Asuin talossa jossa tuli hiiret sisälle
Oi se oli ihan kamalaa. Etenkin syksyisin niitä oli valtavasti.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Pieni informaatio teille. Todennäköisesti ne ei ole hiiriä, vaan myyriä. Niitä vaan ihmiset on aina tottuneet sanomaan hiiriksi. Sanon itsekin 😄
Mut joo, meillä niitä hiiriä (myyriä) on myös. Asutaan maalla, vanhassa puutalossa. Iltasin/öisin kuulee kuinka ne kipittää seinien välissä.
Sitten niitä on näkyny myös keittiössä, työkalukaapissa, vessassa ja suihkussa.
Kerran kun avasin roska astia kaapin ja sen roska astian kannen, niin "hiiri" pomppas sieltä esiin. Nopeasti juoksi puuhellan taakse piiloon.
Yhden kerran, kun nukahdin olkkarin sohvalle, niin heräsin siihen kun "hiiri" juoksi mun jalkojen päällä.
Aina syksysin niitä alkaa tulemaan. Pitää taas laitella loukkuja.
Söpöjähän ne on, mutta valitettavasti pakko niitä on tappaa 😬
Levittävät kyllä myyräkuumetta, mikä ei ole yhtään kiva juttu.
Sen vuoksi maaseudulla on kissoja. Ja maalaislaloissa niillä kissoilla on tärkeä tehtävä pitää hiiret ja rotat poissa viljavarastoista ja tietysti myös sisätiloista.
Vierailija kirjoitti:
Pieni informaatio teille. Todennäköisesti ne ei ole hiiriä, vaan myyriä. Niitä vaan ihmiset on aina tottuneet sanomaan hiiriksi. Sanon itsekin 😄
Mut joo, meillä niitä hiiriä (myyriä) on myös. Asutaan maalla, vanhassa puutalossa. Iltasin/öisin kuulee kuinka ne kipittää seinien välissä.
Kerran kun avasin roska astia kaapin ja sen roska astian kannen, niin "hiiri" pomppas sieltä esiin. Nopeasti juoksi puuhellan taakse piiloon.
Yhden kerran, kun nukahdin olkkarin sohvalle, niin heräsin siihen kun "hiiri" juoksi mun jalkojen päällä.
Nyt on aika huonoa "informaatiota". Myyrät ei juurikaan tule sisälle, elävät maanalaisissa koloissa. Kotihiiri on se, mikä yleisimmin tulee sisälle, siitä nimikin. Myös metsähiiret joskus tulee, jos tarpeeksi syrjässä asuu.
Mistä olet keksinyt, että ne olis myyriä?
Vierailija kirjoitti:
Kissa on hyvä lemmikki omakotitalossa tuostakin syystä...
Minulla oli aikoinaan kaksi. Ja ne toivat vain tuolta pellolta lisää sisälle. Ovea avatessa sai katsoa tarkkaan roikkuuko häntä suupielestä. Sisällä kulkevat lattian altakin kaapista toiseen, joten ei kissat paljoa mahtaneet.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkodissani tuli hiiret sisälle ja minulle jäi ikuinen kammo kaikenlaisia jyrsijöitä kohtaan. Papanoita saattoi löytyä muun muassa nukkekodista. En voisi kuvitellakaan ottavani esimerkiksi hiirtä tai rottaa lemmikikseni.
Minä jolla niitä on ollut aina, olen ottanut joskus lapsena lemmikiksi. Hyppivät häkistä sitten naamalle niin että karkasivat. Ja pari yötä myöhemmin pyyhkäisi jokin kasvoilta, ja kissa perässä.
Rottaakin mietin vielä viime vuonna että kesyrotta olisi kiva lemmikki. Yksi tuli kuitenkin sisälle viime syksynä ja kun lopulta sain sen ulkona loukkuun, ei ollutkaan häntineen ja torahampaineen enää söpö:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aika huonoa "informaatiota". Myyrät ei juurikaan tule sisälle, elävät maanalaisissa koloissa. Kotihiiri on se, mikä yleisimmin tulee sisälle, siitä nimikin. Myös metsähiiret joskus tulee, jos tarpeeksi syrjässä asuu.
Ehkä hän on nähnyt tarpeeksi hyvin. Tuleehan ne syrjässä mikä vaan, minullakin kerran talvella päästäinen. Ja se yksi jalan alle jäänyt, veikkaan että olisi ollut vaivaishiiri. Niin söpö ja pieni ja peloton. Laitoin sille leipää ja katselin puolen metrin päästä kun kökötti ja söi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa on hyvä lemmikki omakotitalossa tuostakin syystä...
Pysyykö hiiret poissa, jos talossa on kissa? Onko sisäkissa vai ulkoileva kissa parempi?
Mulla oli kissa. Ei sekään auttanut. ap
Minulla ei ole ollut kissaa, mutta olen muiden jutuista käsittänyt, että kissat puuhastelee tai on puuhastelematta mitä niitä sattuu huvittamaan. En usko että kissaa voi kouluttaa tai patistaa jahtaamaan hiiriä, jos sitä ei huvita.
Meillä kanssa oli sama ongelma ennen kun asuttiin maatalossa ja oli karjaa.Laitettiin kellariin rotanmyrkkyä pussissa ja aina se oli revitty rikki ja ne hiiret ja rotat häipyivät.Sitten kun lopetettiin viljely ja lehmät ne väheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän on nähnyt tarpeeksi hyvin. Tuleehan ne syrjässä mikä vaan, minullakin kerran talvella päästäinen. Ja se yksi jalan alle jäänyt, veikkaan että olisi ollut vaivaishiiri. Niin söpö ja pieni ja peloton. Laitoin sille leipää ja katselin puolen metrin päästä kun kökötti ja söi.
Minä olen nähnyt aivan tarpeeksi hyvin että loukkuun jääneet on olleet hiiriä. Tosin kerran hiiri onnistui välttämään loukun niin, että siltä irtos vaan silmä. Sitten se silmäpuoli hiiri vilisteli nurkissa jättämässä verijälkiä.
Siis kauhistus. Eikö kissoista olekaan apua hiirtentorjunnassa?? Minun maailma just vähän romahti. Inhoan hiiriä.
Nim. Okt:n ja kissan ostamista miettinyt
Mun miehen entisessä isovanhempilassa, joka sittemmin oli talvet kylmillään, oli meidän tullessa keväällä hiiren pesä tyynyn sisällä miehen tädin sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Siis kauhistus. Eikö kissoista olekaan apua hiirtentorjunnassa?? Minun maailma just vähän romahti. Inhoan hiiriä.
Kyllä se metsästää hiiriä, lintuja, jäniksenpoikasia ja muuta, jos et anna sille ruokaa.
Ne on melkein kaikki myyriä.
Hiirellä on isot korvat ja isot silmät.
Huomasin mökillä yöllä, että myyrä juoksi nukkuvan mieheni peiton päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on melkein kaikki myyriä.
Hiirellä on isot korvat ja isot silmät.
No ehkä sulla sitten on, asutko maakuopassa?
Meillä ja kaikilla, joiden asioista tiedän, ne on hiiriä. Isokorvaisia, isosilmäisiä (niin että irtoaa loukkuunkin) ja pitkähäntäisiä. Metsähiiret on isompia ja hieman erilaisella värityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Paras hiirtentorjuja on fretti. Mahtuu perässä koloihinkin.
Pistorasioihin laitettavat tuntuu toimivan
Mun naapureilla on hiiri ongelma mökillä.
Eikä kuulemma mikään pieni ongelma ole.
Oon onnekas, kun mun porukoitten mökillä ei ole mitään tuon kaltaista ongelmaa minkään eläimen kanssa. No, meidän mökillä mökistämme pidetään lämmöt pois päältä ja siinä se ongelman ratkaisu juju voi olla. Hiiret vaan hakeutuu lämpimään viettämään aikaansa.
Ihan mahtavaa. Pesii, pissaa ja kakkaa talon eristeet pilalle ja järsii sähköjohdot. Ulosteissa bakteereja ja niistä saa moni oireita ja sairastuu.
En tajua miksi jo rakennusvaiheessa ei laiteta uusiin taloihin tuuletusrakoihin jyrsijäverkkoa. Ei ole lainkaan hyvä että ne tulee sisälle.