Hikoilen todella paljon jumpassa
Aloitin kesäloman jälkeen jumppatunneilla käynnin ja olen aika säännöllisesit käynyt 2-3 kertaa viikossa tunneilla (lukuunottamatta yhtä viikkoa kun olin kuumeessa). Kuntoni on noussut, vyötäröni kaventunut ja paino on tippunut. Lempituntini on bodypump, mutta käyn myös erilaisilla aerobisilla tunneilla.
Silti en millään "kehity" hikoiluni suhteen vaan hikoilen kuin olisin sydänkohtauksen partaalla. Viisi minuuttia siitä kun jumppa on alkanut, naamani on punainen kuin keitetty rapu. Kymmenen minuutin jälkeen hikinorot sen kuin valuvat. Välillä joudun keskeyttämään liikkeet hikoilun vuoksi voidakseni pyyhkiä silmiäni.
Kokeneemmat jumppaajat: rauhoittuuko tämä jossain vaiheessa vai kuulunko johonkin runsashikiseen ihmislajiin?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 09:44"]
Niin mutta kun se hikoilu on todella runsasta, siis pää aivan märkänä!!! Ei mitään seksikästä hikoilua :(
[/quote]
Mitä haittaa siitä on? Ainoa mikä tulee mieleen, on se että jos lattia kastuu pahasti niin voi liukastua, joten kannattaa valita sellaiset kengät jotka ei ole liukkaat märälläkään ja ehkä ottaa toinen pyyhe mukaan lattian kuivaamista varten. Treenin jälkeen pitää kuitenkin käydä suihkussa ja vaihtaa puhtaat vaatteen, on sitten hikoillut vähän tai paljon. Hygieniasta tietty pitää huolehtia, eli tarvittaessa käy vaikka ennen treeniä suihkussa, ettei ole porukan haisuli, se ei ole kivaa. Hikoilu on ihanaa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 09:48"]
Olen hikoillut aina ja palelen tosi tosi harvoin. Talvellakin pärjään lyhythihaisilla paidoilla toimistossa, kun muut vetelevät siellä villatakeissa ja kaulahuiveissa. Tää on sukuvika, äitini puolelta kaikki ovat samanlaisia. Salilla ja kahvakuulassa ja golfatessa pidän lippistä, joka on treenin jälkeen aivan likomärkä. Ilman lippistä en näkisi sieltä hien alta mitään ;)
[/quote]
Ei hikoilutaipumus ja "lämminverisyys" kulje käsi kädessä. Itse hikoilen paljon aina liikkuessani, mutta palelen helposti.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 09:48"]
Olen hikoillut aina ja palelen tosi tosi harvoin. Talvellakin pärjään lyhythihaisilla paidoilla toimistossa, kun muut vetelevät siellä villatakeissa ja kaulahuiveissa. Tää on sukuvika, äitini puolelta kaikki ovat samanlaisia. Salilla ja kahvakuulassa ja golfatessa pidän lippistä, joka on treenin jälkeen aivan likomärkä. Ilman lippistä en näkisi sieltä hien alta mitään ;)
[/quote]
Ei hikoilutaipumus ja "lämminverisyys" kulje käsi kädessä. Itse hikoilen paljon aina liikkuessani, mutta palelen helposti.
[/quote]
Toisilla on, toisilla ei
Minäkin hiloilen aina todella todella runsaasti. Häpeän vuoksi en uskalla osallistua ryhmätunneille. Olen myös hieman ylipainoinen ja pitkä eli kaikkien silmätikku (siltä tuntuu) :(
Mä olen samaa lajia. Jumppaan kotona pelkissä pikkuhousuissa.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 09:42"]
Olen harrastanut spinningiä, salia ym ym jo vuosia ja voin sanoa että hikoilen yhtä lailla, ellen enemmän (johtuu siitä että kunto kasvaa ja jaksan painaa koko tunnin täpöllä = hiki lentää)
ja muuten, se hiki on hyvä asia :) ! eihän sitä muuten tiedä töitä tehneensä!
[/quote]
Tietysi, kun kunto paranee jaksaa tehdä enemmän töitä ja lihakset tuottaa enemmän lämpöä ja täytyy hikoilla enemmän että lämpö poistuu kehosta. Elimistö oppii myös säätelemään paremmin lämpöä eli hikoilee enemmän ja kun tottuu urheiluun, niin oppii myös huolehtimaan riittävästä nesteytyksestä jne.
Itse olen oppinut tykkäämään hikoilusta, on mahtava urheilla niin että on kunnolla hiki :P