Mitä asioita pidät suorana merkkinä ihmisen tyhmyydestä?
Se, ettei lue(1) kirjoja(2). Huomaa kaksi ehtoa! Mitään äänikirjojen kuuntelemista ei lasketa, koska siinä ei täyty kumpikaan ehto. Kuunteleminen =/= lukemista ja äänikirja =/= kirja. Samoin mitään sarjakuvia ym. ei lasketa.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Voimakkaat mielipiteet monimutkaisista asioista ja ilmiöistä, joista parhaat asiantuntijatkin ovat epävarmoja. Mielipiteen muodostaminen yhden tai muutamien kokemusten perusteella ja yleensä lause alkaa "Kyllä naapurin Jukallekin kävi sillä tavalla, että..." ja jos tämä ei kelpaa keskustelukumppanille perusteluksi, niin sitten reagoidaan kiukulla "etkö mukan usko, että Jukalle kävi niin, kysytäänpä Jukalta.."
Naulan kantaan. Kuvioon kuuluu myös monimutkaisen (jopa kaaottisen) kokonaisuuden muutoksen selittäminen yhdellä ainoalla muuttujalla. Vähän niin kuin tähän malliin: palkat ovat jääneet jälkeen koska nuoret eivät kuulu liittoon yhtä suurissa määrin kuin ennen.
Kännykän räplääminen ruokapöydässä
Naisilla: ryhtyminen 2020-luvulla esim. lätkävaimoksi eli eläminen miehen rahoilla ja antaa miehen ja miehen sanella oman elämän asuinpaikat ja aikataulut. Tyrkkykuvat jossain instassa. 20 v keskenkasvuisilla tämän vielä ymmärtää, mutta 40+ naiset...
Miehillä: velaksi eläminen, kyvyttömyys säästää vaikka tienaa normaalisti eli ostetaan joku ylikallis auto esim. Ja mustavalkoisuus ja ehdottomuus ajattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Voimakas uskovaisuus. Oli kyseessä mikä uskonto hyvänsä.
Sanoisin pikemminkin että kaikenlainen ehdottomuus mielipiteissä. Koskee myös politiikkaa, terveyttä, tiedettä ym.
Jaarittelee jatkuvasti jostain ihmisistä ja sukulaisista. Ei pysty juttelemaan uutisista eikä yhtään mistään abstraktimmista asioista.
Koulukiusaamista, keskustelutaidottomuutta, mieli muuttuu tuuliviirinä..
Kaikki yksinkertaisimmatkin asiat täytyy vääntää rautalangasta. ilman selitystä ei ymmärrä itse asioita. uskoo toisten juoruja ja pahansuopia puheita ihmisistä joita ei edes tunne.
Rasistinen, ahdasmielinen, toisten päälle puhuva, kapeakatseinen ihminen on tyhmä. Ei katso televisiota, ei lue lehtiä/kirjoja, ei seuraa mitä maailmassa tapahtuu. On ns. työläinen ja kaikki yrittäjät ovat "riistäjiä", jotka vaan makaa rahojensa päällä. Eritoten tämä viimeinen hitsaa minulla kiinni, kun tiedän miten lähipiirissäni olevat yrittäjät ovat ottaneet taloudellisia riskejä ja painaneet enemmän duunia kuin tämä vinkuja koskaan itse on tehnyt.
Jos kulkee vilkkaassa liikenteessä korvalappustereot korvilla ja katse kännykkään liimattuna.
Lapsen hankkiminen vähintään kolmen eri äidin/isän kanssa on jo silkkaa tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Se ettei ota rokotuksia.
Se että ei käytä ylipäätään maalaisjärkeään eli aivojaan vaan uskoo ihan kaiken pelottelun esim. että koronarokotteessa on jotain joka aiheuttaa kuolemia vielä vuosien päästäkin.
Ohis, mutta kukaan ei voi vielä tietää onko koronarokotteilla haittoja vielä vuosienkin päästä (ja jos on, niin millaisia).
Siitä huolimatta kävin ottamassa molemmat rokotteet ja suosittelen samaa muille. Ei tästä muuten päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustavalkoinen ajattelu, työn ja aseman merkityksen korostaminen, ei myönnä olevansa väärässä ts. kaikkitietävä "tohtori". Nöyryys puuttuu, jolloin ei voi myöskään kehittyä ajattelussaan. Ei seuraa ajankohtaisia uutisia. Ei omia mielipiteitä tai ei osaa perustella näkemyksiään. Ei kykene keskustelemaan asioista, vaan pitäytyy sarjassa uusimmat juorut seiskassa tai itsekeskeinen pullistelu somekanavissa.
Muuten samaa mieltä paitsi ajankohtaisten uutisten suhteen. Joitain ei vain välttämättä kiinnosta.
Sitä, ettei ajankohtaiset asiat kiinnosta, voisi kyllä pitää merkkinä tietynasteisesta älykkyyden tasosta, sanonpa vaan. (t. tyhäm, joka ei itsekään jaksa masentaa itseään uutisilla kovin usein)
Itse taas sanoisin, että sitä voi pitää merkkinä kiinnostuksen puutteesta ajankohtaisiin asioihin, eikä mitään muuta
Vierailija kirjoitti:
Ei lue kirjoja. Ei katso uutisia. Ei matkustele kulttuurikohteissa. Ei vieraile kirjastossa, teatterissa, baletissa, oopperassa, taidemuseossa, historiallisissa museoissa, musiikkitalossa.
283
Pidän tätä merkkinä tyhmyydestä. Jos et tee juuri näitä asioita mitä minä teen niin olet tyhmä.
Sitä, ettei hahmota suuria kokonaisuuksia vaan tarkastelee kaikkea oman perheensä tai tuttavapiirinsä kautta.
Esimerkki:
Väite: "On todettu, että sairautta X sairastavilla on muuta väestöä suurempi todennäköisyys saada veritulppa"
Vastaus: "No ei kellään minun kaverilla ole ollut veritulppaa"
Äänestää Sähköautoilun puolesta ja kannabiksen laillistamisesta...
Eloapinat katkaisevat liikenteen..
On puolueellinen ja ignoroi todisteet, jotka eivät sovi hänen maailmankuvaansa.