sosku maksaa lapsen reilun 200€ harrastuksen
Minusta tuo on todella väärin!
Asiasta kertoi tämä lapsen äiti itse eli ei ole mitää huhupuhetta.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 11:49"]
En usko, sossu maksaa 200€/vuosi harrastuksia.
[/quote]
Kyllä ne maksaa, jos on pitkäaikainen tapaus ja se on lapsen kehityksen kannalta suureksi eduksi. Kyllä tässä massa menee rahaa turhempaankin.
Kyllä se on meiltä työtä tekeviltä veronmaksajilta pois. Vai ajattelit sen rahan tulevan?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:14"]
Kyllä se on meiltä työtä tekeviltä veronmaksajilta pois. Vai ajattelit sen rahan tulevan?
[/quote]
Se ei ole aina halvin ratkaisu että kieltäydytään käyttämästä rahaa.
Jos lapsi ei pääse hyvän harrastuksen pariin, niin sitten hän ehkä istuu kerran viikossa terapeutin vastaanotolla ja se on selvästi kalliimpaa. Harrastuksen maksaminen siis säästää verorahoja.
Tuon harrastuksen sosku siis maksaa koska lapsi oli sen jo aloittanut ja vanhemmat maksaneet sen itse. Ensimmäisen vuoden aikana maksut kuitenkin oli vain joitain kymppejä kuussa. Kun harrastusta jatkoi nousi maksut ja soskun peruste on se että lapselle on raskasta lopettaa mieluinen harrastus kun sitä jo harrasti.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:14"]
[/quote]
Se ei ole aina halvin ratkaisu että kieltäydytään käyttämästä rahaa.
Jos lapsi ei pääse hyvän harrastuksen pariin, niin sitten hän ehkä istuu kerran viikossa terapeutin vastaanotolla ja se on selvästi kalliimpaa. Harrastuksen maksaminen siis säästää verorahoja.
[/quote]
Puhumattakaan siitä että nuori pysyy sosiaalisena ja hänestä tulee aikanaan kelpo veronmaksaja, ehkä jopa huippu-urheilija joka tuo mainetta ja kunniaa koko Suomelle.
Toinen vaihtoehto voi olla se että hän syrjäytyy ja ajautuu päihde- ja rikoskierteeseen joka tulee maksamaan yhteiskunnalle miljoonia.
Jaa, minulle maksettiin sähkökitara konkkapesästä 100€. Ilman kitaraa olisin varmaan tappanut itseni, mutten sitä kertonut kenellekkään, koska sitten se vasta olisi ollut säälittävää... Kitaran ansiosta pärjäsin läpi yläasteen, kaiken sen jokapäiväisen kiusaamisen (henkinen ja fyysinen), ja nyt opiskelen toista vuotta amiksessa, poissaoloja on yhä nolla, on ollut nollassa jo 2,5v, siitä päivästä alkaen, kun sain kitaran. Sain mennä musaluokkaan harjoittelemaan joka välitunti kitaralla, ja koulun jälkeen purin koko päivän patoutuneet tunteet kitaran kautta ulos. Ennen sitä, kitaran saamista, lähdin kesken joka ikinen päivä, kun en yksinkertaisesti kestänyt sitä kiusaamista enää... minua tönittiin, huoriteltiin, lutkailtiin, jätettiin ulkopuolelle, laukku katosi viikottain ja rahat vietiin jatkuvaan. Kerran yksi kiusaajista tahalleen tönäs minua silleen, että mun silmälasit tippui maahan, ja sen jälkeen oikein hyppäsi lasien päälle. Liikuntatunnit olivat pahimmat, kunnes ysin keväällä sain vapautuksen fyysisen kiusaamisen vuoksi. Mutta kyllä, anteeksi, olen erittäin paska nuori, joka käytin veronmaksajien rahoja satasen. t. teini
Minusta tuollainen on väärin, koska ei monella pienituloisen lapsella ole varaa harrastaa noin kalliita harrastuksia.
Ei ole lapsen vika, jos vanhemmat on köyhiä. Tässä maassa rahaa kipataan paljon huonompiinkin kohteisiin.
Minun pikkusiskoni asui sijaisperheissä 4-vuotiaasta lähtien. Teini-iän kynnyksellä sossu alkoi sijaisperheen kanssa maksaa siskon harrastusta, ja nyt siitä on tulossa hänelle ammatti :)
Oliko se aivan turhaa teidän mielestänne?
Aivan oikein. Ei ole lapsen syy, että vanhemmat köyhiä.Vaikka moen asian kohdalla ymmärrän kateuden, niin sitä en ymmärrä, että joku kadehtii köyhän lapsen harrastusta, ja haluaisi senkin ilon lapselta viedä.
^Minusta on ihan kamalan lyhytnäköistä tosiaan ajatella niin että sossu ei saisi maksaa YHTÄÄN harrastemenoja. Nehän ovat ennaltaehkäisevää sosiaalityötä, jolla on moninaisia seurannaisvaikutuksia kuten nro 18 kuvaa. Toki 18:n kiusaamiseen olisi pitänyt kiinnittää enemmän huomiota.
Pitäisikö jokaiselle lapselle kustantaa 200 e harrastus? Ei meillä ole tuollaiseen varaa vaikka olen kokopv töissä? Eikö meidän lapset ole yhtä arvokkaita? Pitää varmaan ryhtyä työttömäksi.
