Miksi työttömät eivät hae nyt töitä? Joka paikassa tarvitaan.
En käsitä. Mitä pidempään olet työttömänä sitä hankalammin työllisty.
Ei työnantajat pitkäaikaistyötöntä pidä ensisijaisena palkattava.
Tällä hetkellä töitä on vaikka kuinka.
Kommentit (322)
Ehdotan ratkaisuksi seuraavaa:
Perustetaan kokonaan uusi työntekijäkategoria, säännöt seuraavat:
1) Työn vastaanottaja sitoutuu siihen että hänet voidaan irtisanoa ilman syitä.
2) Irtisanomistapauksessa työntekijä saa mukaansa kahden viikon palkan.
Tämä sopimus siirtää ne työttömät töihin jotka ovat valmiita näyttämään osaamisensa työn kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sopimus siirtää ne työttömät töihin jotka ovat valmiita näyttämään osaamisensa työn kautta.
Työkkäri voisi antaa enemmän arvostusta yrittäjiä ja freelancereita kohtaan. Suomessa on tuhat sekä yksi hanttihommaa joihin kaivataan tekijöitä. Hantit sopii niin työttömille kuin opiskelijoillekin.
Kun puhutaan että töitä on niin pitäisi katsoa sinne ilmoitusten taakse minkälaisia ne työpaikat ovat.
Esim. Posti mainosti että heillä on satoja työpaikkoja auki. Ilmoitukset olivat sitten yöjakelijaa Hollolassa 3,5 tuntia yössä (oma auto olisi hyvä olla) ja lajitteluapua Vantaalla 0-15 tuntia viikossa. Toisena esimerkkinä VR haki ratatyöntekijöitä jossa oli viiden kuukauden koulutusjakso jolta ajalta ei makseta lainkaan palkkaa eikä työpaikkakaan ole varma vaikka koulutuksen suorittaa. Eräs päivittäistavaraketju haki myyjiä mutta vaatimuksena oli että on kokemusta heidän kassajärjestelmästään.
Ei ole siis niin yksinkertaista kun mitä mediassa annetaan ymmärtää tuo työvoimapula.
Työttömiä on silti moninkertaisesti verrattuna avoimiin työpaikkohin vaikka niitä on nyt vähän enemmän kuin normaalisti, tämä on tätä normaalia vaihtelua.
Työttömät hakee aina töitä, oli nousukausi tai lama, puolet työttömistä pääsee töihin 3kk aikana, lopuistakin puolet 6kk aikana ja osalla kestää sitten vähän pidempään, pieni osa ei saa koskaan töitä vaikka kuinka hakisi. Mutta joka tapauksessa sadat tuhannet suomalaiset työttömät työllistyvät vuosittain, osa useammankin kerran jos tekevät pätkätöitä.
Ja toisaalta kolme neljästä avoimesta työpaikasta täytetään työpaikan vaihtajalla, eli työssäolevat vaihtelevat vaan keskenään työpaikkoja, joten vaikka moni työllistyy, työllisten määrä ei juuri nouse.
on tarve niille jotka hyppää kun käsketään (tarvittaessa töihin kutsuttava), ilmaistyöntekijöistä, sekä niistä jotka suostuu tekemään töitä harrastus mielessä 5-15h/vko
Vierailija kirjoitti:
Tämä vaatisi hyvän sosiaaliturvan vastapainoksi.
Nii just! EK tutkijat teki oikein gallupin aiheesta työvoimapula ja hienot värilliset käyrät ja tolpat. Mutta unohtivat vain kertoa yritysten yhteystiedot. noloa.
Jaaha, taas on selkeesti työttömien kiusaamis topicci tämä.
Jos työttömiä on aloilla X Y Z, niin sulla pitää olla koulutus sekä työkokemus X Y Z.
Etsää voi vaan randomisti siihen pompata, että hahhaa, nytmä olenkin kirurgi.
Se on se ammattitaidon puute kun kaikesta ollaan tehty mukamas jotain rakettitiedettä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmiset valittaa ilmaisista töistä, missä niitä on? Itse en ole ikinä nähnytkään, kuullut olen että kaverin kaverin avopuoliso on tehnyt, mutta konkreettisesti en ole ikinä nähnyt.
Ihmettelen myös sitä, että minkä ihmeen takia ihminen ei muka voi muuttaa työn perässä? Äitini muutti lapsena ollessaan helsinki-> Tampere -> Rovaniemi -> Oulu kun vanhemmat menivät töiden perässä. Minäkin olen lapsena muuttanut paikkakunnilta toisille koska vanhemmat muuttaneet työn perässä. Miksi se ei nykyään muka onnistuisi?
Minäkin olen muuttanut työn perässä pääkaupunkiseudulle, kaikki sisarukset asuvat eri paikkakunnilla kuin vanhemmat.
Onko joku ihmisoikeus heittäytyä tukien varaan elämään, koska "haluan elää tällä paikkakunnalla jossa vanhempani ja ystäväni asuvat". Joo, ymmärrän että on kivaa, mutta kai ihmisellä pitäisi joku vastuu olla omasta elämästään?
Minä aidosti ihmettelen, haluaako joku asiallisesti valaista asiaa?
No kun pääkaupunkiseutu on täynnä kaupunginosa-aktivisteja, joiden elämäntehtävä on asuntojen rakentamisen estäminen. Ne tulijat eivät voi muuttaa, koska tarvittavia asuntoja ei ole eikä tule. NIMBYily heikentää ratkaisevasti työllisyysastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmiset valittaa ilmaisista töistä, missä niitä on? Itse en ole ikinä nähnytkään, kuullut olen että kaverin kaverin avopuoliso on tehnyt, mutta konkreettisesti en ole ikinä nähnyt.
Ihmettelen myös sitä, että minkä ihmeen takia ihminen ei muka voi muuttaa työn perässä? Äitini muutti lapsena ollessaan helsinki-> Tampere -> Rovaniemi -> Oulu kun vanhemmat menivät töiden perässä. Minäkin olen lapsena muuttanut paikkakunnilta toisille koska vanhemmat muuttaneet työn perässä. Miksi se ei nykyään muka onnistuisi?
Minäkin olen muuttanut työn perässä pääkaupunkiseudulle, kaikki sisarukset asuvat eri paikkakunnilla kuin vanhemmat.
Onko joku ihmisoikeus heittäytyä tukien varaan elämään, koska "haluan elää tällä paikkakunnalla jossa vanhempani ja ystäväni asuvat". Joo, ymmärrän että on kivaa, mutta kai ihmisellä pitäisi joku vastuu olla omasta elämästään?
Minä aidosti ihmettelen, haluaako joku asiallisesti valaista asiaa?
No kun pääkaupunkiseutu on täynnä kaupunginosa-aktivisteja, joiden elämäntehtävä on asuntojen rakentamisen estäminen. Ne tulijat eivät voi muuttaa, koska tarvittavia asuntoja ei ole eikä tule. NIMBYily heikentää ratkaisevasti työllisyysastetta.
Mistä tulee sellainen harha, että työpaikka pks-alueella vaatii asumisen ihan vieressä? Asuntoja on koko Uusimaa pullollaan, lyhyt matka Helsinkiin, mutta asuminen huomattavasti halvempaa.
Olen työkyvytön työnhakija (kyllä, tällainenkin on Suomessa mahdollista).
Millä työttöminä viihtyvät saisi aktivoitua tekemään jotain hyödyllistä? Noin parin vuosikymmenen takaa löytyy omakohtaista kokemusta työttömyydestä, se tarpeettomuuden tunne oli kaikkein raskainta. Ratkaisuni oli muuttaa parin sadan kilsan päähän synnyinseuduistani vakituisen työn perässä kuin jäädä työttömänä makoilemaan ja syrjäytymään.
Apn oma teksti on ristiriidassa, koska jos niitä töitä on niin paljon, niin miten ne pitkään työttömänä olleet ei sitten kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Se on se ammattitaidon puute kun kaikesta ollaan tehty mukamas jotain rakettitiedettä nykyään.
Liukuhihnahommiinkin tarvitaan kolmen vuoden koulutus, vaikka hommat vois aloittaa joku ihan pystymetsästä tullut, kun työtehtävät on muutenkin opittava tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Missä mikä mikä maassa oikein elät? Luuletko, etyä työttömilöä ei ole osaamista? On. Ne, jotka jää osaajista pitkäaikaistyöttömiksi ovat yli viiskymppisiä. Miksi tästä.ikärasismista ei puhuta ?
Vierailija kirjoitti:
Millä työttöminä viihtyvät saisi aktivoitua tekemään jotain hyödyllistä? Noin parin vuosikymmenen takaa löytyy omakohtaista kokemusta työttömyydestä, se tarpeettomuuden tunne oli kaikkein raskainta. Ratkaisuni oli muuttaa parin sadan kilsan päähän synnyinseuduistani vakituisen työn perässä kuin jäädä työttömänä makoilemaan ja syrjäytymään.
Sinä saatkin sitä sopeutumiseläkettä Suski Koski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saatkin sitä sopeutumiseläkettä Suski Koski.
Voi voi sinua, nyt erehdyit henkilöstä.
Siivouspuolella sama juttu. Soittavat että nyt ois töitä. Saavut kohteeseen ja kuulet että yhden ihmisen pitää hoitaa 3,5h aikana 12 kerroksinen toimistorakennus. Alhaalla oli odottamassa sauna- ja kuntosalitilat.
12e/h 3,5h:ssa, juu ei.