Onko oikeasti ihmisiä, jotka eivät pese talvivaatteitaan?
Tuli tutun kanssa puhetta, että pyykin määrä taas nousee jonkin verran talvella (olen yksinasuva aikuinen kuten hänkin) kun pitää välillä pestä ulkovaatteet.
Siis talvitatakit, ulkohousut, erikseen vielä erään lajin harrastustakit, pipot ja hanskat.
Mitä noita nyt on.
Talvisin joudun kävelääm joka paikkaan (ei autoa/julkisia) ja koitan lenkkeillä muutenkin.
Kyllähän siinä hikoilua tulee ja vaatteet likaantuu muutenkin, jos ne päällä kävelee/pyöräilee useita kilometrejä viikossa?
En tiedä olenko outo, mutta tuttu hämmästyi.
Ei kuulemma koskaan pese pipojaan tms (eikö kukaan muu hikoile lenkeillä?) tai takkejaan tms, edelliskerrasta pari vuotta...
Itse pesen ulkovaatteet silloin kun niissä on näkyvää likaa/haisevat hieltä.
Eli n kerran viikossa tai parissa, riippuen ulkoilun määrästä.
Takkeja ja ulkohousuja jne on kyllä useampia, yksikään ei ole niin kallis että "haittaisi" vaikka hajoaisi.
Tutulla on auto, ei hirveästi liiku talvisin jne.
Mutta ettei pariin vuoteen ole pessyt?
Ihmetyttää, olenkohan outo vai tuttu vähän epähygieeninen?
Kuinka usein muut pesette talvivaatteenne ja miten paljon liikutte?
Kommentit (69)
En pese. Pesen vain niitä alusvaatteita (ja niiden päällä olleita arkivaatteita) joihin talvivaatteiden alla tapahtunut hikoilu on tarttunut. Lenkkeilyyn on eri vaatteet. Ulkona tuuletan vaatteita pakkasessa.
Ulkohousut, toppahousut - kuka pitää?
Pipoakaan en ole tarvinnut 50 vuoteen, kun takissa on huppu.
Talvitakkejakin on tasan yksi, kuusi vuotta vanha, pesu kerran pari vuoteen.
En myöskään juokse pää märkänä.
Pipot täytyy pestä, muutoin alkaa muhia vaikka mitä päänahassa.
Talvitakkia en juuri pese, oltava huivi aina. Eikä kaulusta saa puhtaaksi jos kerran vuodessa pesee.
Nahkahansikkaat käännän nurinpäin ja pesen lavuaarissa. Jos vuori hajoaa laitan puuvillakäsineet sisään.
Villahousuja ei tarvitse pestä kuin pari kertaa talvessa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan pessyt pipoja, talvitakkeja tai hansikkaita. Pestäänkö teillä muuten kenkiä?
Pesen sellaiset kengät, jotka voi pestä. Nyt vasta pesin lenkkarit ja tennarit.
En pese, etkä voi minua pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin Raumalla näkee ihmisillä välillä ihan selkeästi likaisia päällysvaatteita, eikä kyse aina suinkaan ole työstä palaavasta rakennusmiehestä tai syrjäytyneestä henkilöstä. Ilmeisesti peruja jostain vanhoilta ajoilta, jolloin käytettiin turkiksia tai villakangastakkeja, joita ei tietenkään voinut pestä vedellä.
Samaa näkee omalla kotipaikkakunnallani = ihmiset kulkevat selkeästi p*skaisissa takeissa yms, haju myös paha jos ollaan lähekkäin. Suuri osa näistäkin ihan normaaleja ihmisiä, ei mitään juoppoja tms. Silti vaan takkeja jne ei pestä. Jäännös varmaan joo aiemmilta ajoilta:(
Pesen yleensä ainakin keväästä, jos olen käyttänyt.
Kerran ostin lapselle kypärämyssyn mallisen villapipon aika keväästä. Pesin sen sitten entiseksi. Mies sitten kysymään, että onko tuo pyykkäys itsetarkoitus! Mutten viitsi kausivaatteita laittaa säilöön ilman pyykkiä.
Lasten lenkkareita pesin joskus. Nyt on omat lenkkarit olleet käytössä jo vuosia ilman pyykkäystä. Talvikengissä käytän pohjallisia ja ne joskus pyykätään.
En juokse, mutta joskus kävelen reippaasti. Hiki jää kyllä puseroon tai muihin alempiin kerroksiin eikä tule talvitakkiin asti. Julkisia kulkuneuvoja täällä ei olekaan, joita voisin käyttää.
Meillä pestään tarpeen mukaan sekä takit, ulkohousut, pipot ja hanskat. Myös aikuisten, useamman kerran talven aikana. Ehkä noin parin kolmen viikon välein.
En ikinä ostaisi mitään 100-150 euron pipoa, järjetöntä! Tiedän ihmisiä, jotka kulkevat haisevissa ulkovaatteissa, oikeasti haju on toisilla jopa oksettava. Kaikki ns normaaleja ihmisiä. Ei ole iso vaiva ostaa (vaikka kirppareilta/jostain halpiksesta tms) useampia takkeja jne ja pestä silloin tällöin niitä = menee muun pyykin kanssa mitä lapsiperheessä tulee.
Ja jos joku luulee, ettei ne päällimmäiset talvivaatteet likaannu/hiesty niin kyllä ollaan väärässä tai totuttu omaan hajuun:(
Kyllä se hienhaju ainakin minulla puskee ihan oikeasti takkiin asti - lenkkeilen yms talvisin. Takkeja useampia, kaikki suhteellisen halpoja. Pesen esim takin noin kerran viikon tai kahden välein, riippuen ihan että paljonko olen liikkunut ja haiseeko. Samoin pesen pipoja, hanskoja yms.
Hygienia on kunnossa, on dödöt yms mutta silti pakko pestä ettei haise. Yksi lääkitys tosin saattaa tähän hikoiluun vaikuttaa. Mutta outoa sekin on, että joillakin ei pestä edes joka vuosi talvikamppeita?
Ulsteria ei tarvitse pestä, eikä kovin hyvin edes voi.
Talvitakki on pilalla jos sen pesee. Urheiluvaatteita tulee pestyä sen verran mitä kesävastaaviakin, eli kerran vuoteen.
Lenkkivaatteet mulla on erikseen, mutta muuten saatan käyttää jotain pipoa vain muutaman kerran koko talven aikana. Todellakin voi olla pari vuotta väliä ettei ole mitään tarvetta pestä.
Jos esim toppatakissa on näkyvää likaa, kannattaa koittaa hangata sitä pakkaslumella. Lähtee yllättävän hyvin lika, mutta vaate ei mene pilalle kuten vesipesussa.
Vierailija kirjoitti:
Housut ja paidat sekä sukat pesen parin-kolmen käyttökerran jälkeen. Talvitakkeja en juuri ikinä pese.
Verryttelytakit tietenkin pesen.
Alushousut yhden ja rintaliivit kahden käyttökerran jälkeen. 100-150 e villapipoja en kyllä pese.
Sukat parin-kolmen käyttökerran jälkeen? Luulin että kaikki vaihtavat sukat joka päivä.
Kerran vuodessa pesen talven ulkovaatteet, paitsi, jos ne likaantuu ja urheiluvaatteet toki useammin. Lukuunottamatta villakangastakkia, se pärjää tuuletuksella.
Itsellä kaikki talvitakit ovat valkoisia. Tulee pestyä todella usein. Untuvatakkia en uskalla pestä, enkä uskalla viedä pesulaan. Joten se on likainen. Silti muhkea, ja lämmin.
On todella ällöä kuinka moni täällä sanoo, ettei pese pipoja. Ne alkaa haista, lastenkin, ja ehkä erityisesti heidän kun liikkuvat vauhdikkaasti. Peskää pipoja! Villaisetkin ja kaikista kalleimmat voi pestä pesukoneessa, sitä varten on koneissa oma ohjelmansa.
Peskää ne piponne! Kerran kuussa esim., jos siinäkin tarvii neuvoa.
Olen todella ihmetellyt samaa (se, ettei talvivaatteita pestä) varsinkin kun korona tuli. Oli ohjeet pestä käsiä, käsidesistä, maskeista, siitä miten kangas aski pitää pestä joka käytön jälkeen jne...
Ja täällä lukee, etteivät kaikki pese edes vuosittain talvivaatteitaan? Yhh, kuvottavaa oikeasti:(
Miksi minä villakangastakkuni pesisin? Eikä nuo lasketteluvaattetkaan ole likaiset rai hikiset. Muuten käytän samoja vaatteita kuin kesälläkin. Karvalakkia ja nahkahanskojakaan ei kannata pestä.