Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsoin 5-luokkalaiseni ympäristöopin kirjaa ja siellä oli kokonainen kappale seksille. Tyttö on vasta 11

Vierailija
16.09.2021 |

jaa että näin. No onneksi kappale on vasta kirjan lopussa joten aikaa vielä on. Nyt meni oma opetusjärjestys sekaisin. Itse olisin vielä odottanut pari vuotta ) :

Kommentit (259)

Vierailija
241/259 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin samaa jo silloin, kun olin itse viidesluokkalainen 80-luvun lopulla. Siis biologian kirjassa oli ihmisen biologian osuus, jossa myös seksuaalisuuteen liittyvää asiaa. Mielestäni se tuli liian nuorille ja kaikki olivat todella nolostuneita sillä tunnilla.

Kyllä suurin osa ihmisistä on nolona vaikka ikää olisi likemmäs sata vuotta. Isot pojatkin hihittelee kuin pikkutytöt kun puhutaan lisääntymisestä. On se jännää, vähän kiellettyä ja salaista, hihi.

Vierailija
242/259 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottahan se kannattaa puhua läpi ennen kuin alkaa ikä, jolloin seksin harrastaminen alkaa kiinnostaa.

No siihen ikään on vielä aika pitkä aika. Itse aloin kiinnostumaan seksistä vasta joskus kaksikymppisenä

ap

Ja kenen sun mielestä pitäisi osata arvioda kuka kiinnostuu seksistä 12 vuotiaana, kuka 20-vuotiaana?

Olennaista on, että lapset tietävät mistä on kysymys, jotta ei tapahdu näitä mitä maailmalla kun naapurin poika oli keksinyt kivan leikin, ja sitten Anna 12v onkin raskaana.

Anoppi on kertonut kuinka sai esikoisensa 16v kun ei mitään opetusta ja tietoa ollut eikä ymmärtänyt mitä voi seurata kun miehen kanssa puuhaa. Eipä mieskään  piitannut kunhan sai nuorta tyttöä. Minusta 11v ei ole yhtään aikaisin aloittaa opetus lisääntymisbiologiasta. Eihän se tarkoita että heti oppilaat harrastavat seksiä kun kerrotaan asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/259 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottahan se kannattaa puhua läpi ennen kuin alkaa ikä, jolloin seksin harrastaminen alkaa kiinnostaa.

No siihen ikään on vielä aika pitkä aika. Itse aloin kiinnostumaan seksistä vasta joskus kaksikymppisenä

ap

Kiinnostumaan? Itselläni alkoi kuukautiset 13-vuotiaana ja kyllä niitä ihastuksia tuli jo niihin aikoihin, kun hormonit alkoi hyrrätä. Ala-asteen kutosella jotkut tanssi hitaita ja jotkut uskalsi pussaillakin. Tämä 90-luvulla. Neitsyyden menetin 16-vuotiaana poikaystävälle, jonka kanssa olimme vuoden seurustelleet.

Jos ei halua tulla raskaaksi, niin pitää ensin tietää miten tulla raskaaksi. Vitosella aiheet painottuu murrosikään, jolloin keho muuttuu. Muutoksista on hyvä saada tietoa, että ei turhaan huolestu tai mieti onko "normaali" vai poikkeaako muista. Se lieventää stressiä ja epävarmuutta.

Seiskalla puhutaan sitten enemmän ihan seksistä kuten ehkäisy ja seksiin liittyvät oikeudet ja velvollisuudet. Esimerkiksi mitä saa ja mitä ei saa tehdä. On lakiin kirjattu oikeus saada tietoa seksiin ja seksuaalisuuteen liittyen. Ei voi vaan olettaa, että kukin etsii tietoa itse, kun sen aika koittaa.

Vierailija
244/259 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäsikäinen ap oli, kun teillä käytiin koulussa seksiä läpi? Itse olin myös n. 11v, ja nyt olen jo vanha tantta, eli eiköhän ap:nkin kouluaikaan aihe kuulunut opsiin.

Kasarilla kuului vitosella ja kasilla keskityttiin enemmän ehkäisyyn sekä tauteihin. Samoin oman lapseni koulussa vitosella alkoi ja kasilla enemmän käsiteltiin itse seksiä, ehkäisyä ja tunnepuolta. Jaettiin kumeja näytteeksi kuten aikoinaan meillekin. En kokenut itse äitinä että 11v olisi ollut turhan varhain opettaa lisääntymisbiologiaa ja murrosiästä yms. 

Vierailija
245/259 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kertoa myös että seksi kuuluu avioliittoon. Miehen ja naisen, avioliitto kestää myös kuolemaan asti.

Tämän arvonsa voi kukin opettaa lapsilleen ihan itse. Samoin kuin homovastaisuuden ja sukupuolen moninaisuuden kieltämisen jne. 

Koulussa opetetaan mitä laki ja biologia asioista sanoo. Loput arvot ja asenteet saadaan kotoa ja oman pohdinnan kautta.

Vierailija
246/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisipa lapset olla lapsia.

No tässä asiassa tiedon panttaaminen kyllä aiheuttaa mm. sen, että ovat sitten helpommin hyväksikäytettäviäkin. 

En selkaista kenenkään lapsuuteen halua.

Hyvä pointti, mutta saat sen jotenkin kuulostamaan siltä, että hyväksikäytetty lapsi olisi syyllinen asiaan, eikä hyväksikäyttäjä.

Ei, ei saanut. 

Vierailija
247/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä, kun ihmiset ovat osanneet yhtyä toiseen sukupuoleen läpi historian ilman mitään opetusta ja yhtäkkiä nykyajassa se ei sitten enää onnistuisikaan. Ja tämä lapsille opettaminen on vielä järjettömämpää, heidän tulisi antaa rauhassa keskittyä lapsille kuuluviin asioihin. Muistan itsekin, miten outo olo näistä opetuksista tuli ala-asteella. Kyllä mies ja nainen ilman mitään opetusta luontaisesti tietävät, miten homma toimii. Eläimetkin sen osaavat. 

Vierailija
248/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kiinnostuvat vastakkaisesta sukupuolesta aikaisin, 11 on juuri sopiva ikä käsitellä asia ja kouluttaa tytöt ja pojat. 12-vuotiaana osa jo aloittaa seurustelun, osa vasta 13-14-vuotiaana. Varmasti kyllä eroja on sen mukaan, onko paljon seksuaalista viettiä ja missä päin maata asuu. Syrjäseuduilla kai aloitetaan aikaisemmin.

Vierailija
249/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masturboin jo 5vuotiaana jos totta puhutaan.

Vierailija
250/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäsikäinen ap oli, kun teillä käytiin koulussa seksiä läpi? Itse olin myös n. 11v, ja nyt olen jo vanha tantta, eli eiköhän ap:nkin kouluaikaan aihe kuulunut opsiin.

Kasarilla kuului vitosella ja kasilla keskityttiin enemmän ehkäisyyn sekä tauteihin. Samoin oman lapseni koulussa vitosella alkoi ja kasilla enemmän käsiteltiin itse seksiä, ehkäisyä ja tunnepuolta. Jaettiin kumeja näytteeksi kuten aikoinaan meillekin. En kokenut itse äitinä että 11v olisi ollut turhan varhain opettaa lisääntymisbiologiaa ja murrosiästä yms. 

Lähi- ja tuttavapiirissä on useampia tyttöjä, joilla kuukautiset alkaneet ennen 11 vuotta. Syytä valistaa jo paljon aiemmin.

Vierailija
251/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallista infota ennen kuin kuukautiset alkaa. Jos on huonot vanhemmat jotka ei neuvo voi tulla muuten yllätyksenä.

Vierailija
252/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kasarilla oli aihe kuudennella luokalla eli oltiin 11-12- vuotiaita. Eli ihan normaalia. Milloin ap kävi koulussa?

Vierailija
253/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se oli omaankin kouluaikaan ja koin sen hyvin sopivana aikana, kyllä se aihe jo kiinnosti vaikka itsellä alkoi esim kuukautiset vasta 14-vuotiaana. Hyvä on tietää asioista ajoissa. Saisi olla jo aikaisemminkin jonkinlaista seksivalistusta nykyään, kun yhä nuoremmat näkee kännyköistään ties mitä sisältöjä. 

