Taaperolla mustelmia isällä hoidossa olon jälkeen
Kaverini ihmettelee sitä, kun hän oli jättänyt taaperoikäisen, kävelemään opettelevan lapsensa miehensä hoidettavaksi työpäivien ajaksi, niin lapsella oli alkanut näkyä tavallista enemmän mustelmia (esim. säärissä, joskus hartioissakin, otsassa). Hänen miehensä oli kuulemma hoitanut lasta hyvin eikä lapselle ollut sattunut ilmeisesti mitään isompia tapaturmia kuitenkaan. Kyseisen miehen mielestä on kuitenkin normaalia, että "poikalapselle tulee hieman mustelmia" ja kaatumisesta pää edellä hän tuumasi, että se oli "puu puuta vasten", joten kaverini miehen mielestä se ei ole vakavaa.
Kaverini oli mustelmista hieman paniikissa jopa, sillä ei pojalla ollut aiemmin ollut kuin vain hyvin lieviä mustelmia ja harvoin. Sinänsä mitään vakavampia merkkejä ei ole näkynyt ja kaverini ollessa kotona hänen miehensä hoitaa lasta kuulemma hyvin, tosin mies toisinaan tekee nopeasti joitain hommia tietokoneelta, joten ei ehdi aina koko ajan valvoa poikaa. Heidän poikansa vaikuttaa muuten melko normaalilta lapselta.
Mietin tässä, että mitä voisin tehdä sivullisena vai pitääkö tehdä ls-ilmoitus? En haluaisi ylireagoida, mutta en myöskään alireagoidakaan.
Kommentit (9)
Kuulostaa siltä, että äiti on ylihuolehtiva ja lapsi ei ole aiemmin päässyt kaatumaan.
Kävelemään opettelevalla lapselle enemmän mustelmia kuin ennen...kyllä nyt ollaan jännän äärellä miten se on mahdollista.
Jos lapsi vasta opettelee kävelemään, ei ap:n kaverilla voi olla mitään vertailukohtaa kuinka lapselle tulee mustelmia nyt ja kuinka niitä tuli aikaisemmin. Konttaavat lapset saavat vähemmän mustelmia, kun eivät kaadukaan niin korkealta.
Olisin huolissani, jos lapsi ei koskaan kaadu kotona, mutta isän hoidossa tulee mustelmia jatkuvasti. Jos äiti pitää lapsesta koko ajan kiinni eikä lapsi saa koskaan opetella kävelemistä itsekseen, olisin huolissani äidistä. Muuten olisin huolissani enemmän lapsesta, ainakin jos mustelmia tulee jatkossakin samaa tahtia, vaikka lapsen tasapaino ja kävelytaito kehittyvät.
Otsan muistelmista en olisi huolissani, mutta hartioiden mustelmat vähän ihmetyttää jos niitä on toistuvasti.
Tuon ikäiset saa mustelmia tosi pienestä. Tai no, ne näkyvät helpommin kun iho on vielä ohut. Odota vain kunhan se lapsi on taapero, joka juoksee, kiipeilee ja hyppii. Silloin niitä mustelmia vasta tuleekin.
Eiköhän äidillä ole klassinen ylisuojelevainen ote lapseensa. Esikoinen ilmeisesti hänelle?
Itse pelkäsin että terkkari tekee ls-ilmoituksen omasta esikoisestani, jolla oli naama vähän väliä mustelmilla.. Poika lähti kävelemään siinä 9,5kk iässä ja vauhti olikin sitten aika huima. No mutta ei siitä mitään ilmoitusta tehty. Terkka totesi vain, että noita tulee silloin kun opetellaan kävelemään.
Itse muuten tein esikoisen kanssa sen virheen että opetin hänet ylivarovaiseksi kaiken kanssa. Nykyään hän ei oikein uskalla kokeilla mitään, kun olen tolkuttanut hänelle aina että pitää olla varovainen.
Ja voihan olla sekin että lapsi saa niitä mustelmia vain herkästi. Itsekin olen sellainen. Mies aina kyselee että mistä olen saanut minkäkin mustelman, mutta tosiasiassa en edes huomaa kaikkia.
Jos lapsi voi hyvin muuten eikä osoita pelon tai stressin merkkejä voi minun mielipiteeni mukaan vielä seurata asiaa. Koska jos sitä vasta nyt opettelee kävelemään kyllähän niitä mustelmia tulee ellei ole koko ajan pehmentämässä kolahduksia. Jos lapsen käytös muuttuu ja muistelmien määrä ja laatu tuntuu pahenevan olisi tarkoituksenmukaista puuttua asiaan sanoisin. Ja pienempi taakka sun ystävälle jos sä tekisit ilmoituksen hänen puolestaan.
Yleensä mustelmia tulee otsaan, sääriin, polviin ja joskus häntäluun tienoille. Vähän alkaisin miettimään tarkemmin jos mustelmia tulee pehmeisiin paikkoihin kuten käsivarsiin tai hartoihin. Äiti voi käyttää lasta lääkärillä jos epäilyttää. Onko mustelmat yhtä vahvoja kuin aikaisemmin vai näyttävätkö normaalia tummemmilta tai isommilta, toisinsanoen tulleet suuremman voiman seurauksena?
Mustelmat ovat voineet tulla myös äidin hoitovuoron aikana. Ei mustelma ilmaannu sillä samalla silmäniskulla, kun kolhu tulee.
Hän taitaa tykätä biisistä Kovemmat kädet.