Oma talous kestävällä pohjalla. Perheen nettotulojen jakautuminen:
Laskin juuri, että nettitulomme, eli se käteen jäävä raha, jakautuu seuraavasti:
- asuntolaina, 25% nettotuloista
- laskut, 30% nettotuloista
- autot (ml. polttoaineet), 10% nettotuloista
- säästöön, 10% nettotuloista
- elämiseen (ruoka, vaatteet, huvitukset jne.), 25% nettotuloista.
Tämä jakosuhde tuntuu toimivan erittäin hyvin, vaikka tuntuuhan se hurjalta, että asuntolainaan meneee kuussa yhtä paljon, kuin elämiseen. Mutta loppuuhan se asuntolaina jossain vaiheessa, onneksi.
Mites muilla?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 08:10"]
Asumisen saa järkättyä halvalla kun pitää usein lyhennysvapaita (koroista ei tule satkuakaan vielä 20 000 e lainassa per kk). Muulloin pitää pitkää laina-aikaa. Meillä uudehkossa isossa oktalossa lyhennys 500 e per kk. Pitkä laina-aika mut vuokralla ei tällä rahalla asuttais edes yksiössä. Nyt 200 neliötä.
[/quote]
Miten paljon te lyhennätte asuntolainaa? Minusta 500 euroa kuussa on tosi vähän. Saahan lainakulut pieneksi, jos maksaa lainaa minimin kuussa eli laina-aika on vedetty maksimiin. Meillä ajatus on se, että lainaa maksetaan nyt reilusti, kun se on mahdollista ja laina-aika on lyhyt. Ja ihan hyvin rahaa jää elämiseen ja vielä säästöönkin.
No, jokainen sijoittaa rahansa miten haluaa, mutta ihmetyttää ystävät, jotka hankkii saman verran ja lyhentää lainaa puolet vähemmän, kun ei ole kuulemma pakko maksaa enempää. Itse kun vaan haluaa saada lainan maksettua mahdollisimman pian ;)
[/quote]
Tämä on takuulla täysin ainutlaatuinen suomalainen ilmiö että lainoja halutaan maksaa mahdollisimman nopeasti pois ja velattomuutta pidetään jonkinlaisena itseisarvona :)
Sillä on merkitystä että miten asuu, se on loppupeleissä aika yhden tekevää että kuinka pitkä on laina-aika.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 08:57"]
Minulle asuntolaina ei ole tulo vaan meno.
Miten te voitte puhua nettotuloista ja kuitenkin luetella pelkkiä menoja?
Minun nettotuloni jakautuvat kuukaudessa siten, että 2800 e on ansiotuloja ja 2100 e pääomatuloja. Lisäksi on lapsilisä 100 e ja rapiat.
[/quote]
Menot maksetaan tuloilla. Tuossahan laskettiin tulojen jakautumista menoihin. Ei pelkästään menojen jakautumista.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2014 klo 08:57"]
Minulle asuntolaina ei ole tulo vaan meno.
[/quote]
Ei lainanlyhennys ole mene, sehän on vain lainatun rahan palauttamista. Koron voi laskea menoksi.
Meillä hyvin samansuuntaista,
Asuntolaina 25 %
Autokulut sis bensan 6 %
Ruokakauppa 13 %
Laskut 16 %
Loput menee vaatteisiin, harrastuksiin (ratsastus), ja varsinkin matkusteluun. Käymme ulkomailla n. 6 kertaa vuodessa. Nettotulot 5800 e/kk.