Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikeasti ihmisiä, jotka eivät pese talvivaatteitaan?

Vierailija
18.09.2021 |

Tuli tutun kanssa puhetta, että pyykin määrä taas nousee jonkin verran talvella (olen yksinasuva aikuinen kuten hänkin) kun pitää välillä pestä ulkovaatteet.

Siis talvitatakit, ulkohousut, erikseen vielä erään lajin harrastustakit, pipot ja hanskat.

Mitä noita nyt on.

Talvisin joudun kävelääm joka paikkaan (ei autoa/julkisia) ja koitan lenkkeillä muutenkin.

Kyllähän siinä hikoilua tulee ja vaatteet likaantuu muutenkin, jos ne päällä kävelee/pyöräilee useita kilometrejä viikossa?

En tiedä olenko outo, mutta tuttu hämmästyi.

Ei kuulemma koskaan pese pipojaan tms (eikö kukaan muu hikoile lenkeillä?) tai takkejaan tms, edelliskerrasta pari vuotta...

Itse pesen ulkovaatteet silloin kun niissä on näkyvää likaa/haisevat hieltä.

Eli n kerran viikossa tai parissa, riippuen ulkoilun määrästä.

Takkeja ja ulkohousuja jne on kyllä useampia, yksikään ei ole niin kallis että "haittaisi" vaikka hajoaisi.

Tutulla on auto, ei hirveästi liiku talvisin jne.

Mutta ettei pariin vuoteen ole pessyt?

Ihmetyttää, olenkohan outo vai tuttu vähän epähygieeninen?

Kuinka usein muut pesette talvivaatteenne ja miten paljon liikutte?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pestään vain tarvittaessa eli jos on näkyvää likaa tai haisee...

Vierailija
42/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tekevät hiuksilleen ne ihmiset, jotka pelkäävät, että niissä _muhii_ vaikka mitä? Tarkoitetaanko tässä nyt täitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassajonossa sen tietää,,onko vaatteita pesty vai ei.

Jokainen saa toki elää, miten tykkää, mutta...........

Vierailija
44/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin Raumalla näkee ihmisillä välillä ihan selkeästi likaisia päällysvaatteita, eikä kyse aina suinkaan ole työstä palaavasta rakennusmiehestä tai syrjäytyneestä henkilöstä. Ilmeisesti peruja jostain vanhoilta ajoilta, jolloin käytettiin turkiksia tai villakangastakkeja, joita ei tietenkään voinut pestä vedellä.

Samaa näkee omalla kotipaikkakunnallani = ihmiset kulkevat selkeästi p*skaisissa takeissa yms, haju myös paha jos ollaan lähekkäin. Suuri osa näistäkin ihan normaaleja ihmisiä, ei mitään juoppoja tms. Silti vaan takkeja jne ei pestä. Jäännös varmaan joo aiemmilta ajoilta:(

Miltähän ajalta mahtaa olla varmaan keskiajalta.

Edesmennyt äitini s 1913 oli erittäin tarkka, että talvivaatteetkin pestiin, vaikka ei ollut rahaa pesuloihin eikä ennen 60-lukua ollut automaattipesukoneita.

Toiset vaan tykkää puhtaudesta ja toiset ei välitä.

Vierailija
45/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvitakki on pilalla jos sen pesee. Urheiluvaatteita tulee pestyä sen verran mitä kesävastaaviakin, eli kerran vuoteen.

Takki on pilalla, jos sen pesee? Nyt oikeasti... Sellaiset 20 vuotta olen pessyt pyykkiä, omat ja muiden.

Talvitakkeja pesen useita kertoja per talvi, yksikään niistä ei ole koskaan mennyt piloille.....

Vierailija
46/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen ulkovaatteet, kun niissä on näkyvää likaa tai ne haisevat eikä se lähde tuulettamalla. Käytännössä aika harvoin, en minä hikoile niin paljon että takki alkaisi haista sen takia? Ei edes kesätakkeja tarvitse kovin pestä. Housuja useammin. Johan teknisten vaatteiden kalvot menisi hetkessä pilalle jos viikon-parin välein pesisi. Minulla tosin on vaatteita useammat, rönttähommiin on oma takki joka saakin likaantua eikä se haittaa, pysyy sitten se käyttötakki siistimpänä.

Vierailija
47/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin voi mennä pari vuotta ettei tarvi talvitakkia pestä. Miksi pitäisi, jos se ei haise tai ole tahrainen? Minulla on useampia takkeja eri käyttötarkoituksiin, talvellakin esim urheilen ohuessa takissa ja laitan vaan kerroksia väliin, niitä välipaitoja pitää pestä usein mutta takkia ei kovinkaan.

Vierailija
48/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takki menee pilalle kun sen pesee. Jos takkini maksaa 500e ja lammittaa hyvin. Pesen niin pilalla on. Ei lammita ja helmat roikkuu.

Joskus kaytan pesulassa. Mutta ei sekaan lle ilo maksaa 50e pesusta kun silla hinnalla saa jo uudenkin takin.

Lasten vaattetkin, pakkohan ne on pesta, mutta ne eivqt suojaa sitten enaan kylmalta, vedelta eika tuulelta.

Vierailija
49/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei talvivaatteita tarvitse usein pestä. Ehkä kesken talven ja lopulta kevään tulleen ennen jemmaan laittamista uudelleen. Talvihousut tulee pestyä jos on kurakelin takia rapa roiskunut lahkeisiin. Takki likastuu ehkä siitä kauluksen kohtaa eniten, kun siihen hengittelee. Pipot ja hanskatkin vain sen muutaman kerran, koska niitä on useampi niin voi vaihtaa. Hikoamisen jälkeen varmaan kiva pestä ne.

Ei tosiaan kerran viikossa tai edes kerran kahdessa viikossa.

Eikä tosiaan kokonaan jätetä pesemättä.

Kengistä voi pyyhkiä kurat pois rätillä.

Vierailija
50/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheiluvaatteet tietysti aina tarvittaessa, mutta mulla onkin urheiluun aina omat setit. Niitäkin kyllä useammin tuuletan kuin pesen, paitsi ihan ihoa vasten olevan kerroksen.

Perus talvi- tai kesätakin pesen yleensä kauden lopussa ja silloin jos niihin tulee näkyvää likaa. Housuja tarpeen mukaan. Samoin toimin farkkujen kanssa. Voi mennä puolikin vuotta ennen kuin pesen, sillä ne jalassa ei hikoilla ja aika harvoin ovat jalassa.

Vierailija
51/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takki menee pilalle kun sen pesee. Jos takkini maksaa 500e ja lammittaa hyvin. Pesen niin pilalla on. Ei lammita ja helmat roikkuu.

Joskus kaytan pesulassa. Mutta ei sekaan lle ilo maksaa 50e pesusta kun silla hinnalla saa jo uudenkin takin.

Lasten vaattetkin, pakkohan ne on pesta, mutta ne eivqt suojaa sitten enaan kylmalta, vedelta eika tuulelta.

Kyllä hyvä takki pesua kestää, mutta kannattaa toki pestä ohjeen mukaan ja aika jännä, että 50 eurolla saat 500 euron takin..

Vierailija
52/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen yleisesti miten jotkut pesevät niin harvoin ylipäätään mitä tahansa. Esimerkiksi tyynyt pari kertaa VUODESSA, peitot samoin. Mitäs v...?! Itse pesen peittoja ja tyynyjä usein. En mitenkään säännöllisesti, vaan fiiliksen mukaan, mutta usein.

Ennen kuin joku ääliö alkaa mussuttamaan pussilakanasta, niin normaalisti käytän kyllä, mutta nyt minulla on kaksi 180-senttistä peittoa. Enpä keksi mistä löytäisin sopivia pussilakanoita, jotka eivät ole aivan överi-isoja. Ja kyllä pesen pussilakanasta huolimatta peittoa usein.

Vierailija
53/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvisin käytän lenkillä verkkareita, joiden alle laitan tarpeeksi kerroksia että pysyn lämpimänä. Päähän laitan trikoopipon, joka menee pesuun aina välillä. Jos esim. paksuvillapaita ei mahdu verkkatakin alle, laitan sen verkkatakin päälle. Housujen alle mahtuu kyllä vaikka paksut villasukkikset. Juostessa tulee kuuma, ja jos ei tule niin se on väärin lenkkeilty sitten se.

Muutoin käytän toppatakkeja (minulla on 3, kaikki eri paksuisia), tai jos on "virallisempi tilaisuus" niin villakangastakkia. Katson säätiedotteen ja valkkaan sopivan takin sen perusteella. En käytä liian paksua, juuri sen takia ettei tulisi hiki. Jos tulee hiki, se hiki jää kyllä välikerroksiin. Olen melkoinen vilukissa, joten niitä kerroksia on paljon.

En oikein käsitä miksi niitä takkeja pitäisi puljata? Toki jos likaa tulee, niin se pyyhitään pois. En kyllä muista koska olisi tullut. En tiedä sitten millaisissa busseissa muut kulkevat, niissä joita itse käytän ei ole saastaa ympäriinsä. Jos olisi, seisoisin.

Vierailija
54/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyvä takki pesua kestää, mutta kannattaa toki pestä ohjeen mukaan ja aika jännä, että 50 eurolla saat 500 euron takin..

Minua huolestuttaa ihmisten luetun ymmärtämisen taso. Mitä v....?? Missä kohdassa hän sanoi saavansa 500 euron takin 50 eurolla?? Käytä aivojasi.

Vierailija
55/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaikki vaatteet samalla kaavalla oli vuodenaika mikä hyvänsä. Eli silloin kun ne on likaiset syystä tai toisesta. Takki esim. Likaantuu väkisin hihansuista, jos ei muuten. Ja pipot likaantuu ihohilseestä, vaikkei hikoilisi.

Vierailija
56/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistän villakangastakit ym ei konepestävät pakkaseen kauden aluksi ja lopuksi, jos yöllä on pakkasta, mutta päivällä ei tarvitse enää paksumpaa. En mä ainakaan takkiin asti hikoile.

Muutoin pesen vain pipot ja hanskat. Mulla on harrastustamineet kesät talvet samat lajista johtuen, joten ne menee pesuun ihan normaalisti.

Vierailija
57/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on useita ulkoiluvaatteita niin ei iitä todellakaan kaikkia tarvitse joka vuosi pestä.

Ja ihan oikeesti, monesta laadukkaasta vaatteesta menee se lämmönpitävyys ja/tai vedenpitävyys kun ne kastaa.

Joten sitä turhaa pesua on syytä välttää. Joten pesu vasta kun vaate on likainen eikä tuuletus tms riitä.

Vierailija
58/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nykyvaatteet kasitellaan kemikaaleilla. Kun ne pesee, pesee pois vaatteen tekniset ominaisuudet. Untuvaa et ikina saa poyhittya ennalleen. Vaate voi nayttaa ok, mutta ei ole sita kayton puolesta. Ja jos niita pesulappuja tutkit niin huomaat, etta on monia paitoja, housuja, housupukuja joita Ei saa pesta ollenkaan! Vaikka olisivat villaa, eika mene pesussa miksikaan.

Tervetuloa nykyaikaan. Ja oman jarjen kaytto on sallittu. Ole vahan vihreampi.

Vierailija
59/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei villakangastakkia voi pestä. Joskus tuuletan parvekkeella, mutta siinä se.

Vierailija
60/69 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen yleisesti miten jotkut pesevät niin harvoin ylipäätään mitä tahansa. Esimerkiksi tyynyt pari kertaa VUODESSA, peitot samoin. Mitäs v...?! Itse pesen peittoja ja tyynyjä usein. En mitenkään säännöllisesti, vaan fiiliksen mukaan, mutta usein.

Ennen kuin joku ääliö alkaa mussuttamaan pussilakanasta, niin normaalisti käytän kyllä, mutta nyt minulla on kaksi 180-senttistä peittoa. Enpä keksi mistä löytäisin sopivia pussilakanoita, jotka eivät ole aivan överi-isoja. Ja kyllä pesen pussilakanasta huolimatta peittoa usein.

Juuri näin!

Takit, muut talvikamppeet, tyynyt, peitot yms pestään monessa kodissa todella harvoin.

Oksettava ajatus, itse haluan elää siistissä kodissa jossa on puhtaat vaatteet ja tekstiilit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi