Onko kauheaa jos asunnossa vedestä maksetaan kulutuksen mukaan?
Vai onko parempi etsiä asunto missä vesi kuuluu vuokraan tai missä on vesimaksu 10e/henkilö?
Lapset läträä aika paljon vedellä ja suihkussa käydään joka päivä.
Mikä olisi edullisin ratkaisu? Kokemuksia?
Kommentit (94)
Ehdottomasti kulutuksen mukaan! Mä en ymmärrä, miten ihmiset tuhlaa vettä noissa yhteisissä. Itse pesen pyykkiä, käyn suihkussa päivittäin ja yleensä vesi vielä valuu sen shampoon laiton ajan. Astianpesukone louskuttaa jne. Ei tosiaan pihistetä, vaikkei tuhlatakaan. Silti me saadaan aina ennakoista takaisin.
Meillä oli aiemmin 13 Euroa/hlö ennakko ja maksettiin 26 Euroa/kk siis. Saatiin meidän esikoinen ja ei muistettu edes kirjata sitä asukkaaksi vaan maksettiin tuota ennakkoa vaan kahdesti. Silti tuli kerran vuodessa tasaus ja saatiin vähentää hoitovastikkeesta vajaa satku. Vaikka kolmehenkisenä perheenä maksettiin vain kahdesta vesimaksu. Kuinka paljon ne jotkut tuhlaa, kun monissa taloyhtiöissä on vesimaksu 20 Euroakin ja ei kai kaikki tuhlareita ole vaan joukossa on pihejä ja normaaja ihmisiä. Ehkä jotkut valuttaa sitä vettä tunnin tai kaksi päivässä. Sama lämmöissä. Katselin joskus aikanaan kerrostalossa, kun yläkerran naapuri piti parvekkeen ovea auki jatkuvasti. Jossain vaiheessa aina vilkaisin ulkona sinne ylös ja ovi oli 9/10 kerrasta auki ja kyse oli talvipakkasista. Ei ihme, että toiset maksaa hoitovastiketta, kun yksi kokee tarpeelliseksi tuulettaa kämppää aamusta iltaan talvellakin ja vielä ovi auki. Ei riiitä edes räppänä.
Ei kai kukaan voi konkurssiin mennä, vaikka maksaisikin itse oman taloutensa kuluttaman veden kustannukset eikä tuuppaa niitä naapurin harteille.
Mä en koskaan enää muuttaisi taloyhtiöön, jossa ei huoneistokohtaisia vesimittareita. Mua niin ärsyttää maksaa tuollaisten lotraajien vedenkäyttö. Järkytyksellä olen seurannut, että joissakin taloyhtiöissä voi kuukausittainen vesimaksu henkilöä kohti olla 20 euroa tai ylikin. Kai niissä taloissa asuu paljon näitä puolen tunnin lotraajia.
Pesettekö te hampaattekin niin, että vesi juoksee koko toimituksen ajan?
Asuttiin pitkään kerrostalossa jossa maksettiin vedestä 20e/hlö/kk eli 60e/kk yhteensä. Ja se oli se summa ja sillä selvä, ei tullut mitään tasausmaksuja jne. Nyt asutaan rivarissa jossa vesi maksetaan 4 kertaa vuodessa käytön mukaan. Viimeksi kolmen kuukauden vesilasku oli 178e. Eli aivan sama kuin tuossa kt:ssa. Ja me ei kyllä häpeäkseni säästetä yhtään sitä vettä. Tiskaankin ihan vammasesti juoksuttamalla vettä jne. Eli tuosta olisi kyllä varaa vielä nipistää.
Voi että haluaisin huoneistokohtaisen mittarin! Nyt kiinteä vesimaksu 24e per nuppi/kk. Edellisessä asunnossa oli kulutuksen mukaan, ja vaikka ennakkomaksu oli vain 11e per nuppi/kk niin silti saatiin palautusta poismuuttaessa... Läträäjät ärsyttää!
T: Nelihenkinen perhe
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:42"]
Vai onko parempi etsiä asunto missä vesi kuuluu vuokraan tai missä on vesimaksu 10e/henkilö?
[/quote]
Mulla kuuluu vesi vuokraan,ja olen tyytyväinen kun ei tarvitse miettiä vesimaksua.
Keskimääräinen vedenkulutus on n. 150 l/ hlö vuorokaudessa. Meidän taloyhtiössä on huoneistokohtaiset mittarit ja keskimääräinen vedenkulutus vuodesta riippuen 110-120 l/hlö, eli kyllä se oma henkilökohtainen vastuu kustannuksista auttaa miettimään kulutuksen tarpeellisuutta.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:45"]
Kyllä mä mieluummin maksan vedestä sen kuukausittaisen könttäsumman ja käytän sen verran sitten kuin tarvitsen.
