Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lestadiolaiset urheilee niin paljon?

Vierailija
17.09.2021 |

Etenkin juoksua. Osaako joku selittää tätä? Tiedän useita (en tunne henk. koht että kehtaisin kysyä).

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska lestadiolaisena lukea aina näitä ketjuja:) Nytkin muutaman päivän sisään jos jonkinlaista piirrettä, jonka uskotaan koskevan koko yhteisöä. Urheilen, mutta en sen enempää kuin ystäväni/työkaverini yms. En pukeudu erityisen paljastaviin vaatteisiin. En panosta ulkomuotooni kovinkaan paljon. Emme omista hienoa autoa, valtavaa taloa jne, itse asiassa asumme vuokralla eikä meillä ole autoa lainkaan. Valintoja valintoja, niitä jokainen tekee jatkuvasti, oli lestadiolainen eli ei. Miksi se ap:tä niin häiritsee? Kyllä kai sinäkin valitset harrastuksesi yms.

Vierailija
42/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu siihen kulttuuriin.

Olin juuri mökillä parinkymmenen nuoren lestanaisen kanssa, ja minä olin ainoa jolla ole huomattavan sporttista, timmiä kroppaa.

Minäkin olen hoikka, mutta rasvaisempi eikä minulla esim. näy vatsapalikat.

Lestaperheestä siis minäkin, mutta erosin siitä jo yläasteella koska en ikinä uskonut siihen tai ylipäätään Jumalaan tai Raamattuun.

PS. Mitään ”perhehelvettejä” ne perheet ei yleensä ole, ja tytöillä on ihan mukava elämä.

Taidat olla itse epävarma lesta joka sepittelee tarinaa muka sporttisista lestanaisista. Niinkö tarkkaan olet todella tutkinut parinkymmenen mielikuvitusystäväsi timmiä vartaloa??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska lestadiolaisena lukea aina näitä ketjuja:)

Miksi se ap:tä niin häiritsee? Kyllä kai sinäkin valitset harrastuksesi yms.

Tuo on muuten hyvin lestadiolainen kysymys. 😀 Teillä on sellainen vaikenemisen kulttuuri, hirveän paljon asioita joista ei ole sopivaa puhua. Mutta valtaväestössä se ei yleensä mene niin. Täällä palstallakin ihmetellään joka päivä vaikka mitä arjen ilmiötä, eilen esimerkiksi jankattiin pitkään siitä miksi röntgenhoitaja kysyy naiselta onko tämä raskaana. Mutta ei siitä pidä ottaa pulttia, ei se ole mitään röntgenhoitajavihaa saati -vainoa. Ihmisillä on vaan tapana ihmetellä ja prosessoida sitä kautta itselleen asioita, eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti. (Ja löytyy täältä toki ilkeyttäkin, mutta en kyllä sitä tässä ketjussa yhtä typerää provokommenttia lukuunottamatta ole havainnut.)

Vierailija
44/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos se BB-Pippa oli kerännyt kiloja: ettei näyttäisi enää lestalta!

Kyllä on toki ylipainoisiakin lestadiolaisia, eikä se mikään häpeä ole. Mutta onhan aina kulttuureissa omat tapansa kilpailla ja leuhkia, ja tuo hoikkuusjuttu on yksi erittäin lestadiolainen tapa. Jossain koulussa voisi vastaavasti teinit kilpailla kenellä on päheimmät geelikynnet. Eikä toki kaikki lestadiolaiset osallistu tähän kisailuun eikä kaikilla saman koulun teineillä ole geelikynsiä. Silti ovat molemmat ihan todellisia ilmiöitä ja muoteja.

Vierailija
45/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta minustakin. Tunnistan tuon, että pitää olla sporttinen, toki kaikki eivät ole. Toki kaikilla ei ole Marimekko-kotiakaan tai tietyn kaavan mukaista vaatetusta, mutta jotkut osallistuvat tuohon habitus-skabaan ihan täysillä tai kopioivat kaavaa, kun eivät omaa omaa persoonaa. 

Vierailija
46/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska lestadiolaisena lukea aina näitä ketjuja:)

Miksi se ap:tä niin häiritsee? Kyllä kai sinäkin valitset harrastuksesi yms.

Tuo on muuten hyvin lestadiolainen kysymys. 😀 Teillä on sellainen vaikenemisen kulttuuri, hirveän paljon asioita joista ei ole sopivaa puhua. Mutta valtaväestössä se ei yleensä mene niin. Täällä palstallakin ihmetellään joka päivä vaikka mitä arjen ilmiötä, eilen esimerkiksi jankattiin pitkään siitä miksi röntgenhoitaja kysyy naiselta onko tämä raskaana. Mutta ei siitä pidä ottaa pulttia, ei se ole mitään röntgenhoitajavihaa saati -vainoa. Ihmisillä on vaan tapana ihmetellä ja prosessoida sitä kautta itselleen asioita, eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti. (Ja löytyy täältä toki ilkeyttäkin, mutta en kyllä sitä tässä ketjussa yhtä typerää provokommenttia lukuunottamatta ole havainnut.)

Allekirjoitan vaikenemisen kulttuurin ja pidän sitä jossain määrin hyvänäkin asiana: en esim työpaikan kahvipöytäkeskusteluissa kummastele suureen ääneen mitään ihmisryhmiä, kun en kaikkia työkavereita niin hyvin tunne että tietäisin mitä kaikkea itse kullakin on elämässä ja lähipiirissä. Joskus on ihan hyvä pitää ihmettelynsä ihan vaan omana tietonaan. Kuten sanottu täällä on ihan hauska näitä omaa 'ryhmääni' koskevia keskusteluja lukea, en niistä loukkaannu:)

Vierailija
47/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne naiset varmaan ovat niin paljon poissa kotoa kun voivat, että saisivat edes vähän taukoa raskauksien välillä.

Vierailija
48/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu siihen kulttuuriin.

Olin juuri mökillä parinkymmenen nuoren lestanaisen kanssa, ja minä olin ainoa jolla ole huomattavan sporttista, timmiä kroppaa.

Minäkin olen hoikka, mutta rasvaisempi eikä minulla esim. näy vatsapalikat.

Lestaperheestä siis minäkin, mutta erosin siitä jo yläasteella koska en ikinä uskonut siihen tai ylipäätään Jumalaan tai Raamattuun.

PS. Mitään ”perhehelvettejä” ne perheet ei yleensä ole, ja tytöillä on ihan mukava elämä.

Taidat olla itse epävarma lesta joka sepittelee tarinaa muka sporttisista lestanaisista. Niinkö tarkkaan olet todella tutkinut parinkymmenen mielikuvitusystäväsi timmiä vartaloa??

Mökillä saunotaan ja joo, lestaporukat on yleensä isoja.

Ei tarvitse erityisemmin ”tutkia” kun saunoessa ja uidessa huomaa, että olen vähän isompi ja löysempi kuin muut porukassa, vaikka hoikka/normaali olenkin.

Vierailija
49/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon muksuja, kai halutaan rauhoittua lenkillä. Kihlaparit tapaavat ulkona talvisin, kuultu tämmöistäkin.

Vierailija
50/50 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussakin Jeesus sen possensa kanssa kävi salilla nostamassa: "Ja Jeesus  tuli salille ja näki raudan, hän penkkipunnersi ja totesi: tosi on, rauta on raskasta mutta se on hyvä! ja opetuslapset iloitsivat ja pitivät sinä iltana kyykkykisat jotka Juudas voitti ja Jeesus julisti että Juudaksen kyykky oli tarpeeksi syvä"  Matteuksen Evankeliumista.