Pitääkö puolison huomioida herkkäunista puolisoa?
Puoliso A on hyvä nukkumaan. Nukahtaa helposti kun haluaa, eikä äänet tai valot häiritse. Jos herää yöllä, saa unen päästä kiinni. Puolison kömpiminen sänkyyn ei herätä häntä. Puoliso B puolestaan on herkkäuninen. Ei saa unta, jos on ääniä tai valoja. Jos herää yöllä, ei todennäköisesti saa unen päästä kiinni ja valvoo muutaman tunnin ennen kuin saa taas unta. Jos puoliso kömpii yöllä viereen, niin herää tähän.
Pitääkö puolison A huomioida herkkäunista puolisoa B arjessa esimerkiksi antamalla hiljaisuus klo 23-07 väliselle ajalle (olettaen, että kumpikaan ei ole vuorotyössä)? Jos itse olet herkkäuninen, huomioiko puoliso tilanteesi jotenkin? Jos puolisosi on herkkäuninen, huomioitko tilanteen itse? Saako puoliso toisen nukkuessa harrastaa jotakin (instrumentin soittaminen, pelaaminen tms), josta lähtee ääntä?
Ap
Kommentit (26)
Kohtuuden rajoissa. Itse opin herkkäuniseksi kun kuuntelin huutokuorsausta 15 vuotta. Olen herkkäuninen mutta kohtuus riittää. Eli ei kolistelee jos valvoo ja minä nukun, ei laita valoja päälle sänkyyn tullessaan ja hyppää sänkyyn (joskus teki tuota) ja käyttää ehdottomasti sitä laitettaan.
Eipä se puolison vika ole jos yöllä herään johonkin normaaliin ääneen mitä ei voi estää. Yleensä siirryn sohvalle jos heräilen toistuvasti,
Silloin kun talossa nukutaan, kukaan ei soita musiikkia, pelaa äänet päällä tai pidä telkkaria niin kovalla, että se häiritsee, tai muutenkaan aiheuta tarpeetonta meteliä joka häiritsee. Esim suihkussa käynnit ja hampaan pesut voi hoitaa jo ennen toisen nukkumaan menoa, jos on niin pieni asunto että suihkun äänet häiritsee. Vessassa käyntiä ei oikein voi kieltää, eikä myöhempään valvomista, mutta samaan sänkyyn tullaan sitten ihan hipihiljaa hiipien, sama juttuu aamulla että ei aloiteta aamua hirveällä mekkalalla jos toiset saisi vielä nukkua. Näiden luulisi olevan ihan perus käytöstapoja. Toisten unta ei häiritä tahallaan. Jos on super herkkäuninen niin pitää yhdessä sopia mikä olisi paras tapa toteuttaa nukkumajärjestelyt niin, että molemmat saa riittävästi unta.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuuden rajoissa. Itse opin herkkäuniseksi kun kuuntelin huutokuorsausta 15 vuotta. Olen herkkäuninen mutta kohtuus riittää. Eli ei kolistelee jos valvoo ja minä nukun, ei laita valoja päälle sänkyyn tullessaan ja hyppää sänkyyn (joskus teki tuota) ja käyttää ehdottomasti sitä laitettaan.
Eipä se puolison vika ole jos yöllä herään johonkin normaaliin ääneen mitä ei voi estää. Yleensä siirryn sohvalle jos heräilen toistuvasti,
Saa olla tosi k-pää jos laittaa valot päälle makuuhuoneeseen toisen nukkuessa, tai hyppää (?!) sänkyyn. Tuo on jo ihan tahallista kidutusta.
Olisiko kompromissi mitään? Pelataan kuulokkeet päässä ja ei enää kolistella turhia. Ei voi vaatia mitään, kuten muissakaan asioissa parisuhteessa tai ihmissuhteissa yleensäkkään,vaan sovitaan molempia tyydyttävä ratkaisu.
Onneksi meillä on omat makkarit, ollut jo vuosia.
Minä olen herkkä- ja huonouninen, näin voin vaikka sytyttää lukulampun keskellä yötä ja lukea jos uni ei
tule.
Usein nousen ennen miestäni ja hiivin hiljaa etten vaan herätä häntä kesken uniensa. Molemmat
ajattelemme toisen parasta tässäkin asiassa!
Tuota en kyllä ymmärrä että pitää mennä samaan aikaan sänkyyn vaikka toista ei vielä nukuta!
No höpö höpö, eiköhän kaikki tajua tuon asian aika hyvin.