G: Onko ok soitella tai viestiä mihin aikaan tahansa?
Paina yläpeukku jos mielestäsi on ok soittaa tai laittaa viestejä ihmisille mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Jokaisen ihmisen vastuulla on hoitaa oma puhelimensa äänettömälle silloin kun nukkuu. Mikä tahansa mieleen pälkähtävä asia tai hassu kuva on ok viestiä vaikkapa keskellä yötä.
Paina alapeukku jos mielestäsi ei ole ok soittaa ja laittaa ei-kiireellisiä viestejä öisin tai vaikkapa aikaisin viikonloppuaamuina. Mielestäsi ihmisellä on oikeus pitää puhelimessaan äänet päällä myös öisin hätätapausten varalta. Ajattelet, että hassut kuvat ja muut heippa-viestit voi hoitaa sellaiseen aikaan kun vastaanottaja on todennäköisesti hereillä.
Kommentit (34)
Jokaisen oma asia pitää huoli siitä, ettei tekstareiden ääni yöllä häiritse. Olen kuullut jopa fb käyttäjien valittavan kun joku laittaa fb viestejä yöllä ja puhelin kilisee. Kas kun osa fb käyttäjistä on eri aikavyöhykkeessä niin...
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:15"]
Mun mielestäni kaikki on ok. Paitsi jos on työjuttu tai kaupustelija tms. Pidän puhelinta öisinkin kuultavilla.
[/quote]
Siis susta on ok herätä keskellä yötä kuuntelemaan kännisen kaverin sokellusta, tai herätä uniltasi puoli seitselmältä juuri sinä aamuna kun saisit nukkua, koska vauvallinen kaveri haluaa jutella Minja-Eerikin sosekokeiluista?
[/quote]
Veikkaapa, kuinka monta kertaa olen herännyt kännipuheluihin? :) Kuten sanoin, ei haittaa.
En herää välttämättä edes puhelimen soimiseen, saati sitten tekstariääneen, joten minulle saa kyllä tekstailla ja soitella koska vain. Muuten sanoisin, että siinä yhdeksän jälkeen ei ole sopivaa laittaa viestiä vähänkään "vieraammille" ihmisille, tyyliin vuokranantajalle tai kaukaisemmalle sukulaiselle tai tutulle, mutta kyllä minä parhaille kavereille voin tekstailla ihan koska huvittaa. Ei ne vastaa jos ei sovi vastata. Harvemmin kyllä heillekään soitan esim klo 22 jälkeen, mutta viestejä kyllä laitan.
Mulla on pieniä lapsia, muttei tulisi mieleenkään viikonloppuisin (tai viikolla jos tiedän ettei ihminen ole töissä/ lapsen kanssa hereillä) soitella tai viestitellä ennen klo12. Iltaisin raja on klo 21.30.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:56"]
Jokaisen oma asia pitää huoli siitä, ettei tekstareiden ääni yöllä häiritse. Olen kuullut jopa fb käyttäjien valittavan kun joku laittaa fb viestejä yöllä ja puhelin kilisee. Kas kun osa fb käyttäjistä on eri aikavyöhykkeessä niin...
[/quote]
Kun mä laitan viestiä eri aikavyöhykkeelle, mietin ensin mitä kello on siellä. Samoin tekevät mun Amerikankaverit. Ei ne piippaile kun täällä on yö. Paitsi jos on jotain tärkeää.
Mulle saa viestiä koska vaan. Itse päätän milloin puhelin on päällä ja milloin ei tai millon viestit kuuluu ja milloin ei.
Valitettavasti on pakko profiilien puutteessa pitää puhelimessa äänet päällä myös öisin, varmuuden vuoksi jos vahingossa aamulla painaakin torkuttamisen sijaan herätyksen toppiin ja nukkuu pommiin niin että työmaalta soitetaan ja kysytään mikä mättää kun en olekaan tullut töihin.
Normaalit soittoajat ovat klo 9-21.
Yhdeksän jälkeen ei pääsääntöisesti enää soitella, läheisimmille voi laittaa viestin "voiko soittaa?", jos asia vaatii puhelua. Aamulla ennen kymmentä sama homma. Muutenkaan en laita viestejä enää yömyöhällä, vaikken itse niihin herää.
Mun mielestä tää riippuu vastaanottajasta. Eli jos vastaanottaja on yökukkuja, on ihan ok viestitellä tai vaikka soittaa myöhään illalla, kun varmasti tietää, ettävastaanottaja on yleensä siihen aikaan hereillä. Jos taas vastaanottaja on "normaalirytminen" soittaisin ja viestittelisin vain aamuseitsemän ja iltayhdeksän välillä.
Mä muuten selvitän aina vauvaperheiden päiväuniajatkin ja vältän soittelemasta silloin. Musta on kohteliasta ottaa huomioon toisten aikataulut. Toiset valvoo yöllä, toiset päivällä. Jokaisella on mun mielestä oikeus pitää puhelin päällä halutessaan. Monella on kuitenkin lähipiirissä esim. sairautta tai iäkkäitä ihmisiä. On kiva olla tavoitettavissa jos tulee hätä.
minunkin pitää olla tavoitettavissa: yksiasuvalla isälläni on sydänvika.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 20:55"]
Minkäs teet kun näissä uusissa hienoissa älypuhelimissa ei enää ole tiloja tai profiileja niin kuin aiemmissa puhelimissa oli.
Ennen meni äänet pois klo 23 ja palasivat klo 7 (paitsi viikonloppuisin). Nyt pitää itse muistaa ottaa äänet pois tai panna lentokonetilaan.
Kehitys kehittyy!
Eli ei yhteydenottoja minulle öisin.
[/quote]
NiinPÄ! Ajastettu äänettömyys oli ei-älykännyissä loistava ominaisuus, laitoin muksuillakin sen päälle aina koulupäivän ajaksi. Koulun päätyttyä heille sai soitettua heti, eikä voinut vedota siihen (jos ei vastannut), että äänet oli unohtuneet panna takaisin päälle.
En koskaan muista panna kännyä äänettömälle yöksi, enkä toisaalta oikeastaan voisikaan, mulla on liki yhdeksänkymppiset vanhemmat ja haluan olla tavoitettavissa hätätilanteessa myös yöllä.
Jos joku idioottti soittelisi tai viestittelisi tyhjänpäiväisi yöllä, se olisi välit katki.
Ei ole todellakaan viestit yöllä ok.