Katsoin 5-luokkalaiseni ympäristöopin kirjaa ja siellä oli kokonainen kappale seksille. Tyttö on vasta 11
jaa että näin. No onneksi kappale on vasta kirjan lopussa joten aikaa vielä on. Nyt meni oma opetusjärjestys sekaisin. Itse olisin vielä odottanut pari vuotta ) :
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ympäristöoppia se sellainene on.
Panemisympäristöstä oppimista tietenkii.
Seksiasioita käydään läpi monta kertaa eri vuosiluokilla. Viidennellä luokalla on todellakin ajankohtaista puhua vaikkapa kuukautisista, sillä kuudennella ne taitavat keskimäärin alkaa.
Sitten yläkoulussa puhutaan seurustelun tunnepuolesta, ehkäisyn käytännön hoitamisesta ja sen sellaisesta. Mieluummin pikkuisen liian aikaisin kuin yhtään liian myöhään.
Murrosikä alkaa noihin aikoihin, ja sen myötä alkavat seksiasiat kiinnostaa. En tarkoita, että lapsi haluaisi harrastaa seksiä, vaan aiheena se on kiinnostava. Lapsi kaipaa selityksiä sille, miksi keho muuttuu. Murrosikää lähestyessään lapset ihailevat vanhempia sisaruksiaan ja katsovat elokuvia ja sarjoja, joiden päähenkilöt ovat hieman vanhempia, ja seuraavat tubettajia. Näin he kuulevat seksistä ja ehkä näkevätkin viittauksia siihen televisiossa ja netissä. On hyvä, että koulukirjoissa on tarjolla asiallista tietoa eikä lapsi ole vain netin varassa. Sieltähän sitä tietoa etsitään, halusivat vanhemmat sitä tai eivät.
Miten ap opettaisi 5-luokkalaisille murrosiästä ilman tietoa ihmisen lisääntymisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se kannattaa puhua läpi ennen kuin alkaa ikä, jolloin seksin harrastaminen alkaa kiinnostaa.
No siihen ikään on vielä aika pitkä aika. Itse aloin kiinnostumaan seksistä vasta joskus kaksikymppisenä
ap
Vitosluokkalaisten kirjassa kerrottiin vauvan syntymästäkin, vaikka suurinta osaa alkaa kiinnostaa perheen perustaminen vasta kolmekymppisenä.
On ihan hyvä tietää perusasioita, vaikka ne eivät olisi ajankohtaisia. Sitä paitsi jos tarkkoja ollaan, ei alakouluikäisille kerrota seksistä, vaan lisääntymisestä. Seksistä puhutaan (toivottavasti) tarkemmin yläasteella.
Oikeastaan aika outoa, että nämä sisällöt käydään edelleen samanikäisenä kuin lähes 40 vuotta sitten. Lapset ja nuoret kuitenkin netin myötä altistuvat monenlaiselle materiaalille ja yhteydenotoillekin entistä nuorempina.
Ainakin jo 70-luvulla koulussa opetettiin ihmisten lisääntymisestä, ehkäisystä, kuukautisista 4.-5. luokille. Olin pienessä koulussa, missä naisopettaja piti tunnit tytöille ja miesopettaja pojille. Kaikesta keskusteltiin ja sai kysyä. Omille lapsilleni annoin sukupuolivalistusta lukemalla aiheesta lastenkirjoja. Mitä ihmeellistä tässä on nykypäivänä, mikäli et ole johonkin uskonlahkoon kuuluva?
Minulla ehti alkaa kuukautiset ennen mitään valistusta. Luulin kuolevani. 5. lk ei ole yhtään liian aikaisin.
kyllä mun lapsuudessa jo 12-vuotiaat tytöt harrasti seksiä. Oon kerran yrittäny keksiä kaverin kanssa, miten sais ostettua raskaustestin 12-vuotiaana ilman, että vanhemmille selviää. toki paskoista kodeista nämä tapaukset, mutta osa koululuokasta on aina sosiaalisesti heikommassa asemassa. seksiä on kaikkialla. kyllä lapset siitä jo tietää ja on parempi kertoa asiaa kuin antaa niiden googlettaa tai kuulla joltain hyväksikäyttäjältä valheita. Siis ennen kuin seksi aloitetaan, ku suurin osa ei kuitenkaan vielä tuon ikäsenä harrasta seksiä. Vain pumpulissa ite elävät aikuiset haluavat "suojella" lapsia siten, että lapset jäävät itse asiassa vaaraan tulla hyväksikäytetyksi, raskaaksi tai saa sukupuolitaudin. Oma äitini kuvitteli että en harrastanu vielä seksiä 16-vuotiaana poikaystäväni kanssa. oikeasti selitti jotain kaverilleen että eihän tuon ikäselle vielä mitään ehkäsyä tartte ku vasta harjottelevat pussailua. Hah!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se kannattaa puhua läpi ennen kuin alkaa ikä, jolloin seksin harrastaminen alkaa kiinnostaa.