Vierailija
254/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei ole siitä kiinni milloin sinulla  on alkanut, vaan pitää ennalta jo tietää tiettyjä asioita. Monella alkaa seksi jo 15 v

Vierailija
255/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos katsotaan toisesta näkökulmasta, eli kun kuljetaan Pyhän Hengen johdatuksessa, tässä on kyse siemen kylvämisestä varhaisessa vaiheessa, eli saadaan koko sukupolvi koko maassa kiinnostumaan asiasta seksi, jolta jotkut harvat Kristillisen kodin lapset ovat vielä mahdollisesti välttyneet (ainakin ennen, tuskin enää nykyisin näin lopunaikoina, siitä kaiken maailman hihankäärijät ja muut palkatut rappionjulistajat kyllä pitää huolella huolen) ja himon henki saa otteen. Sitten noin kaikista tulee pakanamaan kansalaisia jossa seksi on nostettu pyhäksi lehmäksi ja tärkeimmäksi asiaksi, jotta aika menisi paritteluun ja sen ajattelemiseen, muut elämän osa-alueet kärsii, ylemmän kerroksen väki saa naureskella kun alhaalla eletään kuin elukat.

Vierailija
256/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallista infota ennen kuin kuukautiset alkaa. Jos on huonot vanhemmat jotka ei neuvo voi tulla muuten yllätyksenä.

Mun 3. luokkalaiselle on jo koulussa puhuttu kuukautisista ja mistä lapset tulee, oli 2. luokan ympän kirjassa. Todellakin hyvä että on, koska tosiaan joillain voi alkaa kuukautiset jo alle 10-vuotiaana, eikä kaikki vanhemmat tosiaan valista. 

Vierailija
257/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei ole siitä kiinni milloin sinulla  on alkanut, vaan pitää ennalta jo tietää tiettyjä asioita. Monella alkaa seksi jo 15 v

Ap:n logiikalla siis pitäisi odottaa kunnes nuoret aloittaa seksielämän. Ehkä pikkasen myöhäistä!

Ennakointi on a ja o. 11-12v on ihan asiallinen ikä informoida ruumiin muutoksista, kuukautisista ja seksistä.

Vierailija
258/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin samaa jo silloin, kun olin itse viidesluokkalainen 80-luvun lopulla. Siis biologian kirjassa oli ihmisen biologian osuus, jossa myös seksuaalisuuteen liittyvää asiaa. Mielestäni se tuli liian nuorille ja kaikki olivat todella nolostuneita sillä tunnilla.

Kyllä suurin osa ihmisistä on nolona vaikka ikää olisi likemmäs sata vuotta. Isot pojatkin hihittelee kuin pikkutytöt kun puhutaan lisääntymisestä. On se jännää, vähän kiellettyä ja salaista, hihi.

Ei se että nolottaa ole syy olla opettamatta asioita. Juuri sen takiahan näistä puhutaan kun vanhempia nolottaa eivätkä aina saa kerrottua.

Vierailija
259/259 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota härkää sarvista ja käytte kappaleen kotona kaksistaan läpi, ennenkuin se käydään ensi keväänä koulussa. Näin tuet ja luot luottamusta lapseen siitä että sinun luokse voi tulla kun jokin tälläinen nolo asia hämmästyttää. Pitää kertoa lapselle että kyseessä on normaali asia joka kuuluu elämiseen, samoin kuin vessassa käynti. Ja jos kirjassa näytetään ja kerrotaan kuinka hedelmöitys tapahtuu, niin usein tälläisessä biologisessa kirjassa jää se tunnepuoli täysin käymättä läpi ja vaan puhutaan siitä miten ne lapset saadaan alulle ja tulevat maailmaan. Sitä tunnepuolta tulisi käsitellä, eikä lapset koulussa nolostuneina osaa tai uskalla sitä tiedustella. Tulee kertoa rakkaudesta, luottamuksesta ja siitä että rakkaudessa/seksissä on kyse paljon muustakin kuin omien tarpeiden tai uteliaisuuden täytäntöönpanosta. Ja että kokemus on paljon hienonpi jos ensin on rakkautta, kunnioitusta ja luottamusta kumppaniin joka tulee ajan kanssa, ennen kuin päädytään sänkyyn. Lisäksi että jokainen vetää omat rajat milloin rakastaa niin että haluaa viedä rakkauden toiselle tasolle eli mennä sänkyyn. Kukaan ei saa painostaa tähän, ei se tuleva poika/tyttökaveri. Kuulostelet mihin asti lapsesi on valmis ottamaan tietoa vastaan ja lopetat siihen ja voit palata asiaan myöhemmin. Lupaat että heti kun hänelle tulee mieleen kysyttävää, niin sinä olet se oikea henkilö jolta kysyä noloja asioita. Sinä et tuomitse, etkä naureskele etkä vähättele. Olet se tuki ja turva. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi