Onko kauheaa jos asunnossa vedestä maksetaan kulutuksen mukaan?
Vai onko parempi etsiä asunto missä vesi kuuluu vuokraan tai missä on vesimaksu 10e/henkilö?
Lapset läträä aika paljon vedellä ja suihkussa käydään joka päivä.
Mikä olisi edullisin ratkaisu? Kokemuksia?
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:08"]
No mä en ainakaan muuta asuntoon missä on oma vesimittari. Mä haluan että kerrostalossa on kerrostalon edut eikä sellainen, jokainen maksaa omansa tyyli voi kuulua kerrostaloon.
[/quote]
Totta kai "jokainen maksaa omansa" -tyyli toimii myös kerrostalossa ja enenevissä määrin asuntokohtainen sähkön- ja vedenkulutus onkin tulossa. Eikä se ole ainakaan minusta mikään etu, että muut maksaa toisten aiheuttamia kustannuksia.
[/quote]
Ei toimi kerrostalossa. Tai sitten saat alkaa itse myös luuttuamaan rappusikin. Toiset tuo rappuun enemmän hiekkaa ja roskaa (koirien omistajat) niin on vain kohtuullista, että he sitten myös siivoavat rapun ettei kaikkien muidenkin pussista mene se siivouskustannuksien nousu.
Meillä oli aikaisemmin kiinteä maksu 22 e/kk/hlö. Siirryttiin mittareihin ja alkoi kamala valitus: mittarit on asennettu väärin, koska osalla vesimaksu nousi huomattavasti eli maksua oli jopa 50 e/kk/hlö. Samaan aikaan meillä vesimaksu pieneni, 3 hengen perhe sai kuukaudessa aikaan yhteensä 40 euron vesimaksun. Turhaan isännöitsijä selitti, että kyse on kulutuksesta mutta jopa taloyhtiön puheenjohtaja halusi jokaiseen asuntoon varmistamaan, että mittari pyörähti samalla tavalla, kun vessa vedettiin.
Onhan se eri asia 4-henkisen perheen maksaa kuukaudessa 88 e vedestä kuin vaikka 200 e.
No mä en ainakaan muuta asuntoon missä on oma vesimittari. Mä haluan että kerrostalossa on kerrostalon edut eikä sellainen, jokainen maksaa omansa tyyli voi kuulua kerrostaloon.
[/quote]
Asukkaat maksaa kerrostalossakin kaikki kulut.
Kaltaistesi vuoksi muutin omakotitaloon.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:22"]
[/quote]
Totta kai "jokainen maksaa omansa" -tyyli toimii myös kerrostalossa ja enenevissä määrin asuntokohtainen sähkön- ja vedenkulutus onkin tulossa. Eikä se ole ainakaan minusta mikään etu, että muut maksaa toisten aiheuttamia kustannuksia.
[/quote]
Ei toimi kerrostalossa. Tai sitten saat alkaa itse myös luuttuamaan rappusikin. Toiset tuo rappuun enemmän hiekkaa ja roskaa (koirien omistajat) niin on vain kohtuullista, että he sitten myös siivoavat rapun ettei kaikkien muidenkin pussista mene se siivouskustannuksien nousu.
[/quote]
No siivouskustannuksiin kun ei vaikuta se, kuinka paljon kuraa ja rapaa siellä käytävässä on. Siivooja laskuttaa viikkosiivouksen, vaikkei siellä olisi yhtään mitään siivottavaa. Siivouspalvelussa maksetaan siis siitä palvelusta (joka on aina samanhintainen), vedessä puolestaan määrästä (joka tietenkin vaikuttaa hintaan).
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:56"]
Se on hirveää. Äärettömän epäreilua lapsiperheitä kohtaan. Kyllä muiden asukkaiden on vastikkeissaan maksettava lapsiperheiden kulutus.
[/quote]
Kyllä se on niin päin että lapsiperheet ja vanhukset maksaa sinkkujen ja nuorten parien vedenkulutusta.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No siivouskustannuksiin kun ei vaikuta se, kuinka paljon kuraa ja rapaa siellä käytävässä on. Siivooja laskuttaa viikkosiivouksen, vaikkei siellä olisi yhtään mitään siivottavaa. Siivouspalvelussa maksetaan siis siitä palvelusta (joka on aina samanhintainen), vedessä puolestaan määrästä (joka tietenkin vaikuttaa hintaan).
[/quote]
Kyllä muuten vaikuttaa jos siivoojan pitää tulla useammin. Ja jätehuolto on myös kallista erityisesti kun sinne roskikseen tungetaan vaipparoskia niin jäteauto pitää tilata useammin. Minusta myös noissa asioissa pitäisi mennä talouskohtaiseen laskutukseen ja yksinasuvan jätehuolto-osuus maksu pitäisi olla vähempi kuin lapsiperheen.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:28"]
Se on hirveää. Äärettömän epäreilua lapsiperheitä kohtaan. Kyllä muiden asukkaiden on vastikkeissaan maksettava lapsiperheiden kulutus.
[/quote]
Kyllä se on niin päin että lapsiperheet ja vanhukset maksaa sinkkujen ja nuorten parien vedenkulutusta.
[/quote]
Meidän taloyhtiössä sinkut ovat tosi paljon pois kotoa, joten vedenkulutuskin on aika vähäistä. Hallituksen puheenjohtajana olen nähnyt kulutustiedot kaikilta.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No kyllä sillä on vaikutusta. Jos rappuun kannetaan enemmän hiekkaa, niin se pitää puhdistaa esim. joka toinen päivä, kun taas jos asukkaat huolehtii että kengät on puhtaa rappuun mennessä, niin voi riittää siivous kerran kahdessa viikossa.
Yhtiössä kuitenkin kaikki maksetaan vastikeperusteen mukaan ja sillä siisti.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:28"]
[/quote]
[/quote]
Meidän taloyhtiössä sinkut ovat tosi paljon pois kotoa, joten vedenkulutuskin on aika vähäistä. Hallituksen puheenjohtajana olen nähnyt kulutustiedot kaikilta.
[/quote]
Meinaatko että sinkut eivät käy suihkussa? Nehän ne vasta käykin, aina pitää olla toosa raikkaana jos sattu yllättäen vastaa kiva mies. Kävikö mielessä että teidän talon sinkkujen luona käy (yö)kylässä toisia sinkkuja, jotka käyvät teidän talossa suihkussa, vaikka eivät ole silellä kirjoilla eivätkä maksa vesimaksua?
Kulutuksen mukaan maksaminen on aina hyvä asia, jos sen saa järkevästi järjestettyä. Esim. jos putkiremontin yhteydessä tai uuteen taloon saadaan kätevästi asennettua vesimittarit ilman suuria kustannuksia. Mittarit säästävät aina pitkässä juoksussa, koska kiinteät maksut kannustavat piittaamattomaan kuljetukseen. Periaatteessa olisi hyvä, jos noita jäte- ja siivouskulujakin voisi jakaa samalla tavalla, mutta on vähän vaikea arvioida, miten niitä saisi luotettavasti mitattua aiheuttamatta kohtuuttomasti lisäkustannuksia ja vaivaa. Pelkkä koiran omistaminen ei vielä tarkoita, että aiheuttaisi rappuun sitä sotkua yhtään enempää kuin naapurin Pera, joka ei edes pahimmalla kurakelillä pese paskaisia saappaitaan.
Siis piittaamattomaan kulutukseen, äh.
Huoneistokohtaiset vesimittarit asennetaan jo kaikkiin uusiin taloihin ja putkiremontin yhteydessä myös vanhempiin asuntoihin. Muutaman vuosikymmenen kuluttua kaikilla onkin oma mittari.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Samalla vaivalla ja hinnalla se siivooja sen rapun luuttuaa, oli siinä muutama kurainen tassunjälki tai ei.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:58"]
Jos vettä kulutataan enemmän kuin vedestä maksetaan känttämaksuina per nuppi, niin taloyhtiö nostaa niitä maksuja ja yhtä lailla vuokrakaiset joutuvat maksamaan suurempia maksuja. Luulisi lapsiperheellisen opettavan lapsilleen ympäristöasioita ja energian kulutuksen vähentämisen tarpeesta. Vettäkään ei tule ylettömästi käyttää, vaikka meillä Suomessa puhdasta vettä vielä riittääkin.
[/quote]
Pienet lapset ei paljon vettä kuluta, eikä vanhukset. Nuoret aikuiset ovat varmasti suurimpia veden lutraajia.
[/quote]
Täh? Luulin, että pienet lapset nimenomaan puklailevat, pissivät ja kakkaavat vaatteilleen, niin että niitä saa koko ajan olla pesemässä.
[/quote]
Saahan sitä luulla. Puklun pyyhkimiseen kostuettu rätti ei paljon vettä kaipaa, eikä pyykkikoneet ole kamalan suuria veden kuluttajia. Suikussa lorvailu se on jossa vesi kuluu, eikä lapset mene suihkuun kuin pakottamalla. Aktiiviset nuoret aikuiset voivat käydä monta kertaa päivässä suihkussa ja pitkien hiusten pesussa voi vierähtää tovi jos toinenkin.