Sain työkyvyttömyyseläkkeen
On kyllä niin juhlan paikka 🥰 Kerrankin Kela on ihan parasta virastoa mitä Suomesta ja koko maailmasta löytyy!
Tämän kuun loppuun asti olen määräaikaisella kuntoutustuella, sen jälkeen... voitte lukea ilouutiset oheisesta kuvasta! 😍 🥰🥳
Iso taloudellinen taakka on nostettu harteiltani pois tämän hyväksytyn Kelan päätöksen myötä.
On niin ihanan levollinen mieli. Voin tehdä, jos jaksan ja jättää tekemättä, jos en jaksa. ❤
Niin ja muuten, nyt vissiinkin alkaa sitten ne kuuluisat eläkeläisen kiireet. 😅 Töissähän olen ollut osa-aikaisena jo neljä viikkoa, kaiken tämän hyvän lisäksi on ollut alustavaa puhetta jopa vakinaistamisesta. 🥰
Kommentit (38)
Mä en nyt ymmärrä. Miten voit olla työkyvytön ja käydä samalla töissä kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä. Miten voit olla työkyvytön ja käydä samalla töissä kuitenkin?
Työkyvyttömyyseläke ei tarkoita sitä, että on 100 % työkyvytön. Päin vastoin, eläkeyhtiöt ihan kannustavat, että eläkkeen ohella voisi käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä täysin työkyvyttömänä tuntuu pahalta kun työkykyiset saavat eläkettä ja turvaa mutta itse joutuu hakemaan n 9kk vuoden välein uuden päätöksen kuntoutustuesta. Mutta onnittelut ap:lle, ehkä minunkin vuoroni vielä tulee saada oikeasti levätä.
Saat sitten haudassa levätä, mutta nyt töihin!
Niin. Olen 12 vuotta nyt työkyvyttömänä ollut.
Hyi, mikä loinen..
Vierailija kirjoitti:
vinkkejä:
-älä tee vuosittain tai useita kuukausia töitä koska vaikuttaa asumistukeen eli luetaan toistuvaksi työnteoksi.
-voit tehdä vuodessa muutaman hassun kuukauden töitä ja saat rapiat 800€/kk
-jos teet enemmän töitä eläke laitetaan katkolle ja muut tulot. huomio että asumistuen käsittely kelalla kestää 3kk.
-et saa mitään lainaa.
olen työkyvyttömyys eläkkeellä ja koitan päästä siitä eroon. on kiikun kaakun onko kannattavaa. jos siitä haluaa eroon on lääkärin kanssa käytävä verinen riita asiasta.
Työkyvyttömyyseläkkeestä pääsee helposti eroon, siinä ei tarvitse lääkärin kanssa neuvotella ollenkaan. Alkaa tehdä tarpeeksi paljon töitä ja ilmoittaa asiasta eläkeyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on tuloraja mitä ansiotulot ei voi ylittää tai eläke lähtee. Ihminen voi olla monesta syystä eläkkeellä.
Ap, onnittelut eläkkeestä! Itse olen siinä limbossa, että voimat ei riitä täysin työntekoon, mutta en pääse eläkkeellekään. Olen nyt sen vuoksi koulutuksessa, josta en pääse ikinä edes töihin (koulutus jouduttu koostamaan älyttömistä tutkinnonosista enkä tule saamaan tällä yhdistelemällä töitä). Te-keskuksen keksimä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä täysin työkyvyttömänä tuntuu pahalta kun työkykyiset saavat eläkettä ja turvaa mutta itse joutuu hakemaan n 9kk vuoden välein uuden päätöksen kuntoutustuesta. Mutta onnittelut ap:lle, ehkä minunkin vuoroni vielä tulee saada oikeasti levätä.
Saat sitten haudassa levätä, mutta nyt töihin!
Niin. Olen 12 vuotta nyt työkyvyttömänä ollut.
Hyi, mikä loinen..
Mitä ratkaisua ehdotat? Niin, ei sulla ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla lääkityksellä, jos mielenterveyssyistä hakee työkyvyttömyyseläkettä?
mielenterveydellistä hoitoa/kuntoutusta ei taida saada muuten kuin nappeja popsimalla.
Ei sitä kukaan voi tietää syötkö ne napit vai et. Mutta ostaa ne täytyy.
Itse sain päätöksen 25-vuotiaana, diagnoosilla THC.
Vierailija kirjoitti:
No mun veli kävi vuosikausia töissä 2 h päivä. Käytännössä siihen työhön meni häneltä 3-4 tuntia, mutta se oli sellainen aika vapaa työ, johon terveeltä varmasti olisi mennyt se kaksi tuntia. Se oli hänelle samalla terapiaa. Kiinteistöhuollossa oli roskien kerääjänä ja palkka maksettiin kahdelta tunnilta, mutta hänelle sanottiin että tee siihen aikaan kun haluat ja käytä sen verran aikaa kuin haluat. Välillä joutui käymään kotona lepäämässä. Työkyvyttömyyseläke voi tarkoittaa osatyökyvyttömyyttä, mutta osa-aikatöitä on vaikea saada varsinkin jos on rajotteita. Esim. toimistotyö sopii monelle, mutta niihin on tulijoita muutenkin. Joskus vajaakuntoisia tai osatyökykyisiä esim. kehitysvammaisia eläkeläisiä onkin noissa keittelemässä kahvia ja lajittelemassa papereita osa-aikaisena, lähinnä julkisella sektorilla.
Kelako myöntää työkyvyttömyyseläkkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vinkkejä:
-älä tee vuosittain tai useita kuukausia töitä koska vaikuttaa asumistukeen eli luetaan toistuvaksi työnteoksi.
-voit tehdä vuodessa muutaman hassun kuukauden töitä ja saat rapiat 800€/kk
-jos teet enemmän töitä eläke laitetaan katkolle ja muut tulot. huomio että asumistuen käsittely kelalla kestää 3kk.
-et saa mitään lainaa.
olen työkyvyttömyys eläkkeellä ja koitan päästä siitä eroon. on kiikun kaakun onko kannattavaa. jos siitä haluaa eroon on lääkärin kanssa käytävä verinen riita asiasta.
Työkyvyttömyyseläkkeestä pääsee helposti eroon, siinä ei tarvitse lääkärin kanssa neuvotella ollenkaan. Alkaa tehdä tarpeeksi paljon töitä ja ilmoittaa asiasta eläkeyhtiölle.
Näin on. Joskus jotkut sairaudet saattavat myös muuttua lääkityksen ja hoidon kehittyessä niin, että työkyvyttömästä tulee työkykyinen.
Työkyvyttömyyseläke ei ole kiveen hakattu, ja se otetaan äkkiä pois jos alat vakinaisesti töitä tekemään.
No eikö kannattaisi lopettaa se työnteko ja antaa työpaikka jollekin joka sen oikeasti tarvitsee elääkseen? Sullahan on eläke, miksi ihmeessä kävisit töissä? Tässäkin ketjussa moni vain haaveilee eläkkeestä, jonka sinä olet saanut.
Onnea vain. Joku siis vielä pääsee eläkkeelle?! Itse olen ollut petipotilas 6 vuotta eikä puhettakaan että eläkeelle pääsisin. Avustajat auttaa ja puoliso on omaishoitaja. Mä kerkeän todennäkösesti kuolla ennen kun eläkettä myöntävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla lääkityksellä, jos mielenterveyssyistä hakee työkyvyttömyyseläkettä?
mielenterveydellistä hoitoa/kuntoutusta ei taida saada muuten kuin nappeja popsimalla.
Ei sitä kukaan voi tietää syötkö ne napit vai et. Mutta ostaa ne täytyy.
Mitä sitten kerrotaan lääkärille tai hoitajalle, kun kysyy että onko lääkkeistä hyötyä? Valehdellaan, vai kerrotaan rehellisesti, että ei niitä meinaakaan ottaa? Mitä siitä seuraa?
Onnea aloittajalle. :) Minulle sitä tuskin tullaan koskaan myöntämään. Pitää vain kitkutella työttömänä. :(
Läheiseltä evättiin. Lääkäri sanoi suoraan, että jos laitetaan tähän paperiin masennus, niin sen eläkkeen saa helpommin, mutta kun ei sitä masennusta ole, korkeintaan harmittaa se, ettei voi tehdä töitä alalla, mihin on jo koulutettu ja mistä tykkää. Olen epävirallinen avustaja, joten etsitään nyt kuumeisesti uutta alaa, mikä sopisi ja mihin "pää" riittää.