Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä järkytti tuo Hesarin Jakomäki-artikkeli

Vierailija
02.11.2014 |

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1414555862365

Nuo talothan ovat aivan kamalan huonokuntoisia. Luulisi, että ne olisi laitettu asumiskieltoon jo ajat sitten.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 17:05"]

Hirveetä.kuin maanpäällinen helvetti.rumaa,likaista,ahdasta.täynnä spurguja ja mielenvikaisia.

Kyllä saa olla onnellinen omasta kodistaan!

[/quote]

Me ihmiset ollaan niin erilaisia. :) Mulle karseimmat asuinpaikka ovat olleet keskiluokkaisuuden keskittymä Espoon Tapiola sekä omakotitaloalue jossa samaten oli tosi homogeenistä porukkaa. Nyt asun lähiössä kaupungin vuokratalossa jossa porukkaa on todellakin laidasta laitaan. Niitä juoppojakin. Mutta myös jazz-muusikko, kauppakorkean opiskelija, lastenhoitaja, bussikuski, insinööri eläkeläisiä, yksinhuoltaja. Ja paljon, paljon muita. Hyvin mahdutaan "saman katon alle".

Rumaahan tuolla on jos katsoo vain seiniä, se on totta. Varmaan oikea ratkaisu että talot puretaan, haikealta kuitenkin tuntui lukea kun vuosikymmenien aikana muodostunut yhteisö hajoaa.

Vierailija
2/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:29"]

Ei kai parempipalkkaisten liikemiesten ja opettajien tulisi saada niitä kaupungin asuntoja, vaan niiden, joilla ei ole varaa yksityisten markkinoiden vuokriin?

[/quote]

...ja sitten jos kaupungin vuokrataloissa asuu juuri niitä heikoimmin toimeentulevia, asuntoja pidetään slummeina ja kaikki asukkaat leimataan häiriköiksi ja heikommaksi ainekseksi. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:36"]

Minut yllätti se, että kaupungin vuokra-asunto siirtyy perintönä lapsille. Siinähän oli joku, jonka vanhemmat kuoli ja aikuinen tytär maksoi vuokran, vaikka itse asui ulkomailla => asunto oli tyhjillään, siinä oli nimellinen asukas. Sitten tytär palasi Suomeen ja sillä oli kämppä valmiina.

[/quote]

Kuten mainittiin niin hän oli siinä asunut vanhempiensa kanssa monet vuodet kunnes kähti matkaoppaaksi ulkomaille. Oli varmaan kirjoilla tuossa asunnossa joten siksi asunto jäi hänelle. 

[/quote]

Siitä huolimatta: kerrottiin,  että tyyliin "äiti kuoli 1990-luvulla ja muutin takaisin 2000-luvun alussa" eli oli kirjoilla, mutta ei asunut.

Vierailija
4/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun perusteella kaupungin asunnon saa siten, että on nimellisesti jonkun vanhuksen avovaimo ja kun äijä kupsahtaa, jää asunto vaimolle, oli näköjään tulot mitkä tahansa.

Vierailija
5/51 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 19:17"]

Jutun perusteella kaupungin asunnon saa siten, että on nimellisesti jonkun vanhuksen avovaimo ja kun äijä kupsahtaa, jää asunto vaimolle, oli näköjään tulot mitkä tahansa.

[/quote]

Vierailija
6/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakomäki on kyllä karsee paikka, vuokra-asuntoja kaksikolmasosaa, kun maan keskiarvo on yksikolmasosa.

Vierailija
7/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:17"]

Jakomäki on kyllä karsee paikka, vuokra-asuntoja kaksikolmasosaa, kun maan keskiarvo on yksikolmasosa.

[/quote]

Millä tavalla Jakomäki on sulle tuttu paikka?

Vierailija
8/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai parempipalkkaisten liikemiesten ja opettajien tulisi saada niitä kaupungin asuntoja, vaan niiden, joilla ei ole varaa yksityisten markkinoiden vuokriin?

Vierailija
9/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

V

Vierailija
10/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:59"]

Oli kyllä niin asenteellisesti kirjoitettu artikkeli! Kaupungin taloissa ei todellakaan asu vain sosiaalisesti heikompia tapauksia, vaan myös esim. opettajia ja korkeakoulutettuja, kuten meidän talossamme. 

[/quote]

Minusta taas tuo ei ollut ollenkaan asenteellisesti vaan jotenkin lämpimästi kirjoitettu juttu. :) Itsekin tosiaan asun kaupungin kämpässä ja tuontyylistä fiilistä on täälläkin. Kyseisessä talossa vaan sattui asumaan tuollaista porukkaa - täälläkin samanlaista sakkia on paljon. Lisäksi on nuorempia sinkkuja, muutamia lapsiperheitä, erilaisista etnisistä taustoista jne. Näitä Jakis-jutun tyylisiä "alkuasukkaita" näkee pihalla useimmin, muut ovat ehkä enemmän omissa oloissaan.

