Miten vauvan saa syömään kiinteitä?!
Vauva on jo yli 6kk eikä juurikaan suostu syömään kiinteitä. Mikä neuvoksi?
Kommentit (13)
Jotkut ei vaan tykkää. Rauhoitu :). Tarjoa kiinteitä usein, vaikka vaan teelusikallinen kerrallaan, silloin kun vauvalla on nälkä (ei liian nälkä, ettei mene karjumiseksi). Voit vaikka dipata vauvan lusikkaa soseeseen ja antaa sen kaluttavaksi. Entäs maissinaksut? mitä saa itse pidellä kädessään. Jos ne menee, niin iän karttuessa vaan lisää sormiruokia.
Saman ongelman kanssa painitaan. Vauva lipoo kielellään sapuskan lusikasta ja yökkäilee, jos mukana on vähänkin sattumia. Odotan, että homma helpottuu kunhan vauvan voi lykätä syöttötuoliin ja antaa sille sormiruokaa. Toisaalta taas, imetys on niin helppoa ruokkimista, että voisin jatkää näin "ikuisuuden"....
Miten pitkään olet kiinteitä syöttänyt? Kyllä hän ajan kanssa alkaa syömään. Nythän on jo hyvä kun voit antaa monipuolisesti maisteluun kaikenlaista.
Minulla esikoinen aloitti kiinteät vasta 6kk ja oli alkuun tosi nirso mutta kyllä pikku hiljaa annoskoot lisääntyivät.
T.kolmen äiti
Vauva syö kun syö, ei siinä kannata stressata. Ei selvästikään ole vielä valmis.
Komppaan edellistä. Vauva yleensä osoittaa jonkinlaista kiinnostusta ruokaa kohtaan kun on valmis aloittamaan kiinteät. Esim seuraa tarkkaan kun muut syövät ja maiskuttelee, vie itse lusikkaa suuhun jne.
Olisi kannattanut alkaa tarjota kiinteitä silloin 4 kk, kun vauvalla oli herkkyyskausi kiinteiden syömiseen.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:44"]
Olisi kannattanut alkaa tarjota kiinteitä silloin 4 kk, kun vauvalla oli herkkyyskausi kiinteiden syömiseen.
[/quote]
Ei kaikilla kuule oo mitään herkkyyskautta silloin. Mun esikoinen oli nelikuisena tosi kiinnostunut ruuasta, joten sitten jossain vaiheessa aloin sitä hänelle tarjoilla. Nyt kuopus on saman ikäinen, ja häntä taas ei kiinnosta lainkaan.
Sormiruokailu? Älä hätäile, kyllä hän alkaa syömään kun itse haluaa. Tarkkaile häntä herkkyyskauden varalta ja tarjoile silloin sormiruokaa. Älä pakota tai työnnä mitään väkisin suuhun. Muista että food before one is just for fun :)
Meni kuukausi että vauva söi kiinteää niin että sitä pystyi syömiseksi sanomaan. Tarjoa useasti päivässä ihan vaan se yks lusikallinen. Vähän turhauttavaakin mut kyllä se siitä.
Ei ole haittaa jos ei vielä puolivuotiaana syö. Aikaa on! Mun vauva ei ollut kiinnostunut soseista mutta söi mielellään esim vadelmia, päärynän pehmeitä ja kuorettomia paloja, avokadoa ja banaania. Myöhemmin syöttäminenkin onnistui. Ei kannata uskoa noita nelikuisena aloittamista suosittelevia, monen vauvan suolisto on silloin vielä kehittymätön ja sille voi aiheutua korvaamatonta vahinkoa jos laittaa ruokaa systeemiin ennen kuin se on valmis. Eli rentoudu, anna lapsen tutkailla ruokaa, äläkä ota asiasta pakkoa :)
miksi pitäis syödä jos ei halua? eiköhän vauva ala syömään kun maito ei enää riitä. älä pakota, aiheutat paralle traumoja ja itselles hermoromahduksen. jos neuvolatäti väittää että pakko syödä niin antaa väittää. Käytä maalaisjärkeä.