[/quote]
Saa sillä omalla mittarillakin käyttää sen minkä tarvitsee.
tämä taitaa vahvistaa asenteen, että könttäsummalla käytettään vettä huolettomasti ja mittarilla vähän mietitään. No asuntokohtaiset mittarit on pakollisia uudisrakentamisessa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 11:05"]Ei mua haittaa jos mä maksan naapurin lapsiperheen vedenkulutuksesta. Minusta kiinteä vesimaksu on paras. Eli se tässä eräiden halveksima könttäsumma. Silloin tietää joka kuukausi paljonko pitää maksaa eikä tule yllätyksiä. Olen asunut asnnoissa missä on ollut oma vesimittari ja minusta sen lukeman kuukausittainen etsiminen oli hankalaa koska se laite oli asennettu jotenkin vaikeasti. Ja tuollaisen muistaminen oli vaikeaa. Olisin mieluummin maksanut vaikka puoleksi vuodeksi etukäteen mutta se ei tietenkään käynyt päinsä. Eli könttäsumma mulle kiitos vastaisuudessakin, en ala minkään mittareiden kanssa pelleilemään. [/quote] Meillä ainakin huoltoyhtiö(?) katsoo mittarit ja lähettää eteenpäin. Ei tarvii ku maksaa lasku ite :D
[/quote]
Meillä piti katsoa ja muistaa itse. En tykännyt.
Kiinteä vesimaksu kannustaa lutraukseen, koska lutraamattomat joutuvat maksamaan lutraajien vesiä. Taloyhtiöhän maksaa vedestä joka tapauksessa kulutuksen mukaan ja tämä tulee sitten väistämättä tavalla tai toisella osakkaiden maksettavaksi. En tekisi tuosta mitään kynnyskysymystä suuntaan tai toiseen, mutta vesimittari on kyllä etu, jos sellainen on ja jos oma vedenkulutus on edes kohtuullista. Jos olette mielettömiä lutraajia niin sitten toki kannattaa muuttaa sellaiseen taloyhtiöön, missä lutrauksenne saa mahdollisimman hyvin maksatettua muilla.
Asuntokohtainen mittari on parempi, me joutuisimme maksamaan naapureidenkin vedet, jos ei olisi mittareita. Yhtiökokouksien papereissa on vedenkulutus/asunto näkyvissä ja meillä kuluu vettä vähiten, kun olen verrannut samankokoisia asuntoja ja asukasmäärää. Teinit lutraa vettä enemmän kuin leikki-ikäiset.
No vaikka kuluttaisin paljonkin, vettä maksan mieluummin enemmän siitä omasta suuresta kulutuksestani kuin naapurin veden lotraamisesta. Omaan veden käyttöön voin kuitenkin vaikuttaa, mutta naapurin en. Tuossa ylempänä tulikin hyvä huomio, että ei ole todellakaan olemassa mitään ilmaista vettä jota sää käyttää sen kuukausittaisen vesimaksun päälle. Jos taloyhtiössä kuluu paljon vettä, se maksetaan yhtiön vastikkeista. Ja siinä tapauksessa sinä maksat naapurienkin veden käytöstä. Eli ehdottomasti käytönmukainen vesimaksu.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:56"]
Jos vettä kulutataan enemmän kuin vedestä maksetaan känttämaksuina per nuppi, niin taloyhtiö nostaa niitä maksuja ja yhtä lailla vuokrakaiset joutuvat maksamaan suurempia maksuja. Luulisi lapsiperheellisen opettavan lapsilleen ympäristöasioita ja energian kulutuksen vähentämisen tarpeesta. Vettäkään ei tule ylettömästi käyttää, vaikka meillä Suomessa puhdasta vettä vielä riittääkin.
[/quote]
Pienet lapset ei paljon vettä kuluta, eikä vanhukset. Nuoret aikuiset ovat varmasti suurimpia veden lutraajia.
[/quote]
Täh? Luulin, että pienet lapset nimenomaan puklailevat, pissivät ja kakkaavat vaatteilleen, niin että niitä saa koko ajan olla pesemässä.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 11:05"]
Ei mua haittaa jos mä maksan naapurin lapsiperheen vedenkulutuksesta. Minusta kiinteä vesimaksu on paras. Eli se tässä eräiden halveksima könttäsumma. Silloin tietää joka kuukausi paljonko pitää maksaa eikä tule yllätyksiä. Olen asunut asnnoissa missä on ollut oma vesimittari ja minusta sen lukeman kuukausittainen etsiminen oli hankalaa koska se laite oli asennettu jotenkin vaikeasti. Ja tuollaisen muistaminen oli vaikeaa. Olisin mieluummin maksanut vaikka puoleksi vuodeksi etukäteen mutta se ei tietenkään käynyt päinsä.
Eli könttäsumma mulle kiitos vastaisuudessakin, en ala minkään mittareiden kanssa pelleilemään.
[/quote]
No voihan tuon hoitaa reilulla ennakkomaksullakin. Eli maksat riittävästi per nuppi vedestä kuukausittain. Sitten seuraavana vuonna joku muu lukee mittarit ja saatte kulutuksen mukaan takaisin rahaa.
Koittakaa jo oppia, että lämmin vesi ei ole ilmaista, vaikka olisikin kiinteä vesimaksu. Haluaisitteko myös mahdollisesti kiinteän sähkölaskun?
No mä en ainakaan muuta asuntoon missä on oma vesimittari. Mä haluan että kerrostalossa on kerrostalon edut eikä sellainen, jokainen maksaa omansa tyyli voi kuulua kerrostaloon.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 10:42"]
[/quote]
Mulla kuuluu vesi vuokraan,ja olen tyytyväinen kun ei tarvitse miettiä vesimaksua.
[/quote]
No kai tajuat että hyvin todennäköisesti maksat todelliseen vedenkäyttöösi nähden aika paljon liikaa, jos vesi kerran sisältyy vuokraan.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:08"]
No mä en ainakaan muuta asuntoon missä on oma vesimittari. Mä haluan että kerrostalossa on kerrostalon edut eikä sellainen, jokainen maksaa omansa tyyli voi kuulua kerrostaloon.
[/quote]
Totta kai "jokainen maksaa omansa" -tyyli toimii myös kerrostalossa ja enenevissä määrin asuntokohtainen sähkön- ja vedenkulutus onkin tulossa. Eikä se ole ainakaan minusta mikään etu, että muut maksaa toisten aiheuttamia kustannuksia.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 11:38"]
Keskimääräinen vedenkulutus on n. 150 l/ hlö vuorokaudessa. Meidän taloyhtiössä on huoneistokohtaiset mittarit ja keskimääräinen vedenkulutus vuodesta riippuen 110-120 l/hlö, eli kyllä se oma henkilökohtainen vastuu kustannuksista auttaa miettimään kulutuksen tarpeellisuutta.
[/quote]
Meillä on omakotitalossa 5 henkilöä ja lapset teini-ikäisiä tyttöjä. Vedenkulutus, siis kaikki vesi on 110 kuutiota vuodessa (60 litraa/hlö/pvä), siinä on mukana kesällä uima-altaan täyttö, istutusten kastelut ja autojen pesut. Asuimme aikaisemmin kerrostalo-osakkeessa jossa ei ollut mittausta, eikä edes vesimaksua, vaan se sisältyi vastikkeeseen. Yhtiön veden kulutus oli 220 lirtaa/hlö/pvä. Aika paljon makseltiin muiden veden lutrausta vastikkeessa.
Eikä todellakaan olla mitään veden välttelijöitä, vaan käydään ihan normaalisti suihkussa, mutta on opeteltu siihen että suihkun ei tarvi olla täysillä ja se sammutetaan silloin kun ei pestä, eikä suihkuun jäädä lämmittelemään. Isona apuna on aina lämmin sauna, sillä pikku löylyn jälkeen ei tee mieli norkoilla kuumassa suihkussa. Toki ainalämmin kiuas nostaa sitten parilla tuhannella kwh:lla vuosittaista sähkönkulutusta, mutta kyllä se on sen arvoinen.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 12:08"]
[/quote]
Sulle se ehkä on etu, mutta monille muille asiakkaille haitta. Sähköstäkin maksat oman kulutuksesi mukaan, millä ihmeen perusteilla veden pitäisi olla erilainen?
Meillä on vanha kerrostalo eikä vesimittareita, eikä tilanne erityisemmin haittaa minua. Kestäisi aika kauan, että mittarit maksaisivat itsensä takaisin. On silti hyvä tiedostaa, että taloyhtiön tasolla vedestä maksetaan AINA kulutuksen mukaan, kyse on vain siitä, miten kustannus jaetaan osakkaille. Viime vuonna oli tilanne,että vesimaksut eivät kattaneet kulutusta, ja loppu meni sitten hoitovastikkeista. Ensi vuonna vesimaksu nousee tämän takia. Ilmaista vettä ei ole.
Onneksi meillä on huoneistokohtaiset vesimittarit niin jokainen talous maksaa vain käyttämänsä veden.
Toki maksamme joka kk vesimaksun mutta kerran vuodessa tulee sitten tasauslasku. Ne jotka lotraa niin joutuvat maksamaan lisää ja ne jotka käyttää vettä vähän saa osan vesimaksuista takaisin. Reilua kaikkia kohtaan että maksetaan todellisen kulutuksen mukaan.
Me saamme joka vuosi maksaa lisää koska pesemme paljon pyykkiä, lotraamme suihkussa ja meillä on myös amme. Ei olisi reilu jos naapurit maksaisi meidän tuhlaaman veden jos kaikilla olisi sama könttäsumma.