Miksi työttömät eivät hae nyt töitä? Joka paikassa tarvitaan.
En käsitä. Mitä pidempään olet työttömänä sitä hankalammin työllisty.
Ei työnantajat pitkäaikaistyötöntä pidä ensisijaisena palkattava.
Tällä hetkellä töitä on vaikka kuinka.
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
kokemusta on ja useita ammattitaitoja, vuoden hain, ei edes haastatteluja, sitten luovutin ja menin kouluvaksiksi
huhuina kuulin että moni palkkaa vain toisessa työssä olevan, ei työtöntä
Työssäkäyvänä hain viime vuonna lukuisiin työpaikkoihin, oppisopimuksiin ja opiskelemaan, laajalti eri aloilta (puuseppää, automekaanikkoa, kuorma-auton kuljettajaa jne jne) ja pääsin yhteen pääsykokeeseen (siis sinne pääsi kaikki hakijat, joten ei mikään meriitti) ja sieltäkin tuli hylky. Joten, ihan turha vaiva ainakin minulle, jatkan kituuttamista nykyisessä työssäni. Ajan haaskausta haaveilla mistään paremmasta.
Olen työelämässä, mutta katselen työpaikkoja koko ajan. Oman alan töitäni ei paljon ole tarjolla ja muihin turha hakea, koska ei ole mitään koulutusta tai työkokemusta kyseisestä työstä.
-AMK plus yliopistotutkinto-
Miksi aina oletetaan että olet maailman paras työntekijä jos työskentelee huonoimmalla minimipalkalla?
Mistä sinä tiedät kuinka moni työtön hakee töitä ja kuinka moni ei hae?
Jos työstä nyt ensinnäkin saisi kunnolla palkkaa. En itse ole nyt työtön, mutta tiedän monille tarjottavan pelkästään nollasopimuksia. Miksi kukaan haluaisin töihin esim. pariksi tunniksi päivässä surkealla palkalla? Joillakin aloilla jopa kokopäiväisellä työllä tulot ovat lähes plusmiinusnolla verrattuna työttömyysturvaan. Työnantajat saavat syyttää myös itseään, kun riistosopparit eivät kiinnosta.
Koska työttömien tuet ovat niin suuret, että heillä ei ole mitään tarvetta saman summan saadakseen mennä töihin. Jo töissäolevat tekevät lisätöitä, itselläkin jo 2 työpaikkaa ja viikkotunnit 66, myös palkka toki sellainen, että se ilahduttaa. Työttömälle ei kelpaa 30h/vko, koska silloin joutuisi maksamaan lasten päivähoidosta täyden maksun, vaikka tulot jäisi alle 3500 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on, palkanmaksua ei. Ilmaistyötä tarjolla joka nurkalla, tehköön itse talkoonsa.
Missä teetetään ilmaistöitä? Kerro toki.
Lasken nämä Franchise-työpaikat TE-toimistossa tähän joukkoon. Eivät ole mitään työpaikkoja vaan etsivät yrittäjiä/yrityksiä. Monissa on riskit ja vaaditaan isojakin rahasummia että niihin "pääsee".
Toinen hauskuus on sitten nämä "työpaikat", joissa työaika on nolla tuntia viikossa.
Hakevat mutta eivät pääse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos työstä nyt ensinnäkin saisi kunnolla palkkaa. En itse ole nyt työtön, mutta tiedän monille tarjottavan pelkästään nollasopimuksia. Miksi kukaan haluaisin töihin esim. pariksi tunniksi päivässä surkealla palkalla? Joillakin aloilla jopa kokopäiväisellä työllä tulot ovat lähes plusmiinusnolla verrattuna työttömyysturvaan. Työnantajat saavat syyttää myös itseään, kun riistosopparit eivät kiinnosta.
Nostetaan erilaisia maksuja, saadaan kunnon palkka työntekijöille. Leipä voisi maksaa 10 e, halvin makaronipussi 3 e, lyhinkin bussimatka 10 e. Palkka maksetaan tehdystä työstä ja tuloksesta.
Vierailija kirjoitti:
Koska työttömien tuet ovat niin suuret, että heillä ei ole mitään tarvetta saman summan saadakseen mennä töihin. Jo töissäolevat tekevät lisätöitä, itselläkin jo 2 työpaikkaa ja viikkotunnit 66, myös palkka toki sellainen, että se ilahduttaa. Työttömälle ei kelpaa 30h/vko, koska silloin joutuisi maksamaan lasten päivähoidosta täyden maksun, vaikka tulot jäisi alle 3500 e/kk.
Tuet liian suuret?
Mä saan 660e, kuinka paljon tästä pitäisi leikata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on, palkanmaksua ei. Ilmaistyötä tarjolla joka nurkalla, tehköön itse talkoonsa.
Missä teetetään ilmaistöitä? Kerro toki.
Lasken nämä Franchise-työpaikat TE-toimistossa tähän joukkoon. Eivät ole mitään työpaikkoja vaan etsivät yrittäjiä/yrityksiä. Monissa on riskit ja vaaditaan isojakin rahasummia että niihin "pääsee".
Toinen hauskuus on sitten nämä "työpaikat", joissa työaika on nolla tuntia viikossa.
Miksi et halua tehdä töitä yrittäjänä? Et pysty tekemään tulosta? Et tienaa työllä palkkaasi?
Itse olen ikäni puolesta väliinputooja, liian nuori eläkkeelle ja samalla liian vanha uudelle työnantajalle, näin vajaa 6-kymppisenä, siksi tämä (työ)tilanne on haasteellinen niin kuin tänä päivänä tavataan sanoa.
Vierailija kirjoitti:
En hae töitä tällä hetkellä koska en voi käyttää maskia. Odotan että tää koronapelleily loppuu muutenkin.
Maskisuosituksen voi täyttää myös visiiriä käyttämällä. Eli ei kun vaan visiiri päähän ja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslaisilla lounastauko vai? Herkkäuskoisia olette jos luulette ettei töitä hae kukaan, tai luulette työvoimapulan olevan tosijuttu. Kyllä niitä paljon hakevat, mutta eipä kelpaa. Melkein joka paikkaan 50-70 hakijaa vähintään.
Ai? Tämä istuva hallitus pitää myös asiaa totena.
Hallituksen ratkaisu: lisää ulkomaalaista työvoimaa, kuten kokoomuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet liian suuret?
Mä saan 660e, kuinka paljon tästä pitäisi leikata?
Noin 510 e on varaa ottaa pois. Tilalle asuntolapaikka ja 3 ateriaa päivässä, ei hoivakodissakaan mummot enempää rahaa saa käyttöönsä. Jos ei kelpaa, niin mene töihin.
Eilen taas A-studiossa sanottiin yhdeksi keinoksi puuttua työttömyyskorvauksiin.
Se pitäisi nopeasti ottaa käyttöön, sillä tämä työttömien lokkeilu vaikuttaa jo pahasti yrityksiin.
Buahaha, työttömät voivat lähettää vaikka 200 hakemusta joita kukaan ei koskaan edes näe.
Penemmätkin firmat ovat siirtyneet automatisoituun webbipohjaiseen rekrytointiin jossa hakemukset karsitaan hyvin yksinkertaisten sääntöjen avulla ettei HR:n tarvitse itse tehdä enää mitään palkkansa eteen.
Ensimmäinen sääntö karsii jokaisen hakijan joka on tällä hetkellä työttömänä. Siksi webbilomakkeissa on heti etunimen jälkeen laatikko joka pitää ruksia jos on tällä hetkellä töissä. Jätä rasti pois ja hakemuksesti ei edes tallennu mihinkään.
Sitten firman johto ruikuttaa mediassa "työvoimapulaa" kun HR levitteli käsiään ja selitti että yhtään hyvää hakemusta ei tullut ulos järjestelmästä.
Kyllä hakee töitä mutta työnantajat ei ota. Moni työpaikkailmoitus on pelkkä mainos yrityksen hakiessa velkaa johdon bonusten rahoittamiseen. Huijaus.
Vierailija kirjoitti:
Jää työttömäksi ja kokeile itse, jos uskot noin
Ai ei?
Ilmaisille harjoittelijoille ja työkokeilijoille riittää aina paikkoja. Ja palkkatuetuille. Kun tuki tai määräaika umpeutuu, potkaistaan pellolle ja otetaan uusi harjoittelija.