No siihen ikään on vielä aika pitkä aika. Itse aloin kiinnostumaan seksistä vasta joskus kaksikymppisenä
ap
Vitosluokkalaisten kirjassa kerrottiin vauvan syntymästäkin, vaikka suurinta osaa alkaa kiinnostaa perheen perustaminen vasta kolmekymppisenä.
On ihan hyvä tietää perusasioita, vaikka ne eivät olisi ajankohtaisia. Sitä paitsi jos tarkkoja ollaan, ei alakouluikäisille kerrota seksistä, vaan lisääntymisestä. Seksistä puhutaan (toivottavasti) tarkemmin yläasteella.
Edelleen, miten sä kerrot lapsille murrisiästä jos he ei tiedä miten vauvoja tehdään??? Ihan oikeasti.
Eniten mua hämmästyttää, että YMPÄRISTÖOPIN kirjassa on kappale seksistä.
Meillä oli kyllä biologian kirjassa.
Äidille tämä opetusaihe tarkoittaa eräänlaista luopumisen riittiä. Vaikka tyttäresi on omissa silmissäsi lapsi, niin ulkopuolisten silmissä hän alkaa näyttää aikuiselta. Valitettavasti jotkut miehet yrittävät päästä hyötymään tässä välivaiheessa olevista tytöistä. Eikä lapsen naivius suojele kasvavaa tyttöä siinä missä naisen neuvokkuus suojelee! Tyttö turvataan opettamalla rajoja, kertomalla oikeista toimintatavoista ja valamalla häneen rohkeutta. Sinun tehtäväsi on luotsata hänet tämänkin elämänvaiheen läpi. Sure surusi yksin, koska lapsestasi on kasvamassa ihana, älykäs, upea nuori ihminen! :)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin samaa jo silloin, kun olin itse viidesluokkalainen 80-luvun lopulla. Siis biologian kirjassa oli ihmisen biologian osuus, jossa myös seksuaalisuuteen liittyvää asiaa. Mielestäni se tuli liian nuorille ja kaikki olivat todella nolostuneita sillä tunnilla.
Ite vedin käteen jo tarhassa ja opetin myös muita. Tai se oli semmosta pippelin puristelua, mutta hyvä olo siitä tuli.
Toiset kypsyy aiemmin, mitä toiset.
Ainahan se on vitosella ollut tuo seksuaalikasvatusvuosi. Meillä myös opettaja havainnoillisti kuinka sormipanee vaimoaan.
Muistaa miten iso osa luokan tytöistä piti vielä aihetta vielä inhottavana kun vielä kuitenkin tyttöjen jutut hallitsi elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Edelleen, miten sä kerrot lapsille murrisiästä jos he ei tiedä miten vauvoja tehdään??? Ihan oikeasti.
Ymmärsitköhän viestini vähän väärin, vai tuliko vastauksesi väärälle henkilölle? itsehän en suinkaan ole tässä vastustanut sitä, että lapset saavat tietoa. Vai ymmärsitkö, että minusta olisi paikallaan kertoa lisääntymisestä vasta kolmekymppisille???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisipa lapset olla lapsia.
Millä tavalla seksivalistus mielestäsi estää lapsia olemasta lapsia? En minä ainakaan muuttunut vitosluokalla sen jälkeen aikuiseksi, vaan ihan samalla tavalla jatkoin lapsen juttujani.
Sama. En juuri ajatellutkaan koko asiaa ennen kuin yläasteella. Seksiä en harrastanut vielä pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua hämmästyttää, että YMPÄRISTÖOPIN kirjassa on kappale seksistä.
Meillä oli kyllä biologian kirjassa.
No, nykyisin on toisin. Biologiassa puhutaan luonnosta, ympäristöopissa ihmisten asioista. Pääasia lienee, että asia käsitellään jollain tunnilla.
Parempi, että koulu valistaa. Itse en pystyisi 🙈
Meillä lapsella oli jokin värkkientuijottelukausi, mutta se loppui kun koulussa selitettiin lisääntymiselinten erot ja tarkoitukset. Oli kiva, että joku muu hoiti uteliaisuuden pois päiväjärjestyksestä.
No sinä olet ollut todellakin jälkeenjäänyt. Normaalisti murrosiässä alkaa hormonit hyrrätä ja se aiheuttaa kiinnostuksen seksiin. Ja nykyään lapsilla alkaa murrosikä aikaisemmin kuin 80-luvulla jolloin minä olin lapsi. Ja kyllä, oli noloa vitosella se että käytiin ne läpi, ja opettajaakin nolostutti, mutta kuitenkin mullakin alkoi sinä kesänä ennen kutosta kuukautiset, eli 11-vuotiaana, ja nykyään alkaa monilla tytöillä jo 9-vuotiaana. Kyllä pitää tietää niistä asioista ettei tule vahinkoja. Varsinkin pojat ovat todella tietämättömiä ihmisen anatomiasta ja varsinkin tunnepuolesta seksiin liittyen, joten opetusta pitäisi olla joka vuosi.