Arvasin että joku tulee sanomaan, että "ei meillä olisi varaa", mutta mietippä uudelleen! Kyllä mullakin oli varaa, vaikka sain 150e enemmän kuin toimeentukituloraja, kun opiskelin. Silti maksoin lapsen kalliin harrastuksen. Tingin muusta, koska koin harrastuksen tärkeäksi.Se toi lapselle iloa.Ymmärsi itsekin, että harrastus on kallis, joten mannkuminen muun suhteen loppui. Itse luovuin autosta, vaikka työ/opiskelumatkoihin kuluikin puolet enemmän aikaa.Järjestelykysymys.
On se väärin. Sossun asiakkaat voisivat harrastaa ilmaisia tai lähes ilmaisia harrastuksia. Ei minulla ole työssäkäyvänä varaa maksaa lapseni harrastuksista edes satasta kuussa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:31"]Pitäisikö jokaiselle lapselle kustantaa 200 e harrastus? Ei meillä ole tuollaiseen varaa vaikka olen kokopv töissä? Eikö meidän lapset ole yhtä arvokkaita? Pitää varmaan ryhtyä työttömäksi.
[/quote]
Tätä juuri ajan takaa! Ei minullakaan ole varaa laittaa lapsen harrastukseen noin paljon joka kuussa. Harrastaa kyllä saa, mutta harrastus on halvempi.
Kateutta tämä varmasti onkin, mutta kun meillä molemmat vanhemmat käy joka arkipäivä töissä ja toiset makaa vain kotona (ei edes kiinnostusta tehdä töitä) ja kaikki maksetaan valmiiksi.
On eroa siinä on keskituloissen tavisperheen lapsi vai ylisukupolvisen sossusuvun lapsi. Lapsen tukeminen normaain elämän pariin on valtava panostus lapsen tulevaisuuteen ja mahdollisuus sossusukukujen kierteen katkaisemiseksi. Sinä katkera keskituloinen, sinulla on luultavasti lapsellesi paljon henkistä pääomaa annettavana, vaikka juuri nyt ei ole 200 euroa/kk nmaksavaan harrastukseen mahdollisuuksia. Ei minunkaan lapsillani ole mahdollisuutta sellaiseen harrastukseen, mutta he ovat fiksuja lapsia ja ymmärtävät sen. Kaikkea ei voi mitata rahassa, eivätkä kaikki saa samoja lähtökohtia elämälleen, siksi on sosiaaliturvajärjestelmä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:31"]Pitäisikö jokaiselle lapselle kustantaa 200 e harrastus? Ei meillä ole tuollaiseen varaa vaikka olen kokopv töissä? Eikö meidän lapset ole yhtä arvokkaita? Pitää varmaan ryhtyä työttömäksi. [/quote] Tätä juuri ajan takaa! Ei minullakaan ole varaa laittaa lapsen harrastukseen noin paljon joka kuussa. Harrastaa kyllä saa, mutta harrastus on halvempi. Kateutta tämä varmasti onkin, mutta kun meillä molemmat vanhemmat käy joka arkipäivä töissä ja toiset makaa vain kotona (ei edes kiinnostusta tehdä töitä) ja kaikki maksetaan valmiiksi.
[/quote]
Meillä ei ole edes niitä vanhempia, pikkusiskolla ja minulla. Sinun lapsillasi on työssäkäyvät ja luultavasti tervepäiset vanhemmat, koti johon on tervetullut joka päivä, sukulaisia jotka välittää...
Silti sinunlaisilta sain minäkin aikanaan kuulla, ettei minulle pitäisi maksaa ns. itsenäistymisrahaa (että voin ostaa astioita ja huonekaluja ensimmäiseen omaan kotiin) eikä ymmärretty, miksi jälkihuoltona minunkin harrastamistani tuettiin jonkun aikaan. Valtio oli minun vanhempani, isä ja äiti.
Joskus toivoisi ihmisiltä vähän elämistä oman kuplan ulkopuolella.
Mä harrastin lapsena 7v-13v viulun soittoa. Ihan kansalaisopistossa kävin tunneilla ja sain kunnalta 1000 markan viulun. Sitten kun se viulu jäi pieneksi sain vuokrata kansalaisopiston viulua. Olisin varmasti soittanut pitempäänkin mutta se kansalaisopiston ryhmä loppui eikä mitään muuta ollut tarjolla. Ja nyt poikani käy muskarissa, käynyt siitä asti kun oli 1v10kk. 2v harrastanut siellä kanteleryhmässä sitä ennen oli tavallinen ryhmä jossa laulettiin yms. Kantele maksoi melkein 300€ itse maksoimme ja vuosimaksu on 240€ tuolla musiikkiopiston muskarissa jossa siis käynyt yli 4v. t.ammattivalittaja
Ei se ole sinulta pois.
Meidän lapsen jokkuessa on tietääkseni pari nuorta, joiden harrastuksen sossu maksaa. Tuohan keventää minun maksuosuuttani kun joukueessa olisi muute nuo pari pelaajaa vähemmän.
Mikä siinä on väärin? Eikö köyhät saa harrastaa? Miksi lasta pitäisi rangaista vanhempien rahaongelmista?