Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Totuus hoiva-alan tilanteesta

Vierailija
20.09.2021 |

Hoiva-alan tilanne on karu. Lakisääteisiin hoitajamitoituksiin ei päästä ja myös laitoshuoltoa ja muuta tukevaa työtä tekeviä tarvitaan lisää. Myös lääkäreitä puuttuu noin 1.000.
Nyt ei ole aika minkäänlaisille palkankorotuksille, vaan kaikki varat on ohjattava lisähenkilöstön palkkaamiseen. Lisäksi on ohjattava riittävä summa uuden henkilöstön kouluttamiseen. Hätäapuna on myös tuotava jo koulutettua väkeä ulkomailta, kotimaisten sisarien avuksi.
Palkat siis jäihin ja voimavarat hoitajamitoituksen kuntoon saattamiseksi.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ylipäätään, että kukaan jaksaa sitä työtä tehdä.

Vierailija
2/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa, palkat on jo nyt erittäin hyvät, mutta lisää väkeä kyllä tarvitaan. Ja tosiaan hoitajat eivät ole siivoojia eikä pyykkäreitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että sinne ei saada palkattua ketään. Ei se, että ei yritettäisi palkata. Kyllä itse näen palkankorotukset yhtenä erittäinkin realistisena vaihtoehtona helpottaa hoitoalan työvoimapulaa.

Palkankorotukset ovat mahdollisia nykyiselläänkin, KVTES asettaa lähinnä alarajan työstä maksettavalle korvaukselle. Työvoimapulan kourissa kituvat kuntatyönanjatat voisivat koska tahansa nostaa esim. lähihoitajien palkkaa KVTES:n sallimissa rajoissa ja näin helpottaa sen oman kunnan tilannetta. Normaalistihan kysynnän ja tarjonnan laki työmarkkinoilla toimiikin näin, mutta jostain syystä naisvaltaisilla aloilla tätä yksinkertaista tosiasiaa on hirveän vaikea hyväksyä - sen enempää kuntapäättäjien kuin suuren yleisönkään.

En ole itse hoitaja, joten oma lehmä ei ole ojassa. Työskentelen kyllä julkisella sektorilla ja ammatissa, jossa palkkakehitys on ollut poikkeuksellisen suotuisaa 2010-luvulta eteenpäin. Alani on pienempi kuin hoitoala, mutta juuri tuo ylläkuvattu mekanismi on nostanut alani palkkatasoa huomattavasti. Nytkin olen vain puolittain minua miellyttävässä työpaikassa, työpaikkoja olisi tarjolla pilvin pimein mutta koska minulla maksetaan korkeampaa korvausta työstäni kuin esim. lähikunnat tarjoavat, työnantajani on siitä onnellisessä asemassa etten ole vaihtamassa työpaikkaa ihan heti. 

Vierailija
4/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole oikein missään vaiheessa avautunut, miten palkan nosto auttaisi hoitajien ongelmiin. Jotka sekä liiton että hoitajien mukaan taas liittyvät nimenomaan pahaan resurssipulaan ja sen myötä jaksamiseen.

Resurssipulan taas olen ostanut koko ajan. Tuskin sellaista alaa on, missä ei olisi liian vähän tekijöitä.

Vierailija
5/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono, 1/5 melkein yrittämisestä.

Vierailija
6/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on minulle lisineen ihan ok, väkeä ottaisin enemmän. t. hoitaja

Vierailija
7/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yli 3.000 euroa kuukaudessa ansaitseva lisää palkkaa tarvi, vaan säälliset työolosuhteet.

Ei se lisäraha kiirettä ja työtaakkaa helpota.

Vierailija
8/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että sinne ei saada palkattua ketään. Ei se, että ei yritettäisi palkata. Kyllä itse näen palkankorotukset yhtenä erittäinkin realistisena vaihtoehtona helpottaa hoitoalan työvoimapulaa.

Palkankorotukset ovat mahdollisia nykyiselläänkin, KVTES asettaa lähinnä alarajan työstä maksettavalle korvaukselle. Työvoimapulan kourissa kituvat kuntatyönanjatat voisivat koska tahansa nostaa esim. lähihoitajien palkkaa KVTES:n sallimissa rajoissa ja näin helpottaa sen oman kunnan tilannetta. Normaalistihan kysynnän ja tarjonnan laki työmarkkinoilla toimiikin näin, mutta jostain syystä naisvaltaisilla aloilla tätä yksinkertaista tosiasiaa on hirveän vaikea hyväksyä - sen enempää kuntapäättäjien kuin suuren yleisönkään.

En ole itse hoitaja, joten oma lehmä ei ole ojassa. Työskentelen kyllä julkisella sektorilla ja ammatissa, jossa palkkakehitys on ollut poikkeuksellisen suotuisaa 2010-luvulta eteenpäin. Alani on pienempi kuin hoitoala, mutta juuri tuo ylläkuvattu mekanismi on nostanut alani palkkatasoa huomattavasti. Nytkin olen vain puolittain minua miellyttävässä työpaikassa, työpaikkoja olisi tarjolla pilvin pimein mutta koska minulla maksetaan korkeampaa korvausta työstäni kuin esim. lähikunnat tarjoavat, työnantajani on siitä onnellisessä asemassa etten ole vaihtamassa työpaikkaa ihan heti. 

Tämä! Minkä helkutin takia laitetaan rahaa johonkin televisiokamppiksiin tyyliin tule tänne, meillä on mukavaa kun ihmiset eivät vain halua tehdä tuota työtä kyseisellä palkalla ja työolosuhteilla jotka KUMMATKIN pitää ratkaista, erityisesti palkan nousu kokemuksen karttuessa. Jopa julkisella voidaan tehdä ratkaisuja jos vain halutaan, puhumattakaan yksityisistä joilla olisi varaa maksaa parempia palkkoja mutta yksityisen sos. palvelualan TES on vitsi. Ja vaikka kaikki maailman hoitajat saataisiin paikkaamaan vuorosta puuttuvaa hoitajaa on hyvin moni paikka vakiomiehitykselläkin sellaiksi mitoitettu että työtahti on liian kiivas. Ei kiinnosta uhrata terveyttä ja sosiaalista elämää jos saman rahan saa vaikka rauhallisesta päivätyöstä.

Vierailija
9/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on minulle lisineen ihan ok, väkeä ottaisin enemmän. t. hoitaja

Tällaisten takia tämä homma ei tule ikinä muuttumaan. Oletteko nähneet yhdenkään miehen sanovan että lisäraha ei kelpaa. Voit tietysti olla mieskin.

Vierailija
10/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea yritykseen, en lähtisi noihin hommiin vaikka palkkaa nostettaisiin

Vierailija
11/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole oikein missään vaiheessa avautunut, miten palkan nosto auttaisi hoitajien ongelmiin. Jotka sekä liiton että hoitajien mukaan taas liittyvät nimenomaan pahaan resurssipulaan ja sen myötä jaksamiseen.

Resurssipulan taas olen ostanut koko ajan. Tuskin sellaista alaa on, missä ei olisi liian vähän tekijöitä.

No kuule sen takia, että rahaa olisi enemmän ja ala houkuttelisi. Luovupa oman alasi palkankorotuksista koska raha on toisarvoinen asia.

Vierailija
12/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneita ovat nuo hoitajat, eipä paljon huudella hoitajamitoituksesta, mutta kovasti uhotaan muita suurempien palkankorotusten perään.

Vierailija
13/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä et tajua miten isompi palkka motivoi ketä tahansa töihin, niin sille typeryydelle sitten tuskin kukaan voi yhtään mitään.

Vierailija
14/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kokea ihmeparantumisen tk eläkkeeltäni jos tuntipalkkani nousee 17 euroon tunti ja tietty sunnuntai tuplat jne. Tosin en suostu tekemään kuin 6kk vuodessa.

T. Laikkari.

Vierailija
15/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia ei ole mistä ottaa. Palkkaa on pakko nostaa, mutta siis myös hoitajamitoitus on otettava huomioon. Hoitajia ei saada mistään. Moni karannut alalta.

Vierailija
16/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-alalla pitää kahtella noilla palkoilla vaa nettiä ja vittuilla oikein kovasti potilaille ja omaisille. Tasa-arvoista menoa.

Vierailija
17/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on monilla aloilla r*ssitty koko homma pitämällä liian vähäistä miehitystä työpaikoilla ja teettämällä henkilöstöllä helkatisti sinänsä hyvin palkattuja ylitöitä. Näin on saatu aikaan tilanne, jossa ne vähät työntekijät on tietyllä tavalla tottuneet hyvään ansiotasoon ylitöiden ansiosta, eivätkä aidosti kannata näiden ylityörahojen suuntaamista uusien työntekijöiden palkkaamiseen koska oma tulotasonsa pienenisi, koska ylityöt ja palkankorotukset eivät olisi silloin enää mahdollisia.

Vierailija
18/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu "siskoista" ! Miksei miehiä enemmän alalle? Ai niin, pitäis nostaa palkkoja..

Vierailija
19/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaisia ei ole enää saatavilla ja koko ajan jää lisää porukkaa myös eläkkeelle. Edes raha ei auta siihen, että väkeä ei yksinkertaisesti ole. Samalla hoidettavien määrä kasvaa ja kasvaa. Ei tähän ole mitään ratkaisua. Pitää totutella siihen, että hoitoa ei enää ole saatavilla kuin mahdollisiin akuuttitapauksiin.

Vierailija
20/32 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisia ei ole enää saatavilla ja koko ajan jää lisää porukkaa myös eläkkeelle. Edes raha ei auta siihen, että väkeä ei yksinkertaisesti ole. Samalla hoidettavien määrä kasvaa ja kasvaa. Ei tähän ole mitään ratkaisua. Pitää totutella siihen, että hoitoa ei enää ole saatavilla kuin mahdollisiin akuuttitapauksiin.

Kyllähän hoitajia on muissa töissä ja varmaan palaisivat alalle jos homma olisi kondiksessa. Valitettavasti vaan vuosien varrella hankittu ammattitaito puuttuu tai on ruosteessa ja kun pitkän linjan hoitajia jää eläkkeelle niin ei ole perehdyttäjiäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän