G: Kotitalous: kotsa vai köksä?
Mistäpäin olet kotoisin?
Kotsa, Etelä-Pohjanmaalta.
Kommentit (84)
Köksä, Etelä-Pohjanmaa ja ap:lle tiedoksi että kaikki eivät täällä käytä "kotsa" -sanaa :) oon huomannut, että varsinkin pienemmillä paikkakunnilla sitä kyllä käytetään
Köksä tulee ruotsinkielestä kök -sanasta ja kotsa ilmeisesti on vaan lyhennys kotitaloudesta. Joten voisi siis päätellä, että seuduilla, joilla on ruotsinkielinen historia ja ruotsinkielistä väestöä (esim. Helsinki, etelä-Pohjanmaa) käytetään Köksää, kun taas esimerkiksi itä-Suomessa enemmän Kotsaa.
Missä päin savoa vastanneet asuvat? Itse olen pieneltä pitäjältä pohjois-savosta ja on kyllä aina ollut Köksä. Kotsasta tulee mieleen bändi nimeltä Kotiteollosuus.. Se on minulle aina "Kotsa" :D
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:20"]
Köksä, Etelä-Pohjanmaa ja ap:lle tiedoksi että kaikki eivät täällä käytä "kotsa" -sanaa :) oon huomannut, että varsinkin pienemmillä paikkakunnilla sitä kyllä käytetään
[/quote]
Oon kotoisin Lapualta ja kotsaa opiskellut 90-luvun alkupuolella!
Ap
Meillä se oli kottari. :) Pohjois-Pohjanmaa. Käytettiin joskus myös sanaa köksä.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:20"]
Köksä tulee ruotsinkielestä kök -sanasta ja kotsa ilmeisesti on vaan lyhennys kotitaloudesta. Joten voisi siis päätellä, että seuduilla, joilla on ruotsinkielinen historia ja ruotsinkielistä väestöä (esim. Helsinki, etelä-Pohjanmaa) käytetään Köksää, kun taas esimerkiksi itä-Suomessa enemmän Kotsaa.
[/quote]
Mutta Etelä-Pohjanmaalla käytetään myös kotsa-sanaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:21"]
Meillä se oli kottari. :) Pohjois-Pohjanmaa. Käytettiin joskus myös sanaa köksä.
[/quote]
No nyt tuli jotain erilaista!
Ap
Kotsa se oli 80-90-luvun vaihteessa mutta näyttää tuo stadin slangin "köksä" tulleen nuorempien kielenkäyttöön.
Turku
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:20"]
[/quote]
Mutta Etelä-Pohjanmaalla käytetään myös kotsa-sanaa.
Ap
[/quote]
No suurinosa vastaajista jotka on Pohjanmaalta ovat vastanneet köksä.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:20"] Köksä tulee ruotsinkielestä kök -sanasta ja kotsa ilmeisesti on vaan lyhennys kotitaloudesta. Joten voisi siis päätellä, että seuduilla, joilla on ruotsinkielinen historia ja ruotsinkielistä väestöä (esim. Helsinki, etelä-Pohjanmaa) käytetään Köksää, kun taas esimerkiksi itä-Suomessa enemmän Kotsaa. [/quote] Mutta Etelä-Pohjanmaalla käytetään myös kotsa-sanaa. Ap [/quote] No suurinosa vastaajista jotka on Pohjanmaalta ovat vastanneet köksä.
[/quote]
En tiedä, mistä päin ovat ne, jotka ovat vastanneet "Pohjanmaa", mutta Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa ovat eri asioita.
Ap
Tarkoitan siis, etten tiedä, miltä paikakunnilta.
Ap
Kotsa, Etelä-Savo. Oli ainakin mun yläasteaikanani. Köksä-sanan kuulin vasta myöhemmin, kun Helsingissä asuvat ilmoitti, ettei kukaan sano kotsa vaan köksä. Köksä-sana tulee ruotsin sanasta köket, kuten tosi moni muukin slangisana. Kotsa on suora lyhennys kotitaloudesta, mutta on kuulemma maalainen sana.
Niin, ja nykyisin Kotsa tarkoittaa ehkä Kotiteollisuus-yhtyettä.
Täällä on selvästi savolaisten vihaaja alapeukuista päätellen. Katsokaapa meidän savolaisten peukut..=))
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:23"]
Kotsa se oli 80-90-luvun vaihteessa mutta näyttää tuo stadin slangin "köksä" tulleen nuorempien kielenkäyttöön.
Turku
[/quote]
Meillä samaan aikaan köksä 80-luvun lopulla Tampereella. Kotsaa en ole kuullut täällä koskaan käytettävän.
Köksä, Uusimaa. Kotsa on miesten päähine.