Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tapahtuu jos työtön tienaa yli 300e?

Vierailija
04.11.2014 |

Jos bruttoni ansiosidonnaisesta on 1500,- ja tienaisin sen 300,- niin saisin 1800e bruttona. Mutta entä kun se ylittyy vaikka toisella 300 eurolla? Saanko kuitenkin maksimissani sen 1800e, eli se ei vaikuttaisi tulojeni määrään (paitsi matkakuluista joutuisi jopa miinuksen puolelle).

Tosi hyvä uudistus kuitenkin tuo 300e, niillä extraus yms. hommilla voi hyvin saada jalkaa työnantajan oven väliin jos onnistuu antamaan itsestään reippaan kuvan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee samalla lailla kuin Kelan työttömyysetuuden kanssa, niin siitä osasta joka ylittää sen 300 euroa vähennetään 50 % työttömyysetuudesta. Huonosti selitetty, mutta siis jokainen 300 euron yli menevä palkkaeuro vähentää työttömyysetuutta 50 sentillä. Eli jos tienaat vaikka sen 600 euroa, niin siitä 300 euroa vaikuttaa työttömyysetuuteen ja sitä puolet eli 150 euroa vähenee työttömyysetuudesta. Jos siis menee ansiosidonnaisen kanssa samoin kuin kelan rahan kanssa.

Vierailija
2/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, eli siis työ kannattaa aina näissä tapauksissa. Itellä on aina jäänyt alle tuon 300e.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei siitä haittaa kai pitäisi olla ennen kuin työ lasketaan kokopäiväiseksi ja se kestää yli 2 viikkoa.

Vierailija
4/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä, mutta ainakin kelan kanssa viivyttää maksua vaikka jäisi alle 300 e.
Sinne pitää olla palkka todistus ym ja eivät edes käsittele koko asiaa ennenkuin tarvittavat liitteet on toimitettuna. Niin ja käsittelevät päivärahan soviteltuna vaikkei olisi tienannut kuin euron.

Vierailija
5/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten muuten ne kelalla tietää oletko ansainnut euron vai tonnin jos et todistuksia esitä? Ei mihinkään viranomaistahoon riitä suullinen ilmoitus tai vakuuttelu. Ihme valitusta siitä että todistukset pitää olla, ei ne mitään selvänäkijöitä ole. Itse esitän kaikki samassa nipussa ja homma toimii.

Vierailija
6/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä silloin tapahtuu kun työ kestää yli kaksi viikkoa? Multä loppuu työt kuukauden päästä ja ajattelin yrittää saada edes pätkätöistä, mutta jos säännölliset tulot ei tulekaan enää säännöllisesti niin mä oon pulassa. Onko maksun viivästymisessä kyse päivistä vai kuukausista? Kyllä ne laskut on kuitenkin maksettava kuukausittain. 

Mun kaverilta loppui työt toukokuun lopussa ja se sai ekan työkkärirahan vasta elokuussa! Työkkäristä/työttömyyskassasta vaan sanottiin että on vähän ruuhkaa kun opiskelijoitakin jäi silloin työttömiksi jne. Ihan käsittämätöntä! Ei mitään apua mistään kuin kavereilta lainaamalla!

Vierailija
7/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:04"]

Mitä silloin tapahtuu kun työ kestää yli kaksi viikkoa? Multä loppuu työt kuukauden päästä ja ajattelin yrittää saada edes pätkätöistä, mutta jos säännölliset tulot ei tulekaan enää säännöllisesti niin mä oon pulassa. Onko maksun viivästymisessä kyse päivistä vai kuukausista? Kyllä ne laskut on kuitenkin maksettava kuukausittain. 

Mun kaverilta loppui työt toukokuun lopussa ja se sai ekan työkkärirahan vasta elokuussa! Työkkäristä/työttömyyskassasta vaan sanottiin että on vähän ruuhkaa kun opiskelijoitakin jäi silloin työttömiksi jne. Ihan käsittämätöntä! Ei mitään apua mistään kuin kavereilta lainaamalla!

[/quote]

Silloin katsotaan että on aloittanut kokoaikatyön jolloin oikeus työttömyysetuuteen katkeaa. Sitten täytyy ilmoittautua uudelleen työnhakijaksi ja lausunnon saamiseen voi mennä aikaa. Ja varmaan pitää tehdä uusi hakemuskin.

Vierailija
8/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viivästymisessä on kyse päivistä ainakin Kelassa. Itse laitoin aina sähköisesti kuvan palkkatodistuksesta kuun 1. Päivä ja tuen sain yleensä viimeistään 6. päivä. Ihan todella vaivatonta kun netissä hoitaa sen.

Ensimmäisen tuen saamisessa kesti 1,5kk, koska odotin työkkärin yhteydenottoa (ja lausuntoa) kuukauden. Eli soittoajat venyy. Yleisesti ottaen työttömyystukien "hoitaminen" oli todella helppoa.

Vierailija
9/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap on saanut miinuspeukkuja?

Vierailija
10/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 17:12"]

Viivästymisessä on kyse päivistä ainakin Kelassa. Itse laitoin aina sähköisesti kuvan palkkatodistuksesta kuun 1. Päivä ja tuen sain yleensä viimeistään 6. päivä. Ihan todella vaivatonta kun netissä hoitaa sen. Ensimmäisen tuen saamisessa kesti 1,5kk, koska odotin työkkärin yhteydenottoa (ja lausuntoa) kuukauden. Eli soittoajat venyy. Yleisesti ottaen työttömyystukien "hoitaminen" oli todella helppoa.

[/quote]

Viivästymistä voi tapahtua siksi jos palkka sattuu tulemaan kovin pitkän ajan päästä.

Vierailija
11/17 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa asia ei hirveästi viivästy, jos hakijan tiedot ovat muuten siellä jo valmiina, mutta voi olla ihan realistinen tilanne, että tekee kuun alussa pari viikkoa töitä, palkka tulee kuun lopussa ja palkkatodistus vielä siitä jälkikäteen. Huonolla tuurilla palkkatodistuksesta puuttuu joku Kelan haluama tieto ja sen joutuu pyytämään uudestaan. Riippuu ihan työnantajasta/työnantajan maksamasta palkanlaskennasta, että miten nopeasti tuon palkkatodistuksen saa, kun se on kuitenkin ylimääräinen homma tehdä.

Vierailija
12/17 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu se onkin mukavaa kun työtöntä, joka on ollut aktiivinen ja hommannut itselleen vaikka keikkaluonteista henkilökohtaisen avustajan työtä, rangaistaan byrokratialla, tukien viivästymisillä ja pahimmassa tapauksessa jopa karensseilla.

Vierailija
13/17 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko siitä kahden viikon työstä uusi viikon karenssi, jos/kun pitää uudestaan ilmoittautua työnhakijaksi?

Ainakin Kelan päätös voi kestää viikkoja, koska käsitellään ns. Uutena hakemuksena?

Miten, jos kuukauden aikana on yhteensä n.3vko töissä, tyyliin ma, Ti, ke ja To töitä, pe työtön, seuraavalla viikolla ma ja Ti työtön, ke, To ja PE töitä, seuraava viikko töitä, vimpalla viikolla ma ja Ti töitä, loput työttömänä? Saako jatkaa työttömän statuksella, vai pitääkö ilmoittautua uudestaan työnhakijaksi, ja missä kohtaa niin pitää tehdä? Onko 2vko työtä tasan, alle vai yli, ja miten viikonloput muuttaa tilannetta?

Vierailija
14/17 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää sovitellusta päivärahasta. Olen joskus elänyt keikkatöillä. Oli myös useamman viikon pätkiä. Sain pysyä työttömänä työnhakijana tästä huolimatta. Kannattaa soittaa työkkäriin ja kysyä asiasta.

Vierailija
15/17 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitellussa päivärahassa on myös se rajoitus, että soviteltu päiväraha + ansiotulo ei voi olla suurempi kuin ansiosidonnaisen päivärahan perusteena oleva palkka. Eli jos on ollut töissä 2500€ palkalla ja jäänyt työttömäksi, niin tuosta palkasta vähennetään jotkut eläkekulut ja sanotaan että ansiosidonnaisen päivärahan perusteena oleva palkka olis sitten vaikk 2400€. Sitten hatusta repäistään että tuolla saisi ansiosidonnaista päivärahaa 1800€/kk. Nyt sitten jos pääsee osa-aikatöihin ja tienaa 1200€/kk niin laskennallisesti päiväraha pienenisi 450 eurolla ja olisi 1350€. 1200€ + 1350€ = 2550€ joten menee tuon 2400€ rajan yli, jolloin iskee ylärajaleikkuri ja sovitellun päivärahan määräksi tulee 1200€. Tämän voi ihan laittaa Exceliin, niin näkee millä tuloilla se ylärajan leikkuri tulee vastaan. Siinä ei ole siis lyhyellä tähtäimellä merkitystä teetkö töitä vähän enemmän vai vähemmän, kun käteen jää sama määrä. Toki töistä kertyy enemmän eläkettä ja päivärahalaskuri menee hitaammin eteenpäin.

Itsellä oli yksi työpätkä, jossa tein 40% työaikaa ja sovitellun päivärahan kanssa ansiot oli vain sata euroa kuussa pienemmät kuin kokoaikatöissä. Todellakin osa-aikatyö kannattaa!

Päivärahajakso kannattaa tietenkin sovittaa yhteen palkanmaksujakson kanssa, muuten menee kassan kanssa vaikeaksi. Minulla palkka maksettiin kuukausittain ja sain päivärahaa myös kuukausittain. Kun palkkapäivä oli kuun lopussa, sain jo heti kuun ensimmäisenä päivänä tehtyä päivärahahakemuksen ja palkkakuitti siihen liitteeksi. Aina ne rahat oli alta viikon päästä tilillä.

Vierailija
16/17 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei siitä haittaa kai pitäisi olla ennen kuin työ lasketaan kokopäiväiseksi ja se kestää yli 2 viikkoa.

Jos työ kestää yli 2 viikkkoa kokoaikaisena, se katkaiseen työttömyyskorvauksen maksun siltä ajalta, eli se palkka ei vähennä työttömyyskorvausta.

16 selitti tuon kovin monimutkaisesti. Minun muistaakseni soviteltua ei enää makseta, jos osa-aikatyön palkka on 90% ansiosidonnaisen perusteena olevasta palkasta.

Soviteltua päivärahaa hakevan kannattaa laittaa hakemus kokonaiselta kalenterikuukaudelta, koska silloin lasketaan todelliset tulot eikä "laskennallista" tuloa koko kuukaudelle silloin, jos tulo on alle 300€.

Vierailija
17/17 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 selitti tuon kovin monimutkaisesti. Minun muistaakseni soviteltua ei enää makseta, jos osa-aikatyön palkka on 90% ansiosidonnaisen perusteena olevasta palkasta.

Aikaisempi 90% sääntö on nykyisin 100% sääntö. Varmaankin juuri sen vuoksi, kun ekat 300€ ei päivärahaa pienennä. Soviteltuun päivärahaan vaikuttaa myös ne työtunnit, olikohan 80% se raja mistä ei saa enää soviteltua päivärahaa, vaikka palkka olisikin pieni. Tämän vuoksi provikkapalkkaiset puhelinmyyntihommat on ihan nou nou. Niistä voi saada 500€/kk mutta soviteltua päivärahaa et siihen päälle saa, kun teet täyttä päivää.