kiintymysvanhemmuus
Mitä tämä tarkoittaa? Mikä tässä on ideana? Miten se eroaa siitä, että ollaan tavallisia vanhempia? Tunnetko ketään tälläistä äitiä? Miten sellaisen arki toimii ja mitä ne tekevät lasten kanssa? En tajua tuota termiä!!!
Ei pitkiä lainauksia vaan kerro selkeästi omin sanoin.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:16"]En pysty kantamaan lasta liinassa kuin satunnaisesti, koska selkä ei kestä eikä lapsi edes viihdy siinä sisällä (eikä todellakaan niin että saisin samalla kotitöitä tehtyä - täytyy kävellä ripeästi, mikään paikallaan hytkyttely pyykkiä ripustellessa ei riitä), perhepeti ei meillä toimi, koska vauva on niin äänekäs nukkuja etten saa itse ollenkaan unta hänen viereessään (nukkuu kyllä samassa huoneessa parin metrin päässä), rintamaito ei ole missään vaiheessa riitänyt vaikka olen kokeillut kaikki mahdolliset temput vaan osittaisimetyksellä on menty alusta asti. Kestovaippailu ei onnistu ennen kuin saadaan oma pesukone (kuinka ekoa se nyt sitten onkaan), koska ruuhkaisessa pesutuvassa ovat vuorot nytkin vähissä.
En sit vissiin voi olla kiintymysvanhempi vaikka lapsentahtisesti pyrinkin elämään?
[/quote] En sano pahalla tätä, mutta itse nukun vauvan kanssa perhepedissä vaikka vauva ääntelehtii tosi paljon.. Että kiintymysvanhemmat nukkuvat vaikka lapsi valvottaisi koko yön.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:16"]En pysty kantamaan lasta liinassa kuin satunnaisesti, koska selkä ei kestä eikä lapsi edes viihdy siinä sisällä (eikä todellakaan niin että saisin samalla kotitöitä tehtyä - täytyy kävellä ripeästi, mikään paikallaan hytkyttely pyykkiä ripustellessa ei riitä), perhepeti ei meillä toimi, koska vauva on niin äänekäs nukkuja etten saa itse ollenkaan unta hänen viereessään (nukkuu kyllä samassa huoneessa parin metrin päässä), rintamaito ei ole missään vaiheessa riitänyt vaikka olen kokeillut kaikki mahdolliset temput vaan osittaisimetyksellä on menty alusta asti. Kestovaippailu ei onnistu ennen kuin saadaan oma pesukone (kuinka ekoa se nyt sitten onkaan), koska ruuhkaisessa pesutuvassa ovat vuorot nytkin vähissä.
En sit vissiin voi olla kiintymysvanhempi vaikka lapsentahtisesti pyrinkin elämään?
[/quote] En sano pahalla tätä, mutta itse nukun vauvan kanssa perhepedissä vaikka vauva ääntelehtii tosi paljon.. Että kiintymysvanhemmat nukkuvat vaikka lapsi valvottaisi koko yön.
[/quote]
olen ymmärtänyt, että tässä metodissa ajatellaan lapsen parasta. Mitä etua on nukkua huonosti ja voida huonosti jos kaikki nukkuu paremmin erillään, vauva sivuvaunussa
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:16"]En pysty kantamaan lasta liinassa kuin satunnaisesti, koska selkä ei kestä eikä lapsi edes viihdy siinä sisällä (eikä todellakaan niin että saisin samalla kotitöitä tehtyä - täytyy kävellä ripeästi, mikään paikallaan hytkyttely pyykkiä ripustellessa ei riitä), perhepeti ei meillä toimi, koska vauva on niin äänekäs nukkuja etten saa itse ollenkaan unta hänen viereessään (nukkuu kyllä samassa huoneessa parin metrin päässä), rintamaito ei ole missään vaiheessa riitänyt vaikka olen kokeillut kaikki mahdolliset temput vaan osittaisimetyksellä on menty alusta asti. Kestovaippailu ei onnistu ennen kuin saadaan oma pesukone (kuinka ekoa se nyt sitten onkaan), koska ruuhkaisessa pesutuvassa ovat vuorot nytkin vähissä. En sit vissiin voi olla kiintymysvanhempi vaikka lapsentahtisesti pyrinkin elämään? [/quote] En sano pahalla tätä, mutta itse nukun vauvan kanssa perhepedissä vaikka vauva ääntelehtii tosi paljon.. Että kiintymysvanhemmat nukkuvat vaikka lapsi valvottaisi koko yön.
[/quote]
AAAaarrgh toi "ei millään pahalla mutta.." on ärrrsyttävää! Nimenomaan pahallahan te just aina silloin meinaatte!!!
Mutta joo, kiva että sinä nukut vaikka vauva on öisin äänekäs. Tuon edellisen kommentin kirjoittaja taas on herkkäunisempi. Heidän tapauksessaan muu kuin perhepeti oli paras ratkaisu. Kunnioita heidän päätöstään äläkä puhu(kirjoita) alentuvasti.
Mitä jos kiintymyslapsi
- haluaa tissiä vielä 7-vuotiaanakin, meneekö äitinkoululle ja eskariin imettämään vai meneekö Kuunsirppi lapsentahtisesti kouluun vasta kun haluaa?
- terrorisoi koulussa koko vuosiluokkaa ja äitiliini ei suostu näkemään, uskomaan ja kuulemaan koulun henkilökuntaa lapsen (erityisen tuen) tarpeista, vaan aina ja kaikessa mennään lapsen ehdoilla? Mitä jos äiti ei ymmärrä, että koulun henkilökunnalla ei ole resursseja käydä lapsen kanssa loputonta keskustelua siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, koska asiat, jotka ovat koulussa väärin, esim toisen lyöminen, ovatkin kotona vain Kuunsirpin itseilmaisua?
Naurettavaa paskanjauhanta. Kaikki pitää olla niin hienoa. Olen kantanut lapsia repussa, imettänyt ja nukkunut perhepedussä enkä todellakaan ole mikään kiintymysmikälie. Olen tavallinen kolmen lapsen äiti.
No toisin kuin tavalliset vanhemmat, nämä kiintymysvanhemmat ovat kiintyneitä lapsiinsa.
Huvitti tuo älynväläys, että lapsi luulee syntyneensä kivikaudella. Siksi kiintymysvanhemmuus.
Aidolla kivikaudella eivät mammat todellakaan istuneet nuotiolla leikittämässä pilttejään, tissimaito ja kantoliina toki ainoita mahdollisuuksia pitää lapsi elossa. Kivikauden lapsia ei taatusti paapottu lapsentahtisesti, kun ruoka ja vaatteet olivat työläitä valmistaa ja kaikilla naisilla yleensä oli vauva hoidettavana useilla enemmänkin lapsia.
Ap, kiitos vastauksista. Eli olenko minä ns kiintymysvanhempi...en kyllä kestoile, liinaa ei tullut koskaan hankittua, perhepetiä yritin kun helpoksi mainostettiin, mutta ei toiminut. Osaimetin 8kk, ei ollut tarkoitus mutta täysimetys ei onnistunut.
Mutta olen viettänyt paljon aikaa lattialla lapseni kanssa, sylitellyt aina kun voinut, reagoin vauvan tarpeisiin nopeasti, mutta nyt taapero saa jo odottaa. Elin hyvin vauvantahtisesti enkä ollut juurikaan poissa vauvan luota kuin silloin tällöin muutamia tunteja. Lohdutan paljon, mutta myös kiellän tarpeen mukaan.
Miten kiintymysvanhemmuutta voi toteuttaa taaperon kanssa?