18-24-vuotiaille ei pidä antaa isoja, säästettyjä rahasummia.
Tuon ikäiset ovat täysin vastuuttomia rahankäyttäjiä ja tuhlaavat heti kaikki.
Kommentit (13)
Olen vähän samoilla linjoilla. Johtuu oikeastaan tuon ikäisten yleisimmästä elämäntilanteesta, mikä on opiskelua, sinkkuilua... Talon osto tms. ei ole ajankohtaista. Heillä se raha menee yleensä vaatteisiin, juomiin, hyvään ruokaan, matkusteluun ja saadutkin rahat ehkä menisivät niihin.
Vähän vanhempana tulee ajankohtaiseksi isot hankinnat, kuten asunto, auto, ehkä mökki, vene jne. Jolloin rahat helpommin käyttäisi niihin.
Ehkä jos tuon ikäiselle antaa ison rahasumman, niin kannattaa suoraan itse ohjata se esim. ensiasuntoon eikä antaa nuoren itse päättää (tuon ikäiselle voi olla ihan yhtä kiva asua opiskelijakämpässä kuin omassa omistusluukussa).
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:20"]
[/quote]Täysin samaa mieltä, harvinaista että alle 30 on järkeä.
Mulla oli noin 20 000 mk tilillä kun muutin pois kotoa. Siihen aikaan tuo tuntui isolta summalta. Rahat riittivät yli 10 vuotta.
Voi vee ikis sun kanssa. Nytkö alkaa jo pännimään nuorien raha-asiat?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:25"]
Olen vähän samoilla linjoilla. Johtuu oikeastaan tuon ikäisten yleisimmästä elämäntilanteesta, mikä on opiskelua, sinkkuilua... Talon osto tms. ei ole ajankohtaista. Heillä se raha menee yleensä vaatteisiin, juomiin, hyvään ruokaan, matkusteluun ja saadutkin rahat ehkä menisivät niihin.
Vähän vanhempana tulee ajankohtaiseksi isot hankinnat, kuten asunto, auto, ehkä mökki, vene jne. Jolloin rahat helpommin käyttäisi niihin.
Ehkä jos tuon ikäiselle antaa ison rahasumman, niin kannattaa suoraan itse ohjata se esim. ensiasuntoon eikä antaa nuoren itse päättää (tuon ikäiselle voi olla ihan yhtä kiva asua opiskelijakämpässä kuin omassa omistusluukussa).
[/quote]Törkeää yleistämistä. Itse olen 21-vuotias ja erittäin vastuullinen rahojeni kanssa. Kuten kaikki ystävänikin. Omat rahani menevät ruokaan, vuokraan, lemmikkien hoitoon yms. Miksi luulet, että kaikki ikäiseni käyttävät rahansa bilettämiseen? Tämä ei nimittäin pidä paikkaansa.
Tervetuloa takaisin Ikis! Olitko jossain lataamossa välillä kun ei ole vähään aikaan kuulunut?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:34"]Tervetuloa takaisin Ikis! Olitko jossain lataamossa välillä kun ei ole vähään aikaan kuulunut?
[/quote]
Mietin ihan samaa! Harmi vaan, ettei paranemista näy ollenkaan.
Jaa no ite oon 24 v. Opiskelujen ohella käyn töissä samoin kuin mieheni. Ollaan naimisissa. Häitä vietettiin viiime vuonna ja maksoimme ne täysin itse. Säästimme kaikki hääkulut sekä häämatkan palkoistammme. Vuosi sitten aukaistiin myös aspi jolle on nyt säästetty omaa asuntoa varten. Lisäksi meillä on toinen säästötili (ollut jo useamman vuoden) jonne laitetaan joka kuukausin 100-400 e riippuen palkasta ja muista menoista. Se on pahan päivän varalle. Mulla on laskettu aika kuukauden päästä ja ollaan myös siksi jouduttu säästämään jo aikaisimmeninkin kun nyt on täytynyt tehdä isoja hankintoja kuten vaunut ja turvakaukalo.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:20"]
[/quote]
Tajuatko että olet sairas tuon jankkaamisesi kanssa?
Tällä AP:lla ei nähtävästi todellisuudentajua. T. 23v erittäin vastuuntuuntoinen rahankäyttäjä. (Opiskelijana ei kuule jää paljoa varaa mihinkään ylimääräiseen)
Olen kyllä jo nelkikymppinen, ja mulla on useapia asuntoja, autoja ja puolitoista kesämökkiä. Silti tai juuri siksi mun on vaikea ymmärtää, ett
miksi nuori ei saisi käyttää rahaa elämäntilanteensa mukaisiin tarpeisiin, kuten hyvinvointiin, ruokaan ja vaatteisiin, vaan pitäisi pitää tilillä tyhjönpanttina? Miksi ylipäänsä on tarpeen kauheasti makuuttaa rahaa tilillä ja säästää? Siksikö, että lama pitkityisi ja palvelualan yrittäjät joutuis konkurssiin?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:25"]Olen vähän samoilla linjoilla. Johtuu oikeastaan tuon ikäisten yleisimmästä elämäntilanteesta, mikä on opiskelua, sinkkuilua... Talon osto tms. ei ole ajankohtaista. Heillä se raha menee yleensä vaatteisiin, juomiin, hyvään ruokaan, matkusteluun ja saadutkin rahat ehkä menisivät niihin.
[/quote]
Ihan pikkusen vaan yleistät! Varmasti osa tuon ikäisistä osaa säästää. Osa jo asuu omistusasunnossa ja saattaa olla lapsiakin. Muutenkaan ei kaikki tuhlaa ja biletä.
En minä ainakaan ollut, enkä usko lastenikaan olevan. Säästämistä toki on harjoiteltu jo isoilla projekteilla aiemmin.