Työssä huomattua; naiset ovat kasvaneet.
Olen työskennellyt 30 vuotta samassa työpaikassa, ja meillä on kova vaihtuvuus. Meille tulee paljon nuoria työntekijöitä, jotka tekevät määräaikaisen sopimuksen ja ovat talossa puoli vuotta tai vuoden, ennen kuin lähtevät opiskelemaan tai toisiin töihin, kun löytävät koulutustaan vastaavan työpaikan.
Näinä vuosina olen pistänyt merkille, että nuorten naisten keskipituus on kasvanut merkittävästi. 30 vuotta sitten tulijat olivat keskimäärin 170-senttisiä, mutta nyt tulee todella monia sellaisia, jotka ovat 180 - 185-senttisiä. Melkoinen muutos historiallisesta perspektiivistä katsoen hyvin lyhyessä ajassa.
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 07:03"]
Tulee lähinnä mieleen, että olet jollain alalla jolla isokokoisuus on eduksi? Kun kerran työntekijät ovat jo 30 vuotta sitten olleet keskimääräistä pidempiä, ja nyt vielä selvemmin.
[/quote]
Se on totta. Meillä pitää kerätä tavaraa (myös sellaisista) hyllyistä, jotka ovat n. 150 cm:n korkeudella. Ap.
Kyllähän ihmist ovat pidentyneet, mutta ehkä tuo kertoo enemmän teidän työhönottoajasta ja hänen mieltymyksistään.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 07:09"]
Kyllähän ihmist ovat pidentyneet, mutta ehkä tuo kertoo enemmän teidän työhönottoajasta ja hänen mieltymyksistään.
[/quote]
Työhönottoajasta???
Eivät kuitenkaan varmaan ole kasvaneet henkisesti?
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 07:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 07:09"]
[/quote]
Työhönottoajasta???
[/quote]Työhönottajasta ...
Olen itse huomannut saman ilmiön, kun olin itse 20v 2000-luvun vaihteessa 180 senttinen ikäiseni oli harvinaisuus, suurin osa tuntui olevan alle 175, reilustikin (itsekin vain 162cm). Nykyään työpaikallani on useita parikymppisiä naisia, jotka ovat yli 180cm ja uskoisin että muutama lähentelee 190cm. Työskentelen naisvaltaisella alalla ja n. 400 työntekijän yksikössä. Lisäksi on paljon enemmän isoja naisia, ei välttämättä mitenkään lihavia tai erityisen pitkiä vaan harteikkaita, pitkäkoipisia, reheviä amatsonityyppejä.
Ehkä tällainen kehitys on hyvä siinä vaiheessa kun on itse vanhus: vanhainkodissa 185 senttinen ronski hoitsu nostaa kivasti 160 senttisen lihaksettoman mummelin. Hoitsulla säilyy selkä kunnossa ja mummelikin pääsee ehkä istuma-asentoon katselemaan muuallekin kuin kattoon vähän useammin...
Niin. Itse olen 170 cm. 6 vuotta sitten kun olin 18-vuotias, olin aina pisin kaikista. Nyt 24-vuotiaana olen aika pikkuruinen noiden 18-20-vuotiaiden rinnalla. Lähes kaikki 175-180 cm
Nuorena kaupoista oli mahdoton löytää koon 41 kenkiä. Nyt 42 kuuluu ihan tavanomaiseen valikoimaan monilla merkeillä.
Pitkä, jolla kasvamassa pitkät (tyttö)lapset
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 07:51"]
Nuorena kaupoista oli mahdoton löytää koon 41 kenkiä. Nyt 42 kuuluu ihan tavanomaiseen valikoimaan monilla merkeillä.
Pitkä, jolla kasvamassa pitkät (tyttö)lapset
[/quote]
42! Voi, miten pieni ja siro jalka! Olisipa itsellänikin, mutta on 44.
Jaa. Itse taas enemmänkin huomannut kasvua jossain muussa kuin pituudessa. Aiemmin isot koot jäi käsiin (vaikka niitä tuli kappalemäärältä vähemmän) ja alennusmyynteihin, kun taas nykyisin ne menee ensimmäisenä. Vähän tietysti mallista riippuen.
Tulee lähinnä mieleen, että olet jollain alalla jolla isokokoisuus on eduksi? Kun kerran työntekijät ovat jo 30 vuotta sitten olleet keskimääräistä pidempiä, ja nyt vielä selvemmin.