Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki rahat menee lapsiin!

Vierailija
19.09.2021 |

Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.

Kommentit (526)

Vierailija
501/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se niiden on joilla on kirpparit vieressä ja niitä voi kiertää viikottain. Kaikilla ei ole.

No muuta sinne missä on kirpparit tai kauppoja.. ihan kaikki on omia valintoja. Jos olet muuttanut sellaiseen paikkaan missä ei ole mitään ja rahaa ei ole ostaa uusia, se on täysin oma valintasi. En voi ymmärtää miksi valittaa jos on itse tehnyt elämästään hankalaa..

Mä kun luulin tehneeni fiksuja valintoja elämässä ja varautuneeni yhteen jos toiseenkin yllätykseen jonka elämä heittää eteen. Ei olla laitettu kaikkia rahoja asuntolainan lyhennykseen, on opiskeltu ammatit joista tienaa jne. Mutta hitto soikoon ostettiin talo sivummalta kun vauvaa ei kuulunut muutamaan vuoteen ja aateltiin sitten elää kaksin. No, yllätysvauva tuli ja nyt on sitten matkaa kirpparille, harrastuskuskauksia ja elämä pilalla.... Enpä ois uskonut että tämmösen kapulan elämä mun rattaisiin viskaa.

Eikö sieltä periferiasta voi muuttaa? Pakkoko siellä on poloilla.

Voi, mutten halua. Nettiostokset saa lähipostiin, en tarvitse/halua kirpparia enkä muitakaan kaupungin palveluita liian liki.

Vierailija
502/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep kyllähän nuo lapset rahaa syö... Onneks Pumakin on usein alessa . Merkkivaatteita o in. Mut nää polkupyörät koko kun kasvaa ni kallistuu. Itse huomasin että tyttöjen pyöriä saa halvemmalla ,kuin poikien miksi?onko ruuan hinta noussut tuntuu että samalla butjetilla menneenä jää vähemmän nykyään ylimääräistä rahaa... Didrikson haalarit ovat hyviä menee kaksi talvea säästää toisesta talvesta haalarien menot.

Meillä vielä lapsien synttärit loppu vuodesta ja joululahjojakin pitäisi ostaa .huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea.

Aikuinen ihminen vastaa itse jälkikasvunsa kustannuksista. Se ei ole yhteiskunnan tehtävä.

Jos ei ole varaa lapsiin, käytä ehkäisyä.

Typerin kommentti ikinä kun lapset on jo tehty.

Niin mikä siinä oli typerää? Aikuinen ihminen elättää itse omat lapsensa, piste. Rahat tulevat ansiotyöstä tai vanhempien omasta varallisuudesta. Lapset voidaan toki ottaa huostaan mikäli vanhemmat eivät heitä kykene omin avuin elättämään. Sossu ei ole mikään raha-automaatti.

Se aikuinen työssäkäyvä voi sairastua ja jäädä työttömäksi.

No miten olis ne säästöt?

Säästöt ei kestä montaa vuotta, varsinkaan jos on ollut pieni palkka.

No ei tietenkään kestä. Aina löytyy tekosyitä siihen ja tähän miksi ei voi ottaa vastuuta omasta elämästään ja varautua asioihin. Helpompaa on kitistä ja naukua.

Tähän minä haluaisin vastauksen että mitä mun pitäisi tehdä??

En parane koskaan niin että voisin tehdä kokopäivätyötä, osapäivätyötä voisin tehdä parempina aikoina. Mutta kun mua ei palkata.

Mitä kitisemistä se on jos kertoo että rahat ei riitä omiin vaatteisiin?

Vierailija
504/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi varaa useampaan lapseen mutta ”hommasimme” vain yhden lapsen koska haluamme säästää/sijoittaa rahaa muuhunkin kuin pelkästään lapseen. Yksi lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja ylikin. Kannattaa pohtia mihin oma jaksaminen ja rahat riittää kun suunnittelee lasten hankintaa.

Tokihan ihmisillä saattaa elämäntilanne muuttua. Vaikka kuinka suunnittelisi elämänsä, että on varaa kolmeen lapseen, voi päätyä leskeksi, yt-neuvottelujen uhriksi, sairastua vakavasti tai päätyä eroon. En nyt lähtisi kiillottelemaan omia valintoja monilapsisia perheitä lynkkaamalla. Tottahan tuo on toki, että yhden lapsen kanssa menee vähemmän rahaa, mutta kommentistasi paistaa vähän - no en tiedä mikä, mutta paistaa.

Huoh, niin se elämä voi ”yllättää” Hyvät ajat ei ole ikuisiksi ajoiksi ansaittua ja sekin pitää huomioida kun sitä perhettä perustaa.

Huohotteleppa sinä siellä ihan kaikessa rauhassa vaan. Kyllä se elämä opettaa sinuakin vielä ❤️

Alapa säästämään jo putkiremppaa varten, ja kattoremppaa, viemäriremppaa, pintaremppaa, keittiöremppaa, kylppäriremppaa....

Lainat maksettu ja ei enää elatusvelvollisuutta. Nyt voi vaan downshiftata ja odottaa, että se elämä yllättää.

Yh since -98

Vierailija
505/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä tuota mantraa siitä miten "lapsille pitää ostaa uutta, ettei kiusata". Missä ihmeessä te asutte?

Ainakin täällä Helsingissä ei ole mitään tällaista. Asumme omakotialueella, jossa kaikki kierrättää lasten ja omiakin vaatteitaan. Ja kaikissa lasten kouluissa eskarista lukioon on nimenomaan jopa muotia kierrättää tai tehdä itse! Ja nyt vanhin lähti opiskelemaankin kierrätysvaatteilla. Ei halunnut edes kallista laukkuaan, vana otti 8 euron kierrätyskeskuslöydön ja minun ikivanhan longchampini.

Samaa mietin. Täällä kehyskunnassa pk-seudun kupeessa ja ns. paremmalla alueella ei kyllä paljoa merkkivaatteita näy. Joitain yksittäisiä ehkä joskus, mutta ei kenelläkään ole päästä varpaisiin merkkivaatteita. Lapseni pelaa myös tennistä, jossa voisi näkyä enemmän merkkivaatteita, mutta ei kyllä sielläkään ole kenelläkään vaan samoissa hm:n treenivaatteissa ne siellä pelaa.

Tosin en ehkä tunnista kaikkia merkkivaatteita, mutta näppituntuma on tämä.

Vierailija
506/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset, hyi helvetti!

Vierailija
507/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut tämmöistä kun sanoin ettei ole varaa tehdä lasta niin että eihän se lapsi mitään maksa vaan tuo leivänkin tullessaan. En vain halua sellaiseen tilanteeseen että pitää joka centti laskea mihinkä se piisaa. Ei ole niin kovaa pakkomiellettä lasta saada. Valittaminen ei sitten auta yhtään, raha ei puussa kasva. 

On piristävää huomata että aivoilla ja niiden kurantilla kapasiteetilla varustettuja naisia on sittenkin olemassa, vastoin kaikkia todennäköisyyksiä.

Vierailija
508/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset, hyi helvetti!

Sinä, hyi helvetti!

Vierailija
509/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset, hyi helvetti!

Totta. Lapset ovat metelöiviä pikku paskiaisia, joista on pelkkää haittaa.

Vierailija
510/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä vaikka menee rahaa. Se on elämää. Olisi ihanaa tuhlata rahaa lapsiin, jos niitä olisi. Onneksi on paljon sukulaislapsia. 👶🧒👧👩‍🦲🧓👩👨‍🦰👩‍🦱

Vierailija
511/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaikki rahat mennyt lapsiin aina.Ja menee jatkossakin.Viimeksi olen saanut itselle takin 2 vuotta sitten syksyllä synttärilahjaksi.Maksoi 30e.Suurin osa vaatteistani on n. 10v.takaa. Vaatteita omistan n.puoli hyllyllistä yhteensä.

Mulla tuli tästä mieleen, kun miesystäväni muutti luokseni, sanoin hänelle että hän saa koko vaatekaapin, mun vaatteille riittää yksi hylly. Hän kysyi minulta, olenko edes nainen?

😄

Vierailija
512/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä tuota mantraa siitä miten "lapsille pitää ostaa uutta, ettei kiusata". Missä ihmeessä te asutte?

Ainakin täällä Helsingissä ei ole mitään tällaista. Asumme omakotialueella, jossa kaikki kierrättää lasten ja omiakin vaatteitaan. Ja kaikissa lasten kouluissa eskarista lukioon on nimenomaan jopa muotia kierrättää tai tehdä itse! Ja nyt vanhin lähti opiskelemaankin kierrätysvaatteilla. Ei halunnut edes kallista laukkuaan, vana otti 8 euron kierrätyskeskuslöydön ja minun ikivanhan longchampini.

Samaa mietin. Täällä kehyskunnassa pk-seudun kupeessa ja ns. paremmalla alueella ei kyllä paljoa merkkivaatteita näy. Joitain yksittäisiä ehkä joskus, mutta ei kenelläkään ole päästä varpaisiin merkkivaatteita. Lapseni pelaa myös tennistä, jossa voisi näkyä enemmän merkkivaatteita, mutta ei kyllä sielläkään ole kenelläkään vaan samoissa hm:n treenivaatteissa ne siellä pelaa.

Tosin en ehkä tunnista kaikkia merkkivaatteita, mutta näppituntuma on tämä.

Samaa ihmettelen minäkin. Lapset ruotsink. koulussa isossa kaupungissa ja varmaan puolet meidän vaatteista lähipiiristä saatuja tai kirppikseltä. Ei kiusata eivätkä omat lapset kiusaa ketään. Miten edes erottaa onko joku paita kirppikseltä?

Vierailija
513/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä vaikka menee rahaa. Se on elämää. Olisi ihanaa tuhlata rahaa lapsiin, jos niitä olisi. Onneksi on paljon sukulaislapsia. 👶🧒👧👩‍🦲🧓👩👨‍🦰👩‍🦱

Rahan meno ei ole ongelma vasta kuin sitten, kun sitä alkaa mennä liikaa suhteessa tuloihin. Tonnin törsääminen itsensä hemmotteluun tai lasten elättämiseen käy paljon sukkelammin ja mutkattomammin kuin tonnin säästäminen. Toki jos rahaa riittävästi tulee.

Vierailija
514/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tarttisit?

Itse tarttisin housuja, ei enää yksiäkään ehjiä. Viimeisetkin kulu puhki haaroista. Kalsarit on kanssa täynnä reikiä, pitäs vissiin niitäkin. Tänä vuonna olen ostanut "itselleni" kengät 99€. En ole oikein tarvinnut.

Lapsilla on sentään ehjät vaatteet.

Vähän aika sitten vein kirpparille useammat mustat käyttämättömät pitkät housut, mutta eivät tahdo kelvata, kun eivät ole ns. "merkkivaatteita". Kirppareilta saa muutamalla eurollaa tosi hyviä vaatteita, jos ei vaadi jotakin tiettyä merkkiä ja viime vuodenkin kuosi kelpaa.

Eiväthän ne kelvanneet sinullekaan, kun kerran käyttämättöminä myit pois.

Vierailija
515/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta auto ei saa olla kovin vanha, koska naapurissa..., vaikka se mikä on 23 vuotta

palvellut, kestää vuosia edelleen.

Vierailija
516/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapset ei millään voi odottaa jos joku kk sun tarpeet meniskin edelle?

Ap päätti hankkia lapsia, lapset eivät päättäneet syntyä maailmaan. On apn oma henkilökohtanen valinta sitoutua 18 vuodeksi lapseen ei lapsen valinta. Joten minsi lasten pitäisi kärsiä?

Vierailija
517/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-17v nuoret voi kyllä itse mennä kesätöihin ja niistä tuloistaan maksaa vanhojen tanssit, abi-risteilyt yms menot. Myös vaatteita, meikkejä jne saa enemmän kun itse tienaa. Kolmen lapsen yhna ei ole varaa kuin perusvaatteet ja tarvikkeet hommata, sekä yksi kalliimpi harrastus tytöillä, meillä poika vielä pieni niin ei hänellä ei mitään tiettyä lajia vielä.

Vierailija
518/526 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-17v nuoret voi kyllä itse mennä kesätöihin ja niistä tuloistaan maksaa vanhojen tanssit, abi-risteilyt yms menot. Myös vaatteita, meikkejä jne saa enemmän kun itse tienaa. Kolmen lapsen yhna ei ole varaa kuin perusvaatteet ja tarvikkeet hommata, sekä yksi kalliimpi harrastus tytöillä, meillä poika vielä pieni niin ei hänellä ei mitään tiettyä lajia vielä.

Kun saisikin kesätöitä alaikäisenä.

Vierailija
519/526 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmalla on ELATUSVELVOLLISUUS. Alaikäisestä sekä opiskelijasta 20 ikävuoteen asti.

Ja niitä kesätöitä ei todellakaan esimerkiksi tänä kesänä ollut. Samoista paikoista kilpaili kandivaiheen ohittaneet yliopisto-opiskelijat. Edes meidän 19-vuotias juuri kirjoittanut ei saanut kesätöitä kuin vasta heinäkuun puolivälissä.

Vierailija
520/526 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lapset ei millään voi odottaa jos joku kk sun tarpeet meniskin edelle?

Ap päätti hankkia lapsia, lapset eivät päättäneet syntyä maailmaan. On apn oma henkilökohtanen valinta sitoutua 18 vuodeksi lapseen ei lapsen valinta. Joten minsi lasten pitäisi kärsiä?

Ei ne kärsi jos ne ajaa vähän pienellä fillarilla pari kk kauemmin jotta äiti saa kengät.