MAALISmasujen viikonloppulöpinät
Pinoa ei vielä viikonloppua varten näkynyt, joten tässäpä sellainen..
Kommentit (48)
Niin se vaan on että seuraavassa raskaudessa kasvaa vatsa esiin paljon aiemmin kuin ekassa.Kun kerran venynyt niin nopeaa näkyy.Mä aikanaan pidin esikoisen yli rv 20 salassa,kun ei näkynyt ei kukaan arvannut.Mutta en kyllä nykyään 10 rv ylitä paljastumatta.Eilen ystävätär juuri sanoi että onpa jo söpö vauvamasu...Ah ja voih!
Ja taas L
Kiitoksia vinkeistä kotidoplerin suhteen. Kokeilin päivällä vielä uudelleen kotidoplerilla, ja löytyihän ne sydänäänet viimeinkin. Vaati vaan aikaa ja kärsivällisyyttä hakea oikeaa kohtaa, sieltä ne kuului juuri häpyluun yläpuolelta :))
Painokeskusteluun vielä; mulla on painoa tullut +2 kg. On ollut pakko syödä n. 2 tunnin välein (paitsi ei yöllä) koska muuten ei elämästä tule mitään. Välillä tuntuu ettei mitään tee mieli, välillä herkut maistuu.. tosi paljon vaihtelee mielihalut!
Anopin saksanpaimenkoira on meillä hoidossa, lähdetään kohta lenkille ja samalla nauttimaan upeasta syyskirpakasta säästä.
Lilia 10+5
Parina iltana on tuntunut häpyluun alla/tienoilla kun sisällä olis hyrrä, niin kuin joku värisis. Ihan niin kuin joku täällä kertoikin jonkun päivän pinossa, en muista kuka ja missä. Mut en kai mä voi vielä tuntea vauvan liikkeitä? Esikoista odotellessa sanoin terkalle tunteneeni liikettä rv 14-15 tienoilla, mutta hän sanoi, ettei se ole mahdollista ensisynnyttäjällä ennen kuin raskausviikkoja on täynnä 17-18.
Ja vielä siitä kotidopplerista. Tarkoitin tietenkin, että siis yleensäkään dopplerit ei oo yhtä tehokkaita (oli sit neuvolan tai kotona käytettävä), jos vertaa ultraan. Ja siis piti nimenomaan verrata kotidoppleria ultraan eikä neuvolan doppleriin! Tai enhän mä näitä laitteita tunne, mutta tuli vaan mieleen kun esikoista odottelin: ultra tehtiin rv 12, seuraavalla viikolla oli käynti neuvolassa, eikä sydänääniä saatu kuuluviin dopplerilla. Säikäytti kyllä, että mitä viikossa onkaan voinut tapahtua! Seuraavalla viikolla (rv 14) ne sit taas neuvolassa kuuluivat.
Mä taas sekoilen täällä. Nyt jätän teidät hetkeksi rauhaan!
On kyllä veto pois niin totaalisen hyvin, että mitään en jaksaisi tehdä, ja alkaa itseäkin jo keljuttamaan, kun muuhun en kykene kuin vaakatasossa olemiseen :-) Tämä palstailukin on vähentynyt, vaikka lukemassa käyn viestit, mutta en jaksa kirjoittaa. Voi, kun pian alkaisi se energinen kolmannes, että saisi jotakin edes tehtyä.
Täällä muutoin voidaan kohtalaisen hyvin ' kamalin' pahaolo ja oksennus on loppunut, vaikka tänäänkin on etonnut koko päivän lievästi, mutta ei sellaista kamalaa pahoinvointia. Nyt on ruokavaliokin muuttunut normaalimpaan, eli en syö koko ajan vaan n.4-5 tunnin välein ja olen koittanut syödä viimeisen viikon todella terveellisesti. Ja paino olikin muutaman kilon. Viiliä menee paljon, ja samoin piimää. Onkos muilla mitään erityisiä himoja ?
Vieläkkän ei ole vauvamasua, vaikka jo vaatteitakin tilailin. Tänään aamulla mies sanoi, että ei uskoisi, että raskaana olet :-/ Mulla kyllä vatsa turpoaa iltaisin ja silloin on hankala vetää omia housuja jalkaan, mutta aamuisin ei ole ollut ongelmaa.
Tuo makuukammari elämä on vain kovin hiljaista, itseänikin ihmetyttää, kun mitään ei tapahdu, mutta en kyllä jaksaisikaan. Mies on kultainen, kun ei patistele tai vaadi mitään. Noh kait se tästä vilkastuu (?)
Nyt viilille :-) t. emmi rv-10+6 ( ihanaa enään viikko ja sitten onkin ensimmäinen kolmannes täynnä )
Saakos hiuksia värjätä raskaana ollessa ? Ja ihan näillä kaupan väreilläkö vai ? t. emmi
Ei mitään esteitä hiusten värjäykselle! Joskus vaan tarttuu huonosti.
Itse kävin juuri moniraita värjäyksessä että saisi eloa näihin vähiin jäljellä oleviin... ONKO MUILLA HIUKSET LÄHTENEET??
Mietin tässä ihan samaa kuin Emmikin, että uskaltaiskohan hiuksia värjätä itse..... no eilen illalla sitten rohkaistuin sen tekemään ja ihan kaupan kevytvärillä (suklaanruskea). Hyvin onnistui mielestäni, joten tyytyväinen ratkaisuuni olen. Tulipahan säästettyäkin vähän noista kampaajan taksoista.
Mulla taasen hiukset ovat paksut ja taitaa vaan kasvu kiihtyä. Mutta aiemmista kokemuksistani tiedän, että sitten imetysaikana alkaa varsinainen " sulkasato" . Näin mulla.
Minnis rv 12+3
Mielenkiinnolla kysyin oliko esikoinen tyttö? Nimittäin kuullut että poikaa odotellessa hiukset lähtee päästä odotusaikana.
Ja taas tyttöä odotellessa vasta synnytyksen jälkeen.... näin tapahtui minulla esikoinen siis tyttö ja hiukset lähti imetyksen aikana.
Katja-72
...mulla lähti hiukset kun poika oli jotain1v... Että mihinkähän lie sekin liittyy.
Miehen eilinen illanvietto aiheutti sen, että menin myöhempään nukkumaan, joka aiheutti sen, että minulla oli tänään pääkipeä :/ Ja muutenkin kun oli aurinkoinen päivä meinasin rautakaupassa istua lattialle ja sanoa että minä jään tähän. Tosin tähän kaikkeen vaikutti se, että illalla söin niitä herkkuja (tosi vähän kun en enempää voi) ja sittne unohdin syödä mitään oikeaa ruokaa ennen nukkumaan menoa, ja aamupalankin söin vasta joskus yhdeksän jälkeen :S Vasta nyt illemmalla kanasalaatin(eli oikean ruuan) jälkeen on olo tasoittunut. Pitäisköhän mun tarkkailla nuita verensokeri arvoja... tahtoo päästä laskemaan turhan helposti, sitten tulee niin paha olo, ettei pysty syömään. :(
Nyt pitää läheä saunomaan, oltiin tänään kotona kun mies ei ollut oikein raksakuntoinen ;), joten ehdin leipoa suklaapiirakkaa ja pieniä omenapiirakoita (sellaisia muffinssivuokiin tehtyjä). Oli kotiväki ja yllätysvieraatkin tyytyväisiä :)
t.Punkeli 12+4(+1) Mahassa kuplii edelleen :)
...mulla esikoinen on poika, seuraava tyttö ja kolmas poika ja nyt siis odotan neljättä =). En ole huomannut mitään eroa tytön ja poikien odotuksissa!?! ...tai ehkä jotain pientä, tyttöä odottaessani hiukset ehkä rasvoittuivat nopeammin, saman olen huomannut nytkin. Joudun pesemään ne joka päivä kun ei-raskaana enintään joka toinen päivä!
Minnis
Minäki yritin oikein eilen illalla kuullostella josko ois niitä liikkeitä jo tuntunut mutta eipä sitten tullut edes tunnettakaan :( Esikoiselta tunsin muistaakseni 17+ viikolla ja tuolta nuorimmaiselta vähän myöhemmin jostain syystä vaikka hän osoittautuikin kovemmaksi myllertäjäksi sitten.
Omassa olossa ei muutosta, kuvottaa välillä ja kaikkia ruokia..siis jauhelihaa ei vieläkään saata yökkimättä ostaa. Ja nyt vedin sipsejä valkosipulidipin kera sen verran että..hyih! Olen taas kyllä tosi väsynyt, huonosti nukuttu yö takana ja työpäivä ja se kyllä kostautuu etona sitten!
Vauvaksi: Tosi ikävää, olisi kiva kuitenkin kuulla mitä lääkärissä sanottiin. Minäkin jo luulin että me kaikki maalismasut ollaan voiton puolella siis sen kaikkeist riskeimmän ajan, koskaanhan ei voi tietää mitä matka tuo tullessaan mutta mutta..
Unet: Mulla kans ihan outoja unia ja aina kun nukun niin näen jotan unta ja viime yönäkin heräsin siihen että itkun sekaisesti puhuin.. näin unta että synnytys alkoi ja se ei vielä ois saanut alkaa ja kukaan ei saanut kännykällä soitettua apua..
Jep, sauna kutsuu ja huomenna taas työpäivä :(
sinna rv 13
En nyt muista kirjoitinko alunperin huhtimasuihin vai tänne, mutta neuvolassa kuitenkin laskettiin että la olisi maaliskuussa. Joten tänne kuulun nytten :D Huonojen sattumien kautta pääsin neuvolaan vasta torstaina ensimmäisen kerran ja ultra on nyt sitten keskiviikkona.
Neuvolassa kuului ne pienet vieteriäänet masusta vaikka olin aivan varma ettei kuuluisi.
Tänään on sitten aamulla käyty koiranäyttelyssä ja sitten perheen kesken iltapvällä leffassa kattomassa Autot, tytär tykkäsi paljon.
Pahat olot on taaksejäänyttä elämää, ainakin toivon niin :D Oksennusrefleksi on niin herkässä että ihan ihmetyttää. Oon nyt ollut jatkuvasti sairaslomalla tulehdusten takia, kurkkutulehdusta ja jotain muuta mikä ei koskaan sitten selvinnyt. Mutta toivottavasti tämä nyt tästä!
Tänne olekaan aikohin taas kirjotellut, vaikka kyllä joka päivä useaan otteeseen juttunne olen lukenut. Ei vain ole jotenkin ollut mitään asiaa. Mikä tuntuu typerältä, mut ei mulla nytkään mitään sanottavaa ole. Kunhan sitten löpisen niitä näitä.
Me käytiin siis ke siellä ekassa ultrassa ja kaikki oli hyvin. Tämän kunniaksi kävimme ulkona syömässä ja jälkkäriksi syötiin kotona täytekakkua. :) Meillä juhlitaan millon mitäkin, ettei arki olisi sitä samaa tylsää puurtamista ja päivät samanlaisia.
Josta tulikin mieleeni, että mies on aivan ihana.. Hän muistaa minua joka ikinen seurustelun kk-pvä, kihlauksen kk-pvä ja vihkimisen kk-pvä sekä kaikkien näiden vuosipäivänä. Plus kaikki muut eli ne normit synttärit ja nimpparit ja lasten samat. Eli saan joka kk kolme lahjaa, vähintään kolme korttia. Joista suurin osa omatekoisia. Oonkin aina sanonut, että olen naimisissa runopojan kanssa. Mutta ihanaa se on, kun muistetaan. :D
Masun sisältö voi varmastikin hyvin, sillä mitään erikoista ei ole ilmennyt. Sitten yöllä heräsin siihen, että kovasti kivistää oikean lonkan vierestä masusta. Tässä nyt jännityksellä odotan, että onko ulostamisella jotain vaikutusta tämän kivun katoamiseen vai pitääkö lähteä käymään sairaalassa. Toivottavasti ei. :( Mutta muuten vointi on hyvä ja on lähes ihanaa, että voin jo elää suurinpiirtein normaalia elämää. Oksennan toki vielä kerran tai kaksi päivässä, johtuen milloin mistäkin syystä, mutta muuten olo on niin hyvä, että voin jo käydä kyläilemässä, kutsua kavereita kylään ja jopa käydä kaupassa!
Ultran jälkeen käytiin ostamassa lankoja, että voin alkaa neuloa pikkuhiljaa jotain. Kuopukselle lupasin huomion vuoksi tehdä uudet villasukat. Mutta Papulle päädyimme ostamaan keltaista lankaa ja siitä sitten ryhdyin neulomaan henkselihousuja. :) Nyt sitten on vähän jännä olo, että mitähän kaikkea ehdin vielä neulomaan, kun näin aikaisin aloitin.. Mutta tarkoitushan on vaatettaa lapsi kevättalvesta lämpimästi, joten miksei sitä sitten ihan itse niitä vaatteita tekisi.
Meillä kysytään sukupuolta rakenneultrassa, joten josko selviäisi kumpi on tulossa niin voisi sitten ostaa muutakin lankaa, kuin tuota keltaista. Vaikka varmoja ollaan, että poika tulee niin ei silti jotenkin vain uskalla tehdä sinisiä.. :)
Ja painostakin oli juttua. Ei ole tullut pahemmin kait lisää. Neuvolalääkäri on tiistaina, että sittenhän sen saa tietää. :D
Papu 12+2
Hiukset...eeehei, siis mulla ei ole kohta hiuksia enää ollenkaan!! Joskus ne oli paksut pitkät ja mustat, anoreksia teki niistä ruskeat, ohuet ja hauraat, pitkät kylläkin yhä. Nyt kolmen vuoden suht normaalin elämän jälkeen - hiukset ei tainnu ehtiä korjautua miksikään, ja nyt - viikosta 6 lähtien ne on lähtenyt päästä ihan reilumminkin. Siis harjaa saa putsata vähän väliä ja se on TÄYNNÄ hiuksia. Muuten ei vielä päässä olevista huomaa, mutta kun pidän paljon poninhäntää niin päälaeöta kuultaa päänahka, ja tummahkot hiukset vielä korostaa sitä...ei kiva, mutta olkoot, ainahan voi vetää siiliksi (paitsi että mies ei suostu).
HEIDI;
en ole mitenkään utelias :) mutta mikä koira ja miten näyttelyt meni? Vai olitteko vaan katselemassa? Tääl ois yks lappalainen jonka joku vois raahata nlyyn, mä en enää kehtaa kun se ei osaa seistäkään vaan kukn tuomari tulee kohdalle niin kellahtaa selälleen kerjäämään rapsutusta..ja mieletön murina kuuluu kun on uroksia samassa kehässä...nolottaa esittäjää joka ei osaa esittää :)
PAPU;
oikein!! Juhlia täytyy, pienestäkin! Maailmassa on ihan liian vähän juhlimisen aihetta. Me juhlistetaan millon mitäkin käymällä ulkona syömässä (sillon harvoin kun on varaa), niin harvoin on aikaa olla yhdessä paria tuntia pidempään että siinä on jo juhlimisen aihetta jos mies saa vapaapäivän samaan aikaan mun kanssa - se on luksusta se. Pienestä täytyy ilonsa repiä tai tulee ankee elämä.
Jooh, syömisen jälkeen kun kellahtaa sängylle lojumaan ja on ihan hiiren hiljaa, niin tuntuu kuin pieni hyrrä pyörisi kohdussa, semmonen sirisevä tunne...olisko ne liikkeitä vai jotain ihan muuta - en tiedä mutta onhan se kiva kuvitella että liikkeitä tuntee :)
Ihmettelin kun joku jossain muualla valitteli ettei liikkeet tunnu niin aikaisin jos on paksu rasvakerros - tuota, siis ymmärrän ettei ne tuntuis kädellä kokeillen, mutta eikös ihmisellä ole noita tuntohermoja muuallakin kun nahassa, siis lähempänä kohtua. Niin mitäs se rasvakerros sitten siihen vaikuttaa tunteeko äiti liikkeitä vai ei?? Onko mulla jääny joku pointti huomaamatta??
Vau, paino on nyt pysähtyny tohon +3kiloon, huh..sekun käväs jossain välissä jo +5,5kilossa!! Turvotusta se sitten varmaan oli, kaikesta huolimatta mä syön kun hevonen..siis oikeesti, aamupala on järjettömän kokonen (eikös se ole päivän tärkein ni voi vedellä enempi), lounas sitten taas olematon kun aamupalan jälkeen ei maistu, välipala-aikaa onkin koko iltapäivä ja iltaruoka ei taas uppoa...elelen siis välipaloilla ja aamupalalla pääosin..pelottavasti muistuttaa anoreksia-ajasta jollon en syöny kun aamulla ja iltapäivällä - ja sillonkin vaan ison kupillisen muromysliä ja rasvatonta jogurttia..uuh, täytyy pitää varansa ettei lipsu.
Mutta nyt..tästä tuli taas hirmu romaani, täytyy varmaan mennä putsaamaa akvaariot ni saa ees jotain aikaan.
Tappert ja Puksu 12+6 tai 13+0 miten se menee kun sunnuntaina piti vaihtua viikko, jossain oon laskenu vikaan..
Tovi on minullakin vierähtänyt siitä kun viimeksi kirjoittelin.. Nyt esikoinen katselee lasten ohjelmia ja mies on ylitöissä, joten löytyi aikaa kirjoittamiseen.
Minulla painoa tuli aluksi reilu pari kiloa lisää, nyt ollaan menty kilo alaspäin, kun ei enää kuvota eikä koko ajan tarvi jotakin mupeltaa. Vatsa on kyllä tosi iso, vaikkei painoa siis ole tullut kuin tuo 1.5kg. Minäkin näytän siltä kuin olisin 6:lla kk:lla. Keneltäkään ei kyllä jää tämä maha huomaamatta. Samalla on jotenkin niin " valas-olo" nyt jo , eilen sanoinkin miehelle, että kun alkuraskauden oireet loppuivat, niin heti siirryttiin loppuraskauden oireisiin.. Olen kyllä vähän yrittänyt liikkua, mutta ei tunnu auttavan. Vatsa on hirmuisen kipeä koko ajan, mutta ymmärtäähän tuon, että kasvukipuja on paljon kun vatsa vauhdilla kasvaa.
Pitäisi varmaankin alkaa siivoamaan ja pyykkejä pesemään. Olen nykyään lauantaisin työviikon jälkeen niin puhki koko päivän, etten kertakaikkiaan saa itseäni sohvalta ylös, vaan nukun koko lauantai päivän. Vaikka viikollakin iltaisin otan torkut sohvalla pikkukakkosen aikaan.. No, onneksi meille ensi viikolla palaa loput kesälomalaiset työpaikalle, niin jospa tahti siellä hiukan rauhoittuisi (tiedän sen kyllä olevan vain toiveajattelua).
Nyt siis pyykkivuoren kimppuun..
Matilda 12+6
Joku kyseli, onko täällä muita ankkoja ja MINÄ ILMOITTAUDUN! Painoa on tullut lisää jo 5 kg ja turvotus mahassa sen kun jatkuu vaan! Minulla ei ole ylipainoa tavallisesti yhtään, vaan olen ihan sopusuhtainen, joten tämän tilani huomaa tosiaan jo. Luulen, että moni luulee minun lihonneen, koska emme ole vielä kertoneet kuin muutamalle ihmiselle raskaudesta. Koko ajan tuntuu, että ihan pian pitäisi kertoa esim. töissä. Onko kellään tullut vielä enempää painoa jo, vai onko mulla ennätys :-)
Sukupuolen kysymisestä: Helsingin Naistenklinikalla ei kerrota sukupuolta rakenneultrassa. Näin oli viimeksi ja näin on nytkin. Kun kävin np-ultrassa, siellä oli seinällä lappu oikein asiasta ja kätilö vielä sanoi, että näin on, ei kerrota. Sama on kai Kättärilläkin? Missä päin Suomea vielä kerrotaan? Ainakin Helsingissä pitää mennä yksityiselle 4D-ultraan, jos haluaa tietää. Viimeksi käytiin, nyt en oikein tiedä, haluanko tietää etukäteen. Pitää miettiä.
Np-ultra on tosiaan nyt ohi ja siellä oli kaikki kunnossa. Laskettu aikakin säilyi samana. Kovin liikkuvainen tapaus on tämä uusi, ei ollut hetkeäkään paikoillaan.
Mulla kuvotus jatkuu vielä, mutta väsymys on vähän hellittänyt. Turvotus jatkuu myös. Aika kiirettä on elämä, kun olen töissä ja kotona on alle 1-vuotias ja nyt olen raskaudenkin takia väsynyt. Onneksi mies huolehtii kodista, ettei tarvitse puuttua vielä tiskaamiseen, ruuanlaittoon yms. En jaksaisi enkä kai ehtisikään, jos lapsenkin kanssa kuitenkin haluan olla mahdollisimman paljon. Tässä sitä pitäisi vielä ehtiä liikuntaakin harrastaa... Ja työpäivän pituus matkoineen on 10 tuntia, lähden klo 8 ja tulen klo 18. Siksi en ole viikolla kovin usein kirjoirtellut täällä, koittakaa ymmärtää! Luen kyllä pinoja iltaisin, kun lapsi on mennyt nukkumaan.
-esmeralda- rv 14+2
aamu alkoi laiskasti. mies on töis ja esikoisen kanssa vietetään sununtaita. eilen itselläni uni loppui ennen seitsemää, mikä harmitti kovasti, koska olin odottanut viikonloppuaamuja. (arkena ylös viim. 6.00) tänään esikoinen heräsi 8 ja eikus tv auki; lastenohjelmat ja minä sain vielä pötkötellä :)
sitten iski suklaahimo (kun tiesin sitä jääkaapissa olevan). niinpä minä aloitin aamun todella terveellisesti suklaalla HIH!
äsken soitin siskolleni, josko lähdettäis hesessä käymään...HAUska sunnuntai...
illaksi pitäis leipoa mustikkapiirakka, kun mies pyysi. on kulemma tuonut jo niin paljon mustikoita kotiin (ja taas tänään on sankko puhdistettuja ja pussitettuja tulossa). marjoja hän kyllä poiminut sankkokaupalla (mustikka +hilla, ja kohta alkaa puolukkarumba) kotiin ja myyntiin, että ehkä minä sen piirakan leipasen. ei ole kyllä tullut leivottua paljoakaan. ehkä siksi, että itsellä ei tee pulla/keksi-makeaa ollenkaan mieli.
painoa ei ole tullut lisää, ihme, vaikka olo kyllä kertoo toista ja masun seutu. keväiset pitkät housut (kesällähän niitä ei ole tarvinnut) ei mahdu vyötäröltä kiinni. kaapista saa aina penkoa jotain mahtuvaa. vielä ei haluais laittaa mammahousuja, ne kun korostaa mahaa aikalailla.
joka aamu, kun herään laitan automaattisesti käden mahan päälle ja tunnustelen, joko maha makuuasennossa tuntuu..ja kyllähän se pieni kumpu siellä on!
nyt poika huutelee äitiä autoleikkeihin, täytyy mennä
ps. töissä pomolle ajattelin kertoa vauvasta ensi viikolla...
13+3
Täällä sitä eilen illalla taas halailtiin wc-pyttyä .. Tein ihanaa siskonmakkarasoppaa, ja söinkin aika paljon, mutta vatsa ei sulattanutkaan niitä mausteita ja alkoi närästämään aivan tolkuttomasti. Otin jo kaksi rennietäkin, ja join vichyä, vettä jne, mutta ei apua. Sitten alkoi se oksentaminen, ja kesti muutaman tunnin, eli eilinen ruokailu jäi aika vähiin, oksentamisen ja närästyksen takia.
Aamu ollut kohtalainen, mutta mies alkoi kokkaamaan ja paistaa kanasuikaleita ja mä en siedä tuota käryä, se kun laittaa noita mausteitakin todella paljon. Tuuletukset on päällä ja ikkunat ja partsin ovet auki, mutta haistan kuitenkin kaikki nuo mausteet .. Yök.
Kiitos vastanneille tästä hiusten värjäämisestä, täytyykin suorittaa toimenpide heti ensiviikolla tai vaikka nyt, koska sattuu olemaan varastossa väriä. Mulla on hiukset hyvässä kunnossa, ja paksut ovat vielä, mutta rasvoittuvat nopsaan.
Olenko ainut ketä kärsii närästyksestä ? Mikä on paras apu närästykseen ?
Nyt hei kaikille !
t. emmi rv-11+0
Minulla on närästys helpottanut ainoastaan Renniellä ja Gaviskonilla. Molempia menee melkein kuin karkkia :) Ja ainoa keino ettei kurkku tai ruokatorvi ole tulessa.
Iso vauvamasu sopii kuvaan,sitä se on aina ollut.Kaikki ulospäin kun ei ole vartta missä ylöspäin kasvais;)
Toivottavasti et ala nähdä painajaisia musta=D
L