Köyhän pitää jättää jopa ilmaiset pikkujoulut väliin. Kyllä harmittaa!
Hetki haaveiltiin että oishan se mahtavaa mennä kun puolisolla Avec kutsu. Vaan sitten jysähdettiin taas maanpinnalle. Ei ole varaa maksaa lastenhoidosta. Kummallakaan ei ole mitään juhlavaa muistuttavaakaan vaatetta saati kenkiä. Työvaatteita kaikki. Eikä ole varaa ostaa kun lapsille ostettiin. Kirppareita tasan yks ja siellä ei ollut mitään. Kunnon illallinen ja linse kyyditys. Vituttaa kun ei pääse edes ilmaselle illalliselle!!!
Kommentit (527)
Ap ei myöskään käytä huumoria yhtenä selviämiskeinonaan. Ainakin silloin jos kyse on yhdestä harmistuksesta, sen voi useimmiten kuitata hurtilla huumorillakin, kun suurin mielipaha on mennyt ohi. Mutta epäilemättä nyt on kysymys muustakin kuin niistä pikkujouluista. Viesteistä on tihkunut pettymystä ja vihaa myös omia vanhempia ja yleensä ihmisiä kohtaan. Jopa vanha kärttyinen setä sai osansa, vaikka normaali ihminen miettisi, miten voisi auttaa ja ilahduttaa vanhusta, jolla on ehkä ollut hyvinkin rankka elämä. Tai ehkä vierailu vain osui huonoon hetkeen?
Läpi tunkee myös pyrkimys kulissien säilyttämiseen. Työkaverit eivät saa nähdä, ettei ole varaa pyhävaatteisiin. On liikuttava yhdessä, ettei erotuta joukosta. Lapset käyvät koulussa, joten heidän on oltava edustavia. On pelottavaa, jos joku saa selville nimemme ja asuinpaikkamme. Talosta pidetään kiinni, vaikka siihen ei olisi varaa. Lainat maksetaan takaisin vaikka nälkää näkien.
Joskus kuitenkin voisi ottaa riskiä. Entä jos joku oikeasti auttaisi? Kaikki entiset ihmissuhteet ovat ehkä menneisyyttä, mutta ihmisiä riittää tässä maailmassa. Joku muukin voi olla yksinäinen. Joku olisi helpottunut, jos vaikka vieraskin ihminen kävisi hakemassa säkillisen vaatteita. Joku pitäisi ihan normaalina lastenhoitopyyntöä.
Mä oon järkyttynyt, ettei enää nykyään ole jokaisella normaalilla ihmisellä edes yhtä siistimpää vaatekertaa ihan just sitä varten, jos joskus tarvii johonkin. Oli sitten kuinka vanha, korjailtu ja epämuodikas housupuku, jakkupuku, pikkumusta, suorat housut, kauluspaita, mitä tahansa. Mihin tämä maailma on menossa?? Mitä te laitatte päällenne, jos tulee jotkut hautajaiset? Tai kutsu oikeuteen todistamaan? Tai vanhempainilta? Tai koulun joulujuhla? Tai rippijuhlat, häät, mikä tahansa, mihin laitetaan jotain muuta kuin verkkarit?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:48"] Ihanaa lukea ,että ap:lle tarjotaan apua. Mullakin olisi kaksi ikean kassia täynnä vaatteita, osassa vielä hintalappukin. Kirpputorille olen niitäkin viemässä. [/quote] Joo mutta taitaa olla provo kun ei ap ilmoita kokoa tai luo hetkellistä mailia. [/quote] Sinne mailiinko ne vaatteet lähetettäis? Ihan ymmärrettävää ettei omaa nimeään ja osoitettaan halua tuntemattomalle antaa edes hetkellisen mailin kautta. [/quote] Älä nyt leiki tyhmempää kun olet :/ Ei tietenkään sähköpostiin mitään materiaa lähetetä, tiedät sen itsekin, eli lopeta tuo kiukuttelu. Lapsellista. Ota vastuu tunteistasi. Tajua, että luot ne itse. Kukapa muukaan ne sinun pääsi sisällä pystyisi luomaan kun sinä itse. Luo sähköpostiosoite jossa ei tule ilmi oikeaa nimeäsi, tyyliin hemuli.muumilaakso(at)gmail.com Sen jälkeen sovitte, että lahjoittaja jättää vaatteet vaikka kello yhdeksäksi kirkonportaille tms ja lähtee. käyt ne siitä sitten poimimassa viittä yli. Ei tarvitse edes nähdä lahjoittajaa jos se on hävettävä kokemus. Tietysti kohteliasta olisi että vastaanottaisit lahjoituksen henkilökohtaisesti jolloin voisit kiittää hyväntekijää. [/quote] Tuo ei ollut ap:n teksti. Yritin vain sanoa ymmärtäväni että hän ei ehkä halua osoitettaan kertoa. Ja miksikö näin luulen? No esimerkiksi siksi että hän itse aiemmin tässä ketjussa sanoi ettei osoitettaan uskalla antaa. Tuskin tarkoitti sillä sähköpostia. Ja kuinkas todennäköistä onkaan että joku sattuisi asumaan samalla paikkakunnalla kuin ap? Seuraavaksi varmaan sanot että täällä on niin avuliaita mammoja että ajavat vaikka satoja kilometrejä viemään niitä sinne kirkon portaille.
[/quote]
Voisivathan he tavata jossain puolivälissäkin. Tai ap:n mies hakee ne työpäivän jälkeen jostain. Paitsi että ap ei suostu. Rahat loppuivat juuri sopivasti, ei voi ajaa edes puolta kilometriä ylimääräistä. Nythän ap ei tosin ole sanonut edes vaatekokoaan.
Minäkin haluaisin auttaa ihan ketä vaan, rikosrekisteriotteen kirjoitin itse just puhtaaks!!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 20:33"]
Mä oon järkyttynyt, ettei enää nykyään ole jokaisella normaalilla ihmisellä edes yhtä siistimpää vaatekertaa ihan just sitä varten, jos joskus tarvii johonkin. Oli sitten kuinka vanha, korjailtu ja epämuodikas housupuku, jakkupuku, pikkumusta, suorat housut, kauluspaita, mitä tahansa. Mihin tämä maailma on menossa?? Mitä te laitatte päällenne, jos tulee jotkut hautajaiset? Tai kutsu oikeuteen todistamaan? Tai vanhempainilta? Tai koulun joulujuhla? Tai rippijuhlat, häät, mikä tahansa, mihin laitetaan jotain muuta kuin verkkarit?
[/quote]
Arvostus vaatteita kohtaan on valitettavasti laskenut hintojen mukana. Nykyään kun kuka tahansa voi hankkia edullisesti juhlavaatteensa, ei sitten muka olekaan varaa, vaikka on varaa ties mihin muuhun, mihin ennen ei ollut. Jos olisi selvää, että arvokkaalla rippijuhlamekolla/-puvulla käydään kaikki juhlat vähintään seuraavat 20 vuotta, niin se valittaisiin huolella ja pidettäisiin siistissä kunnossa. Minä esimerkiksi lainailin nuorempana äitini vaatteita, kun asuin kotona. Jotkut 60-luvun mekot olivat vieläkin aivan siistejä.
Ihan oikeasti en usko, että ap on edes vaivautunut selaamaat jotain Huutonettiä.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 13:48"] Ihanaa lukea ,että ap:lle tarjotaan apua. Mullakin olisi kaksi ikean kassia täynnä vaatteita, osassa vielä hintalappukin. Kirpputorille olen niitäkin viemässä. [/quote] Joo mutta taitaa olla provo kun ei ap ilmoita kokoa tai luo hetkellistä mailia. [/quote] Sinne mailiinko ne vaatteet lähetettäis? Ihan ymmärrettävää ettei omaa nimeään ja osoitettaan halua tuntemattomalle antaa edes hetkellisen mailin kautta. [/quote] Älä nyt leiki tyhmempää kun olet :/ Ei tietenkään sähköpostiin mitään materiaa lähetetä, tiedät sen itsekin, eli lopeta tuo kiukuttelu. Lapsellista. Ota vastuu tunteistasi. Tajua, että luot ne itse. Kukapa muukaan ne sinun pääsi sisällä pystyisi luomaan kun sinä itse. Luo sähköpostiosoite jossa ei tule ilmi oikeaa nimeäsi, tyyliin hemuli.muumilaakso(at)gmail.com Sen jälkeen sovitte, että lahjoittaja jättää vaatteet vaikka kello yhdeksäksi kirkonportaille tms ja lähtee. käyt ne siitä sitten poimimassa viittä yli. Ei tarvitse edes nähdä lahjoittajaa jos se on hävettävä kokemus. Tietysti kohteliasta olisi että vastaanottaisit lahjoituksen henkilökohtaisesti jolloin voisit kiittää hyväntekijää. [/quote] Tuo ei ollut ap:n teksti. Yritin vain sanoa ymmärtäväni että hän ei ehkä halua osoitettaan kertoa. Ja miksikö näin luulen? No esimerkiksi siksi että hän itse aiemmin tässä ketjussa sanoi ettei osoitettaan uskalla antaa. Tuskin tarkoitti sillä sähköpostia. Ja kuinkas todennäköistä onkaan että joku sattuisi asumaan samalla paikkakunnalla kuin ap? Seuraavaksi varmaan sanot että täällä on niin avuliaita mammoja että ajavat vaikka satoja kilometrejä viemään niitä sinne kirkon portaille.
[/quote]
Tuon tuppukylän lähellä on isompi kaupunki, juurikin siinä 60 km päässä. Joskus varmaan tulee sinne asiaa. Tai jollain sieltä isolta kirkolta voi olla asiaa sinne tuppukylään. Siten voisi sitä roipettakin saada. Mitenkähän ne ihmiset uskaltaa ottaa vaatetta vastaan, jotka ovat jossain fb-kirppiksillä? Joku aika sitten käytiin miehen kanssa hakemassa yksi ikean kirjahylly parilla eurolla, juurikin fb-kirppikseltä bongattu. Niin vain uskallettiin ihan omilla naamoilla tehdä kaupat, ja päästiin jopa myyjien kotoa, siis ihan sisältä, hakemaan se mööpeli. Eikä ketään huiputettu, petetty, ryöstetty tai ilkuttu, ei edes meitä köyhiä, jotka vanhaa ikeaa osti, ku halavala sai. Ohan tuolla fb-kirppiksilläkin ihan niitä annetaan ilmaiseksi osioita, jännä, että ne ihmiset ilkeävät "tehdä kauppoja", vaikkei raha vaihdakaan omistajaa. Siis niin noloo! NOT. Harva meistä on syntynyt kultalusikka suussa, suurin osa vaan ottaa sen puisen lusikkansa ihan ite kauniiseen käteensä ja rupee kauhomaan, eikä odota että äiti, naapuri, anoppi, sossuntäti tai av-mamma rupeaa syöttämään.
[/quote]Ei tule, milloin te ymmärrätte että kaikille ei tule eteen mitään pippaloita vuosikymmeniin.
Otan osaa ap, surullista ettei tältä palstalta myötätuntoa löydy. Nuo mitä kerroit paikkakunnasta voisi olla vaikka minun kotipaikkakunnaltani. Harmi tosiaan ettei ole mitään keinoa oikeastaan auttaa, minäkin voisin lapsia katsoa tuollaisessa tilanteessa. Tosin minua ei kukaan varmaan halua lastenvahdiksi, taitaa olla sen verran hullun ja varmaan lasten pahoinpitelijän tms. maine, kun naapurit juoksevat postilaatikoltakin karkuun ettei tarvitse tervehtiä.
t. ketjussa kirjoitellut toinen vaatteeton ja tuttavaton, kaveriton ja ystävätön
No millä ap siellä sukulaisten hautajaisissa sitten on käynyt? Crocseilla ja verkkareilla? Vai niillä housuilla, jotka sittemmin kuluivat puhki? Entä jos huomenna kuolee joku sukulainen, joudutteko jättämään hautajaiset väliin?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 20:39"]
Minäkin haluaisin auttaa ihan ketä vaan, rikosrekisteriotteen kirjoitin itse just puhtaaks!!
[/quote]
Missä ihmeen Alibin alaluokkaisessa alamaailmassa mammat elävät, jos oikeasti epäilette, että täällä on jotain mielipuolisia roistoja tarjoamassa apua? Olen itse tehnyt paljon kauppoja nettihuutokaupan kautta ja puolin ja toisin on haettu tavaroita. Kaikki ihmiset ovat olleet todella ystävällisiä ja kohteliaita ihan asuinalueesta riippumatta. Joidenkin asuntojen ovilla on arvannut, että on kyse köyhistä ihmisistä, mutta ei ole kertaakaan tullut mieleen, että heillä olisi tarkoitus vahingoittaa minua.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 20:43"]
tuppukylän lähellä on isompi kaupunki, juurikin siinä 60 km päässä. Joskus varmaan tulee sinne asiaa. Tai jollain sieltä isolta kirkolta voi olla asiaa sinne tuppukylään. Siten voisi sitä roipettakin saada. Mitenkähän ne ihmiset uskaltaa ottaa vaatetta vastaan, jotka ovat jossain fb-kirppiksillä? Joku aika sitten käytiin miehen kanssa hakemassa yksi ikean kirjahylly parilla eurolla, juurikin fb-kirppikseltä bongattu. Niin vain uskallettiin ihan omilla naamoilla tehdä kaupat, ja päästiin jopa myyjien kotoa, siis ihan sisältä, hakemaan se mööpeli. Eikä ketään huiputettu, petetty, ryöstetty tai ilkuttu, ei edes meitä köyhiä, jotka vanhaa ikeaa osti, ku halavala sai. Ohan tuolla fb-kirppiksilläkin ihan niitä annetaan ilmaiseksi osioita, jännä, että ne ihmiset ilkeävät "tehdä kauppoja", vaikkei raha vaihdakaan omistajaa. Siis niin noloo! NOT. Harva meistä on syntynyt kultalusikka suussa, suurin osa vaan ottaa sen puisen lusikkansa ihan ite kauniiseen käteensä ja rupee kauhomaan, eikä odota että äiti, naapuri, anoppi, sossuntäti tai av-mamma rupeaa syöttämään.
[/quote] No ei kai siellä kirppiksillä ole ensin valiteltu että kun ollaan niin köyhiä eikä ole varaa siihen ja siihen. Pikkuisen eri asia tuo kaupan teko vaikka olisikin eurosta tai kahdesta kyse, jotkuthan ostavat kun halvalla saa, vaikka rahaa olisi kuin roskaa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 20:44"]
[/quote]Ei tule, milloin te ymmärrätte että kaikille ei tule eteen mitään pippaloita vuosikymmeniin.
Otan osaa ap, surullista ettei tältä palstalta myötätuntoa löydy. Nuo mitä kerroit paikkakunnasta voisi olla vaikka minun kotipaikkakunnaltani. Harmi tosiaan ettei ole mitään keinoa oikeastaan auttaa, minäkin voisin lapsia katsoa tuollaisessa tilanteessa. Tosin minua ei kukaan varmaan halua lastenvahdiksi, taitaa olla sen verran hullun ja varmaan lasten pahoinpitelijän tms. maine, kun naapurit juoksevat postilaatikoltakin karkuun ettei tarvitse tervehtiä.
t. ketjussa kirjoitellut toinen vaatteeton ja tuttavaton, kaveriton ja ystävätön
[/quote]
No tuossa tarkoitettiinkin nyt normaalia ihmistä. Ei ole normaalia, jos ei koskaan käy missään, ei koskaan tule kutsua hautajaisiin, häihin, rippijuhliin, työhaastatteluun, passikuvaan, töihin, mihin tahansa. Anteeksi nyt kovasti, jos loukkaan sua ja entistä syvemmälle jonnekin suohon uppoat, mutta sanon silti: ei ole normaalia olla koskaan käymättä missään ja elää koko elämänsä verkkareissa.
Ja sitäpaitsi, ap:lla on ne lapset, vaikkei sulla oliskaan. Mitä ap laittaa joulujuhliin, kevätjuhliin, vanhempainiltaan jne päälle?
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 20:44"]
[/quote]
Ap:lla on joka vuosi monet pippalot, koska ainakin 2 lasta on koulussa. Tekee vähintään kahdet kuusijuhlat ja kahdet kevätjuhlat. Ja nyt miehen työpaikan pikkujoulut. Kolmet juhlat tänä syksynä pelkästään.
Ennakointi, ennakointi ja taas kerran ennakointi.
Nyt en osaa sanoa onko ap todellinen ihminen vai ei, mutta kommentoin kuitenkin.
Toisaalta ärsyttää ihan jumalattomasti ap:n vali-vali-vinku-vinku -asenne, toisaalta kuitenkin ymmärrän häntä jossain määrin. Joku sanoikin että köyhyys aiheuttaa näköalattomuutta, se ja negatiivinen elämänasenne ovat suurimmat ongelmat, ei rahan puute itsessään.
Itse olen "kultalusikka suussa syntynyt" siinä mielessä että rahaa on aina ollut riittävästi, on läheisiä ja ystäviä, vanhemmilta saisi lapsenhoitoapua jos niitä lapsia olisi jne. Olen saanut hyvät eväät elämään ja minulle on kehittynyt hyvä itsetunto ja varmuus siitä, että elämä kantaa. Jos nämä puuttuvat, voi elämän nähdä juuri tuollaisena synkkänä ja luottamus ihmisiin on hukassa, kuten nyt ap:lla. Asenteen muuttaminen ei ole helppoa, mutta se on mahdollista. Ja kannattaa muistaa, että niillä jotka ulkoa päin katsottuna näyttävät kadehdittavilta vaikkapa koska heillä on rahaa, voivat kantaa jotain muuta mielellään. Me esimerkiksi emme ole saaneet lapsia, ja se on ollut iso suru josta on pitänyt päästä yli. Olen kuitenkin asennoitunut optimistisesti ja todennut, että elämään voi löytää sisältöä myös muualta, vaikka aukko siihen toki tietyllä tavalla jääkin.
Ihan käytännön vinkkejä täällä on tullutkin jo paljon hyviä. Vaatteethan voi toimittaa myös postitse vaikkapa miehen työpaikalle, ei ole pakko laittaa oikeaa nimeä, mies voi selittää postituksesta vastaavalle henkilölle tilanteen (tai jonkun valheen) ja että "Mikko Virtasen" postit tulee sitten hänelle. Facebookiin voit liittyä vain sinä, miehen ei tarvitse siellä olla, jos hänellä on jotain ongelmia asian suhteen. Lasten kavereiden vanhemmat voisivat varmasti tarvittaessa vahtia, jos lupaat vastavuoroista apua. Netistä löytyy oikeasti todella paljon apua, materiaalista ja muutakin, esim. tuo jonkun mainitsema aikapankki. Ei kannata pelätä niin hysteerisesti vieraita ihmisiä, monet löytävät netistä ihan elämänkumppaninkin!
Sellasta se köyhyys on. Olisit valinnut toisin aiemmin tai tekisit asian eteen jotain. Ei kenenkään oo pakko olla köyhä. Itse olet soppas keittänyt, syö se nyt.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:13"]
"Mutta hyvä idea olisi ollut tuo, että laittaa sen lähikaupungin postiin"
Kuinka niin? Entäs jos nimellä on vain muutama kantaja selkeästi löydettävissä pikkupaikkakunnalta?
Kannattaako jotain vaatetta hakea lähikaupungista 60 km päästä? (jos ei se mies ollut siellä töissä, sitä en tässä havainnut, tai onko loma tms.)
[/quote]
Juuri siksi kai ehdotetaan lähikaupunkia, ettei sinne omalle kylälle, ettei kukaan tunnista.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:29"]
No mitä helkkaria te ny tosta poste restantesta väännätte!!! Ihan sama, se oli vain yksi palstalaisten ehdotus. On täällä ollut muitakin ehdotuksia. Jos on vaan niin täydellisen vastahakoinen mitään ottamaan vastaan niin ei kovin köyhä taida edes olla. Enemmänkin vain jostain syystä elämäänsä todellisesti pettynyt. Ja ap:n nimeä ei kukaan tiedä, se voi olla vaikka joku anna mäkinen, joten ihan yhtä hyvin tuo poste restante OLISI voinut toimia. Ja joka tapauksessa se OLISI toiminut, jos ap olisi niellyt ylpeytensä ja antanut muiden auttaa. Mullakin on kyllä paha mieli siitä, miten täällä ihmiset on hyökänneet aika julminkin sanoin. Mutta toisaalta: niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Toivon sydämestäni silti, että ap sinä pääset pikkujouluihin, jos et nyt näihin niin sitten seuraaviin. Ja toivottavasti ensi kuukausi on jo perheellenne taloudellisesti parempi.
[/quote]
Myös ap on tosiaan kirjoittanut ikävään sävyyn toisista kirjoittajista eikä ole kertaakaan edes kiittänyt kommenteista. On suorastaan naurettavaa, että hän kuvittelee kaikkien olevan kultalusikka suussa syntyneitä ja epäsuorasti toivoo heidänkin kokevan köyhyyttä.
Ap, tässä ketjussa kirjoittaneista joka ikisellä on omat murheensa ja taakkansa, jotkut ovat (olleet) myös köyhiä. Marttyyriasenteesi on kestämätön. Ala tehdä lähimmäistesi hyväksi muutakin kuin jotain satunnaista kauppakassien kantamista, niin saat vähän näkökulmaa omaankin elämääsi. Jos sinulla ei todellakaan ole yhtään ystävää, niin ala ystäväksi esimerkiksi ystäväpalvelun kautta vaikka jollekin vammaiselle ihmiselle.
Mä jäin koukkuun tähän ketjuun:). Voi hyvää päivää!
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 20:13"]
"Mutta hyvä idea olisi ollut tuo, että laittaa sen lähikaupungin postiin"
Kuinka niin? Entäs jos nimellä on vain muutama kantaja selkeästi löydettävissä pikkupaikkakunnalta?
Kannattaako jotain vaatetta hakea lähikaupungista 60 km päästä? (jos ei se mies ollut siellä töissä, sitä en tässä havainnut, tai onko loma tms.)
[/quote]
Juuri siksi kai ehdotetaan lähikaupunkia, ettei sinne omalle kylälle, ettei kukaan tunnista.
[/quote]
No ap:n nimestä en tiedä mutta esimerkiksi mun nimisiä löysin googlesta tasan yhden itseni lisäksi, sekin on ilmeisesti julkisessa ammatissa eli ei tarvittais suuria älyllisiä lahjoja arvata kumpi olisin. Ja fonecta löytää tasan yhden, minut. Joten ei lienee kenelläkään olisi suuria vaikeuksia selvittää todellinen osoite ja puh.nro vaikka kuinka naapurikaupunkiin pakettini tilaisin poste restantella vaikka nyt sitten.
PS. Kilttejä ovat ja pieniruokaisia!