Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko tällainen unettomuus olla oire masennuksesta?

Vierailija
03.11.2014 |

Kärsin jo neljättä kuukautta todella kuormittavasta unettomuudesta: nukahdan hyvin ja nopeasti, mutta nukunkin sitten vain 4 - 5 tuntia, minkä jälkeen herään enkä onnistu enää saamaan unen päästä kiinni. Aamulla olen voipunut - on kolottava ja jotenkin piesty olo. Luontainen unentarpeeni normaalioloissa on 8,5 - 9 tuntia yössä. Velkaa on siis kertynyt melkoisesti.

Unihygienian pitäisi olla kunnossa. Syön hyvän iltapalan, joten en herää nälkään. Juon tarpeeksi vettä. Tuuletan makuuhuonetta ja pidän lämpötilan alhaisena yöaikaan. En harrasta raskasta liikuntaa ennen nukumaanmenoa, mutta iltaisin yleensä kävelen vähintään puolen tunnin lenkin ja saan siten kevyttä liikuntaa ja ulkoilmaa. En tee sängyssä muuta kuin nukun ja harrastan seksiä. Televisio-ohjelmat katson ja sähköpostit luen sohvalla, en sängyssä. Olen perusterve. Minulla ei ole kroonisia kipuja tai muita sairauksia.

Arvelen unettomuuten johtuvan työperäisestä täysin yli menneestä stressistä. Olen viime aikoina ollut uudessa ja todella haastavassa tilanteessa töissä. Teen töitä yleensä 9 tuntia päivässä, joskus vähän enemmän. Työmatkoihin kuluu yhteensä vähintään 1 tunti ja 15 minuuttia. Tällä hetkellä työni suo minulle harvakseltaan jonkin onnistumisen elämyksen, mutta yleisesti olen todella väsynyt ja usein jollain tapaa pettynyt itseeni ja tilanteeseeni. Tunnen, etten ihan riitä ja usein on sellainen olo, ettei mistään tule kertakaikkiaan mitään. Pelkään masentuvani.

En kuitenkaan koe täydellistä toivottomuutta. Tiedän tilanteeni työn osalta olevan väliaikainen (kesään mennessä helpottaa), ja näen tulevaisuuden erittäin valoisana ja toiveikkaana. Tämä unettomuus vain vie järjen. Stressistä ja huonosta yöunesta on muodostunut kaamea kehä, jossa yksi ruokkii toista. Olen ihan hirveän uupunut niin fyysisesti kuin henkisestikin. Mikä ihme auttaisi? Melatoniini ja L-teaniini (sama kuin Antistress-valmisteessa) ovat säännällisessä käytössä. Toistaiseksi niistä ei ole ollut avuksi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tässä taas päivittää kuulumisia. Vastaan tähän ketjuun siltä varalta, että tästä voisi olla hyötyä jollekulle toiselle, joka huolestuneena googlaa: "unettomuus masennus". Minulle siis oli työperäisen stressin seurauksena päässyt syntymään unettomuuden kierre, jonka vuoksi heräilin yöllä enkä nukkunut kunolla. Univelka kasvoi, ja olo päivisin kävi yhä tukalammaksi ja kuormittuneemmaksi. Olin todella allapäin ja epäilin itkuisimpina hetkinä kärsiväni lievästä masennuksesta.

Kävin työterveyslääkärissä ja minulle määrättiin Mirtazapin-nimistä lääkettä 3,75 milligramman vuorokausianostuksella unta parantamaan. Suuremmilla annoksilla tätä samaa lääkettä käytetään masennuksen hoitoon, mutta minulla se on tosiaan vain unta parantavassa käytössä. Läkkeen ja psykologilla käymisen myötä uniongelmat ovat hiljalleen väistymässä. Eron huomaa selvästi. Viime yönä nukuin pitkästä aikaa todella huonosti, ja huomasin heti, että juuri tuo nukkumattomuus laukaisee minussa sen lamaannuttavan masentuneisuuden tunteen, josta kärsin aiemminkin.

Jos siis olet kärsinyt unettomuudesta pitkään ja noudattanut kaikkia perinteisiä unihygieniaa parantavia käytäntöjä, marssi rohkeasti vain lääkäriin. Jos olisin ollut viisaampi, en olisi kärsinyt huonoista unista niinkään kauaa kuin nyt tein. On todella huojentavaa, kun öisin voi oikeasti levätä eikä jännittyneessä valmiustilassa oleva elimistö pidä väkisin hereillä.

ap

Vierailija
2/16 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmän vastaajan kommentissa lienee mukana aimoannos mustaa huumoria ja ironiaa. Ainakin toivon niin. Minulle nukkuminen ei todellakaan ole mikään harrastus, jota ilman tarvittaessa pärjäisin, enkä todella haluaisi ensimmäistäkään burnouttia. Sitä kohti tässä kuitenkin olen menossa, ellen pian saa tähän tilanteeseeni jotain apua.

Kiitos joka tapauksessa kaikille vastanneille. Kuten sanottua, minulla on reseptivapaa melatoniini (lyhytvaikutteinen, 1 mg) ollut säännöllisessä käytössä jo pitkään. Se vain ei tahdo kunnolla auttaa, kun sen vaikutus hiipuu yön aikana ja illalla nukahtaminen ei ole minun ongelmani vaan ainoastaan tuo yöheräily ja yöheräilyn jälkeen valvominen. Ohjeiden vastaisesti olen tehnyt niinkin, että olen vaikkapa yhden aikaan herättyäni ottanut heti 2 mg melatoniinia, siis toisen annoksen, ja joskus se on hieman helpannut, joskus taas ei lainkaan.

Minulla on aika varattuna työterveyslääkärille juuri tämän unettomuuteni takia. Katsotaan, mitä hän neuvoo. Sen tiedän, ettei näin voi jatkua. Olen ylistressaantunut ja huolten painama. Työ kuormittaa ja vie unet. Unettomuus puolestaan vie vähäisenkin energian jaksaa töissä. Tänään tulin pitkän ja hankalan työpäivän jälkeen kotiin itkien, kun väsytti niin hirveästi. Mutta uskottava on, että kyllä se tästä. Mikään ei ole ikuista. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että olet hakeutunut työterveyteen. Toivottavasti saat sieltä apua! Kyse saattaa olla masennuksesta, jos unettomuuden lisäksi moni muu oire täyttyy, mutta on myös hyvä muistaa, että kaikki mielipaha ja masentava olo ei johda varsinaiseen masennukseen. Sekä masennus että unettomuudesta ja stressistä johtuva uupumus ovat kuitenkin vakavia tiloja. Oli kyse sitten mistä tahansa, sinun pitää saada jotakin apua. Ei kenenkään kuulu jaksaa raskasta työtä ilman unta. Mitään heikkoutta ei ole, jos kaikki voimavarat käytettyään välillä itkee ja lamaantuu. Luonnollinen reaktio. Odota sitä lääkärin aikaa ja ajattele, ettet ole outo tai viallinen, vaan ihan tavallinen, väsynyt ihminen!

Vierailija
4/16 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin itse joskus samanlaisesta stressiperäisestä unihäiriöstä. En halunnut masennus enkä unilääkettä vaan nukuin kuitenkin tarpeeksi jonkun huonosti nukutun yön jälkeen. Myös viikonloput palautti. Suunnittele nyt jotain oikein kivaa tekemistä itsellesi lähitulevaisuuteen. Teet päätöksen, että vapaa-ajalla on totaalisen vapaita hetkiä työasioiden ajattelemisesta. Koita olla ajattelematta unettomuutta illalla, vaikka tiedän että on vaikeaa! Mulla onneksi meni se vaihe ohi. Tsemppiä sinulle! Tiedän miltä sinusta tuntuu.

Vierailija
5/16 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Minulla on lähipiirissä masennuskokemuksia, joten masennus sairautena ei ole minulle mikään sellainen tabu, että kokisin siihen sairastumisen jotenkin nöyryyttäväksi tai heikkouden merkiksi ainakaan, kun asiaa järjellä ajattelen. Kyllä silti tuntuu aika hurjalta, miten vetämättömäksi ja surulliseksi voi mennä, ja väkisinkin miettii siihen suuntaan, että minun nyt vain ei pitäisi ottaa asioita niin itseeni ja suhtautua kaikkeen niin velvollisuudentuntoisesti ja vakavasti. Tavallaan siis tulee syyttäneeksi itseään väsymyksestä, stressistä ja alakuloisuudesta, mikä ei vähennä kuormituksen kokemusta sitten yhtään.

Olen toden teolla havahtunut ongelmaani fyysisen oireen eli unettomuuden myötä. Se on jotain niin konkreettista ja helposti havaittavaa, että sen vuoksi olen alkanut tarkkailla oloani muutenkin aika kriittisesti. Mielestäni se, kuinka väsyneeksi koen itseni ihan henkisestikin, ei ole enää normaalia. Koen, että olen osittain epäonnistunut työssäni, vaikka tiedän tehneeni ja tekeväni sen, minkä pystyn. Tunnen myös pettymystä siistä, etten osaa olla reipas ja nauttia työstäni, vaan kaikenlaiset työhön liittyvät vastoinkäymiset kolauttavat aina. Tiedän olevani ammattilainen. Tiedän, ettei minulta voi vaatia enempää, kuin mitä nyt teen. Tiedän, että yritän. Silti tuntuu kurjalta. Järkiperäiset selitykseni eivät saa sitä tunnetta pois.

Mietin, että voinko oikeasti olla uupunut tai peräti masentunut, vaikka olen olen ollut nykyisessä työssäni vasta vähän aikaa. Tunnen nykyisen tilanteeni ajoittain toivottomaksi, mutten tunne elämääni tai tulevaisuuttani millään lailla toivottomaksi. Tunnen myös, että olen ilottomampi ja surumielisempi kuin ennen. Itken herkästi ja paljon, kun olen yksin. Tästä huolimatta en koe, että KAIKKI ilo olisi hävinnyt elämästäni, vaan ystävien tuki ja kumppanin läheisyys tuottavat minulle lohtua, iloa ja nautintoa. Elämäni vain on tällä hetkellä jotenkin väsähtänyttä, laimeaa ja nuupahtanutta. Ja unetonta. Etenkin sitä.

Vierailija
6/16 |
05.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi ja tee pois 1-3 kk, kokeile
Sininen valo 2-3 h ennen nukkumaanmenoa pois. Eli tv, tietokone, känny

Vierailija
7/16 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri tietää. Varaa aika. Joskus ihan vain juttelu psykologille auttaa jo paljon näissä asioissa.

Vierailija
8/16 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, kun heräät yöllä? Mitä ajatuksia on mielessäsi? Mitä teet, kun huomaat heränneesi etkä nukahda pian uudestaan? Jos teillä on työterveyspsykologia, voisit hyötyä hänen tapaamisestaan. Tai lääkärin. Koita nousta ylös sängystä, jos et saa unen päästä kiinni nopeasti. Puuhaile jotain muuta, mielellään sellaista, mihin ei liity kännykän, tietokoneen tai telkkarinkaan käyttöä (ellet sitten koe niitä erityisen rentouttaviksi ja unettaviksi). Koita pitää huolipäiväkirjaa, kirjoita huolesi ylös vaikka heti työpäivän jälkeen, hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Lääkityksestäkin voisi olla hyötyä ainakin lyhytaikaisessa käytössä kierteen katkaisemiseksi ja univajeen helpottamiseksi.

Vierailija
9/16 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika lääkäriltä niin saat kunnon lääkkeet. Unettomuuskierteestä pitäisi päästä eroon. Unettomuus ei ole välttämättä merkki masennuksesta vaan voi aiheutua stressistä. Unettomuus kyllä voi aiheuttaa masennusta ja toivottomuuden tunteita.

Vierailija
10/16 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun herään yöllä, mieleen tulevat työasiat. Joko ihan yleisesti tai niin, että muistan jotakin, jonka olin unohtanut. Nämä ajatukset ovat yleensä kehämäisiä ja pakonomaisia. Yleensä sitten nousen ylös, käyn juomassa lasin vettä ja menen vessaan. Tämän jälkeen palaan sänkyyn. Usein torkahtelen loppuyön ajan, mutta varsinkaan aamuyöstä en nuku enää lainkaan.

Olen puhunut asiasta työterveydessä ja minulle on lääkärinaika varattuna. Tällä hetkellä Mietin, miten kansan siihen asti ja mihin tämä vielä johtaa. En halua jäädä koukkuun unilääkkeisiin.

Ap

Vierailija
11/16 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuutesi johtuu NETTIRIIPPUVAISUUDESTA!

Vierailija
12/16 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli samanlaista unettomuutta johtuen työuupumuksesta. Suosittelen varaamaan ajan työterveydestä ennen kuin alat oireilemaan muillakin tavoilla.

Vierailija
13/16 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa vielä: kokeile ennen lääkärin aikaa esim. Melatoniiniä. Joillain auttaa, joillain ei. Yöllä kun heräät niin tyhjennä mielesi ja mieti vain ja ainoastaan hengitystäsi: sisään ja ulos. Itsellä ainakin auttoi! Muille ajatuksille ei ollut tilaa kun rauhallisesti hoki mielessään tuota!

Vierailija
14/16 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla apteekin 1mg melatoniinia? Lääkäri voi määrätä niitäkin vanhempana. Tää oli kun mun kirjoittama... Nyt en ehdi kommentoida enempää, mutta palaan tähän!!! Tsemppiä!!!

Vierailija
15/16 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekin melatoniini on ihan lelu. Pyydä lääkäriltä Circadin resepti. Lisäksi esimerkiksi Triptyliä tai Azonaa unta ylläpitämään. Ja vielä nukahtamislääke Stilnoct.

Vierailija
16/16 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uni ja nukkuminen on Suomessa yliarvostettu harrastus. Minulla on diagnoosina vakava, toistuva masennus, krooninen kipuoireyhtymä, laaja-alainen alaraajojen toimintahäiriöt ja kivut niissä, vakava unihäiriö, neljä kertaa ollu burn out.

Arvata saattaa että unta ei ole kion 2-4 tuntia yössä ja sekin pätkissä ja painajaisissa. Lääkityksenä 150 mg venlafaksiinia, 3 kpl panadol extend, 3 kpl burana slow. Ei siis kukaan lääkäri ole edes kirjoittanu unilääkettä. Melatoniinia kokeilin mutta vilkastuttaa muutenkin vilkasta unien näkemistä, joten näillä humpsutellaan menemään.