Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka osaa neuvoa? Jos asuu EU-maassa ja muuttaa takaisin Suomeen

Vierailija
02.11.2014 |

Asun siis toisessa EU-maassa ja aviomieheni on tämän maan kansalainen. Minä olen suomalainen.Lapsilla molempien maiden kansalaisuus.
Jos muutan nyt Suomeen työpaikan perässä lasten kanssa, aviomies jää omaan maahansa, mitä tulee ottaa huomioon?
Olenko Suomessa naimisissa oleva?Kyllä kai?
Emme siis ottaisi avioeroa.
Saako kaupungilta hakea vuokra-asuntoa tälläisessä tapauksessa?Maksaisin sen palkallani.
Entä jos olisinkin työtön? Tai jäisin työttömäksi?
Tuleeko aviomieheni siellä toisessa maassa elättää minua Suomen lain mukaan vai saanko jotain tukia?
Olen siis miettimässä tätä työpaikan takia, en ole tulossa sossunelätiksi.
Osaakohan joku av-mamma neuvoa?
Mihin kaikkeen tuo ulkomailla oleva aviomies palkkoineen vaikuttaa?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/50 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:05"]Asun siis toisessa EU-maassa ja aviomieheni on tämän maan kansalainen. Minä olen suomalainen.Lapsilla molempien maiden kansalaisuus.
Jos muutan nyt Suomeen työpaikan perässä lasten kanssa, aviomies jää omaan maahansa, mitä tulee ottaa huomioon?
Olenko Suomessa naimisissa oleva?Kyllä kai?
Emme siis ottaisi avioeroa.
Saako kaupungilta hakea vuokra-asuntoa tälläisessä tapauksessa?Maksaisin sen palkallani.
Entä jos olisinkin työtön? Tai jäisin työttömäksi?
Tuleeko aviomieheni siellä toisessa maassa elättää minua Suomen lain mukaan vai saanko jotain tukia?
Olen siis miettimässä tätä työpaikan takia, en ole tulossa sossunelätiksi.
Osaakohan joku av-mamma neuvoa?
Mihin kaikkeen tuo ulkomailla oleva aviomies palkkoineen vaikuttaa?
[/quote] Tottakai olette Suomessa naimisissa! Saat tukea Suomesta ja ilman muuta voit hakea vuokra-asuntoa kaupungilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako verotus jotenkin tms kun on kuitenkin se aviomies siellä ulkomailla? Jos laittaa vuokra-asunnon hakemukseen ruksin "asuu erillään" kohtaan, niin tuleeko jotain ongelmia? En voi laittaa miestä kirjoille asuntoon kun ei se siihen muuta mutta emme myöskään tee avioeroa.

Ap

ps. sinä Saksassa asunut, kuulisin mielelläni lisää jos jaksat kertoa!

Vierailija
4/50 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa elareita ja sun varmaan tulee saada mieheltä lupa lasten muuttoon  Suomeen.

Vierailija
5/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa verotetaan yksilöä, ei perhettä.Ei tule mielen mitään mistä olisi hyötyä tai haittaa verotuksessa että on naimisissa.

Vierailija
6/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:11"]

Vaikuttaako verotus jotenkin tms kun on kuitenkin se aviomies siellä ulkomailla? Jos laittaa vuokra-asunnon hakemukseen ruksin "asuu erillään" kohtaan, niin tuleeko jotain ongelmia? En voi laittaa miestä kirjoille asuntoon kun ei se siihen muuta mutta emme myöskään tee avioeroa.

Ap

ps. sinä Saksassa asunut, kuulisin mielelläni lisää jos jaksat kertoa!

[/quote]

Kuule kyllä sun kannattaa noin isoista asioista kysyä faktatietoa ihan viranomaisilta, ei vauvapalstalta. Täällä heitellään ihan hatusta ja mututuntumalla tietoa.

Vierailija
7/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kysyn ihan viranomaisilta kunhan asia on ajankohtainen, nyt teen vain taustatutkimusta.

Voinko siis saada jotain asuntotukea, apua vuokran maksamiseen jos olen pienipalkkainen? Vai kyselläänkö tässä mieheni palkkaa siellä ulkomailla?

Vierailija
8/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida kannattaa muuttaa tänne pienipalkkaisen työn perässä???

Vierailija
9/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:32"]

Kyllä minä kysyn ihan viranomaisilta kunhan asia on ajankohtainen, nyt teen vain taustatutkimusta.

Voinko siis saada jotain asuntotukea, apua vuokran maksamiseen jos olen pienipalkkainen? Vai kyselläänkö tässä mieheni palkkaa siellä ulkomailla?

[/quote]

Jos olet naimisissa ja haet tukia, sinun on ilmoitettava myös miehesi tulot. Sehän on teidän päätöksenne, että asutte eri maissa ei sitä millään tuilla kompensoida -eikä pidäkään. Näinhän se toimii, jos asutte avioparina Suomessa eri osoitteissa, miksi ulkomailla asumisen pitäisi tuoda lisäeuroja?

Vierailija
10/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 23:21"]

Jos ruksaat muuttoilmoitukseen kohdan "muutamme pysyvästi Suomeen", olet samantien oikeutettu kaikkiin samoihin etuuksiin kuin kuka tahansa Suomessa asuva suomalainen. Kelaan myös ilmoitus, niin olet lapsinesi sosiaaliturvan piirissä samasta päivästä alkaen. Päätös ja kortti tulevat jälkijunassa.

Yksinhuoltajakorotuksia et kyllä saa, jos olette naimisissa ettekä asumuserossa, vaikka erillään asuisittekin (olosuhteiden takia).

[/quote]

Vai samasta päivästä lähtien :).... totuus ja Suomen KELA on tarua ihmeellisempää. Kannattaa varautua todella pitkiin käsittelyaikoihin ihan perusasioissa.

Vierailija
11/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisää saat ainakin edelleen Saksan lapsilisän mukaisesti; se tulee olemaan niin, että Suomi maksaa lapsilisän normaalisti ja Saksa päälle lisää miehellesi, koska Saksassa lapsilisä on selkeästi korkeampi kuin Suomessa.

Vierailija
12/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok kiitos, eli ei siis kannata yrittää hakea tukia. En halua sanoa virastoille mieheni palkasta.

Ap

Vierailija
13/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:47"]

Lapsilisää saat ainakin edelleen Saksan lapsilisän mukaisesti; se tulee olemaan niin, että Suomi maksaa lapsilisän normaalisti ja Saksa päälle lisää miehellesi, koska Saksassa lapsilisä on selkeästi korkeampi kuin Suomessa.

[/quote]

Miksi sitä maksettaisi kahdesta maasta kun ap asuu lapsineen Suomessa?

Vierailija
14/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:47"]

[/quote]

Miksi sitä maksettaisi kahdesta maasta kun ap asuu lapsineen Suomessa?

[/quote]

Siksi, että EU-alueella maksetaan. Isä maksaa veroja Saksaan ja on myös oikeutettu lapsilisiin siellä huomioon ottaen sen ettei makseta tuplasti. Suomi maksaa normaali lapsilisään jos äiti on töissä Suomessa ja Saksa loput. Vähän tapauskohtaista, en tiedä miten menee jos on työtön Suomessa.

Joka tapauksessa lapsilisät maksetaan Saksan määrien mukaan.

Vierailija
15/50 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm

Vierailija
16/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada kaupungin asunnon ja kun maksat vuokran omilla palkkatyöstä ansaitsemillasi rahoilla niin ei kukaan kysele mitä mies tienaa siellä ulkomailla!

Vierailija
17/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 23:21"]

Jos ruksaat muuttoilmoitukseen kohdan "muutamme pysyvästi Suomeen", olet samantien oikeutettu kaikkiin samoihin etuuksiin kuin kuka tahansa Suomessa asuva suomalainen. Kelaan myös ilmoitus, niin olet lapsinesi sosiaaliturvan piirissä samasta päivästä alkaen. Päätös ja kortti tulevat jälkijunassa.

Yksinhuoltajakorotuksia et kyllä saa, jos olette naimisissa ettekä asumuserossa, vaikka erillään asuisittekin (olosuhteiden takia).

[/quote]

Vai samasta päivästä lähtien :).... totuus ja Suomen KELA on tarua ihmeellisempää. Kannattaa varautua todella pitkiin käsittelyaikoihin ihan perusasioissa.

[/quote]

Sosiaaliturvaan pääsemisen käsittelyaika on helposti pari-kolme kuukautta. Itselläni meni Suomeen takaisin muuttaessa tuohon päätökseen pari kuukautta. Kannattaa soitella sen perään, se jouduttaa asian käsittelyä. Mutta kannattaa myös tiedostaa tämä, ihan rahatonna ei kannata Suomeen muuttaa edes Suomen kansalaisen.

Vierailija
18/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:49"]

Ok kiitos, eli ei siis kannata yrittää hakea tukia. En halua sanoa virastoille mieheni palkasta.

Ap

[/quote]

No ne miehen palkkatiedot tulevat julkisiksi viimestään siinä vaiheessa kun hän tulee Suomeen verolle pantavaksi.

Vierailija
19/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos työpaikka odottaa ja voi asua alussa sukulaisilla/kavereilla ja taskussa tonni, pari niin kai siitä selviää. Palkkapäivään asti :)

Vierailija
20/50 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:49"]

Ap

[/quote]

No ne miehen palkkatiedot tulevat julkisiksi viimestään siinä vaiheessa kun hän tulee Suomeen verolle pantavaksi.

[/quote]

Ap:n mies aikoo jäädä sinne missä onkin. Miksi Suomea kiinnostaisi hänen tulonsa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme