Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsoin 5-luokkalaiseni ympäristöopin kirjaa ja siellä oli kokonainen kappale seksille. Tyttö on vasta 11

Vierailija
16.09.2021 |

jaa että näin. No onneksi kappale on vasta kirjan lopussa joten aikaa vielä on. Nyt meni oma opetusjärjestys sekaisin. Itse olisin vielä odottanut pari vuotta ) :

Kommentit (259)

Vierailija
61/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiastahan ei missään nimessä kannata puhua varhaisteineille että he ovat parempia uhreja setämiehille, hämmentyvät ja ahdistuvat helpommin aikuisesta materiaalista jota tursuaa joka puolelta ja pamahtaa sitten 13 veenä raskaaksi kun ei tiennyt mitä duunasi.

Tottakai seksivalistus pitää jättää vasta 20 vuotta täyttäneille. Annetaan lasten olla lapsia, eiks joooooo!

Vierailija
62/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi on niin luonnollista, normaalia ja mahtavaa paitsi sitten kun siitä pitäisi kertoa nuorille se onkin yhtäkkiä niin kauheeta, epänormaalia, hävettävää, piiloteltavaa, törkeetä ja korruptoivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu oli jo vuonna 86 sama juttu, eikä se nyt ainakaan mun lapsuutta lopettanut!

Vierailija
64/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiteltiinko siinä sitten yhdyntäseksiä tai jotain muuta alastonseksiä?

Vierailija
65/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksiasioita käydään läpi monta kertaa eri vuosiluokilla. Viidennellä luokalla on todellakin ajankohtaista puhua vaikkapa kuukautisista, sillä kuudennella ne taitavat keskimäärin alkaa.

Sitten yläkoulussa puhutaan seurustelun tunnepuolesta, ehkäisyn käytännön hoitamisesta ja sen sellaisesta. Mieluummin pikkuisen liian aikaisin kuin yhtään liian myöhään.

Meillä oli samalla tavalla. Noloja tunteja nuo oli. Yläasteella kauheita. Muistan miten opettaja kuvaili synnytyksen niin seikkaperäisesti, että se mielikuva riitti kyllä seksistä pidättäytymiseen moneksi vuodeksi ja ehkäisystäkin halusi ehdottomasti pitää huolta.

Nyt on kolme lasta, eli mitään loppuelämän kestäviä traumoja ei jäänyt.

Vierailija
66/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiastahan ei missään nimessä kannata puhua varhaisteineille että he ovat parempia uhreja setämiehille, hämmentyvät ja ahdistuvat helpommin aikuisesta materiaalista jota tursuaa joka puolelta ja pamahtaa sitten 13 veenä raskaaksi kun ei tiennyt mitä duunasi.

Tottakai seksivalistus pitää jättää vasta 20 vuotta täyttäneille. Annetaan lasten olla lapsia, eiks joooooo!

Hyvä esimerkki on tietyt alueet yhdysvalloissa. Koulussissa ei minkäänlaista sukupuolivalistusta ja seksi kuuluu avioliittoon. Samaan aikaan teiniraskaudet tapissa. Kyllä, tähän suuntaan kannattaa myös Suomessa mennä. Itse harrastin ensimmäistä kertaa seksiä vasta lukioiässä. Mutta kyllä se kiinnostus asiaa kohtaan oli jo paljon aiemmin. 

Vierailija
67/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen nolostuneen hiljaisuuden, kun vuonna 2001 olin viidennellä luokalla ja miesopettaja kysyi ihmisen biologian tunnilla luokalta miten lapsia tehdään.

80- luvulla, pienessä kyläkoulussa, jossa sama opettaja opetti 3-6 luokkia, ujo, nuori miesopettaja tuumasi, että olemme opetussuunnitelmasta jäljessä.

Niinpä hyppäsimme yli muutaman sivun ihmisen biologiaa...

Johtajaopettaja oli alaluokkia(1-2) opettanut 20-luvulla syntynyt nainen, hän varmaan päätti, etteivät lapset tällaista tietoa tarvitse.

Kyllähän seksijutut kiinnostivat 11-vuotiaana jo.

Vierailija
68/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä ei ole seksistä vaan murrosiästä ja ihmisen kehosta.

Kyllä siellä käydään läpi myös lisääntymisen perusasiat. On vähän vaikea puhua lisääntymisestä mainitsematta yhdyntää eli seksiä.

Vierailija
69/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ysärin lopulla vitosluokalla biologiassa nämä lisääntymisjutut ja samana vuonna eka seksivalistuskin. Olihan se hyvä oppia ne asiat silloin, tosin tiesin ne jo valmiiksi koska varhaiskasvattajaäitini oli ostanut meille lastenkirjoja joissa asiat selitettiin lapsille sopivalla tavalla. Eli isin pippeli sopii äidin vaginaan kuin palapelin palaset ja siitä tulee molemmille hyvä olo. Näitä selasin jo aivan pikkupentuna ja pakko sanoa että suhteeni seksiin ja seksuaalisuuteen on hyvin terveellä pohjalla.

Vierailija
70/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää tietää mitä seksi on, jotta osaa kieltäytyä setien ehdottamista leikeistä. Tietämättömät lapset ovat helpoimpia hyväksikäytettäviä!

No ei todellakaan riitä pelkkä tieto! Pitäisi opettaa kieltäytymään ja pitämään omat rajat voimakkaastikin. Aina ei tarvitse olla kohtelias ja kiltti kaikille, varsinkaan sellaisille jotka könyää päälle.

Vierailija
71/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niin oli meilläkin biologiankirjassa joskus viidennellä luokalla. Jo 80-luvulla.

Vierailija
72/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whaat? Minä olen puhunut lapsille näistä aiheista varmaan jostain 3-vuotiaasta asti kun alkoi tulla ensimmäisiä kysymyksiä vauvojen tulosta. Olen vaan vastannut kaikkiin kysymyksiin oikealla tiedolla ja nimityksillä. Sitä mukaa kun kysymykset loppuu niin en selitä enempää. Vuosien myötä aina yksityiskohtaisempia kyssäreitä. Nyt ovat 9 ja 10 ja tietävät kyllä jo ihan kaikki perusasiat seksistä, kuukautisista, tytön ja pojan murrosiästä jne. Olisko ollut joskus 5-vuotiaana kun yhden keskustelun jälkeen sanoin että älkää sit koulussa näistä niin puhuko, kun osa vanhemmista saattaa haluta kertoa vasta myöhemmin (koulussa paljon eri uskontoja ja diversiteettiä, ei Suomessa). Niin lapsi siihen että en mä kerro kun en mä näitä niin muista, niinku en sitäkään et miks jääkarhulla on karvat. :D

Kyllä mä haluan et sitä mukaa kun asiat mietityttää niin minulta voi tulla kysymään, jokatapauksessa näihin aiheisiin kyllä törmäävät mediassa, kavereilta jne.

Vierailija
73/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tunnin pituisen paketin seksuaalivalistusta koulussa oppitunnilla 70-luvulla ollessani max 9-vuotias. Ei mitään ongelmaa, paitsi joillekin luokan pojille, jotka alkoivat heitellä epäasiallisia kommentteja. Olin ehkä 13-vuotias, kun koulussa näytettiin yksityiskohtainen video synnytyksestä. Ei mitään ongelmaa siinäkään. Aloin seurustella vasta 19-vuotiaana.

Eniten tasapainoni järkkyi siitä että jouduin jo pikkulapsena hoitamaan vauvoja migreenissä.

Vierailija
74/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni (tyttö) on tokalla. Olemme käyneen kaikki nämä asiat läpi jo hänen kanssaan. Olemme puhuneet myös jokaisen oikeudesta koskemattomuuteen. Siitä miten jotkut aikuiset saattavat yrittää seksuaalisia asioita lasten kanssa, mutta se ei ole koskaan Ok.

Lapsi oli vähän hämillään ja nolostunut. Mutta oikea tieto lisää hänen keinojaan elää tässä yliseksualisoidussa maailmassa, jossa aikuiset miehet tuijottaa jo 11-vuotiaita, jos heille on kasvanut tissit. Tieto suojaa tyttöjä. Miten ilman tietoa he voisivat erottaa oikean väärästä ja toimia itseään suojellen?

Vierailija
75/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiselle voi ostaa tyydytysvälineitä? Jos lapsi siis itse pyytää ostamaan.

Vierailija
76/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan olisi halunnut tietää näistä asioista 5.luokalla. Olin todellakin liian nuori näihin tietoihin. Luin siis näistä asioista ensimmäisen kerran vasta 5.luokalla biologian kirjasta ja muistan lamaantuneeni ja järkyttyneeni ihan täysin pitkäksikin aikaa. En edes ymmärtänyt kaikkea lukemaani, eikä mistään voinut kysyäkään. Ei silloin 1990-luvun puolivälin paikkeilla vielä ollut nettiäkään niin kuin nykyään. Muistan päättäneeni ikään kuin unohtaa lukemaani. Muistan toki myös, että tekstin sävy oli syyllistävä ja sen mukaan kyse on vain lasten hankkimisesta ja heti jos unohtaa ehkäisyn on raskaana ja saa hivin. Ymmärrän kyllä tuonkin tavan asioiden kertomiseen kun pelottelemalla yritettiin estää liian aikaiset aloitukset. Mutta liian nuorille ei pitäisi näistä asioista puhua. Toki murrosiän muutoksista kun se on ajankohtaista, mutta ei lisääntymisestä, eikä seksuaalisuudesta.

Vierailija
77/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitti:

Minkä ikäiselle voi ostaa tyydytysvälineitä? Jos lapsi siis itse pyytää ostamaan.

12-vuotiaalle

Vierailija
78/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan 80-luvulla se oli 5-luokalla kun lisääntymistä ja seksiä käsiteltiin peruskoulussa. Oikein hyvä ikäkausi siihen.

Vierailija
79/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä periaatteessa vikaa ole, olennaista on mitä kerrotaan. Jos kerrotaan niin, että voidaan suojata ja tukea lapsia ja luoda pohjaa asian ymmärrykselle jollain positiivisella tavalla, niin sittenhän se olisi hyvä. Toivottavasti ei ole mitään pelkkiä elinten kuvia ja seksi =penetraatio? ja sitten vaikka vielä loppukaneettina että ”normaali asia joka kuuluu kaikkien ihmisten elämään ja sinunkin pitäisi nyt siitä kiinnostua, jos haluaisit kuulua joukkoon”? Toivottavasti samalla käsitellään vähän halun, tahdon, valinnan, oman itsen kuuntelun, ja meidän kaikkien erilaisuuden teemoja?

Vierailija
80/259 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan Seta ollut konsultoimassa.

1980-luvulla jo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi