imettäjät 3.11
Mitä mieltä ensimmäisestä jaksosta? Ensimmäinen keskustelu aiheesta on jo ehditty poistaa, ennen kuin olen ehtinyt lukemaan. Ilmeisesti keskustelu on ollut hyvin kiivasta. 3,5-vuotiaan lapsen imetys näytti mielestäni erittäin oudolta. Ovatkohan kaikki taaperoimettäjät yh-äitejä? Luulisi ettei monikaan mies hyväksyisi noin pitkään jatkuvaa imetystä omassa perheessään. Korvaakohan äiti omaa hellyyden tarvettaan pitkällä imetyksellä? Itse en todellakaan jaksaisi imettää vuotta pidempään. Onneksiomani päätti ihan itse vierottua jo kymmenkuisena tissiltä.
Kommentit (71)
Ole aika samaa mieltä monesta kommentista, mutta muistutan noista lapsen puheeseen liittyvistä että Viljamillahan oli kuulovamma joka varmasti vaikuttaa asiaan...
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 06:41"]Ole aika samaa mieltä monesta kommentista, mutta muistutan noista lapsen puheeseen liittyvistä että Viljamillahan oli kuulovamma joka varmasti vaikuttaa asiaan...
[/quote]
Heippa, lapsen kuulovamma vaikuttaa moneen asiaan. Riippuen vamman laadusta, se voi olla tasapaino, puheen kehitys, ryhmätaidot tai muut asiat. Rintamaidon tarpeeseen, unileluvalintaan, tutinkäyttöön tai pöytätapoihin vamma ei valitettavasti vaikuta. Lisäksi puheen kehityksessä olisi tärkeää lapselle opettaa, että lässytys ei ole hyväksi. Äiti kuitenkin muunsi ohjelmassa puheensa aina Viljamille erilaiseksi -> ei edistä puheen kehitystä vaan juurikin opettaa lässytykseen. Lisäksi kuulolaite yleensä auttaa minimoimaan kuulovamman aiheuttamat haasteet.
Tosin emme tiedä Viljamin kuulovammasta sen enempää, joten emme voi sanoa, mikä vaikuttaa mihinkin.
En mä nähny tossa mitään ihmeellistä.
Kipeetä, että joku voi käyttää imetystä aseena lapsen tapaamisoikeutta vastaan. Toihan on ihan kauheeta ja siinä kärsii kaikista eniten se lapsi, kun ei pääse olemaan oman isänsä kanssa. Jaxua, Olli.
YLE on kunnostautunut tuottamaan verorahoilla erilaisia hieman kyseenalaisia tosi-tv- ohjelmia (Imettäjät, Teiniäidit, Satuhäät). Joka ohjelman kohdalla olen ihmetellyt miten ihmiset edes haluavat tällaisiin ohjelmiin, kun tiedossa on enemmän tai vähemmän keskustelupalstoilla riepottelua ja pahimmassa tapauksessa lapset kärsivät.
Mikä esim. tämän äidin motiivi oli mennä ohjelmaan? Kaikki tietävät mitä koulussa todennäköisesti tapahtuu kun saadaan selville, että yhtä on imetetty 4- vuotiaaksi ja unileluna on ollut äidin rintsikat. Jos haluaa lastaan imettää vuosikausia niin se on sallittua, vaikka läheistyyttä voi antaa muillakin tavoilla, mutta miksi se pitää tehdä julkiseksi? En ymmärrä sitäkään miksi pitää imettää vaikkapa 4- vuotiasta?
Noh, kukaan ohjelman äideistä ei varmaankaan ole lähtenyt julkisuuden vuoksi mukaan, vrt BB. Uskoisin, että jokainen tavallaan on imetysaktiivi ja haluaa lisätä imetystietoutta. Minusta imetys on jokaisen äidin henkilökohtainen asia ja se, kuinka asia toteutetaan, ei kuulu kenellekään muulle. Minusta on väärin lähteä arvostelemaan toisten ratkaisuja. Näin sivustaseuraaana voitanee todeta, että yleensähän lienee imetyspettymyksen kokeneet ovat niitä kovaäänisimpiä asian suhteen. Ymmärrän kyllä, se varmasti kirvelee ja harmittaa. Moni kuitenkin pitää imetystä äitiyden mittana, vaikka hyvä äiti onkin se, joka lasta rakastaa ja ruokkii. Ruokintatavasta riippumatta.
Olinko ainoa kenestä sen taaperoikäisen imettäjä äiti vaikutti jotenkin kauhean teennäiseltä? Ruokailu, nukkumaanmeno, iltasatu...kaikki tilanteet jotenkin epäaidon oloisia. Puhui lapselleen jotenkin sössöttäen ja lässyttäen. Kai tuon ikäiselle voi edes joskus puhua ihan normaalisti?
Tuntui että yritti imettämällä pitää lapsen enemmän kiintyneenä itseensä kuin isään. Yrittikö tehdä äiti-suhteesta jotenkin tärkeämmän pojalleen. No ainakin se isi vaikutti ihan järkevältä ja ihmeen rauhalliselta asian suhteen. Harmi kun joutui varmaan varomaan sanojaan tarkkaan. Olisi ollut kiva kuulla ihan rehellinenkin, suora mielipide. Mutta varmaan olisi jotenkin kostettu että kehtaa kritisoida äitiä.. No eipä ole lapsi saanut vanhempaansa valita. Poika vaikutti suloiselta, kaikki oudot jutu esim. äidin alusvaatteet unileluna, käytöstavat ruokapöydässä on kyllä kasvattajan vika ei lapsen. Mutta varmaan jännitti kuvausryhmäkin.
Ja vielä ristiriitaista että äiti sanoi imettävänsä niin pitkään kuin lapsi haluaa sitä, kuitenkin oikein muistutti poikaa imetyshetkestä ennen nukkumaanmenoa. Varmaan olisi jo aikoja sitten imetykset jääneet pojankin mielestä jos ei aina muistuteltaisi että nytpäs onkin imetysaika...
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:22"]
Tää menee aina vaan tyhmemmäksi jakso jaksolta...Tuo Viljamin äiti on ihan vastuuton..Ei kukaan tervejärkinen anna lapsen itse päättää kasvua ja kehitystä koskevista asioista.
Tutti, tuttipullo ja vaippa 3,5-vuotiaalla..hei HALOOOOO!!! Nua kulahtaneet tissiliivit "uniriepuna"..Voi lapsiparkaa...
[/quote]
tuntuu siltä, että viljamin äidillä on ongelmana se että ei ole enää vauvaa..onneksi isä on sentään normaali
Kuvaajalla on joka jaksossa ollut kai rintaliivit tai maidonjämät silmillä, en ole koskaan nähnyt noin amatöörimäistä touhua ylen ohjelmissa. Tarkennus on mitä sattuu ja kuva saattaa muuttua epätarkasta tarkaksi jopa yhden puheenvuoron aikana.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 00:08"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 22:17"]
Mistä tiedätte, että ko. isä ketjussa oli todellisuudessa isä? Eihän täällä varmenneta henkilöllisyyttä.
Tuo 3,5 vuotiaan äiti tekee kyllä karhunpalveluksensa lapselle. Sehän pyörittää äitiä ihan miten sattuu. Pienet jutut merkitsevät: esim. antaa lapsensa vaihtaa leivät, joita ovat syömässä. Tuon ikäisen pitäisi olla samastumassa isäänsä (joo, joo syyttäkää vaan vanhanaikaiseksi, mutta mm. J. Sinkkonen puhuu oidipaalikompleksin puolesta, ja että olisi edes jonkinlaisen miesmalli, vaikka olisikin yh). Surettaa erityisesti lapsen kasvun kannalta. Lapsen pitäisi tuossa iässä olla saanut jo paljon pettymyksiäkin, ettei kasva vääränlaiseen narsismiin!
Enkä ole mikään imetysvastustaja. Imetin 1,5 vuotiaaksi saakka, lopussa "vierottautuminen" tapahtui tosi luonnollisesti. Saa vanhemmaksikin mielestäni, mutta sanotaanko että tasapainoisen kehityksen kannalta imettämisestä ei tuossa 3,5 vuotiaan tapauksessa ole enää mitään psyko-fyysis-sosiaalista hyötyä.. Läheisyyttä voi olla muutenkin!
[/quote]
Hei taas kaikki. Palaan astiaan nyt vielä tänäkin iltana. Olen siis todellakin Viljamin isä. Tarvittaessa todistan henkilöllisyyteni, jos joku vallan epäilee! :D
Eilen jäi vähän jutut kesken, eikä tarkoitukseni ollutkaan täysin teilata tätä koko imetysideaa. Mulla vaan on pointtina koko ajan ollut se, että itsessäni on ainakin herännyt hieman pohdintoja noita Viljamin äidin motiiveja kohtaan, koskapa tässä nyt tosiaan on neljä vuotta oikeudessa ravattu ihan vaan sen takia, että v. 2011 tehtyä tapaamissopimusta ei ole noudatettu. Ja yksi vahva argumentti siellä oikeudessa on koko ajan ollut se, että koska Viljami on vielä tissillä, niin viikonlopputapaamisia ei voi järjestää.
Tällä hetkellä tilanne on se, että meillä on voimassa oleva täytäntöönpanon uhkasakko, jonka tarkoitus on nyt taata ne viikonlopputapaamiset yms. lomat. Tämä on jo toinen putkeen, sillä hienossa "oikeus"järjestelmässämmehän tuo uhkasakko on kerrallaan voimassa ainoastaan puoli vuotta. Ja kun edellinen uhkasakko loppui maaliskuussa, niin loppuivat myös tapaamiset ja jouduin hakemaan uuden.
Mutta onnellinen olen tällä hetkellä kaikesta huolimatta. Tällä hetkellä tapaamiset onnistuvat ja etenkin Viljami on aivan eri mies, ainakin omasta mielestä, mun seurassa. Meidän suvussa kun ei tuollaista neljävuotiasta pidetä enää ihan vauvana.
Tähän nyt voisi tosiaan ottaa mukaan kaikki höpinät tuosta tutin käytöstä ja rintaliiveistä unileluna, mutta se on aika turhaa, sillä minä tosiaan olen vain viikonloppuisä tällä hetkellä ja mun on aika vaikea alkaa lasta väkisin niistä irti pakottamaan. Mielummin nautin meidän yhteisistä hetkistä muuten ihan täysin rinnoin! Niitä, kun tosiaan tähän neljään vuoteen ei ole ihan liikoja vielä mahtunut.
P.S. Ei se imetys tosiaan muuten ole mitenkään paha asia. Älkää vamot viittikö reuhata! :)
- Olli Vuorinen
[/quote]
Hyvä, että sulla on edes jalat maassa kasvatuksen suhteen :) Otan osaa, että lapsesi äiti on itsekäs ilkimys. Kostaako äiti sinulle eroa vai onko vain noin kiinni lapsessa, että siksi terrorisoi välejänne?
[/quote]Yritä hyvä mies vaikuttaa tutin ssekä vaipan vieroitukseen.Lasta täytyy tukea olemaan ikänsä tasoinen poika.Mainitsetkin pojan olevan luonasi erilainen ja uskon sen.
Tuosta puuttuu enää ,että pojan kaverit alkavat ilkkua miten yksi syö vielä äidin tissiä.Tuon ikäinen jo nolostuu.Jokainen on olevinaan asiantuntija,niin myös minä:)
Tämän illan jaksossa tulee esille myös imettäminen ja alkoholinkäyttö. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/04/imettajat-imetys-ja-alkoholi. Toivottavasti siitäkin keskustellaan yhtä lailla kuin taaperoimetyksestä.
Tämän illan jaksossa tulee esille myös imettäminen ja alkoholinkäyttö. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/04/imettajat-imetys-ja-alkoholi. Toivottavasti siitäkin keskustellaan yhtä lailla kuin taaperoimetyksestä.
Voi elämä tota touhua! Käy kyllä isää sääliksi! Onkohan tuo äiti ihan järjissään. Mulla samanikäinen tyttö ja on kyllä ihan eri planeetalta. Toi tuttikin on jo liikaa saati sit noi muut oheisjutut!
Mä säälin vain ja ainoastaan tota viatonta lapsiraukkaa,jota pidetään aikuisten riitojen pelinappulana!Ei tommonen kohtelu tee hyvää lapsen fyysiselle kuin psyykkisellekään kehitykselle!
Menkää nyt joku tohon väliin ennen ku poika on ihan twisted mind!
Niin imetyskin loppui tosiaan kesällä. Että se ei ole esteenä enää. Tää sarja tulee sellasella pitkällä viiveellä vaan!
- Olli