Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko nähneet enkeleitä?

Vierailija
17.09.2021 |

Tai muita pyhiä ilmestyksiä?
Luonnossa pyhyyden kokemuksia..

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja tunnen ihmisiä, jotka on nähneet myöskin. Esim. äiti ja pieni lapsi yhtä aikaa, lapsi sanoi jälkikäteen, että äitiä pelotti mutta hän ei pelännyt yhtään.

Vierailija
22/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt suuren valkosiipisen enkelin hautausmaalla. Päivän valossa, vieläkin muistan tuon kokemuksen.

Kerro. Missä oli ja miten reagoit. Miltä näytti.

Olin hautausmaalla, äitini haudalle kävelemässä.Enkeli oli kauttaaltaan valkoinen suurisiipinen. Tuli vain hyvä olo

Oliko kirkas? Kuinka suuri? Oliko kasvot..

Suurikokoinen yli kaksi metrinen

Enkeli liikkui muutamilla haudoilla siivet levällään kuin siunaten. Kasvoja en nähnyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ja tunnen ihmisiä, jotka on nähneet myöskin. Esim. äiti ja pieni lapsi yhtä aikaa, lapsi sanoi jälkikäteen, että äitiä pelotti mutta hän ei pelännyt yhtään.

No oliko se sitten paha vai hyvä, kun toista pelotti mutta toista ei?

Vierailija
24/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset näkee näitä hallusinaatioita, ja tulkitsevat ne oman kasvatuksensa, kulttuurinsa ja uskonsa kautta. Kuka enkeliksi, kuka paholaiseksi, kuka vainajan haamuksi, kuka joksikin jumalan lähettämäksi merkiksi. Jossain päin maailmaa niitä varmaan pidetään normaalina, Suomessa ei paljoo uskalleta puhua ääneen.

Sanoin hallusinaatioksi, mutta uskon kyllä itse jonkinlaisen rinnakkaisen maailman olemassaoloon.

Vierailija
25/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ottaa usein luonnollisemmin vastaan sen, mistä aikuinen on jo monella tavoin järkeistänyt itsensä kauemmaksi.

Vierailija
26/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ihmiset näkee näitä hallusinaatioita, ja tulkitsevat ne oman kasvatuksensa, kulttuurinsa ja uskonsa kautta. Kuka enkeliksi, kuka paholaiseksi, kuka vainajan haamuksi, kuka joksikin jumalan lähettämäksi merkiksi. Jossain päin maailmaa niitä varmaan pidetään normaalina, Suomessa ei paljoo uskalleta puhua ääneen.

Sanoin hallusinaatioksi, mutta uskon kyllä itse jonkinlaisen rinnakkaisen maailman olemassaoloon.

Jos useampi ihminen näkee saman yhtä aikaa? Joukkopsykoosi? En usko. Näitä kokemuksia on niin paljon ympäri maailmaa, että olisi älytöntä väittää kaikkien hallusinoivan/keksivän tms.

Vierailija
27/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos useampi ihminen näkee saman yhtä aikaa? Joukkopsykoosi? En usko. Näitä kokemuksia on niin paljon ympäri maailmaa, että olisi älytöntä väittää kaikkien hallusinoivan/keksivän tms.

Sanoin hallusinaatioksi, mutta uskon kyllä itse jonkinlaisen rinnakkaisen maailman olemassaoloon. Siitä kielii jo sekin, että tietyissä paikoissa, rakennuksissa ym. on nähty eri aikoina eri ihmisten toimesta samannäköisiä hahmoja - en usko, että kaikille voi tulla samanlainen aivotoiminnan häiriö samassa paikassa ilman syytä. 

Vierailija
28/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ottaa usein luonnollisemmin vastaan sen, mistä aikuinen on jo monella tavoin järkeistänyt itsensä kauemmaksi.

Eli siis ei pidä paikkaansa se, että jos se on pyhä, se tuntuu hyvältä. 

Vierailija
29/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin hallusinaatioksi, mutta uskon kyllä itse jonkinlaisen rinnakkaisen maailman olemassaoloon. Siitä kielii jo sekin, että tietyissä paikoissa, rakennuksissa ym. on nähty eri aikoina eri ihmisten toimesta samannäköisiä hahmoja - en usko, että kaikille voi tulla samanlainen aivotoiminnan häiriö samassa paikassa ilman syytä. 

En usko että mitään enkeleitä on, mutta joillakin hahmoilla tuolta toisesta ulottuvuudesta tuntuu olevan tässäkin ulottuvuudessa toimivia voimia. Ja sieltä tulee sekä pahan- että hyväntahtoisia ilmestymisiä, samasta paikasta.

Vierailija
30/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. En usko enkeleihin enkä haluakaan uskoa.

Vierailija
31/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastelin lapsena paljon ja olin taas kerran kovassa kuumeessa ja äitini kertomuksen

mukaan olin osoittanut korkealle makuuhuoneen katonrajaan ja huudahtanut:

-Äiti, katso enkeli.

Tämä tapahtui joskus 50-60lukujen vaihteessa enkä itse muista koko tapahtumasta mitään.

Voi olla kuumeisen lapsen hallusinaatio tai sitten ei, mutta kotini ei ollut uskonnollinen

enkä mielestäni edes niin pienenä tiennyt mitään enkeleistä.

Vierailija
32/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis ei pidä paikkaansa se, että jos se on pyhä, se tuntuu hyvältä. 

