Rokotutatteko tyttönne (hpv)?
Mietin, että pitäisikö vai ei. Onko tuossa jotain riskejä?
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 11:34"]Mietin, että pitäisikö vai ei. Onko tuossa jotain riskejä? [/quote]viimekädessä päätöksen tekee tyttäresi et sinä voit vain olla puolesta tai vastaan.
[/quote]
Joo, eikö jokainen itse päätä asiasta? Lobbaaminen on niin ikävää luettavaa. "kuolette jos ette ota"
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:05"]HPV-rokote on erittäin hyvin tutkittu. Olin itse mukana suomalaisessa hpv-rokotetutkimuksessa "koekaniinina" vuosina 2004-2008 eli mistään ihan uudesta rokotteesta ei todellakaan ole kyse. [/quote] Mulle kanssa tarjottiin tuolloin 2004 opiskelupaikalla käyneiden tesriryhmän etsijöiden toimesta tuota, mutta en uskaltanut lähteä mukaan. Monet luokkakaverit lähti, koska luvattiin testaamisen ajaksi ilmaiset e-pillerit.
[/quote]
Ai, kylkiäisiä jopa annettiin?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:16"]Silloin, kun Suomessa ei vielä annettu rokotusta tytöille ilmaiseksi, ostin itse rokotteet kahdelle vanhimmalle tyttärelleni. En ikinä voisi antaa itselleni anteeksi, jos en olisi rokotteita ostanut ja tyttäreni sairastuisivat. Muihin syöpiin ei ole edes olemassa mitään rokotteita, joten miksen tätä tyttärilleni antaisi, kun on mahdollista? Minulla on vielä kolmas tytär, joten hyvä, että hänelle annetaan rokotus ilmaiseksi. Mitään halpojahan nuo rokotteet ei tosiaankaan ole. Minä työkyvyttömyyseläkeläinen maksoin usean satasen rokotukset pienestä eläkkeestäni. On se sen arvoista, jos voi edes joltain syövältä välttyä.
Testausvaiheessa Suomessa testattiin rokotetta myös pojille ja suositeltavaa on rokottaa myös pojat. Ilmaisia rokotteita ei ainakaan vielä anneta pojille.
[/quote]
Minä myös työkyvyttömyyseläkkeellä ja aion rokottaa kaikki poikani. Kaksi astmaa sairastavaa poikaani olen rokottanut myös vesirokkoa vastaan, jotta välttyisivät edes pahoilta jälkitaudeilta. Lasten terveys on kullan arvoinen asia. Paljon olen joutunut säästämään lasten rokotteisiin, mutta on kuin rahaa pankkiin laittaisi.
T. Tuo aiempi neljän pojan äiti
Minä en rokotuta, jos ei ole pakko. Astmalapsilla ei ollut minkään valtakunnan ongelmaa vesirokon kanssa.
Lapset sai sikapiikin, mutta siihen loppui ylimääräisten uudehkojen rokotteuden anto.
Rokotefirman lobbaus oli niin häikäulevää ja asiatonta, että luottamus meni täysin.
Testailkoon muut.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:27"]Minä en rokotuta, jos ei ole pakko. Astmalapsilla ei ollut minkään valtakunnan ongelmaa vesirokon kanssa.
[/quote]
Niin että kun vesirokko ei teettänyt ongelmia niin kohdunkaulan-, peniksen- tai vaikka ruokatorven syöpäkin hoituu vaivatta ja ongelmitta?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:20"]Ei siinä rokotteessa ole riskejä. Suurimmassa osassa Länsi-Euroopan maita on tuo hpv-rokotus ollut yleisessä rokotusohjelmassa jo vuosia. Ruotsissakin vuodesta 2007 saakka. Sitä on annettu muistaakseni yli 100 milj. annosta, eikä mitään vakavia haittavaikutuksia ole raportoitu. Normaalioireita ovat nämä paikallinen lihaskipu, päänsärky ja väsymys, kuten missä tahansa rokotteessa. Lukekaa thl:n sivuilta faktaa, sieltä minäkin luin.
[/quote]
Thl ja fakta ei mahdu samaan lauseeseen
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:05"]--Olin itse mukana hpv-rokotetutkimuksessa vuosina 2004-2008--[/quote] Mulle kanssa tarjottiin tuolloin 2004 opiskelupaikalla -- luvattiin testaamisen ajaksi ilmaiset e-pillerit.[/quote]
Ai, kylkiäisiä jopa annettiin?
[/quote]
Tutkimuksen ajaksi sai tosiaan ilmaisen ehkäisyn, koska tutkimuksen aikana ei ollut suotavaa tulla raskaaksi. Sai valita pillerit, ehkäisyrenkaan, laastarin tai kondomeja. Onko tässä sinulle joku ongelma?
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:27"]Minä en rokotuta, jos ei ole pakko. Astmalapsilla ei ollut minkään valtakunnan ongelmaa vesirokon kanssa.
