Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreeniaurat - sekoamisen tunne

Vierailija
17.09.2021 |

Migreeniä oon sairastanut vuosikymmeniä, mutta viimeiset viisi vuotta niin, että esim. yöllä kohtaus alkaa paniikkioireilla, joihin herään.
Nousen ylös, havaitsen näköhäiriöitä sekä etäältä kivistävää päänsärkyä. Kaikenlaisia rajoja auraoireira oon kokenut (sanat sekaisin, en ymmärrä puhetta, toispuolinen halvaus, huimaus, jalan linkkaaminen jne.) mutta tämä hätääntymisen tunne on näistä pahin.
Kertokaa kokemuksia ja siten lohduttakaa minua 🥰

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriani mukaan aivojen kohtaus tai lääkkeen sivuvaikutus (tai supistava vaikutus) voi aiheuttaa sitä paniikkia myös. Ja koska se muistuttaa halvausoireita luulee että kuoleeko tai jääkö sellaiseksi vaikkei se olisi lainkaan totta (voi vaikeuttaa ehkä jälkikäteen hiukan sanakeskuksen toimintaa, jolloin aivoja jumppaa, vetreytyy), tosin suupieli ei roiku ihmisillä yleensä. Joskus paniikkia ei tule kun rauhoittaa itseä, mutta isommassa kohtauksessa aivot eivät toimi heti, eikä voi ajatella sanoja tai lauseita selvästi jolla lohduttaisi itseään - on vain tunnetta. Onneksi lepo yleensä auttaa ja lääke voi viedä kipua, joskaan ei kohtausta välttämättä. Rauhallisuuden ajattelu on siis siinä tilassa aluksi joskus hankalaa ja jos veri ei kierrä hartioissa voi sanat mennä uudelleen 4h kuluttua. Mikä aiheuttaa taas jotain paniikkia. Mutta josko se siitä.

Vierailija
2/6 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla estolääke käytössä, ap? Minulla auttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aivoinfarkti poissuljettu?

Vierailija
4/6 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa säkenöiviltä "kristallikolmoilta" selvää teksteistä kun kohtaus päällä. Itsellä särytön versio, mutta kohtauksen jälkeen tulee pahoivointi.

Vierailija
5/6 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli helpotus kuulla, että on muitakin, joilla on tavallisen migreenin sijaan ja ohessa alkanut tulla myös auramigreeniä.

Säikähdin kuollakseni, kun ensimmäinen aura iski ja puolet näkökentästä eli puolet maailmasta yks kaks katosi.

Vieläkin pelästyn joka kerran, vaikka olen jo oppinut, että ei siihen kuole. 

Etkä kuole sinäkään ap. Yritä opetella olemaan hätääntymättä, sitä samaa taitoa opettelen itsekin.

Migreeni tekee välillä tosi outoja temppuja, mutta lohduttavaa on, että se ei todellakaan ole kuolemaksi.

Vierailija
6/6 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tapaista ollut minullakin. Voi migreeniin kuolla, mutta se on aika epätodennäköistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi