että rahankäyttöön kevyemmin suhtautuvalla tuki ei riitä yhtään mihinkään, aina rahat loppu. Rahankäyttönsä hallitsemattomalle kolme tonniakin olisi varmasti liian vähän. Kyse on valinnoista ja järjen käytöstä, turha valittaa. Pitäisi olla todella kiitollinen, kun ilmaiseksi saa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:00"]Aivan totta. 2000 euron kuukausipalkasta on mahdollista säästää reippaasti yli tonni, koska minäkin elän n. 800 e/kk rahalla, eikä kukaan ole jakamassa edes asumiskustannuksia. Kahdella ihmisellä luonnollisesti jää varmasti enemmän kuin tonni per lärvi säästöön, koska ei tarvitse esim. maksaa kaksia jätehuoltoja, vakuutuksia, sähkölämmityksiä, kiinteistöveroja ja asuntolainoja. Varmaan ei tarvitse kahta autoakaan. Kyllä se on teidän avuttomuuttanne jollei teillä ole varaa mitä ikinä haluatte tai tarvitsette. [/quote] Millaiset asumiskulusi ovat kuukaudessa? Entä vakuutukset? Netti? Puhelin? Mahdolliset lääkkeet?
[/quote] Mitä sillä on merkitystä? Pointti on että koska minä maksan asumiskuluni ja nuo kaikki mainitut noin 800 eurolla yksin, niin pystytte tekin.
[/quote]
Jos joku tienaa vaikka 2500 euroa käteen, miksi ihmeessä hän kituisi 800 eurolla vaan siksi, että joku toinenkin siihen pystyy ja sitten panttaisi 1700 euroa kuukaudessa 'säästöön'. Epäilen myös, että 800 euron tuloilla saa jotain tuettua asumista tms. mitä noilla isommilla tuloilla ei saa.
Toki olen pahoillani siitä, että joku joutuu tulemaan toimeen 800 eurolla kuukaudessa, mutta ei se vaadi solidaarisia köyhäilyeleiltä niiltä, joilla ei siihen ole pakottavaa syytä.
[/quote] No eikös se ollut aloittajan pointti, jokainen pystyy säästämään varmasti, joten voihan sanoa että jokainen keskituloinen pystyy säästämään suorastaan hirveästi. Mielestäni kirjoitin kyllä aivan selvästi että siitä noin 800 eurosta joutuu myös asumisen maksamaan, summassa on jo asumistuki.
Siitä pois asuntolaina (asumiskelvottomasta, ei myyntikuntoisesta talosta), sähkölämmitys toistasataa kuussa, kiinteistöverot satasia vuodessa, vakuutukset jne.
Pienin takuueläke on tänä vuonna 743,38 e/kk. Sillä joutuu moni sairas ja vanhus elelemään lopun elämäänsä, ja asumistukikin siihen mummonmökkiin voi olla ehkä 80e, jos saa.
Eli jos ap väittää että jokainen voi säästää, niin silloinhan se tarkoittaa että noilla perustuloillakin voi säästää (??), ja se taas tarkoittaa että vähänkään suuremmilla tuloilla voi säästää valtavasti. Joten ap (ja muut jotka täällä väittävät että kaikille se on mahdollista) ainakin pystyy varmasti säästämään puolet palkastaan jos on töissä, jos vain haluaa. Eikös voida ajatella näin?
Eikö luulisi että vaikkapa minimieläke on sen suuruinen että sillä voi elää ihmisarvoista elämää?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 13:33"]
Sorry provosointi. Oikeastaan tarkoitan, että kenelläkään ei ole varaa olla säästämättä, jos ei ole todella rikas. Yllättäviin menoihin vaan täytyy varautua ennakolta. Ne pitää ikään kuin ennakoiden sisällyttää budjettiin. Jokainen voi säästää tulojensa mukaan. Jos elää toimeentulo- tai opintotuella, voi säästää vaikka 1-5 euroa kuussa. Rahapäivänä kolikot possuun ja sitten unohdetaan ne sinne, kunnes tulee paha päivä. Muutamassa kuukaudessa sinne kertyy summa, jolla voi ostaa lapselle lääkettä tai jotain muuta yllättävää. Tai pystyy ostamaan supertarjouksesta kympin kengät, vaikka tili olisi tyhjä. Jos oikeasti tarvitsee ne kengät. Pienipalkkainen voi piilottaa itseltään 10-50 e/kk. Ei sitten olla ihan pulassa, jos pesukone hajoaa. Tämä on paljon järkevämpää kuin visan vinguttaminen, koska budjetti pysyy paremmin hallinnassa. Ja täytyy se visalaskukin maksaa ja korot on kamalat.
[/quote]
Meillä maksetaan visa kokonana pois joka kuukausi. Ei mitään kuluja.
t. yks köyhä
48 tässä vielä, tiedän kyllä että monilla opiskelijoilla on tiukkaa rahallisesti (jos ei ole oikeutta tt-tukeen eikä töitä), he ovat maan köyhimpiä. Muille ns. köyhyys on ihan oma valinta. Suomessa köyhyys on ainoastaan suhteellista.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:48"]
Samaa mieltä kuin ap. Olen itse joutunut elämään pari vuotta tt-tuella, hyvin sain säästettyä. Matkustelin pari kertaa vuodessa ulkomailla, sain ostettua kaiken tarpeellisen ja maksettua laskut+vuokran, syötyä terveellisesti, tyylikkäät vaatteet jne. Olen kylläkin erittäin tarkka rahoistani enkä haali jatkuvasti krääsää, ole itseaiheutetussa velkakierteessä, en osta osamaksulla, en ylensyö, käytä päihteitä, käy kampaajalla/kosmetologilla tms, pelaa rahapelejä. Käyn kirppareilla jne. Uskon kyllä, että rahankäyttöön kevyemmin suhtautuvalla tuki ei riitä yhtään mihinkään, aina rahat loppu. Rahankäyttönsä hallitsemattomalle kolme tonniakin olisi varmasti liian vähän. Kyse on valinnoista ja järjen käytöstä, turha valittaa. Pitäisi olla todella kiitollinen, kun ilmaiseksi saa.
[/quote] Mä luulin että toimeentulotuella ;D Sehän olisi rikollista sillä säästää joten toi on joku muu ;D
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:48"]
[/quote] Mä luulin että toimeentulotuella ;D Sehän olisi rikollista sillä säästää joten toi on joku muu ;D
[/quote]
Toimeentulotuki se on. Säästin ja käytin sitten matkusteluun. Ei se rikollista ollut, ilmoitin matkoistani sossuun. Kyllähän sieltä katkeraa haukkumista joutui välillä kuuntelemaan. Mutta ei se ole minun vikani, että olen säästeliäs enkä laittanut heti rahojani (jotka lain mukaan minulle kuuluivat) menemään.
Miksi minimieläkkeestä aina valitetaan? Onhan vanhuksillakin oikeus toimeentulotukeen. Sossu maksaa myös lääkkeet ja kelalla on se 600 euron lääkekatto, jonka yli ei joudu ikinä vuodessa maksamaan.
Opintotuki 240€. Siitä maksettava vuokra, laskut, ruoka jo nyt halvinta mahdollista, bussikortti ja lääkkeet. Joka kuukausi tilille jää se 2€.
Loputtomasti eu voi säästää, kannattaa yrittää elämässä eteenpäin eli miettiä miten lisätä tuloja, näin muuallakin maailmassa ihmiset tekevät. Töitä tekemään kaikki senttien laskijat, kakkostyötä, siivousta, lehdenjakoa tai mitä vaan.Lisää koulutusta! Itse on yritettävä päästä köyhyydestä...tuedän,että tästä ei tykätä, mutta välillä kyllästyttää aikuisten ihmisten avuttomuus ja laiskuus
[/quote]
Mä olen hakenut kakkostyötä, ei vaan natsaa. Ikä taitaa vaikuttaa, 46v. Että nostetaan vaan eläkeikää..Kun alle viisikymppisiä edes ei huolita töihin. tulin tähän ketjuun mukaan vasta nyt, en ole siis valittanut mistään.
Minä saan opintotukea + opintolainaa kuukaudessa n. 900 euroa ja elän näillä rahoilla mielestäni opiskelijaksi hyvinkin leveästi. Jaan asunnon kihlattuni kanssa, vuokraan menee 350 euroa kuussa ja asunto on juuri remontoitu + tosi hyvällä paikalla keskisuuressa kaupungissa. Tosin myönnän, ettei asuminen täälläkään yleensä ihan näin halpaa ole, mutta meillä kävi hyvä tuuri asuntoa etsiessä.
Vuokran lisäksi laitan yhteiseen ruokakassaan 60 euroa kuukaudessa, puhelinlaskuun 15e, sähkö+vesilaskuun taitaa mennä n. 25 euroa ja loppu onkin sitten melkeenpä kokonaan liikkumavaraa. Näistä 450 eurosta pystyn laittamaan joka kuukausi syrjään vähintään sen 50 euroa, yleensä enemmänkin eli ei sitten niiden yllättävienkään menojen edessä ole tili miinuksella. Toki joskus on kuukausia, jos esim. pesukone pitää korjata, että ei siellä tilillä ennen "palkkapäivää" kauheasti pennit kilise, mutta ei ole koskaan tullut tilannetta, että olisi pakko syödä viikkotolkulla pelkkää makaroonia rahan puutten takia.
Toki mulla on tuo opintolaina, mutta ala, mitä opiskelen on sellaista, että opiskelutahti on kovaa ja vaikkei luentoja ihan kauheasti olekaan, niin kaiken vapaa-aikansa saa kulumaan kirjojen parissa. Kesäisin sitten olen sen n. 3 kuukautta aina töissä ja siltäkin ajalta jää aina mukavasti säästöä.
Ymmärrän toki, ettei kaikilla tilanne ole yhtä onnekas kuin minulla esim. asunnon suhteen, mutta omien havaintojeni mukaan köyhyys johtuu siitä, ettei osata suunnitella taloutta (puhun nyt lähinnä opiskelijakavereistani). Kaupasta ostetaan mitä sun sattuu, juhlia varten ostetaan hätäpäissä kertakäyttömekko, joka jää pippaloiden jälkeen kaappiin pölyttymään, joku ilta baariin sujahtaa satanen tai pari hupsista vain... Kalliita ulkomaanmatkoja haalitaan, vaikka rahat ei riitä edes siihen makaronipussiin Suomen kamaralla. Kyllä mullakin on nättejä vaatteita ja ns. merkkijuttuja, mutta ostan harkitusti ja yhdisteltäviä vaatekappaleita, niin tulee halvemmaksi kuin ostella halvalla paljon.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:48"] Samaa mieltä kuin ap. Olen itse joutunut elämään pari vuotta tt-tuella, hyvin sain säästettyä. Matkustelin pari kertaa vuodessa ulkomailla, sain ostettua kaiken tarpeellisen ja maksettua laskut+vuokran, syötyä terveellisesti, tyylikkäät vaatteet jne. Olen kylläkin erittäin tarkka rahoistani enkä haali jatkuvasti krääsää, ole itseaiheutetussa velkakierteessä, en osta osamaksulla, en ylensyö, käytä päihteitä, käy kampaajalla/kosmetologilla tms, pelaa rahapelejä. Käyn kirppareilla jne. Uskon kyllä, että rahankäyttöön kevyemmin suhtautuvalla tuki ei riitä yhtään mihinkään, aina rahat loppu. Rahankäyttönsä hallitsemattomalle kolme tonniakin olisi varmasti liian vähän. Kyse on valinnoista ja järjen käytöstä, turha valittaa. Pitäisi olla todella kiitollinen, kun ilmaiseksi saa. [/quote] Mä luulin että toimeentulotuella ;D Sehän olisi rikollista sillä säästää joten toi on joku muu ;D [/quote] Toimeentulotuki se on. Säästin ja käytin sitten matkusteluun. Ei se rikollista ollut, ilmoitin matkoistani sossuun. Kyllähän sieltä katkeraa haukkumista joutui välillä kuuntelemaan. Mutta ei se ole minun vikani, että olen säästeliäs enkä laittanut heti rahojani (jotka lain mukaan minulle kuuluivat) menemään.
[/quote] Siis eihän siitä saa säästää, ts. säästöt on ilmoitettava ja silloin toimeentulotuki pienenee/lakkaa. Eli petoksella saadulla hyödyllä säästit. No neuvo se on sekin.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:48"] Samaa mieltä kuin ap. Olen itse joutunut elämään pari vuotta tt-tuella, hyvin sain säästettyä. Matkustelin pari kertaa vuodessa ulkomailla, sain ostettua kaiken tarpeellisen ja maksettua laskut+vuokran, syötyä terveellisesti, tyylikkäät vaatteet jne. Olen kylläkin erittäin tarkka rahoistani enkä haali jatkuvasti krääsää, ole itseaiheutetussa velkakierteessä, en osta osamaksulla, en ylensyö, käytä päihteitä, käy kampaajalla/kosmetologilla tms, pelaa rahapelejä. Käyn kirppareilla jne. Uskon kyllä, että rahankäyttöön kevyemmin suhtautuvalla tuki ei riitä yhtään mihinkään, aina rahat loppu. Rahankäyttönsä hallitsemattomalle kolme tonniakin olisi varmasti liian vähän. Kyse on valinnoista ja järjen käytöstä, turha valittaa. Pitäisi olla todella kiitollinen, kun ilmaiseksi saa. [/quote] Mä luulin että toimeentulotuella ;D Sehän olisi rikollista sillä säästää joten toi on joku muu ;D [/quote] Toimeentulotuki se on. Säästin ja käytin sitten matkusteluun. Ei se rikollista ollut, ilmoitin matkoistani sossuun. Kyllähän sieltä katkeraa haukkumista joutui välillä kuuntelemaan. Mutta ei se ole minun vikani, että olen säästeliäs enkä laittanut heti rahojani (jotka lain mukaan minulle kuuluivat) menemään.
[/quote] Siis eihän siitä saa säästää, ts. säästöt on ilmoitettava ja silloin toimeentulotuki pienenee/lakkaa. Eli petoksella saadulla hyödyllä säästit. No neuvo se on sekin.
[/quote]
Aika harva varmasti sanoisi tuossa tilanteessa, että älkää laittako niin paljoa rahaa tililleni, puolet lainmukaisesta toimeentulotuesta riittää. Ja tässä ketjussa oikein neuvotaan, että minimituloistakin kannattaa säästää. Harva siihen näyttää silti pystyvän, suotakoon se heille ketkä kykenevät, aikamoinen taito sekin.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:04"]
Miksi minimieläkkeestä aina valitetaan? Onhan vanhuksillakin oikeus toimeentulotukeen. Sossu maksaa myös lääkkeet ja kelalla on se 600 euron lääkekatto, jonka yli ei joudu ikinä vuodessa maksamaan.
[/quote] Jaah, no jos minimieläkeläisellä on se huonokuntoinen mökki jossain kainuun korvessa, jota ei saa myytyä, niin onko kiva pakottaa muuttamaan pois sieltä? Jos on vaikka remonttilainaa, ei se sossu sitä laske menoksi, eikä saa toimeentulotukea, koska ilman sitä lainaa voisi lääkkeensä ja sähkönsäkin maksaa. Luultavasti se myymätön omaisuuskin estää toimeentulotuen saannin asui missä vaan. No ehkä vuokralla saa sitten asumistukea reilummin, mutta yhteiskunta senkin maksaa, sinne sijoitusasunnon omistajan pussiin.
Ja kuinka monen eläkeläisen uskot kehtaavan ja jaksavan juosta sossussa vuosikymmeniä jonkun kymmenen euron perässä? Mitä se hyödyttää ketään että osa toimeentulosta on pakko hakea toiselta luukulta?
t. minimieläkeläinen
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:04"]
[/quote] Jaah, no jos minimieläkeläisellä on se huonokuntoinen mökki jossain kainuun korvessa, jota ei saa myytyä, niin onko kiva pakottaa muuttamaan pois sieltä? Jos on vaikka remonttilainaa, ei se sossu sitä laske menoksi, eikä saa toimeentulotukea, koska ilman sitä lainaa voisi lääkkeensä ja sähkönsäkin maksaa. Luultavasti se myymätön omaisuuskin estää toimeentulotuen saannin asui missä vaan. No ehkä vuokralla saa sitten asumistukea reilummin, mutta yhteiskunta senkin maksaa, sinne sijoitusasunnon omistajan pussiin.
Ja kuinka monen eläkeläisen uskot kehtaavan ja jaksavan juosta sossussa vuosikymmeniä jonkun kymmenen euron perässä? Mitä se hyödyttää ketään että osa toimeentulosta on pakko hakea toiselta luukulta?
t. minimieläkeläinen
[/quote]
Marginaalitapauksia tuollaiset esimerkkisi mukaiset. Harva nykyeläkäinen edes mielellään asuu jossain korvessa. Mutta ne on niitä valintoja taas. Miksi valittaa, jos ei ole valmis tekemään mitään onnensa eteen. Nuo laina- ja omistusjututkin kannattaisi miettiä jo ennen elääkkeelle jäämistä, ei se kellekään yllätyksenä tule, että tulot tippuu. Jos toimeentulotukea saisi vain muutaman kympin, silloin varmasti pärjää ilmankin kun miettii vähän rahankäyttöään. Ei voi olla samat menot kuin töissä ollessa, jolloin rahaa tuli enemmän. Nykyään kun monilla eläkeläisillä on alkoholiongelmakin, siinä yksi hyvä säästökohde. Olkaa vaan iloisia niistä ansaitsemustanne eläkkeistä, tulevaisuudessa asiat ovat varmasti huonommin.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:15"]
Tervetuloa säästämään näistä 0e/kk tuloista...
[/quote]
Mee kerää pulloja eläkä valita
[/quote]
En valittanut, totesin vaan että nollasta eurosta on hankala säästää. Mulle se ei ole mikään ongelma että just nyt mitään ei mene säästöön.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:22"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 17:04"] Miksi minimieläkkeestä aina valitetaan? Onhan vanhuksillakin oikeus toimeentulotukeen. Sossu maksaa myös lääkkeet ja kelalla on se 600 euron lääkekatto, jonka yli ei joudu ikinä vuodessa maksamaan. [/quote] Jaah, no jos minimieläkeläisellä on se huonokuntoinen mökki jossain kainuun korvessa, jota ei saa myytyä, niin onko kiva pakottaa muuttamaan pois sieltä? Jos on vaikka remonttilainaa, ei se sossu sitä laske menoksi, eikä saa toimeentulotukea, koska ilman sitä lainaa voisi lääkkeensä ja sähkönsäkin maksaa. Luultavasti se myymätön omaisuuskin estää toimeentulotuen saannin asui missä vaan. No ehkä vuokralla saa sitten asumistukea reilummin, mutta yhteiskunta senkin maksaa, sinne sijoitusasunnon omistajan pussiin. Ja kuinka monen eläkeläisen uskot kehtaavan ja jaksavan juosta sossussa vuosikymmeniä jonkun kymmenen euron perässä? Mitä se hyödyttää ketään että osa toimeentulosta on pakko hakea toiselta luukulta? t. minimieläkeläinen [/quote] Marginaalitapauksia tuollaiset esimerkkisi mukaiset. Harva nykyeläkäinen edes mielellään asuu jossain korvessa. Mutta ne on niitä valintoja taas. Miksi valittaa, jos ei ole valmis tekemään mitään onnensa eteen. Nuo laina- ja omistusjututkin kannattaisi miettiä jo ennen elääkkeelle jäämistä, ei se kellekään yllätyksenä tule, että tulot tippuu. Jos toimeentulotukea saisi vain muutaman kympin, silloin varmasti pärjää ilmankin kun miettii vähän rahankäyttöään. Ei voi olla samat menot kuin töissä ollessa, jolloin rahaa tuli enemmän. Nykyään kun monilla eläkeläisillä on alkoholiongelmakin, siinä yksi hyvä säästökohde. Olkaa vaan iloisia niistä ansaitsemustanne eläkkeistä, tulevaisuudessa asiat ovat varmasti huonommin.
[/quote] Lähinnä nyt puhuin tässä takuueläkkeestä joka on 743,38 e/kk.
Se minimieläke tulee kyllä monelle hiukan yllätyksenä siinä mielessä että sairautta ei tiedä siellä "töissä ollessa". Tietenkään harva tällä minimieläkkeellä on varsinaisesti "ansainnut" sitä eläkettään, jotkut koko elämänsä kotona ja välillä jossain maatalon töissä, tai emäntänä siellä maatalossa eikä eläkkeitä ole säästelty, jotkut vain kerta kaikkiaan työttöminä ja pätkätöissä kunnes sairastuneet.
Siis "mitä minimieläkeläiset valittaa, sossustahan saa jos jää alle rajan" - no jos sossusta saa muutamia euroja jos jaksaa aina juosta.
" no jos sossusta saa muutamia kymppejä niin sitten voi varmasti laskea kulutustaan sillä 740e eläkkeellä ja elää muutaman kympin halvemmalla". Voi jessus.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:00"]Aivan totta. 2000 euron kuukausipalkasta on mahdollista säästää reippaasti yli tonni, koska minäkin elän n. 800 e/kk rahalla, eikä kukaan ole jakamassa edes asumiskustannuksia. Kahdella ihmisellä luonnollisesti jää varmasti enemmän kuin tonni per lärvi säästöön, koska ei tarvitse esim. maksaa kaksia jätehuoltoja, vakuutuksia, sähkölämmityksiä, kiinteistöveroja ja asuntolainoja. Varmaan ei tarvitse kahta autoakaan. Kyllä se on teidän avuttomuuttanne jollei teillä ole varaa mitä ikinä haluatte tai tarvitsette. [/quote] Millaiset asumiskulusi ovat kuukaudessa? Entä vakuutukset? Netti? Puhelin? Mahdolliset lääkkeet?
[/quote] Mitä sillä on merkitystä? Pointti on että koska minä maksan asumiskuluni ja nuo kaikki mainitut noin 800 eurolla yksin, niin pystytte tekin.
[/quote]
Jos joku tienaa vaikka 2500 euroa käteen, miksi ihmeessä hän kituisi 800 eurolla vaan siksi, että joku toinenkin siihen pystyy ja sitten panttaisi 1700 euroa kuukaudessa 'säästöön'. Epäilen myös, että 800 euron tuloilla saa jotain tuettua asumista tms. mitä noilla isommilla tuloilla ei saa.
Toki olen pahoillani siitä, että joku joutuu tulemaan toimeen 800 eurolla kuukaudessa, mutta ei se vaadi solidaarisia köyhäilyeleiltä niiltä, joilla ei siihen ole pakottavaa syytä.