Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pitääkö työttömän olla aktiivinen?

Vierailija
05.11.2014 |

olen työtön, ensimmäistä kertaa elämässäni. minulla ei ole kuitenkaan kiire töihin vaan haluaisin katsella rauhassa sopivia työpaikkoja. voinko vain passiivisena odottaa ja hakea paikkoja, jos sellainen sattuu eteen ja mennä niihin haastatteluihin tmv. mitä työkkäri tarjoaa. 

vai pitääkö hakea itse aktiivisesti "mihin vain" ja osoittaa etsivänsä työtä joka paikasta aktiivisesti.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista! olen ollut aina aktiivinen, liiankin eli kaikki äitiyslomat väännetty kouluja ja kouluaikaan töissä ja työaikaan koulussa jne. nyt voisi ottaa rennommin hetken.. tuntuu vaan niin oudolta jos ei ns. "tee kaikkeaan" saadakseen töitä. voihan se olla, ettei niitä töitä olekaan tarjolla ja menee aikaa työllistymiseen, vaikka mitä tekisi. se riski mietityttää, samoin kuin se, että mokaan tuet, jos olen passiivinen.

Vierailija
2/9 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:10"]

kiitos vastauksista! olen ollut aina aktiivinen, liiankin eli kaikki äitiyslomat väännetty kouluja ja kouluaikaan töissä ja työaikaan koulussa jne. nyt voisi ottaa rennommin hetken.. tuntuu vaan niin oudolta jos ei ns. "tee kaikkeaan" saadakseen töitä. voihan se olla, ettei niitä töitä olekaan tarjolla ja menee aikaa työllistymiseen, vaikka mitä tekisi. se riski mietityttää, samoin kuin se, että mokaan tuet, jos olen passiivinen.

[/quote]

Miten niin mokaat tuet? Tietysti työkkärin tarjoamiin paikkoihin kannattaa hakea, muuten tulee karenssi. Mutta muuten ne eivät tiedä mitä päivisin puuhastelet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et nyt ihan mihin tahansa työpaikkailmoituksiin hae (mikä ei tosiaan ole järkevää senkään takia, että oikeastaan kaikkiin hakee myös koulutettuja tai aiemmin samaa työtä tehneitä), niin varmaan oman alan yritysten läpikäyminen voisi olla ihan järkevää? Silloin ei tarvitsisi vain odotella, että sopiva ilmoitus osuisi eteen.

Vierailija
4/9 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 14:18"]

Miten niin mokaat tuet? Tietysti työkkärin tarjoamiin paikkoihin kannattaa hakea, muuten tulee karenssi. Mutta muuten ne eivät tiedä mitä päivisin puuhastelet. 

[/quote]

Tuet voi mokata vain sillä, että ON aktiivinen. Esim. opiskelu tai vapaaehtoistyö voi evätä työttömyyskorvaukset.

Tietysti myös kaikkiin työkkärin yhteydenottoihin pitää reagoida.

Vierailija
5/9 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta itsestäsi se on kiinni. Tosin nykyisessä tilanteessa en uskaltaisi kovin rennosti jäädä katselemaan. Mitä pidempään olet työttömänä sen pahempi leima ja vaikeampaa työllistyminen. Naurettavaa mutta totta.

Vierailija
6/9 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaista aktiivisuutta varmaan kannattaa harjoittaa. Mielestäni tällaista aktiivisuutta on myös järkevään, tietysti mieluiten omaa alaa lähellä olevaan, vapaaehtoistyöhön osallistuminen tai omaehtoinen opiskelu. Aktiivisuus voi siis merkitä muutakin kuin sitä että haet jokaista puhelinmyyjän ja henkilökohtaisen avustajan paikkaa.

Vierailija
7/9 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sama miten teet. Et kai oikeasti kuvittele, että joku kokemustasi ja koulutustasi vastaamaton paikka olisi sinusta kiinnostunut, kun heillä on vähintään sata ilmoituksen mukaista hakijaa myös?

Työkkäri ei tarjoa yhtäkään haastattelua tai työpaikkaa. Sieltä voi tulla käsky hakea jotain paikkaa (joka voi olla ihan mitä vaan) ja sitä on sitten pakko hakea, mutta et tietenkään mitenkään ole etusijalla pääsemässä haastateltavaksi.

Hae kuitenkin aktiivisesti töitä, että tiedät millaisia hakijamääriä on, millaisiin paikkoihin mahdollisesti pääset haastatteluun jne.

Vierailija
8/9 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös työtön ja työkkärin kanssa keskustrllut tästä "työtä ku työtä on tehtävä"-asenteesta.
Työkkärin setä mulle sanoi, että liian monesti työtön ottaa työn tai koukupaikan vastaan ja tajuaa jossain kohtaan, et "hei tää ei ookaa mun juttuni".
Mä otan aikaa ja mietin tarkkaan mitä haluan tehdä. Toki mulla on ammatti jossa haluaisin toimia, mutta entinen pomoni haukkui minut niin pahoin, etten enää uskalla tehä niitä töitä.
Nyt olenkin sitten käännekohdassa jossa alan miettimään, et mitähän tuota haluaisin "isona" tehä.

Vierailija
9/9 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töitä haluaa saada, kannattaa olla aktiivinen. Jos vaan pasiivisena odotat, työllistyminen on aika epätodennäköistä. Sinänsä kuitenkaan mikään ei velvoita olemaan aktiivinen, mutta kannattaa huomioida tuo kakkosen pointti siitä, että mitä pidempään on työttömänä, sitä vaikeampi on työllistyä. Usein kannattanee ottaa jotain ja jatkaa sitten työnhakua. Työssäoleva palkataan helpommin kuin työtön, niin se ikävä kyllä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan