Pk-seudulla syntyneet: siis MIKSI asutte yhä pk-seudulla?
Kommentit (17)
Varmaan samoista syistä kuin maalaisetkin haluavat tänne muuttaa.
Ap, miksi ajattelet, että täällä syntynyt ei voisi/saisi haluta asua yhä täällä?
Kuinka mones aloitus tämä on tänään tästä aiheesta? Eikö sulla ole muuta tekemistä?
Mä en myöskään haluaisi asua muualla kuin helsingissä.
PK-seudussa on se, että harvemmin tulee tarvetta lähteä muualle. Siinä missä jostain paikkakunnalta voi joutua lähtemään jo lukioiässä toisaalle opiskelujen perässä, pk-seudulla voi kouluttautua vaikka kuinka korkealle tyyliin lapsuudenkodissa asuen. En tarkoita, että näin olisi, mutta teoriassa. Useinhan viimeistään lukion jälkeen porukka lähtee muualle, ja sitten töidenkin perässä.
Pk-seudulla syntyneillä on usein myös suku ja pitkäaikaiset hiekkalaatikkokaverit siellä. Pk-seudulta ei oikeastaan puutu mitään, minkä vuoksi ei osata edes lähteä sieltä. Eikä sillä, että se olisi huono asia.
Toisaalta on ehkä myös omanlaisensa rikkaus, jos on asunut vähän muuallakin ja nähnyt paikallisen silmin piskuiset kylänpahaset ja elämän siellä, sekä sen, etteivät muut (Suomen isot) kaupungit ole mitään maalaiskyläpitäjiä Helsinkiin verrattuna, vaikka pienempiä ovatkin.
t. ei koskaan pk-seudulla asunut mutta sinne ajoittain halajava
Pitäisikö siis mielestäsi aina muuttaa pois kaupungista missä on syntynyt?
Minulla on täällä velaton omistusasunto, jonka arvo nousee vuosi vuodelta.
Perhe, ystävät, työ, kauniit maisemat, miellyttävä ilmapiiri, hyvät kulkuyhteydet ja loistava kulttuuritarjonta.
Minulla on täällä sukulaiset, perhe ja työ. Ei mitään syytä muuttaa muualle.
Ystävät, vanhemmat ja suku täällä, hyvä asunto ja työ. Tykkään Helsingistä. Mihin muualle mä muuttaisin, se olisi epäselvää ja miksi juuri sinne?
Vanhemmat ja kaikki kaverit täällä. Täältä voisin lähteä ainoastaan Tampereelle tai sit ulkomaille. Eikä ole mitään syytä muuttaa, kun täällä on hyvä olla.
Oon tottunut siihen, että kaikki on lähellä, eikä tarvitse autoa kun pääsen minne vain julkisilla. Ja tuntuu, että täällä vantaallakin on pienet piirit niin en kyllä kestäisi missään pikkukaupungissa tai maaseudulla asua.
Asutaan täällä, kun miehellä on lapsia edellisestä avioliitosta. Ulkomaille on vaikeampi tulla tapaamaan isää - ja ulkomailta vaikeampi tulla Suomeen tapaamaan lapsia. Muu periferia ei tule kyseeseen.
Olen asunut muuallakin Suomessa, mutta viihtynyt vain pk-seudulla. Täällä olen asunut Hgissä, Espoossa ja lyhyen ajan Vantaalla.
Miksi en asuisi? Olen käynyt kouluni täällä ja täällä on myös parhaat työllistymismahdollisuudet. Meillä on kiva koti ja miehellä hyvä työpaikka. Lapsi on hyvässä koulussa. Ylipäätään jos haluaa lapsensa kunnolliseen kouluun, niin täällä Helsingissähän ne on. Säälittää lapsen luokkakaveri, joka käy koulua bussilla Porvoosta, matka yli 60km suuntaansa.
Koska en halua asua missään muualla.
Olen kaupunki-ihminen. En haluaisi asua Helsinkiä pienemmällä paikkakunnalla. Tämäkin on siinä ja siinä.