Miten perheväkivaltaa paetaan lapsen kanssa?
Minulla on väkivaltainen mies, joka pahoinpidellessään minua uhkaa tappaa minut, en voi tietää ovatko hirveät sanat vain uhoamista, mutta en haluaisi ottaa selvää onko tosissaan. Viimeksi yritin soittaa hätäpuhelun mutta mies sai puhelimen pois ja sanoi että jos puhelu meni läpi hän kerkiää tappaa minut, koskaan enää en uskalla yrittää hälyttää apua. 1.5-vuotias lapsemme itkien todisti perhehelvettiämme. Tilanne on nyt rauhoittunut, mies on taas "ihana", mutta hiljaa teen suunnitelmaa miten pääsen pakoon lapseni kanssa silloin kun mies ei voi sitä aavistaa.
1. Kertokaa kiltit ihmiset mitä tapahtuu kun menee turvakotiin? Minkälaiseen pyöritykseen joudun? Vievätkö he lapseni minulta? Lapsi on hyvin hoidettu, huolehdin 24/7 ja mies on väkivaltainen vain minua kohtaan.
2. Päästävätkö he miehen luokseni tai antavatko lapsen hänelle jos mies tulee selittämään ja manipuloimaan työntekijöitä? Minulla on salaa nauhoitettua todisteaineistoa miehen raivoamisesta kun hän pahoinpiteli minua.
3. Voiko mies syyttää lapsen sieppaamisesta jos lähden turvaan sukulaisten luo, enkä kerro missä olen?
Ahdistaa kun tulevaisuus näyttää niin toivottomalta, mies voi seota täysin jos eroan hänestä ja vien lapsen.
Kommentit (19)
Ap, mulla on kokemusta! Kehoitan lähtemään, vaikka TIEDÄN että sua pelottaa. Saat apua sieltä turvakodista, sun osoitteen, numeron yms voi salata ja vaikka mitä. Lähde nyt, ennen kun jotain käy. Mulla on kokemusta myös lapsena, valitettavasti :( Tyhmä sitä on, kun huomaa olevansa aikuisena samassa tilanteessa. Älä altista lastasi enää kertaakaan sille, että joutuu olemaan lähellä kun sua pahoinpidellään.
Hyviä vastauksia sait kysymyksiisi jo. En siis vastaa enää niihin.
Haluan vaan sanoa että ole sitten varovainen kun eroat. Henki sulta voi lähteä silloin jos et eroa mutta monesti mies tappaa naisen kun nainen on ilmoittanut erosta. Pidäthän itsesi turvassa, muuta mieluiten kauas miehestä ÄLÄKÄ MISSÄÄN NIMESSÄ suostu tapaamaan häntä kaksin vaikka hän kuinka lirkuttelisi tapaamiseen!
Te pärjäätte lapsen kanssa varmasti!!! Itsellänikin väkivaltainen suhde takana, onneksi ei ollut lapsia ja onneksi mies tajusi eron jälkeen jättää suht rauhaan, tai on piinannut kyllä muuten mutta ei väkivaltaisesti.
Se on hirveän pelottavaa miettiä elämää eron jälkeen ja ottaa ero. KAIKKI tuntuu niin järkyttävän pelottavalta. Mutta aivan varmasti kun pahin on ohi niin sulla on asiat paljon, paljon paremmin!
Lapsena kokenut saman. Äiti suostui lähtemään vasta kun isä oli putkassa, äidiltä silmä mustana ja verkkokalvo puoliksi irti ja turvatalon työntekijä ovella sanomassa että nyt välttämättömät mukaan ja lähdette lasten kanssa mukaan. Meni liian pitkälle.
Itse lähdin 1,5kk vauvan kanssa kun silloinen mies työnsi kurkusta kiinnipitäen mut seinään ja uhkasi tappavansa. Todennäköisesti ylireagoin, mutta en halunnut samaa kohtaloa kuin äidilläni.
Vaadit valvotut tapaamiset isälle lapsen kanssa. Ja hae lähestymiskieltoa tällä pahoinpitelijälle. Tietää että yksikin rike tuo tuomion. Väkivalta sen kun raaistuu, nimim. kokemusta on. Sosiaalitoimi saattaa kääntyä manipuloivan narsistisen miehenkin puolelle, jos osaa hienosti näytellä, mutta hanki asianajaja joka on puolellasi. Varattomuus ei ole este eikä hidaste. Hae oikeusaputoimistosta päätös maksuttomasta oikeusavusta ja valitse haluamasi oikeusavustaja ihan mistä tahansa ei ole pakko olla oikeusaputoimistosta. Kysy vaikka narsistien tuki ry:n kautta. Miehesi vaikuttaa narsisitilta!
Itselläni ei ole kokemusta, mutta lähtisin heti ja aloittaisin elämäni uudelleen kaukana toisessa kaupungissa. Asuinpaikkaani en kertoisi kenellekkään, edes sukulaisille, koska heitä voihaan käydä uhkailemassa. Toisaalta tilannetta täysin tajuamaton sukulainen voi myös heltyä ja antaa isille osoitteen, kun niin lastaan rakastaa. Älä ajattele muita kuin itseäsi ja lastasi ja teidän oikeutta onnelliseen elämään. Va ikutat fiksulta ihmiseltä, et kynnysmatolta. Usko vaan, kyllä te pärjäätte!!
Muista poistaa keskustelu koneelta tai kännykästä, ettei mies lue sitä!
Eiköhän tärkeintä ole saada äiti ja lapsi turvaan ensi sijassa, eikä pohtia miehen (narsisti-)diagnoosia.
Miten voi olla osa-syyllinen, jos toinen on väkivaltainen hullu joka hakkaa?
Jos mies tuomittaisiin vankilaan, saisko nainenkin 1/3 tuomiosta itselleen, koska on osasyyllinen nyrkeeilysäkki?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 11:09"]
Mies oletettavasti "muuttui" väkivaltaiseksi, vasta lapsen syntymän jälkeen? Nimittäin jos oli jo ennen sitä, niin itse olet osasyyllinen tilanteeseen. Ei kukaan järkevä tee lasta väkivaltaisen miehen kanssa.
Mutta voit aivan rauhallisin mielin mennä turvakotiin (tai esim kaverisi/sukulaisesi luokse tms) asumme suomessa, ja täällä äidit ovat sossujen suojelussa, joten lasta sinulta ei todellakaan oteta pois, eikä lasta anneta miehellesi ellet itse anna siihen mitään aihetta (alkoholin liikakäyttö, sekakäyttö jne)
[/quote]
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kertomasi perusteella suosittelisin mahdollisimman pikaista lähtöä turvakotiin lapsen kanssa. En tiedä, mutta en voi mitenkään kuvitella, että lapsi vietäisiin sinulta siksi, että huolehdit hänen turvallisuudestaan ja tietenkin omastasi.
Sen sijaan se on kyllä mahdollista, että lapsi viedään sinulta ellet lähde väkivaltaisesta suhteestasi. Blogia http://heiduliinin.blogspot.fi/ kirjoittaa yksi äiti, jolle näin on käynyt, eikä hän ole useiden vuosien jälkeenkään vielä saanut lapsiaan takaisin, vaikka on sittemmin eronnut ko. suhteesta.
Voimia ja vahvuutta, pidä huolta itsestäsi ja pienestä!
Mies oletettavasti "muuttui" väkivaltaiseksi, vasta lapsen syntymän jälkeen? Nimittäin jos oli jo ennen sitä, niin itse olet osasyyllinen tilanteeseen. Ei kukaan järkevä tee lasta väkivaltaisen miehen kanssa.
Mutta voit aivan rauhallisin mielin mennä turvakotiin (tai esim kaverisi/sukulaisesi luokse tms) asumme suomessa, ja täällä äidit ovat sossujen suojelussa, joten lasta sinulta ei todellakaan oteta pois, eikä lasta anneta miehellesi ellet itse anna siihen mitään aihetta (alkoholin liikakäyttö, sekakäyttö jne)
Turvakodissa lapsia ei eroteta äidistä tai isästä, kumman vanhemman kanssa sinne nyt tulevatkaan. Sen on tarkoitus tarjota turvallinen paikka silloin, kun oma koti on muuttunut turvattomaksi.
Turvakotiin ei päästetä ylimääräisiä ihmisiä, eikä ainakaan niitä, joita joku on joutunut pakenemaan turvakotiin!
Periaatteessa mies voi syyttää sinua lapsen sieppaamisesta, jos vain katoat lapsen kanssa. Se miten miehen syytöksiin suhtaudutaan on vaikeammin arvattavissa. Tuollaisessa tilanteessa olisi viisainta ottaa yhteyttä jo etukäteen viranomaisiin ja selvittää miten tilanne on parasta hoitaa. Apua kyllä saa, kun uskaltaa pyytää.
Turvakotiin! Tulee ls-ilmotus, mut ei sinun tekemistä. Vaan miehesi. Sinähän apua haet sulle ja lapselle. Ei todellakaan oteta pois sinulta lasta jos haet apua. Siellä ne uskoo sinua, usko pois vaan. Hankalaa se oli itelleenkin ja pelko samasta asiasta oli mulla. Eipä tullut meistä lastensuojelun asiakkaita, kun tajusin hakea apua. Muuten olisi voinut tulla. Soita valtakkunalliseen kriisipuhelimeen. Sieltä saat hyviä vinkkejä ja apua.
En yhtään osaa sanoa, mitä turvakotiin menemisen jälkeen käytännössä tapahtuu. Mutta sun on pakko ottaa selvää, jos uskot miehesi tappavan sinut. Nyt tässä vaaditaan rohkeutta. Kaiva se jostain syvyydestä esille.
Se on kyllä varmaa, ettei lasta sinulta pois oteta eikä häntä miehelle anneta pelkän henkilökunnan manipuloimisen vuoksi. Tappouhkauksien lateleminen on sen verran vakava asia, että tilanne pitää selvittää huolella virkavallan kanssa.
1. Kertokaa kiltit ihmiset mitä tapahtuu kun menee turvakotiin? Minkälaiseen pyöritykseen joudun? Vievätkö he lapseni minulta? Lapsi on hyvin hoidettu, huolehdin 24/7 ja mies on väkivaltainen vain minua kohtaan.
Sinua haastatellaan, todennäköisesti lasten suojelusta tullaan haastattelemaan, sinun ja lapsesi kiintymyssuhdetta tarkkaillaan, mahdollisesti lähiomaisiasi haastatellaan, mieheesi otetaan yhteys, häneltä kyellään asioita, todennäköisesti sinua kehotetaan hakemaan lähestymiskieltoa, lapselle ja miehelle varmaan ehdotetaan valvottuja tapaamisia...
2. Päästävätkö he miehen luokseni tai antavatko lapsen hänelle jos mies tulee selittämään ja manipuloimaan työntekijöitä? Minulla on salaa nauhoitettua todisteaineistoa miehen raivoamisesta kun hän pahoinpiteli minua.
Eivät päästä. Turvakoteihin ei pääse kukaan ilman lupaa. Sinne ei pääse esimerkiksi ikkunasta. Siksi se paikka on turvakoti.
3. Voiko mies syyttää lapsen sieppaamisesta jos lähden turvaan sukulaisten luo, enkä kerro missä olen?
Voi syyttää, mutta sinulla on velvollisuus suojella lastasi. Sinuun on käytetty väkivaltaa, lapsesi on nähnyt sitä. Se ei ole terve eikä turvallinen tilanne lapsellesi. Suosittelen menemään turvataloon, siellä on ammatti ihmiset paikalla. Jos olet sukulaistesi luona niin mies saattaa tulla häiriköimään.
Kiitos vastauksista. Kyllä, väkivalta alkoi estämisenä ja ranteista vetämisenä vasta raskauden loppupuolella. Jälkeenpäin sanoo että uhkaa tappaa vain että tottelisin häntä, mutta muistuttaa myös että hänellä pimenisi niin pahasti jos vastustelisin tai hakisin apua, että se voisi tapahtua. Hän syyllistää minua ja sanoo ettei antaisi anteeksi jos hakisin apua (ja hän joutuisi tutkinnan alle häpeämään, työpaikka ja maine uhattuna). Pelossa eläminen on elämääni nyt ja eron jälkeen. Valitkaa naiset kumppaninne pitkän kaavan mukaan, laittakaa psyyke testiin!
ap
Menet vaan nyt sinne turvakotiin. Kun mies on töissä, pakkaat lapsen tavarat ja omat tarpeellisesi, se nauha ja todistukset ja valokuvat. Loput romut voi jäädä, turvallisuus on tärkeintä. Poliisi voi auttaa niiden hakemisessa tai voit tilata paikalle muuttoauton joku päivä kun mies on taas töissä, mutta älä mene sinne yksin. Vie liikaromut sukulaiselle tai vuokraa pieni varasto ja vie sinne. Ehdottomasti nopeasti. Turvakodista saat apua ja neuvoja järjestellä asioitasi. Älä usko yhtään mitään mitä mies sinulle maalailee lyömisen lopettamisesta. Sekin kuuluu peliin, jolla sinua yritetään takaisin hakattavaksi ja alistettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 11:56"]
Hän syyllistää minua ja sanoo ettei antaisi anteeksi jos hakisin apua (ja hän joutuisi tutkinnan alle häpeämään, työpaikka ja maine uhattuna).
ap
[/quote]
Hän tuottaa itselleen aivan itse sen häpeän. Et sinä. Mutta sinulla on sen sijaan vastuu suojella lasta. Sinun pitää lähteä nimenomaan nyt kun tilanne ei ole päällä. Muuten asetat lapsenkin vaaraan.
Jos vielä pahoinpitelee sinua niin käyt sitten myös lääkärillä, ota vammoista valokuvia ja tee rikosilmoitus poliisille.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 12:09"]
Jos vielä pahoinpitelee sinua niin käyt sitten myös lääkärillä, ota vammoista valokuvia ja tee rikosilmoitus poliisille.
[/quote]
Eieiei, älä ihmeessä jää odottamaan että "jos se hyvinkin vielä pahoinpitelisi". Nyt pois kun on rauha lähteä. Vaikeampi on päästä pois silloin kun se siellä riehuu.
Pois pääsemisen lisäksi on ongelmana vielä se tuleva turvaton elämä lapsen kanssa kun ulkona liikkuu lasta syvästi rakastava isä, joka vihaa lapsen äitiä julkisen "häpäisyn" ja lapsen viemisen vuoksi. Voisiko joku kertoa omakohtaista kokemusta miten väkivaltaisen exän kanssa voi pysyä hengissä?
ap