Annatko lapsesi olla nirso?
Ymmärrä, että sinun tehtäväsi on kasvattaa oma jälkikasvusi. Sinä kiellät energiajuomat ja laitat lapsen syömään parsakaalia.
Kommentit (68)
Oma lapseni erityisherkkä/aistiyliherkkä, joten tiettyyn pisteeseen asti sallin "nirsoilun". Samanlainen olin itse lapsena, terveellisesti syövä aikuinen minusta lopulta tuli.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni erityisherkkä/aistiyliherkkä, joten tiettyyn pisteeseen asti sallin "nirsoilun". Samanlainen olin itse lapsena, terveellisesti syövä aikuinen minusta lopulta tuli.
Ihme, kun nämä erityisherkkyydet eivät vaikuta herkkuihin.
Kukaan ei kehtaa myöntää, että oma lapsi syö vain herkkuja ja Mäkkärin aterioita.
En salli nirsoilua. Aivan kamalan huonoa käytöstä. Sitä syödään mitä on tarjolla. Jos on joku ruoka mistä lapsi ei oikeasti vain pidä, kuten meillä toisella homejuusto, niin sitä ei ole pakko syödä. Mutta Hyi ei saa sanoa, vaan homejuustoa sisältävä ruoka jätetään sitten ottamatta jos mahdollista.
Annan. En minäkään syö ruokaa josta en tykkää.
Vähän riippuu iästä ja nirsoilun tasosta. Ajat ovat muuttuneet. Meille sanotiin, että lautanen pitää syödä tyhjäksi ja maha täyteen. Nykyään ajatellaan, että lapsi osaa säädellä syömistään eikä saisi tuputtaa.
Minä annan tarjolle monipuolista ruokaa, kannustan eri keinoin maistamaan eri ruokia, ohjeistan mitä hyviin käytöstapoihin kuuluu (ei haukuta, nyrpistellä nenää jne...), mutta en pakota tai kiristä syömään, enkä suostu tekemään ruoasta mitään mörköä.
Se nirsoilu aiheuttaa energiajuomien juomista. Näette sen lapsienne vyötäröillä.
Nyky-yhteikunnassa suurin osa kasvatetaan pumpulissa, ettei vaan mene rikki....
Annan, koska päiväkodin ja koulun pakkosyöttökulttuuri jätti elinikäiset traumat. Pahimmillaan pakotettiin syömään lautaselta, johon oli oksentanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkyydet vaikuttavat herkkuihin. Oma erityisherkkä lapsemme ei pitänyt kakuista, pikkuleivistä, kekseistä eikä karkeista. Ei syönyt myöskään jäätelöä, valitti että jäätelöstä tulee paha olo. Suklaakaan ei maistunut, kaakaota suostui metsäretkillä juomaan kunhan kaakaossa ei ollut ollenkaan sokeria, eli vaan lämmin maito + kaakaojauhe.
Ainoa maistuva herkku oli marjarahka ja taas tietysti ilman sokeria.
Nyt hän on aikuinen, eikä edelleenkään tykkää syödä mitään makeaa, onneksi hedelmät ja marjat sentään maistuvat, vaikka esimerkiksi banaani on aika makea.
Hyvin harva aikuinen tykkää ihan kaikesta ruuasta. Miksi lapset pitäisi pakottaa syömään omasta mielestään pahaa ruokaa?
Annan olla nirso, en minäkään kaikkea syö. Lapsi kyllä tykkää parsakaalista ja kasviksista yleensä, oliiveista, kalasta ja monesta muusta. En silti pakota syömään esimerkiksi fetajuustoa. Enkä minä syö silliä vaikka kuinka siitä joku vetäisi herneen nenäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Nyky-yhteikunnassa suurin osa kasvatetaan pumpulissa, ettei vaan mene rikki....
Ennemmin pumpulia kuin "syö tai itke/oksenna ja syö"-toimintamallia, mikä ainakin omassa lapsuudessani oli vallalla.
Annan. Niin monta kattilallista/pannullista/vuoallista ruokaa olen vuosien aikana heittänyt roskiin, että nyt saavat syödä just mitä haluavat. Ainoa mistä paasaan, on energiajuomat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva aikuinen tykkää ihan kaikesta ruuasta. Miksi lapset pitäisi pakottaa syömään omasta mielestään pahaa ruokaa?
Siksi, koska lapsen kehittymättömän makuaistin takia suurin osa ruuista on pahaa. Jos lapsi saisi päättää, se söisi jotain kolmea ruokaa pelkästään. Siksi lapsi ei päätä. Huomaa kyllä osasta aikuisiakin, että makuaistia ei olla kehitetty yhtään. Samat mössöt kuin kaksivuotiaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa itseasiassa. En itse voinut syödä lapsena esim. kiisseliä, jukurttia yms. missä oli sattumia, enkä karkkeja jotka olivat liian "löllöjä". Tiedän myös lapsia jotka eivät voi juoda/syödä liian kirpeitä asioita, kuten limukoita ja kirpeitä karkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa itseasiassa. En itse voinut syödä lapsena esim. kiisseliä, jukurttia yms. missä oli sattumia, enkä karkkeja jotka olivat liian "löllöjä". Tiedän myös lapsia jotka eivät voi juoda/syödä liian kirpeitä asioita, kuten limukoita ja kirpeitä karkkeja.
Eiköhän nuo itsensä diagnisointi-tapaukset kerro Münchhausenin oireyhtymästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska lapsen kehittymättömän makuaistin takia suurin osa ruuista on pahaa. Jos lapsi saisi päättää, se söisi jotain kolmea ruokaa pelkästään. Siksi lapsi ei päätä. Huomaa kyllä osasta aikuisiakin, että makuaistia ei olla kehitetty yhtään. Samat mössöt kuin kaksivuotiaalla.
Ei söisi, kun vanhemmat hoitavat hommansa kunnolla. Kun lapselle pienestä pitäen tarjotaan monipuolisesti erilaisia ruokia ja annetaan maistella senkin jälkeen vaikka muutaman kerran sylkee pois, lapsen makuaisti kehittyy ja hän oppii pitämään uusista ruuista. Ei toki kaikista. Mutta jos ei koskaan anneta maistella, ei myöskään opi.
Mä en anna. Nirsot ihmiset ärsyttää mua ihan kohtuuttomasti. Lapset syö mitä pöydässä on tai ovat nälissään.