Turhinta, mitä lapsiperheille yritetään myydä?
Mua nauratti kovasti, kun ehkä vuosi sitten blogeissa markkinoitiin niitä pillimehupidikkeitä :D Siis oikeesti, kokeeko joku pillimehun juottamisen lapselle oikeasti niin suureksi ongelmaksi, että pitää sitä varten hankkia oikein apuväline?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:04"]Meillä ei pillimehupidikettä ollut mutta tuttu kehui että on kätevä automatkoilla tai vaikka rattaissakin, koska pidikkeen saa roikkumaan eikä avattua purkkia tarvitse pitää kädessä tai juoda kerralla. [/quote] Meillä tätä ei ole, eikä paljon mehuja juoda. Mutta telineen idea(tietämättömille) on se ettei lapsi purista mehuja päälleen, ja mielestäni on kyllä siihen tarkoitukseen passeli!
[/quote]
Tietysti minä sen idean tiedän, mutten silti ihan näe sen tarpeellisuutta. Totta kai lapsi voi purskauttaa mehua päällensä, mutta sellaista elämä on, siinäpä oppii! Minulle tuo purskautteluongelma ei siis ole niin suuri, että viitsisin tuhlata useampaa euroa johonkin vehkeeseen, kun tuo on kuitenkin niin lyhyt vaihe, jossa lapsi ei osaa juoda siististi. Eikä me muutenkaan kitata jatkuvasti mitään tetramehuja, että sen puoleen...
Onhan tuo pillimehunpidike aika naurettava, vaikka asiansa ajaisikin. Mä oon aina neuvonu lapselle että ensin pilli suuhun ja sitten vasta kiinni siitä pillimehupurkista, niin ei roisku ympäriinsä. Ei tietty toimi jos pitää mehuja juottaa jo 8-kuiselle, sen ikäinen ei luonnollisestikaan vielä osaa eikä ymmärrä.
Noita romppeita on myynnissä niin paljon etten varmaan kaikkia turhakkeita edes tiedä. Hölmöinä hankintoina pidän kuitenkin:
- vauvan kenkiä, esim. merkkilenkkareita (joo söpöt on, mutta täysin turhat, pelkät koristeet ja kamala hinta yleensä)
- konttauskypärää
- kävelytuolia (lapsi kyllä tykkää rullailla sillä ympäriinsä, mutta niin on matot kasassa, kissan häntä vaarassa, törmäilee joka paikkaan ja ylettää aivan liian pienenä kaikenmaailman stereon nappuloihin ym.)
- pullonlämmitintä ja sterilointivehkeitä (joo ehkä joku tarttee sitä pullonlämmittäjää, mutta itselle se ois ollu täysi turhake)
- kohtuammetta (tavallinen amme ajaa asiansa ja on huomattavasti edullisempi)
- Baby Björnin kantoreppua (hirvittävän epäergonominen sekä vauvalle että kantajalle, Manduca tai liina on paljon parempi vaihtis)
- vaipparoskista (kamala hinta roskikselle, joka haisee hitusen vähemmän kuin tavallinen, epäekologisuuden riemuvoitto)
- kaikkia sitteriksi naamioituja soivia ja sähköllä toimivia hilavitkuttimia (kuka haluaa maksaa sitterin erikoisominaisuuksista huippusummia, kun itse vauva ei sellaiseen härpäkeviihdyttimeen kauaa edes mahdu)
Meille täysi turhake olisi ollut myös matkarattaisiin kiinnitettävä turvakaukalo, mutta ymmärrän, että paljon autoileva ja kauppakeskuksissa pyörivä lapsiperhe saattaa pitää sellaista hyvinkin kätevänä vekottimena. Täällä parjattu Nenä-Friida sen sijaan pelasti meidät varmasti monelta korvatulehdukselta silloin kun lapsi ei osannut vielä lainkaan niistää. Tosi hyvin toimi meillä ja lapsi antoi sillä imeä, koska tiesi että se helpotti nuhaista ja räkäistä oloa.
Melkeinpä minkä tahansa asian kohdalla on hassua ostaa se hyvissä ajoin ennen lapsen syntymää, ennen kuin tietää todellisista tarpeista yhtään mitään. Okei, jonkun utsjokelaisen yh-äidin varmaan pitääkin, kun lähimpään kauppaan tai apteekkiin on joku sata kilometriä eikä kukaan voi auttaa, mutta aika harvalla on sellaista tilannetta. Jos minä en ole pystynyt hankkimaan jotain asiaa vaikkapa sairasta lasta hoitaessani, on mieheni voinut tehdä sen. Jos ei hänkään, niin meillä on onneksi kahdet isovanhemmat tällä paikkakunnalla, jotka auttavat mielellään.
Okei, tietysti jotkut vaunut, turvakaukalo, sänky ja vaatteita kannattaa hankkia valmiiksi (ja onhan se kivaakin, eipä sillä), mutta esimerkiksi ihonhoitovärkit, räkäimurit, rintakumit, suolaliuokset, maitohappobakteerit, tärisevät ja soivat keinut sun muut voi ihan huoletta ostaa sitten, kun lapsi on jo syntynyt. En tykkää sellaisesta, että koti täyttyy tavarasta jota on kerran kokeiltu.
Kestoliivinsuoja: kivaa muhittaa nänniä märässä liivinsuojassa. Kertakäyttöiset ovat paljon kuivempia, ihan oikeasti.
Näin kerran sellasen tuuttiin liimattavat tarran, joka vaihtaa väriä sitä mukaan, kun lapsi hengittää. Että voi skitsot vanhemmat siitä sitten tarkistaa, että vauva hengittää. Hoh hoijaa :)
Toiselle turhake on toisen arjen pelastus. Siskoni osti odotusaikana muodikkaan life factory -tuttipullon ja pari avent-pulloa, hintaa törkyisesti. No siskoni imetti pitkään ja putelit jäivät kaappiin turhakkeiksi. Itse on voinut imettää, joten kaikki terveelliset, turvalliset ja NÄTIT tuttipullot olivat tervetulleita. Harmitus imetyskiellosta muuttui millin lievemmäksi kun ruokin lasta ihanista lasipulloista.
Myös turhia ovat olleet:
- vauvan paidat ja kengät (vain bodyja ja villasukkia käytettiin)
- Imetystyyny (maksoi 60 euroa, helkkari!) Ei kyllä siskonikaan käyttänyt
- Unipussit, kesti kauan ennen kuin keksin, ettei muksu viihdy siinä
- Halpistutit, vauvalle kelpasi vain yhdenlainen avent-tutti
- Hoitopöytä. Vaipanvaihto tapahtui vessan tasolla lavuaarin vieressä ja muu hoito ja hellittely sängyllä.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:23"]Se värkki millä imetään räkää nenästä. Vuoden Turhake!
[/quote]
Totta! Käytimme sitä ekan lapsen kohdalla ja sai koko ajan olla imemässä, lapsi ei tykännyt ja ei siitä oikeasti ollut apua. Sitten kuulin vielä että sitä ei edes saisi työntää nenänreiän sisäpuolelle vaan ulkoa imeä! No öö, nenäpaperi/liina?? Huomattavasti hyödyllisempi ja toimivampi. Ei olla toisen kanssa imeskelty räkiä ja hyvin on pärjätty ilman turhaa työtä.
Pinnasänky, lastenvaunut ja babysitter. Siinä kolme turhaketta, joita en koskaan kaivannut nurkkiini tilaa viemään.
Konttauskypärästä:
Olin sitä mieltä että turhake kunnes puolivuotiaallamme, tukea vasten nousevalla hurjapäällämme oli ties kuinka mones mustelma otsassa. Siis oikeasti alkoi jo hävettää ja hirvittää kun niitä tuli koko ajan. Ja hetken aikaa sitten käytettiin konttauskypärää kunnes osasi laskeutua muutenkin kuin otsalleen. Ja kyllä oppi varovaiseksi vaikka hetki kypärää käytettiinkin.
Minulla taas esikoinen oli todella itkuinen vauva. Parku alkoi heti kun laski sylistä, eikä niin pienenä viihtynyt kantoliinassakaan. Jos nukahti, heräsi kun laskin sänkyyn. Meillä siis tärisevä sitteri teki mahdolliseksi tehdä edes joskus lounasta.
- Sitteri (koliikkikeinu, siis kunnolla keinuva, on kyllä maailman paras vehje)
- Hoitopöytä
- Imetystyyny
- Tutti (kumpikaan ei huolinut)
- Unilelu alle 1-vuotiaalla (ei oikeesti tajunnut että se edes on siellä sängyssään sen ikäisenä, nyt 1,5v näpläilee mutta ei huomaa jos se puuttuu. Pienempi 6kk ei myöskään tiedosta että hänellä ois unilelu)
- Rintakumit
- Imetyspaidat (hyvin pärjäsin normaaleilla, pukluliina suojana)
- Imetysliivit (kun oli vaan huonoja halpiksia enkä saanut hommattua kunnollisia, tukevia, huomasin että normi liivit käy yhtä hyvin)
ja varmaan monia muita.
Vauvan amme, jossa on integroituna kylvetystuki. Tämähän jää turhaksi siinä vaiheessa, kun lapsi oppii istumaan. Mieluummin erillinen amme ja kylvetystuki, jolloin amme on pitkäikäisempi käytössä.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:26"]
Muistaako kukaan 90-luvulta vaippoja jotka oli suunniteltu erkseen tytöille ja pojille? Liberoa taisi olla.
[/quote]
Eikö ne enää ole erikseen :-O
Ainakin Liberolla ja Pampersilla oli erikseen. Olen saanut lapseni -96, -98 ja -00 ja jokaisen aikaan oli vaipat sukupuolen mukaan.
Mua ottaa päähän äitinä, että ne vaatteet on märät. Ei meillä aina 4,5-vuotiaskaan juo pillimehuja siististi. Ei kyllä ole tuota vehjettä, mutta pillimehujen kastelemia vaatteita sen sijaan aika usein - aina kun mennään jonnekin päiväreissuun/retkelle lasten kanssa.
Mulla on 2,5-vuotias joka juo pillimehua ihan siististi, kun pikkusen muistuttaa, että ensin pilli suuhun ja sitten vasta kädet mehupurkin päälle. Varmasti on oppinut siistiksi, koska mitään pillimehutelineturhakkeita ei ole ollut. Sotkuja on tietty joskus tullut, mutta nopeammin oppii juomaan siististi. Vai käyttääkö vielä yläasteen luokkaretkilläkin pillimehutelinettä....
Imetystyyny oli aika turhake, kun molemmat lapset olivat isoja yliaikaisia vauvoja jotka eivät mitään tyynyä alleen tarvinneet. Toisaalta tyyny löysi innokkaan käyttäjän mun selkäleikatusta äidistäni, joka saa kuulemma aseteltua itsensä hyvään nukkuma-asentoon tämän imetystyynyn avulla. :D
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 21:26"]
Muistaako kukaan 90-luvulta vaippoja jotka oli suunniteltu erkseen tytöille ja pojille? Liberoa taisi olla.
[/quote]
Muistan! Pikkuveljeni on syntynyt 1991, eikä sukuun tai kaveripiiriin tullut ennen omaa esikoistani lapsia, joiden kohdalla olisin vaippahommiin kiinnittänyt lainkaan huomiota. Olin vähän jopa yllättynyt vaippahyllyä zoomaillessani 2006, kun siellä ei ollutkaan "poikien" vaippoja, vaikka olin ennakkoon miettinytkin, että miten sitä sitten osaa ostaa oikeanlaisia vaippoja kotiin valmiiksi, kun vauvan sukupuoli ei rakenneultrassa selvinnyt. :')
Ja itse aiheeseen:
Konttauskypärä on minusta turhake. Meillä lapset nousseet seisomaan tukea vasten alle seitsenkuisina ja tulleet alaskin useasti ja rumastikin, mutta kypärää ei ole ollut. Mielestäni lapsen pitää oppia tajuamaan, että jos tekee näin, loukkaa itsensä.
[/quote]
Musta taas konttauskypärä oli hyvä. Mä en usko että tuonikäinen vielä oppii vahingoista, tai meillä ei ainakaan oppinut. Kyllä mua hirvitti kun lapsi toistuvasti kaatui suorilta jaloilta kivilattialle selälleen ja aina löi päänsä. Ostin kirppikselta konttauskypärän ja sitä käytettiin ehkä maksimissaan pari kuukautta. Sen jälkeen lapsi oppi laskeutumaan kivuttomasti alas ja kypärä oli turha.
[/quote]
Meilläkin oli käytössä konttauskypärä kävelynopetteluvaiheessa. Kivilattiat ja pitkä vauva, hirvitti että vauva kaatuu suorilta jaloilta ja lyö päänsä. Kun oppi pysymään pystyssä, ei käytetty kypärää enää, ja ihan "tarpeeksi" kopsautteli myöhemmin päätään kodin huonekaluihin jne. touhutessaan, tarpeelliset opit tulivat siinä.