[/quote]
Niin että kun vesirokko ei teettänyt ongelmia niin kohdunkaulan-, peniksen- tai vaikka ruokatorven syöpäkin hoituu vaivatta ja ongelmitta?
[/quote]
En noin mustavalkoisesti ajattele. Käytän harkintaa ja katson miten käy. Rokotefirmojen lobbausta en usko.
Rokotetta on tutkittu niin lyhyellä aikavälillä, etten aio rokotuttaa. Sen sijaan ohjeistan käymään säännöllisesti papakokeissa ja käyttämään kondomia.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:42"]Rokotetta on tutkittu niin lyhyellä aikavälillä, etten aio rokotuttaa. Sen sijaan ohjeistan käymään säännöllisesti papakokeissa ja käyttämään kondomia.
[/quote]
Järjen ääni
Eniten minua huolestuttaa esille tulleet mahdolliset autoimmuunisairaudet, eli on herännyt epäily rokotteen yhteydestä niihin.
Syövän torjunnasta tällä rokotteella ei ole lopullisia testejä, koska syövän kehittyminen vie 15-20 vuotta, tämän myöntävät kaikki.
Toisin sanoen, rokote on niin uusi, että pitkäaikaistutkimusten tulokset ovat vielä saavuttamatta, niin mahdollisten sivuvaikutusten kuin myös itse rokotteen tehon osalta.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:57"]
Onko rokotteen saajia jo lapsenteko iässä?
[/quote]
On. 2004 alkaneeseen tutkimukseen haettiin 1987-syntyneitä testihenkilöitä, jotka nyt siis 27-vuotiaita.
Esim Japanissahan rokotteen jakelu kiellettiin, en jaksa nyt tarkistaa että kumpi oli mutta.. Ja eräs tyttö kuoli vuorokauden sisällä rokotteesta. Mutta tehkää mitä haluatte, oma 13-vuotiaani osaa etsiä onneksi itse tietoa ja tehdä päätöksensä itse, eikä hänkään halunnut ottaa rokotetta onneksi. Ja rokote todellakin on melko uusi, pitkän aikavälin haittavaikutukset eivät ole tiedossa. Rokote ei muutenkaan suojaa kuin muutaman vuoden ajan joten..
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:05"]HPV-rokote on erittäin hyvin tutkittu. Olin itse mukana suomalaisessa hpv-rokotetutkimuksessa "koekaniinina" vuosina 2004-2008 eli mistään ihan uudesta rokotteesta ei todellakaan ole kyse.
[/quote]
10 vuotta tutkittu rokote on todella vähän tutkittu. 12-vuotiaalle lapselle annetaan rokote ja aikuiseksi kasvettuaan huomaa, ettei voikaan saada lapsia rokotteen haittavaikutusten takia? Tämmöisiä asioita ei voi selvittää näin lyhyen aikavälin tutkimuksilla.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:05"]HPV-rokote on erittäin hyvin tutkittu. Olin itse mukana suomalaisessa hpv-rokotetutkimuksessa "koekaniinina" vuosina 2004-2008 eli mistään ihan uudesta rokotteesta ei todellakaan ole kyse. [/quote] 10 vuotta tutkittu rokote on todella vähän tutkittu. 12-vuotiaalle lapselle annetaan rokote ja aikuiseksi kasvettuaan huomaa, ettei voikaan saada lapsia rokotteen haittavaikutusten takia? Tämmöisiä asioita ei voi selvittää näin lyhyen aikavälin tutkimuksilla.
[/quote]
On se niin kauheeta! Samoin sikainfluenssarokotteesta narkolepsian saaneet. Voi, voi minkä tekivät lapsille.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:50"]10 vuotta tutkittu rokote on todella vähän tutkittu. 12-vuotiaalle lapselle annetaan rokote ja aikuiseksi kasvettuaan huomaa, ettei voikaan saada lapsia rokotteen haittavaikutusten takia? Tämmöisiä asioita ei voi selvittää näin lyhyen aikavälin tutkimuksilla.
[/quote]
Tuo 2004 alkanut tutkimus oli koko tutkimuksen kolmas vaihe eli rokotetta oli tutkittu jo sitä ennen. En tosin osaa sanoa miten ja kuinka kauan. Puhutaan kuitenkin täysin eri suuruusluokista tuon keston kanssa kuin sikainfluenssarokotteen kohdalla, josta moni on saanut rokotepelon ja johon tämänkin ketjun alkupuolella on paljon viitattu.
Olet toki oikeassa, että riskejä aina on. Riippuu ihmisen riskipreferensseistä miten niihin suhtautuu.
Olen alle 30-vuotias nainen ja rokotetta on alettu kehittelemään, kun olen ollut ala-asteikäinen. Naisten keski-ikä ensimmäisen lapsen saadessa on n. 30. Joten ei, en vielä luota rokotteeseen.
Käykää katsomassa tyttojenjuttu.fi.