Se, että aluksi pelkää ei sulje pois sitä etteikö kokemus voisi olla lohdullinen. Kuinka moni aikuinen voi rehellisesti sanoa ettei ns. yliluonnolliset kokemukset tunnu pelottavilta? Kuitenkin näillä asioilla ei tulisi leikkiä, Raamatussa sanotaan ”Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.”.

Vierailija
33/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, mutta lapsena näin mörön. Ja tämä on ihan totta.

Vierailija
34/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtiin kanssa siitä jäi höyheniä sen siivistä . Tarkemmin tutkittuna ne olikin untuvatakista ja toisen kerran tyynystä . Siivistä nekin on irrotettu .

Vierailija
35/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas sanoi että nyt ne tulivat häntä hakemaan . Enkeleitä hyviä kun kysyttiin ne oli hyviä . Toinen potilas näki vähän synkempiä . Tiedätte että toiset uskonnot balsamoi kuolleet....

Vierailija
36/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt, mutta tuntenut enkelin käden olkapäälläni. Se oli tilanne, jossa pelkäsin niin hirveästi, että olin ihan kauhuissani. Siitä kädestä virtasi kehoon hyvä, levollinen, rauhallinen ja turvallinen olo ja kaikki pelko väistyi pois.

Vierailija
37/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkeli tarkoittaa sanansaattajaa.

Valkoiset siivekkäät olennot, joita nimitetään enkeleiksi eivät ole Raamatussa tarkoitettuja enkeleitä.

Vierailija
38/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Enkeli

Suomen kielen sana enkeli tulee latinan sanasta angelus (kr. angelos). Molemmat tarkoittavat lähettilästä eli sanansaattajaa. Enkeli on Jumalan luoma henkiolento.

Nikean uskontunnustuksessa lausutaan Jumalan olevan niin näkyvän kuin näkymättömänkin maailman Luoja. Enkelit kuuluvat näkymättömään todellisuuteen, mutta ne voivat ilmestyä ihmisille esimerkiksi Jumalan viestintuojina, kuten arkkienkeli Gabriel ilmestyessään neitsyt Marialle (Luuk. 1Linkki avautuu uudessa välilehdessä).

Enkelit Raamatussa

Vanhan testamentin varhaisimmissa osissa Jumala ilmestyy usein enkelin hahmossa. Jumala ilmestyi Mamren tammistossa Abrahamille kolmena miehenä (1. Moos. 18Linkki avautuu uudessa välilehdessä), jotka kirkkotaiteessa kuvataan enkeleiksi. Antiikin taiteen vaikutuksesta kirkkotaiteessakin enkeleille maalattiin siivet, jotta heidät erotettaisiin kuolevaisista. Vanhimmissa enkeleitä kuvaavissa teoksissa enkelit ovat kuitenkin parrattomia nuoria miehiä.

Uudessa testamentissa enkeleitä pidetään henkiolentoina, Jumalan tahdon toteuttajina ja taivaallisina sotajoukkoina (Luuk. 2:13Linkki avautuu uudessa välilehdessä). Myös käsitys suojelusenkeleistä pohjautuu Raamattuun (esim. Psalmi 91:11Linkki avautuu uudessa välilehdessä, 1. Moos. 48:16Linkki avautuu uudessa välilehdessä ja Matt. 18:10Linkki avautuu uudessa välilehdessä).

Enkelit ja arkkienkelit ilmestyvät ihmisille ja ilmoittavat suuria pelastushistorian tapahtumia. Vanhassa testamentissa mainitaan nimeltä arkkienkelit Mikael ja Gabriel. Arkkienkeli Rafael mainitaan Tobitin kirjassa, joka on apokryfikirja. Myös Luukkaan evankeliumissa mainitaan enkeli Gabriel (Luuk.1:26Linkki avautuu uudessa välilehdessä). Mikkelinpäivä on Raamatussa nimeltä mainitulle arkkienkeli Mikaelille omistettu kirkkopyhä.

Saatana eli Lucifer (suom. "Valontuoja") tai Perkele (vanhoissa raamatunkäännöksissä) kuuluu myös luotujen enkeleiden joukkoon. Hän on Jumalan tahtoa vastustava langennut enkeli. Langenneita enkeleitä, joita on useita, kutsutaan demoneiksi.

Enkeliopin kehitys

Kristillisen enkeliopin kehittymisen kannalta tärkeä henkilö on Pseudo-Dionysios Areopagita, joka eli tiettävästi 400- ja 500-lukujen vaihteessa. Hän kirjoitti teoksen Taivaalliset hierarkiat, joka pohjautuu Raamatussa mainittuihin enkeliryhmiin.

Enkelit jakautuvat siinä kolmeen ”kuoroon”, joissa on yhdeksän eri arvoastetta. Nämä ovat serafit (Jes. 6:2Linkki avautuu uudessa välilehdessä), kerubit (1. Moos. 3:24Linkki avautuu uudessa välilehdessä, 2. Moos. 25:18Linkki avautuu uudessa välilehdessä, Hes. 28:14Linkki avautuu uudessa välilehdessä, Ps. 18:11Linkki avautuu uudessa välilehdessä, 80:2Linkki avautuu uudessa välilehdessä ja 99:1Linkki avautuu uudessa välilehdessä), valtaistuimet (Kol. 1:16Linkki avautuu uudessa välilehdessä), herruudet, voimat, vallat, hallitukset, ylienkelit eli arkkienkelit ja enkelit.”

Vierailija
39/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken juuri näin, katsoin peiliin.

Vierailija
40/44 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkelimusiikkia?