ajattelenko nyt jotenkin kummallisesti muka? Asiaa kaverisuhteesta.
Kaveri kesän alussa veti pystyyn törkeästi erään tapaamisemme. Tämä törkeys ei ole pelkästään minun kuvitelmaani, vaan muutkin ovat sanoneet että onpas sinulla "mukava" ystävä.
Meni monta kuukautta ettei hänestä kuulunut mitään, enkä ottanut itsekään yhteyttä koska en kokenut sen tässä tilanteessa olevan minun osani. No sittemmin kaveri soitti muina miehinä, ja kysyi puhelun päätteeksi olenko päivänä x kotona, että hän tulisi käymään. Lupauduin, koska halusin lopettaa puhelun. Myöhemmin laitoin viestiä että olinkin sopinut kys. ajalle muuta.
Nyt kaveri kyselee että onko joku hätänä, kun en selvästikään halua nähdä.
Minä olen sitä mieltä että hänen tulisi tietää miksi en halua nähdä kyselemättä, eli ymmärtää itse ettei pystyyn vetäminen ollut kiva juttu, ja pyytää ehkä jopa anteeksi sitä.
Toisekseen, olen huomannut tässä kuukausien aikana että on oikeastaan ollut mukavaa kun ei ole tarvinnut nähdä.
Olen huomannut että hän puhuu tosi paljon itsestään, on kysyvinään mitä kuuluu, mutta puhuu kuulumisteni päälle omia juttuja. Soittokin oli vain hänen asioiden listaamista minun kuunnellessa hiljaa.
Mielestäni minun ei tarvitse alkaa selittelemään hänelle mitään, mutta eräs toinen kaverini sanoi että tottakai pitää asiasta keskustella tämän kaverin kanssa.
Kumpi tässä on oikeassa?
Jos lähdetään siitä että minun pitää tehdä niin kuin MINUSTA hyvältä tuntuu, ja kuten itse koen itselleni oikeaksi.
Mielestäni olen oikeassa, enkä saa asian rääpimisestä mitään itselleni, kuin ehkä pahan mielen. En myöskään enää näiden muutaman kuukauden valossa halua olla kaveri tuon ihmisen kanssa. Toisaalta kaveria kohtaan olisi reilua kertoa asia hänellekin.
Silti olen taipuvainen ajattelemaan tässä ensi sijassa itseäni, kuten kaverinikin on tehnyt jo vuosi kausia, mm. kesän alussa, kun veti törkeästi pystyyn.
Näkökulmia?
Kommentit (67)
No siis jos haluat päättää ystävyyden niin kyllähän se kaveri ymmärtää, että suhteenne on viilentynyt jos vain jätät vastaamatta hänelle mihinkään, mutta aikuinen ihminen kertoisi miksi olet suivaantunut hänelle ja miksi et halua tavata häntä. Hän voisi oppia siitä jotakin ja muuttaa käytöstään. Tai sitten hän ei näe itsessään mitään vikaa ja suivaantuu ja ystävyytenne/kaveruutenne jää siihen. Itse voit aina käyttäytyä hyvin tilanteessa kuin tilanteessa ja tässä tapauksessa voisit sanoa kaverille suoraan miltä sinusta tuntui ja miksi et halua tavata häntä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa vetää pystyyn?
this
Joskus ystävyydet loppuu.
Mutta tässä sun tilanteessa tuntuu olevan kaksi puolta.
En oikein tiedä mitä tarkoittaa "vetää törkeästi pystyyn"? Olitteko sopineet jotain ja hän ei ilmestynyt vai mistä oli kyse?
Onko mahdollista, että hänellä oli tuolloin jotain tietämääsi "vakavampaa perustetta" toimia kuten toimi? Ilman että hän halusi/kykeni ko asiaa sinulle tuolloin avata? Ja tuo on tavallaan käsittelemättä?
Minä olen sen verran suorasanainen, että varmaan kertoisin hänelle, että jos hän ei sitä tajunnut, se "pystyyn vetäminen" loukkasi enkä ole päässyt siitä yli, voisiko hän selittää sitä vielä.
Ja jos hän vain "älä nyt vanhoja vatvo, oletpa sä pitkävihainen" niin sitten antaisin tuon ystävyyden laimeta.
Mutta aikuisiällä ei niitä uusia ystäviä ihan vain kaupasta haeta, joten ehkä haluaisin yrittää pitää hänestä kiinni.
En ymmärrä mitä tarkoitat pystyyn vetämisellä.
Mutta aina pitäisi käyttäytyä itse asiallisesti ja rehdisti. Siihen kuuluu minusta suoruus. Jos odotat muilta rehtiä käytöstä, käyttäydy itsekin niin. Eli kerro suoraan, että olet loukkaantunut hänelle näistä ja näistä syistä ja tällä hetkellä olosi on sellainen, että et välitä hänen kanssaan olla tekemisissä.
Saapa ainakin tilaisuuden pyytää anteeksi ja muuttaa käytöstään. Jos välinne menevät, lopputuloshan on täsmälleen sama, mihin suuntaan nytkin olette menossa. Sillä erotuksella, että hän ainakin sitten tietää, mistä välirikko johtuu ja hänellä on mahdollisuus kehittyä ihmisenä.
Jos et kykene sanomaan tuota suoraan, pane tekstari. "Olet ihmetellyt, miksi emme ole nähneet aikoihin. Syynä on edellinen tapaamisemme x.y., olen erittäin loukkaantunut siitä yhä, koska x ja y. Olen sitä mieltä, että jos et pyydä anteeksi ja muuta käytöstäsi, ystävyytemme päättyy."
Tämä Ap yrittää saada jonkin itse keksimänsä fraasin ” pystyyn vetäminen” yleiseen käyttöön tällä kirjoituksella. Typerä yritys, ei jatkoon.
Trollin tunnistaa aina samoista: tekstiin ujutetaan jotain omituista - omakeksitty sanonta tai joku kohtuutton mielipide - ja aloituksen tekijä ei palaa vastaamaan kysymyksiin.
0/5, ei jatkoon.
No siis jos ymmärsin oikein että kaveri teki oharit (?) vain kerran niin en tiedä mistä olet niin vihainen. Siinä voi olla taustalla jotain ikävää, minkä takia ei kokenut että pitää alkaa selittää, ja kun et kerran ole sitä kysynyt. Sinun olis pitäny sanoa, että ihmettelit hänen käytöstä aiemmin ja kysyä että mikä siinä tuli. Ja jos et häntä enää halua nähdä, niin en tiedä miksi et sitten sanonut sitä, niin asia olisi ollut sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa vetää pystyyn?
Eiköhän tuo ohareiden tekemistä tarkoita....
"Lupauduin, koska halusin lopettaa puhelun. Myöhemmin laitoin viestiä että olinkin sopinut kys. ajalle muuta."
Tämän sortin ihmiset jotka naamatusten tai puhelimessa puhuvat yhtä ja sitten seläntakana tai viestein toista... ovat vaan alinta hevosenlantakasaa.
Vierailija kirjoitti:
No siis jos haluat päättää ystävyyden niin kyllähän se kaveri ymmärtää, että suhteenne on viilentynyt jos vain jätät vastaamatta hänelle mihinkään, mutta aikuinen ihminen kertoisi miksi olet suivaantunut hänelle ja miksi et halua tavata häntä. Hän voisi oppia siitä jotakin ja muuttaa käytöstään. Tai sitten hän ei näe itsessään mitään vikaa ja suivaantuu ja ystävyytenne/kaveruutenne jää siihen. Itse voit aina käyttäytyä hyvin tilanteessa kuin tilanteessa ja tässä tapauksessa voisit sanoa kaverille suoraan miltä sinusta tuntui ja miksi et halua tavata häntä.
Ymmärrän että KAVERILLE tulee parempi mieli, mutta lähden nyt tässä siitä mikä minulle itselleni on parasta.
En halua enkä jaksa alkaa parantamaan entisen kaverini tulevia suhteita, mielestäni se ei kuulu minulle. Olisi eri asia jos haluaisin meidän vielä olevan ystäviä, jota luulin että halusinkin, mutta viiemiset kuukaudet ovat kirjastaneet ettei suhde ollut minulle kovin hyvä.
Miksi minun pitäisi käyttää aikaani ja mahdollisesti ottaa haukut vastaan tai selitykset jotta HÄNELLÄ olisi seuraaviin suhteisiin enemmän työkaluja? Eihän hänkään ole ollut kummoinen kaveri minulle.
Pystyyn vetäminen tarkoittaa sitä että sovitaan yhdessä jotain, ja sitten toinen ei saavukaan paikalle. Omassa tapauksesani olin käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa, eikä kaveri vastannut puhelimeensa, ei viesteihin, eikä saapunut paikalle, ja kuukausia myöhemmin on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Aloitus on virheellinen. "Vetää pystyyn" voi tarkoittaa moittimista tai tajuttomaksi lyömistä. Tajuttomaksi lyöminen ei sovi yhteiseen tapaamiseen. Moittimisessakaan ei ole järkeä, koska tapaamisen kommentoinnista ei puhuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Joskus ystävyydet loppuu.
Mutta tässä sun tilanteessa tuntuu olevan kaksi puolta.
En oikein tiedä mitä tarkoittaa "vetää törkeästi pystyyn"? Olitteko sopineet jotain ja hän ei ilmestynyt vai mistä oli kyse?
Onko mahdollista, että hänellä oli tuolloin jotain tietämääsi "vakavampaa perustetta" toimia kuten toimi? Ilman että hän halusi/kykeni ko asiaa sinulle tuolloin avata? Ja tuo on tavallaan käsittelemättä?
Minä olen sen verran suorasanainen, että varmaan kertoisin hänelle, että jos hän ei sitä tajunnut, se "pystyyn vetäminen" loukkasi enkä ole päässyt siitä yli, voisiko hän selittää sitä vielä.
Ja jos hän vain "älä nyt vanhoja vatvo, oletpa sä pitkävihainen" niin sitten antaisin tuon ystävyyden laimeta.Mutta aikuisiällä ei niitä uusia ystäviä ihan vain kaupasta haeta, joten ehkä haluaisin yrittää pitää hänestä kiinni.
Hän oli tuolloin toisen kaverin kanssa rilluttelemassa ex-tempore. Miehensä on tämän kertonut minulle, ja se pitää paikkansa. Ja ei, hän ei ole unohtanut että miedän piti tavata, koska juttelimme asiasta edellisenä päivänä. Kyse ei siis nyt oikeasti ole mistään ei tullut kahville kun mummo joutui sairaalaan-tasoisesta jutusta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tarkoitat pystyyn vetämisellä.
Mutta aina pitäisi käyttäytyä itse asiallisesti ja rehdisti. Siihen kuuluu minusta suoruus. Jos odotat muilta rehtiä käytöstä, käyttäydy itsekin niin. Eli kerro suoraan, että olet loukkaantunut hänelle näistä ja näistä syistä ja tällä hetkellä olosi on sellainen, että et välitä hänen kanssaan olla tekemisissä.
Saapa ainakin tilaisuuden pyytää anteeksi ja muuttaa käytöstään. Jos välinne menevät, lopputuloshan on täsmälleen sama, mihin suuntaan nytkin olette menossa. Sillä erotuksella, että hän ainakin sitten tietää, mistä välirikko johtuu ja hänellä on mahdollisuus kehittyä ihmisenä.
Jos et kykene sanomaan tuota suoraan, pane tekstari. "Olet ihmetellyt, miksi emme ole nähneet aikoihin. Syynä on edellinen tapaamisemme x.y., olen erittäin loukkaantunut siitä yhä, koska x ja y. Olen sitä mieltä, että jos et pyydä anteeksi ja muuta käytöstäsi, ystävyytemme päättyy."
En tarvitse anteeksipyyntöä jos hän ei ole itse tietävinään mistä viileys johtuu. Siis MINÄ en halua. Mulle kyse on siitä että minun pitäisi käyttää aikaani edelleen häneen, ja varjella jopa hänen tuevia suhteitaan ettei hänelle vain käy huonosti, joten koulutanpa nyt vielä vaikken koe häntä edes kaveriksi enää.
Lopputulos varmaankin on sama, mutta nyt lopputulos on se että ei vain pidetä enää yhteyttä, joka on MINULLE helpompi tapa, ja toisessa on mahdollisuus vaikka ja mihin, ehkä jopa siihen että levittelee minusta sitten juttuja että olen pikkumainen, tai että yhtäkkiä vain sanoin etten enää halua olla kaveri, jne. tulee riitaa, saan kuulla kunniani, ihan mitä vain ei toivottua MINULLE.
Ymmärrän että kaverille tulee kaikkea hyvää ja kivaa, mutta miksi minun pitää ajatella nyt ensisijaisesti kaverin tulevaisuutta, ja hyvää oloa omani yli?
Tähän siis haluaisin vastauksen.
Voi olla että tuo kaveri ei huomaa käyttäytyvänsä huonosti, mitään et saavuta sillä että uhriudut ja pidät suusi kiinni vaikka et vastaisuudessa haluaisikaan olla enää kaverisi kanssa tekemisissä.
"Teit minulla oharin, et pitänyt pitkään aikaan yhteyttä ja huomasin, ettei seurasi enää kiinnosta. Hyvää jatkoa!"
Olisiko jollain näkökulmia asiaan?
ap