En mä ajattele näitä meidän naapureita ensisijaisesti "sosiaalisesti heikompina tapauksina", he ovat mulle Enska, Sisko, Ritva jne. Jos joku juo hiukan liikaa ja toinen on sairaseläkkeellä, ei se tee heistä suoralta kädeltä pelkästään pahoja ihmisiä. Ystävällisiä ovat ja tervehtivät aina kun pihalla törmätään.
[/quote]

Juuri tuollaista asennetta tarvitaan lisää, kuulostat ihanalta ihmiseltä :)

Vierailija
12/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Jotain kauhistuttaa kaupungin vuokratalon kunto?

Ainahan täällä valitetaan, että sossusta hyysätään kaikki viimeisen päälle. Miksi ihmeessä mamut tahi kantasuomalaiset asuisivat noin, jos heillä olisi realistinen vaihtoehto?

Ehkä tämä myös avaa vähän silmiä siitä, että laminaatin laittaminen lattiaan ei riitä, vaan taloa pitää muualtakin kunnostaa ja silti se voi tulla jossain vaiheessa käyttöikänsä päähän.

Vierailija
13/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:17"]

[/quote]

Millä tavalla Jakomäki on sulle tuttu paikka?

[/quote]

Olin vuoden opettajana siellä (yläasteen puolella) ja olen asunut siinä vierässä nuoruudessani.

Vierailija
14/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva artikkeli. Joku sanoi hyvin, että "täällä ei tarvitse päteä, vaan saa olla oma itsensä" ja "naapureista välitetään, se on kaunista". Tuli itsellekin vähän haikea olo asukkaiden puolesta, että joutuvat lähtemään pois rakkaasta kodistaan ja joutuvat erilleen ystävistä, joiden kanssa ovat jo vuosikymmeniä viettäneet. Toivottavasti edes osa heistä pääsee palaamaan.

Vierailija
15/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä.kuin maanpäällinen helvetti.rumaa,likaista,ahdasta.täynnä spurguja ja mielenvikaisia.

Kyllä saa olla onnellinen omasta kodistaan!

Vierailija
16/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asukkaat sitten siksi aikaa minne? Eihän nuo liene hengenvaarallisia kuitenkaan vielä olleet, ja nyt tyhjenevät.

Vierailija
17/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua järkytti se, että kaikenlainen roskasakki saa asunnon kaupungilta. Minä en ottaisi vuokralaiseksi yhtäkään noista artikkelin ihmisistä. Itse olen pienen lapsen työssäkäyvä yksinhuoltaja, akateemisesti koulutettu. Viisi vuotta jo jonottanut stadin asuntoihin. Suuri osa varoistani menee yksityiselle vuokraan. En vaan tajua, miksei kaupunki hyväksy kunnollisia vuokralaisia.

Vierailija
18/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:21"]

Minua järkytti se, että kaikenlainen roskasakki saa asunnon kaupungilta. Minä en ottaisi vuokralaiseksi yhtäkään noista artikkelin ihmisistä. Itse olen pienen lapsen työssäkäyvä yksinhuoltaja, akateemisesti koulutettu. Viisi vuotta jo jonottanut stadin asuntoihin. Suuri osa varoistani menee yksityiselle vuokraan. En vaan tajua, miksei kaupunki hyväksy kunnollisia vuokralaisia.

[/quote]

Mitä noille Jakomäen asukkaille olisi pitänyt tehdä? Sillan alle?

Kyllä Stadin asuntoihin otetaan myös ihan tavallisia ihmisiä vuokralaisiksi. Ihan jo sen vuoksi ettei syntyisi niitä ghettoja. Hakijoita vaan on niin valtavasti ettei jokaiselle mitenkään riitä asuntoa.

Olethan muuten muistanut uusia hakemuksesi välillä? Muistelisin että hakemus on voimassa puoli vuotta.

Vierailija
19/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinulaudantie 7 Helsinki, Saton talo ja ihan samanlaisessa kunnossa ja yksiön vuokra 700 €

Vierailija
20/51 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuo juttu oli tosi hyvä, hyvin kirjoitettu. Asun itsekin Stadin Asuntojen vuokratalossa ja täällä on ihan samanlainen yhteisöllinen meininki. Itsekin ollaan sekä annettu että saatu apua naapureilta milloin missäkin vaikka ollaan melko uusia tulokkaita.

Huonokuntoisilta näyttävät nuo talot, mutta nythän ne puretaan. Isoja tasoeroja näyttäisi olevan kaupungin asuntojen välillä alueesta riippuen. Nykyisin korjaukset eivät ole samalla tavalla alueyhtiöiden varassa kuin aiemmin joten erot varmaan tasaantuvat tulevaisuudessa.