sosku maksaa lapsen reilun 200€ harrastuksen
Minusta tuo on todella väärin!
Asiasta kertoi tämä lapsen äiti itse eli ei ole mitää huhupuhetta.
Kommentit (43)
Jos maksetaan, siihen lienee hyvät perusteet. Urheiluharrastukset ovat usein järjettömän kalliita, ja tyhmäähän se on jos niihin valikoidutaan vain rahapussin eikä lahjakkuuden ja innon perusteella. Pitempään jatkuneen harrastuksen tukeminen, etenkin jos lapsi on hyvä, ei minusta ole turhaa. Ja minulle keskituloisena tuo 200 € viikossa olisi tosi paljon, ja kiitän onneani että lapseni eivät ole keksineet haluta mitään kallista harrastusta.
Meillä "vain" 2 lasta tasan siitä syystä, että ei ole varaa enempään. Molemmat käydään töissä, mutta eläminen on kallista ja lapsista koituu vääjäämättä kuluja. Kovasti toivoisin kolmatta, mutta olemme järkiperustein = rahat ei riitä, päättäneet jättää luvun kahteen. Mietimme tarkkaan, mihin meillä on varaa ja mihin ei, olipa kyse lapsista, autosta, asunnosta, harrastuksesta tai ruuasta. Miksi samaa velvoitetta ei ole näillä monilapsisilla sosiaaliperheillä. He saavat tehtailla lapsia ja elättää heitä verovaroin. Kun taas työssäkäyvä itsensä elättäjä joutuu miettimään mistä rahansa repisi ja jos ei ole revittävää, niin enempää lapsia ei tehdä!
Miksi ihmeessä siis haluaisin maksaa verorahoilla jonkun toisen lastentehtailija perheen harrastuksia? Omien lasteni harrastuksiinkaan ei ole varaa laittaa 200e/kk. Miksi ihmeessä pitäisin hyväksyttävänä, että perheessä, jossa vanhemmat eivät edes itse tienaa rahojaa, lapsi saisi harrastaa jotain sellaista, johon omilla lapsillani ei ole mahdollisuutta?
Maksoin aikanaan itse kesätyörahoistani autokoulun, koska vanhemmillani ei sitä ollut varaa kustantaa. Miksi ihmeessä hyväksyisin, että sossuperheessä lasten autokoulut kustannetaan verovaroista?
Jokainen eläköön sen mukaan, mihin on varaa. Jos ei ole rahaa, eletään suppeammin. Jos on eletään leveämmin.
Minulta ei löydy sympatioita köyhän perheen lapselle vain siksi, että harrastus on hänelle mieluinen eikä sitä haluta lopettaa vaikkei rahat riitä. Koko ajan esim. ruuan hinta kallistuu, hoitomaksut kallistuu (maksamme täydet maksut), vakuutukset kallistuu. Koska ne kallistuu, kiristämme vyötä jostain toisesta asiasta, kuten harrastuksista. Emme ikinä saisi sossusta rahaa lapsen harrastukseen. Miksi siis lapsitehtailija perheen pitäisi?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:31"]Pitäisikö jokaiselle lapselle kustantaa 200 e harrastus? Ei meillä ole tuollaiseen varaa vaikka olen kokopv töissä? Eikö meidän lapset ole yhtä arvokkaita? Pitää varmaan ryhtyä työttömäksi. [/quote] Tätä juuri ajan takaa! Ei minullakaan ole varaa laittaa lapsen harrastukseen noin paljon joka kuussa. Harrastaa kyllä saa, mutta harrastus on halvempi. Kateutta tämä varmasti onkin, mutta kun meillä molemmat vanhemmat käy joka arkipäivä töissä ja toiset makaa vain kotona (ei edes kiinnostusta tehdä töitä) ja kaikki maksetaan valmiiksi.
[/quote]
Meillä ei ole edes niitä vanhempia, pikkusiskolla ja minulla. Sinun lapsillasi on työssäkäyvät ja luultavasti tervepäiset vanhemmat, koti johon on tervetullut joka päivä, sukulaisia jotka välittää...
Silti sinunlaisilta sain minäkin aikanaan kuulla, ettei minulle pitäisi maksaa ns. itsenäistymisrahaa (että voin ostaa astioita ja huonekaluja ensimmäiseen omaan kotiin) eikä ymmärretty, miksi jälkihuoltona minunkin harrastamistani tuettiin jonkun aikaan. Valtio oli minun vanhempani, isä ja äiti.
Joskus toivoisi ihmisiltä vähän elämistä oman kuplan ulkopuolella.
[/quote]
Minun mielestäni itsenäistymisraha ja oman elämisen tukeminen on hyvä juttu! Samoin lasten tukeminen joiden perhe elämä on huonoa.
Aloituksen perheessä on myös täyspäiset vanhemmat ja paljon sukulaisia. On auto ja varaa polttaa tupakkaa yms. Mutta vanhemmista vain ei ole kiva tehdä töitä heistä on kivempaa vain olla kotona lasten kanssa koska rahallisesyi niin voi tehdä. Kaiken huippu mielestäni on kuitenkin tuo kallis harrastus.
Tämä yhteiskunta kun ei vain pyöri niin että kaikki jäisi kotiin makaamaan ja joku muu vaan maksaa menot.
Tosin kovaa vauhtia ollaan menossa siihen että kohta menee ne rahahanat kiinni.