Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokaisella on varaa säästää rahaa

Vierailija
05.11.2014 |

Sorry provosointi. Oikeastaan tarkoitan, että kenelläkään ei ole varaa olla säästämättä, jos ei ole todella rikas. Yllättäviin menoihin vaan täytyy varautua ennakolta. Ne pitää ikään kuin ennakoiden sisällyttää budjettiin. Jokainen voi säästää tulojensa mukaan. Jos elää toimeentulo- tai opintotuella, voi säästää vaikka 1-5 euroa kuussa. Rahapäivänä kolikot possuun ja sitten unohdetaan ne sinne, kunnes tulee paha päivä. Muutamassa kuukaudessa sinne kertyy summa, jolla voi ostaa lapselle lääkettä tai jotain muuta yllättävää. Tai pystyy ostamaan supertarjouksesta kympin kengät, vaikka tili olisi tyhjä. Jos oikeasti tarvitsee ne kengät. Pienipalkkainen voi piilottaa itseltään 10-50 e/kk. Ei sitten olla ihan pulassa, jos pesukone hajoaa. Tämä on paljon järkevämpää kuin visan vinguttaminen, koska budjetti pysyy paremmin hallinnassa. Ja täytyy se visalaskukin maksaa ja korot on kamalat.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan, kun on jo sössinyt kierteen päälle on siinä tilanteessa, että joka kk joutuu siirtämään laskuja seuraavalle.

Vierailija
2/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimessa työskentelevänä ja toimeentulotuen varassa elävien kanssa työskentelevänä rohkenen olla eri mieltä. Kaikilta ei ihan oikeasti liikene edes viittä euroa kuussa säästöön. Jokainen sentti menee elämiseen eikä siltikään oikein riitä. Sillä eurolla saa vaikka maitotölkin tai jauhopussin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 13:35"]Vaan, kun on jo sössinyt kierteen päälle on siinä tilanteessa, että joka kk joutuu siirtämään laskuja seuraavalle.
[/quote] ja voi toki laittaa euron jemmaan, loppu kuusta mietitään ostetaanko sillä maito vai kaurahiutaleita. Mutta yrittää toki aina kannattaa

Vierailija
4/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän niin, että kerran viikossa siirrän säästötilille 3,20, jos tilllä on esim 23,20.

Vierailija
5/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 13:36"]Sosiaalitoimessa työskentelevänä ja toimeentulotuen varassa elävien kanssa työskentelevänä rohkenen olla eri mieltä. Kaikilta ei ihan oikeasti liikene edes viittä euroa kuussa säästöön. Jokainen sentti menee elämiseen eikä siltikään oikein riitä. Sillä eurolla saa vaikka maitotölkin tai jauhopussin.
[/quote]
Sitten kannattaa vaikka kerätä pullo/tölkki päivässä ja säästää se.

Vierailija
6/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 13:36"]

Sosiaalitoimessa työskentelevänä ja toimeentulotuen varassa elävien kanssa työskentelevänä rohkenen olla eri mieltä. Kaikilta ei ihan oikeasti liikene edes viittä euroa kuussa säästöön. Jokainen sentti menee elämiseen eikä siltikään oikein riitä. Sillä eurolla saa vaikka maitotölkin tai jauhopussin.

[/quote]

Minä mietin pitääkö sillä eurolla ostaa sitä maitopurkkia, kun vettä tulee kraanasta ja jauhopussin saa ruokakasista. Säästövinkkini kerroin jo, että kerran viikossa pyöristän tilisaldon tasakympeikisi. 

Vierailija
7/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo taas. Ja miten hyvää säästämistä on säästää vaikkapa hammaslääkäristä ja mennä sitten vuosien päästä juurihoitoon? Onko fiksua säästää kengistä, jos sen seurauksena saa kallishoitoisen jalkavaivan? Montako euroa pitää säästää, jos tulot on 0 euroa, kuten mulla oli vuoden ajan, kun olin pompotettavana luukulta toiselle enkä vaikean masennuksen takia pystynyt hakemaan apua tarpeeksi aktiivisesti?

Entä milloin ne säästöt sitten saa käyttää, jos aina pitää säästää lisää? Mulla kaikki meni tohon sairauteen, mutta onneksi ei tullut mitään velkakierrettä. Tässäkin kuussa aion käyttää kaiken opintotukeni vuokraan (halpa pieni soluhuone syrjäisellä paikalla), lääkkeisiin, sähkölaskuun, puhelinlaskuus (n. 5 euroa) ja loput reilu 100 euroa ruokaan, perushygieniaan ja muuhun välttämättömään. Taputan itseäni olkapäälle joka kuukausi, kun en mee miinukselle.

Mutta ei pahinta ole olla materiaalisesti köyhä tässä maassa, kyllä paljon pahempaa olisi olla hengessään niin köyhä kun eräät täällä.

Vierailija
8/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muut pienipalkkaiset sanoo tähän? Minä kyllä yritän säästää mutta vaikeaa se on...

Vierailija
9/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 13:45"]

Joopa joo taas. Ja miten hyvää säästämistä on säästää vaikkapa hammaslääkäristä ja mennä sitten vuosien päästä juurihoitoon? Onko fiksua säästää kengistä, jos sen seurauksena saa kallishoitoisen jalkavaivan? Montako euroa pitää säästää, jos tulot on 0 euroa, kuten mulla oli vuoden ajan, kun olin pompotettavana luukulta toiselle enkä vaikean masennuksen takia pystynyt hakemaan apua tarpeeksi aktiivisesti?

Entä milloin ne säästöt sitten saa käyttää, jos aina pitää säästää lisää? Mulla kaikki meni tohon sairauteen, mutta onneksi ei tullut mitään velkakierrettä. Tässäkin kuussa aion käyttää kaiken opintotukeni vuokraan (halpa pieni soluhuone syrjäisellä paikalla), lääkkeisiin, sähkölaskuun, puhelinlaskuus (n. 5 euroa) ja loput reilu 100 euroa ruokaan, perushygieniaan ja muuhun välttämättömään. Taputan itseäni olkapäälle joka kuukausi, kun en mee miinukselle.

Mutta ei pahinta ole olla materiaalisesti köyhä tässä maassa, kyllä paljon pahempaa olisi olla hengessään niin köyhä kun eräät täällä.

[/quote]

Olen niin kateellinen tuosta reilusta sadasta eurosta. Onneksi ei tarvitse pesuaineita yms ostaa joka kuukausi, kun tänkin kuun päiväbudjekti on 2,50e. Onneksi aina voi tehdä niitä henkilökohtaisia arvovalintoja ja käyttää sitä mielikuvistusta kun yrittää suhteuttaa menot tulohin niin että jotain jää säästöönkin. Käytin tänään vain kaksi euroa ja huomenna ei tarvitse mitään niin se on kolme euroa ja viikkoa on vielä jäljellä... ps. cittarissa on makaroni 19snt pussi.

Vierailija
10/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisellä on asenne kohdallaan! Hyvä!

Vierailija
11/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan totta. 2000 euron kuukausipalkasta on mahdollista säästää reippaasti yli tonni, koska minäkin elän n. 800 e/kk rahalla, eikä kukaan ole jakamassa edes asumiskustannuksia. Kahdella ihmisellä luonnollisesti jää varmasti enemmän kuin tonni per lärvi säästöön, koska ei tarvitse esim. maksaa kaksia jätehuoltoja, vakuutuksia, sähkölämmityksiä, kiinteistöveroja ja asuntolainoja. Varmaan ei tarvitse kahta autoakaan.

Kyllä se on teidän avuttomuuttanne jollei teillä ole varaa mitä ikinä haluatte tai tarvitsette.

Vierailija
12/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on säästää niin pieniä rahoja, että kunnon summan kertymiseen menee ikä ja terveys? Köyhällä kun ei oikeasti ole varaa kunnon sääsätmiseen ja minusta pikkusten purojen kartuttamisessa menee niin kauan, että mieluummin ostan velaksi mitä haluan nyt ja maksan sitten sitä velkaa. Enkä edes haaveile ulkomaanmatkoista vaan ostan mieluummin vaikka Korsin laukun  kun sen saan heti pienemmilläkin ssäätöillä.

Vierailija
13/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa säästämään näistä 0e/kk tuloista...

Vierailija
14/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, aloituksen sisällössä on pointtinsa, mutta meillä on tulot 4-henkisessä perheessä 2600 e/kk nettona ja asuntolainaan menee 700 e/kk eli ei meillä jää yhtään säästöön. Enkä halua elää ihan köyhästi 24/7 että sit ois joku hikinen tuhatlappunen säästössä oikein pahan päivän varalle, kun ei ole pakko. Silloin myyn varallisuutta.

Vierailija
15/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:15"]

Tervetuloa säästämään näistä 0e/kk tuloista...

[/quote]

Mee kerää pulloja eläkä valita

Vierailija
16/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, palautuspulloja ja pennipusseja Lidlin kassalla.

Sitä se oli alkuun, mutta jostain säästäminen oli aloitettava - ja käytettävä niitä säästöjä loppukuusta. Tosin olin sievästi laskenut kakskytsenttiset ja kymmensenttiset minigrip-pussiin, ettei ihan sekalaista kasaa tarvinnut kassalle kaataa.

Säästäminen ei hirveästi tunnu rakentavalta, koska aina kun luulee säästäneensä ihan kivan summan että voisi vähän hengähtää, niin sitten tulee jotain. Autoon uudet renkaat, lapsille talvitakit, kissan katkennut kulmahammas, ystävän häät... Ehkä tämä joskus loppuu ja sinne säästöön alkaa kertyä se ensimmäinen etelänmatkakin.

Tiedän, ilman säästöjä ne pitäisi maksaa velkana/visalla, mutta kun jokainen säästetty sentti tuntuu niin selkänahasta raavitulta.

Vierailija
17/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää menee taas siihen että porukka kilpailee siitä kuka on köyhin. Oon elänyt jo vuosia käyhyysrajan alapuolella (vuokran ja laskujen jälkeen rahaa jää noin 100 € kuussa ruokaan, vaatteisiin jne). ja silti en oo kokenut jääväni mistään paitsi. Päinvastoin, rahaa oon aina saanut jäämään säästöönkin. Sen kyllä myönnän että oon mestari etsimään tarjoustuotteita, vertailemaan hintoja eikä se 10 km pyäräreissukaan oo ongelma.

Vierailija
18/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämisessä ei ole mitään pointtia jos ei kuukaudessa saa säästöön kuin muutaman kympin. Pitää saada säästöön vähintään joku 200e, että siinä olisi mitään mieltä.

Vierailija
19/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:23"]

No joo, aloituksen sisällössä on pointtinsa, mutta meillä on tulot 4-henkisessä perheessä 2600 e/kk nettona ja asuntolainaan menee 700 e/kk eli ei meillä jää yhtään säästöön. Enkä halua elää ihan köyhästi 24/7 että sit ois joku hikinen tuhatlappunen säästössä oikein pahan päivän varalle, kun ei ole pakko. Silloin myyn varallisuutta.

[/quote]

2600 e/kk - 700 e/kk = 1900 e/kk. Miten ei nelihenkisellä perheellä jää tuosta mitään säästöön? Ei edes 10 euroa? Mihin syydätte rahojanne?

Vierailija
20/76 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 15:23"]

[/quote]

2600 e/kk - 700 e/kk = 1900 e/kk. Miten ei nelihenkisellä perheellä jää tuosta mitään säästöön? Ei edes 10 euroa? Mihin syydätte rahojanne?

[/quote]

Jos minulla menee 1500 e/kk yksineläjänä, voin hyvin kuvitella ettei nelihenkisellä perheellä jää tuosta summasta ylimääräistä, jos ja kun ei halua laskea jokaista ostostaan tarkkaan vaan elää mukavaa elämää harrastuksineen, autoineen jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan