Erittäin heikko itsetunto :(
Minulla on tosi huono itsetunto ja se haittaa oikeasti elämääni. Olen epävarma, uusissa tilanteissa hermostun tosi nopeasti jos en onnistu, mietin jatkuvasti mitä muut minusta ajattelevat, tunnen välillä suurta kateutta joidenkin ulkonäöstä, en osaa luottaa ihmisiin. Epäilen esimerkiksi sovittuja menoja vähänkään tuoreempien tuttavuuksien kanssa, lähtökohta tutustuessa on "ei minusta kuitenkaan tykätä". Vähättelen itseäni jatkuvasti ja joskus jopa tunnen inhoa itseäni kohtaan.
TIEDÄN, että pitäisi ajatella toisin, luottaa itseensä ja olla tyytyväinen siihen mitä on. Mutten osaa. Näin on ollut lapsesta saakka.
Taas yksi näistä päivistä, kun inhoan itseäni niin että ällöttää jopa hengittää :(
Kommentit (7)
Onko sua vähätelty lapsuudenkodissa? Muistatko milloin tuo itseä vähättelevä sisäinen puhe on alkanut?
Mene juttelee terapeutille, osta elämätaito oppaita
Varhaisimmat muistot heikosta itsetunnosta ja itseni vähättelystä on ala-asteelta - jo ensimmäisiltä luokilta. Päiväkotiajoista en juuri mitään muista.
Ala-asteella en esimerkiksi koskaan uskaltanut lukea ääneen, koska pelkäsin etten saa mitään sanottua, vaikka olen osannut lukea 5-vuotiaasta. Ensi kerran pidin esitelmän (ja luin ääneen) 12-vuotiaana kutosluokalla.
Kotonani ei ole koskaan vähätelty, päinvastoin. Olin tosin jo ekoilta luokilta saakka koulukiusattu, kuulemma päiväkodissakaan minulla ei ollut paljoakaan kavereita. Psykologilla kävin jo kymmenvuotiaana ekan kerran... nyt käyn taas, mutta tuntuu että käynti kerran kahdessa viikossa ei muuta mitään. Tämä itsetunto-ongelma on kerta kaikkiaan perseestä...
Ap
Tuollainen on normaalia, eli et ole mikään kummajainen, mutta tiedän omasta kokemuksesta, että tuollaista elämää on todella raskasta elää. Muut ihmiset ovat valmiita rakastamaan sinua, mutta sinun on ensin annettava heidän rakastaa sinua. Kun mulla oli vaikeaa, nollasin kaikki toiveet ja ajatukset siitä, minkälaisen ihmisen toivoisin välittävän minusta, eli menin sinne kaikkein alimmaksi, olin varmasti kaikkein huonoin. Sitten aloin katsoa, kuka voisi välittää minusta, kenellä ei myöskään varmasti mene hyvin ja saattaisi ilahtua kun saisi välittää minusta. Olin suojatyössä, terapiassa, työvoimakoulutuksessa... Tein kaikenlaista todella alisuoriutuvaa, mutta sen hetkisiin tunnelmiini istuvaa.
Onko sinulla tällä hetkellä elämässä voimaa antavia asioita? Ystäviä, puolisoa tms ihmistä, joka hyväksyy sinut sellaisena kuin olet? Yritä viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka tukevat henkistä kasvuasi. Onko sinulla diagnosoitu masennusta? Se voi ylläpitää huonoa itsetuntoa.
Huonon itsetunnon kanssa pahinta on, etteivät läheiset ihmissuhteet ota luonnistuakseen. Hyväksynnän haku ja epävarmuus uuvuttavat monet. Siksi sen kehittämiseksi kannattaa nähdä vaivaa!
Oletko ajatellut puhua psykoterapeutille?