Katsoin 5-luokkalaiseni ympäristöopin kirjaa ja siellä oli kokonainen kappale seksille. Tyttö on vasta 11
jaa että näin. No onneksi kappale on vasta kirjan lopussa joten aikaa vielä on. Nyt meni oma opetusjärjestys sekaisin. Itse olisin vielä odottanut pari vuotta ) :
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisipa lapset olla lapsia.
Millä tavalla seksivalistus mielestäsi estää lapsia olemasta lapsia? En minä ainakaan muuttunut vitosluokalla sen jälkeen aikuiseksi, vaan ihan samalla tavalla jatkoin lapsen juttujani.
Sama. En juuri ajatellutkaan koko asiaa ennen kuin yläasteella. Seksiä en harrastanut vielä pitkään aikaan.
Et edes sooloseksiä? Itse kiinnostuin jo 10-vuotiaana.
Kävin tänään Kuopion kaupunginkirjaston lasten ja nuorten osastolla ja siellä oli oma hyllytilansa sateenkaarikirjoille. Maailma on muuttunut.
Koin, että tuli liian aikaisin, mutta se yläkoulun valmistus löi ällikällä.
Kirja jaetaan jo 7-luokkalaisille. En muista missä vaiheessa seksi puhuttiin. Mutta se tyyli, miten siitä puhuttiin oli ihan liian turkyttävää.
Sitä mainostettiin niin houkuttelevasti, että moni varmaan koki painetta jo aloittaa. Myös kaikki trans j muut käytiin huolella laajasti läpi.
Yksi lause jäi mieleeni: "seksi on yksi ihmisen perustarpeista". Tuo on vale.
Meillä seksuaalikasvatus oli todella ahdistavaa yläasteella varsinkin. Meille annettiin ymmärtää että on vinoutunut jos ei seurustele ja omaa seksielämää. Vieläkin on jäänyt traumat siitä jotenkin ja epäilen sen olevan yksi syy miksi itse aloitin seksielämän vanhempana. Jos noista asioista puhutaan niin sillon ne täytyy käydä läpi todella neutraalisti.
Meillä oli viidennellä luokalla vuonna -85. Oli tosi helpottavaa kuulla, että se itsen koskettelusta tuleva leijuva olo kuuluu asiaan. Kuukautiset mulla oli silloin jo alkaneetkin, joten niiden suhteen opetus tuli myöhässä. Onneksi niistä sentään kotona puhuttiin.
Mä olen kertonut neljävuotiaalle mistä lapset tulee, hänen ymmärryskykynsä mukaisesti asioita yksinkertaistamalla. 11-vuotiaana minäkin sain koulussa seksiopetusen ja kerrottiin masturboinnista. Kyllä tuossa iässä on jo hyvä tietää asiasta ihan lapsen turvallisuuden (pedofiilit) takia, mutta pitää painottaa että meillä on suojaikäraja ja kukaan ei joudu panemaan vastoin tahtoaan eikä ole kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se kannattaa puhua läpi ennen kuin alkaa ikä, jolloin seksin harrastaminen alkaa kiinnostaa.
No siihen ikään on vielä aika pitkä aika. Itse aloin kiinnostumaan seksistä vasta joskus kaksikymppisenä
ap
Ja kenen sun mielestä pitäisi osata arvioda kuka kiinnostuu seksistä 12 vuotiaana, kuka 20-vuotiaana?
Olennaista on, että lapset tietävät mistä on kysymys, jotta ei tapahdu näitä mitä maailmalla kun naapurin poika oli keksinyt kivan leikin, ja sitten Anna 12v onkin raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisipa lapset olla lapsia.
Millä tavalla seksivalistus mielestäsi estää lapsia olemasta lapsia? En minä ainakaan muuttunut vitosluokalla sen jälkeen aikuiseksi, vaan ihan samalla tavalla jatkoin lapsen juttujani.
Sama. En juuri ajatellutkaan koko asiaa ennen kuin yläasteella. Seksiä en harrastanut vielä pitkään aikaan.
Et edes sooloseksiä? Itse kiinnostuin jo 10-vuotiaana.
Minä opin omat temput jo 5-vuotiaana, tosin silloin en tietysti tiennyt mistä on kysymys. Enkä "unnuttanut" koska olin yksinäinen ja ahdistunut, kuten jostain syystä lasten kohdalla halutaan väittää, vaan samasta syystä kuin nykyään: se tuntuu hyvältä.
Minä olen kyllä selittänyt nämä pippeli pimppiin jutut jo eskarilaiselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se kannattaa puhua läpi ennen kuin alkaa ikä, jolloin seksin harrastaminen alkaa kiinnostaa.
No siihen ikään on vielä aika pitkä aika. Itse aloin kiinnostumaan seksistä vasta joskus kaksikymppisenä
ap
Varsinkin pojat ovat todella tietämättömiä ihmisen anatomiasta ja varsinkin tunnepuolesta seksiin liittyen, joten opetusta pitäisi olla joka vuosi.
Voisiko nämä höpinät jättää? Kerropa nyt minulle keski-ikäiselle, että mitä ihmeen tunnepuolta seksiin liittyen olen jättänyt oppimatta. Kun en kerran ymmärrä tuosta höpinästä vieläkään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa alkaa useimpien lasten murrosikä, joten ihan oikea aika kertoa. Kaikille ei kerrota kotona, joten hyvä kun koulu valistaa.
Ihan oikea ikä on, kun murrosikä alkaa. Tytöillä alkaa kuukautiset ja pojat aloittavat runkut. Niin mieheni kertoi, että n 10- 11v aloitti ittensä tyydyttämiset. Ja tytötkin. En muista varmaa ikää mutta olin ehkä n 13v kun huomasin et voi itsensä tyydyttää. Mensut alkoivat ja omilla tytöillä ne alkoivat 11- 12 vuotiaina.
Minä olin viitosluokalla vuonna 1976 ja jo silloin jossain oppikirjassa oli luku seksistä. Meillä oli opettaja jäyhä mies, joka ilmeisesti nolosteli aihetta niin, että hyppäsi sen yli ja käski myöhemmin lukea se kesälomalla. Muutem aiheeseen ei palattu.
Meillä aikanaan oli vitosella biologiassa ihmisen lisääntyminen ja murrosikä,samoin omalla lapsella on ollut. Seksipuoli laajemmin taas nyt yläkoulussa kuten itsellänikin . Kotona olemme avoimesti jutelleet ja vastanneet lapselle enkä koe pahana sitä että 11v koulussa kuulee lisääntymisen perusasiat ja mitä on murrosikä. Ei se lopeta lapsuutta eikä tuhoa mitään.
Tässä teille 1970-luvun seksivalistusta
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/06/01/mita-mista-lapset-tulevat
N50
Vierailija kirjoitti:
Koin, että tuli liian aikaisin, mutta se yläkoulun valmistus löi ällikällä.
Kirja jaetaan jo 7-luokkalaisille. En muista missä vaiheessa seksi puhuttiin. Mutta se tyyli, miten siitä puhuttiin oli ihan liian turkyttävää.
Sitä mainostettiin niin houkuttelevasti, että moni varmaan koki painetta jo aloittaa. Myös kaikki trans j muut käytiin huolella laajasti läpi.
Yksi lause jäi mieleeni: "seksi on yksi ihmisen perustarpeista". Tuo on vale.
Kyllä seksi on joissakin ihmisen tarvehierargian piirissä laskettu kuuluvan perustarpeisiin.
Se ei ole elämisen peruskysymys ja tarve, jonka puutteeseen kuolee jos ei saa tyydytystä, mutta ymmärrän että monille se on tärkeä.
Pari tuttua miestä on todennut, että jos seksi tai tyydytys loppuisi siten, ettei voi edes itse tyydyttää voi lopettaa koko elämänsä. Ymmärrän heitä.
Vaikka itselleni naisena tyydytys ei pyöri mielessä päivittäin, niin sen tarve tulee kyllä kuukauden sisällä edellisestä. Yleensä noin kahden viikon välein. Jos loppuisi kokonaan niin harmittaisi se ja ehkä toisi ärtyisän mielen. Joten on se tärkeä.
Muistan sen nolostuneen hiljaisuuden, kun vuonna 2001 olin viidennellä luokalla ja miesopettaja kysyi ihmisen biologian tunnilla luokalta miten lapsia tehdään.
Siellä ei ole seksistä vaan murrosiästä ja ihmisen kehosta.
onhan sehyvä kertoa. joillain tuon ikäisillä voi jo olla kuukautiset. kun kerrotaan ehkäisytä, niin haikara ei päse tuomaan epämieluisaa pakettia.
Valistusta voisi olla siinä kolmenkymmenen vuoden paikkeilla, kun ihmiset alkavat mennä isommalla joukolla naimisiin.